Marjan schreef:Flauwekul, wij hadden behoorlijk last van Schiphol,
In 1980 185.000 vliegbewegingen tegenover 479.000 vliegbewegingen in 2016.
Niet mogen klagen omdat je in de buurt van een vliegveld gaat wonen vind ik mensen monddood maken.
In 1987 kon je die megalomane groei toch niet voorzien?
Sinds 1960 is het aantal vliegbewegingen op Schiphol aan het groeien. Indien jij er omstreeks 1980 bent gaan wonen, dan had je verdere groei ook zeker wel mogen verwachten. Met wat voor een maat dat soort groei gepaard gaat is vooraf natuurlijk altijd lastig te voorspellen. Maar ik denk zeer zeker wel dat je met exponentiële groei altijd rekening moet houden.
Eric op de Fiets schreef:Bert van Sprang schreef:Helemaal stil in een klein land met inmiddels 17 miljoen inwoners is een illusie. Verder vind ik dat alleen degene die nooit vliegt, auto rijdt, met de trein gaat etcetera dat mag verlangen. We willen allemaal op een plek wonen waar het stil is, maar waar je toch zo snel mogelijk bij een supermarkt, stadscentrum en je werk bent, ook dat is een illusie.
Dat 17 miljoen mensen vervoer nodig hebben en af en toe vliegen is voor mij geen issue. Dat Schiphol inzet op transit verkeer als "Europe's Preferred Airport" (*) en daardoor de Nederlandse (vakantie) reizigers gebruik moeten maken van regionale vliegvelden en het inrichten van een nieuwe luchthaven is naar mijn mening onjuist. In dit dicht bevolkte landje moeten we de uitstoot zoveel mogelijk beperken om een enigszins redelijk klimaat te behouden waarin iedereen recht op lucht heeft.
"Onze ambitie is om Amsterdam Airport Schiphol te ontwikkelen tot Europe's Preferred Airport."
https://www.schiphol.nl/nl/schiphol-gro ... -schiphol/
Onze luchtkwaliteit en kwaliteit van het milieu wordt lang niet alleen door Schiphol bepaald. En zeker wat vliegverkeer betreft, zal het daarin weinig verschil maken of de vliegtuigen nu landen op Schiphol, of de vliegtuigen landen in een van de locaties om ons heen en de vliegtuigen toch altijd alsnog door ons luchtruim blijven vliegen.
Schiphol heeft op meerdere fronten een gunstige ligging, en verdere uitbreiding is dan ook zeker onze economie meer ten gunste dan uitbreiding van een vliegveld in het buitenland.
Wat ik persoonlijk dan altijd weer jammer vind in Nederland is juist die drijfveer om kleine, hopeloze vliegvelden elders leven in te blijven blazen. De focus zou juist moeten liggen op het lokaal uitbreiden van Schiphol.
Georg schreef:De enige goed keuze is het verminderen van vliegverkeer, evenals het autoverkeer, het aantal bladblazers en het stijgende aantal inwoners in het land c.q. wereld (de uiteindelijke oorzaak van alle drukte en vervuiling) maar dat is uiteraard een illusie.
De alternatieven voor het minderen van vliegverkeer zijn slecht voor handen. Ik ben er zelf ook voorstander van om waar mogelijk bijvoorbeeld de trein te pakken. Maar des te verder je komt, des te rampzaliger het wordt qua reistijd. En helaas gaat dat voor veel bestemmingen al erg vlot. Zou ik bijvoorbeeld met de trein naar Barcelona willen, dan ben ik op zijn gunstigst 14 uur onderweg, anderszins 22 uur verdeeld over 2 dagen reizen. Voor 7 dagen Barcelona bijvoorbeeld zou ik dan een volledige 2 - 4 dagen kwijt zijn aan reizen. Het is gewoonweg absurd hoe lang dat moet duren.
Met het vliegtuig doe je er net iets langer dan 2 uur over. Zelfs met tijd kwijt aan checkin en het afreizen naar Schiphol inbegrepen is en blijft het nog altijd vele malen sneller. En dat is dan nog maar slechts een afstand van circa 1500 km.
Bovendien is de 14 uur met de trein naar Barcelona nog vrij gunstig. Zou ik naar Budapest af willen reizen per trein, dan is dat vanaf hier, hoewel ruim 200 km dichter bij huis, slechts te doen vanaf minimaal 16.5 uur in de trein en kan zelfs oplopen tot ruim 22 uur.
Er zijn maar enkele bestemmingen die per trein te doen zijn (bijv. Berlijn, Parijs, Londen), de rest is al snel absurd qua tijdsinvestering en zal dan daartoe het ook nooit kunnen gaan afleggen tegen het vliegverkeer zolang daar geen verandering in komt.
Om nog maar niet eens over bootverbindingen te beginnen (vaak dan ook nog in combinatie met treinverbindingen). Per boot bijvoorbeeld naar IJsland vanaf noord Denemarken, een overtocht een krappe 2 dagen naar het oosten van IJsland. Bovendien zou het al ruim een halve dag duren om met het OV in noord Denemarken te komen. Indien je primair voor Reykjavik komt, tel er dan ook nog eens de reistijd binnen IJsland bovenop. Alles tezamen, circa 6 - 7 dagen reistijd. Met het vliegtuig is een enkele reis vanaf circa 3 uur.
En ware het niet dankzij het luchtverkeer, dan waren de verre bestemmingen zoals zuid-oost Azië en Amerika voor de meesten van ons sowieso al nooit een optie geweest.
Ik denk dan ook niet dat er al te hard gekeken moet worden naar het minderen van het vliegverkeer, behoudens de echt korte-lijn vluchten zoals bijvoorbeeld Amsterdam - Berlijn. Maar de emissieniveaus veel strenger gereguleerd moeten worden, om daarmee veel sneller aan te sturen op in ieder geval wat betreft energieconsumptie volledig groen te worden.
Daarnaast, mogelijk dat de hyperloop ooit voor continentale bestemmingen nog eens een vervanging zal gaan worden voor vliegverkeer. Maar dan zijn we uiteraard ook al snel weer minimaal 30 jaar verder eer dat enige vorm heeft.