Inge1 schreef:Bast1aan - - Sram heeft ook cassettes die beginnen met 12T voor 10speed. heb er zelf zo eentje op liggen (12-36T)
Dank voor de info!
Ik heb nu een 10 speed 11-36 casette, het grote bereik is fijn maar de verschillen in de onderste range is vrij ongunstig. Tussen het 7e en 8e kransje, veel gebruik op kruissnelheid, zit te veel verschil. Ik moet nog maar eens kijken, ik merk dat veel webshops gegevens over de tandwielen missen die op de casettes zitten.
javb2812 schreef:loknor schreef:Op zich wel een leuke test, maar hoe doe je dat?
en dat zeggen ze onvoldoende of eigenlijk gewoon niet. Ze komen inderdaad wel met precieze getallen, maar dit kan haast niet anders dan natte vingerwerk zijn.
Zijn je banden te zacht, dan moet je meer vermogen trappen voor dezelfde snelheid. Maar hoeveel zachter moeten die banden dan zijn? Natuurlijk kan het uiteindelijk 25w verschil worden of nog meer.... enz enz
Deze test kan je makkelijk zo manipuleren dat deze waarden er uit komen.
Volgens mij staat in de test dat de banden 2 bar zijn ipv 4 bar, dus dat lijkt me vrij goed afgebakend. Ook kan je met een vermogensmeter en windstil weer en een aantal (zeg 5) meetruns vrij aardig inzicht krijgen over het verschil in (lucht)weerstand en de nauwkeurigheid. Of je meet op een afgesloten overdekte wielerbaan. De snelheid houd je vast op 18km/h, vervolgens meet je het benodigde vermogen.
javb2812 schreef:
Die meer dan 60 w verschil in benodigd vermogen zal er bij lage fietssnelheden niet zo gauw zijn vermoed ik, maar bij hoge snelheden wel minstens.
het is mij in de praktijk al eerder opgevallen hoe groot het verschil is tussen goede en slechte banden. En dit speelt vooral bij lage vermogens/snelheden. Een waarde van 60W lijkt me niet onwaarschijnlijk tussen een goede en een slechte fiets, bij 18km/h, als je alle vertragende effecten bij elkaar optelt.