Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Renovatie fiets

Sleutelcursus doen en lekker zelf monteren allemaal?

Met een beetje prijzen vergelijken online heb je 'm voor weinig geld weer in orde.
Wat is er tegen een met drie bladen bezet triple als je toch al een triple crankstel monteert ?
En er bovendien toch ook al sprake was van een triple voor-derailleur.

Ik heb altijd geleerd dat een kettingaandrijving die grotere tandwielen gebruikt een beter rendement heeft.
Voor het lange rechte eind is dan het grootste kettingblad zo gek nog niet.

Hoe groot je een en ander dan kiest is eenvoudig wat sommetjes maken (en verder een kwestie van onbetwistbare smaak).
Als je tot nu het grote blad niet gebruikt dan kan je het zoeken in een kleiner grootste blad (of grotere kransjes achter).
hoogframe schreef:
zo 05 jan, 2020 21:16
als aanvulling:
van een 'gewoon' triple-crankstel kun je makkelijk een 22 - 36 crankstel maken:
Je moet dan wel derailleurs hebben die dat aankunnen. De voorste de sprong van 22 naar 36 en de achterste een kransje 36. De oude derailleurs kunnen dat zeker niet.
Leon.
Mijn fietsenmaker bouwd(e) altijd zelf ook fietsen. Google maar op van liersen eemnes. En heeft echt wel verstand van zaken. En niet te beroerd om mij te leren wat ik nog niet zelf kan.
En een vierkante as kan ook stuk. Die vittorio er in had gebouwd was net na 1 jaar stuk Net als dat mijn balhoofd ook na net een jaar problemen ging geven.
Vittorio slecht materiaal gelevert? Vast niet gewoon dikke pech. Gebruik altijd dezelfde pedalen het ene paar gaat tig jaar mee de andere net een jaar. Hoe dat kan? Geen idee.
Ooit was een rolofnaaf ook nieuw.
Ik hou wel van nieuwe dingen uitproberen. Het moet zichzelf bewijzen. En ik ga europa niet uit.

Jur :Wil zo min mogelijk online bestellen. Wil de lokale fietsenmaker steunen.

Derieurs en cranks zijn niet meer goed. Door stoten en vallen beetje uit het lood.
Bouw de fiets helemaal opnieuw op. Grotendeels zelf. Gewoon omdat ik het leuk vind. Mijn eerste fiets heb ik een kleine 40 jaar geleden gebouwd met behulp van mijn oom die fietsenmaker was en mijn vader.
Later altijd de fietsen zelf gerepareerd of van meerdere kappotte weer 1 goede te maken.
Spaken spannen zonder het wiel krom te maken is me nog nooit gelukt. Net als een achter derieur goed afstellen.ondanks alle prive lessen. Weet het principe krijg het gewoon niet goed.wel rijdend.
En voor sommige dingen heb ik het gereedschap niet. En wil het ook niet voor een enkele keer aanschaffen.
Leon schreef:
zo 05 jan, 2020 18:59
hesta schreef:
zo 05 jan, 2020 18:28
Ik had een vierkante maar volgens mijn fietsenmaker, is het nieuwste om de lagers aan de buiten kant te hebben.
Wat een opmerking van die man zeg! Alsof de rest van je fiets zo nieuw is - niet dus.
Technisch: in de geval is nieuw niet beter, maar qua betrouwbaarheid juist minder. En betrouwbaarheid is altijd met stip nummer 1 in het lijstje verkoopargumenten van Vittorio geweest.
Een vierkante as past dus beter bij je fiets.
100% eens met Leon! Vierkant is veel duurzamer. Mijn ervaring met moderne buitenboordlagers is dat ik ze elk jaar moet vervangen omdat ze speling krijgen.
Dus heb ik gisteren weer een "ouderwetse" trapas in mijn eigen fiets gezet.
hoogframe schreef: als aanvulling:
van een 'gewoon' triple-crankstel kun je makkelijk een 22 - 36 crankstel maken: het buitenste kettingblad er af en het middelste blad (vaak 32 tanden) door eentje met 36 tanden vervangen (en dan de iets kortere bladboutjes voor een enkel blad gebruiken).
Precies wat ik gisteren zelf heb gedaan. Mijn oude XT cranks van een single 36 omgebouwd naar een 22 - 36 combinatie. Met de oorspronkelijke triple (MTB) voorderailleur is dat prima schakelbaar. Straks mijn LX voorderailleur weer terugzetten en een kabeltje trekken.
Dan kan ik weer elke klim aan :D
hesta schreef:
ma 06 jan, 2020 00:32
Leon.
Mijn fietsenmaker bouwd(e) altijd zelf ook fietsen. Google maar op van liersen eemnes. En heeft echt wel verstand van zaken. En niet te beroerd om mij te leren wat ik nog niet zelf kan.
En een vierkante as kan ook stuk. Die vittorio er in had gebouwd was net na 1 jaar stuk Net als dat mijn balhoofd ook na net een jaar problemen ging geven.
Er zijn helaas veel fietsenmakers, ook zeer gerenommeerde, die geen zin hebben om dingen te verkopen waar ze wat langer naar moeten zoeken omdat de groothandel ze niet op voorraad heeft en waar ze nauwelijks wat aan verdienen. Het 'probleem' bij de vierkante trapas is dat Shimano daar geen cranks uit 'betere' groepen meer voor levert en dat die van andere merken de afgelopen jaren soms een tijdlang moeilijk leverbaar waren. Overigens maakt Shimano nog steeds de betrouwbare vierkante UN55 as, die slechts 2 tientjes kost en daarbij passende cranksets met een goede prijs/kwaliteitsverhouding (zoals deze). Dat zijn niet de allerlichtste en er staat alleen Shimano op, zonder status- en prijsverhogende toevoeging als XT, Deore, etc.

Een fietsenmaker die stug vol blijft houden dat een 'moderne' trapas 'beter' is, zou ik niet langer vertrouwen. Zie ook dit topic.

Ook als je niet ver weg bent, is het uitermate vervelend wanneer je onderweg een fietsenmaker nodig hebt (zie bijvoorbeeld mijn spaakbreukverhaal).
Een groot nadeel van ‘moderne’ trapassen met externe lagers is niet alleen dat ze duurder en minder duurzaam zijn, maar ook dat ze bij de geringste speling direct vervangen moeten worden. Met een conventionele 'vierkante' trapas kun je ook bij een beetje speling nog dagenlang doorfietsen. Wat wel zo fijn is, als het nog 50 km fietsen is naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker, of wanneer die fietsenmaker het veel te druk heeft en jouw fiets dan maar door de jongste bediende of zijn zoontje laat repareren of sowieso alleen fietsen van zijn eigen klanten repareert etc. etc.
Keeszwart de fietsen maker dramt er echt niet iver door. Ik ken hem al lang. Ik vrieg alleen om ervaringen.
En pech onderweg weet ik alles van. Mijn vierkante as die zo betrouwbaar is brak in de eerst 1000 km. Midden in Tsjechië. Zat bijna een cm speling in.
Dus op zoek naar een fietsenmaker. De overige 1000den km op een Tsjechische trapas gereden. Begon toen pas te tikken.

Een tripple crank ombouwen tot 2 is mogelijk. Net als dat ik al jaren terug de 44 tands voor had vervangen voor een 40 en de rest ook wat kleiner.
Het ging me er om of iemand ervaring heeft met trekking en 2x9 versnellingen.
Ik heb bij 3 voor gewoon de boel regelmatig vast door verkeerd schakelen. :wink:

Geniet van de omgeving en vergeet te schakelen. :oops:
hesta schreef:
ma 06 jan, 2020 14:28

Ik heb bij 3 voor gewoon de boel regelmatig vast door verkeerd schakelen. :wink:
Een goed afgestelde triple van behoorlijke kwaliteit met recente en goed gemonteerde binnen- en buitenkabels hoort gewoon fatsoenlijk te schakelen. Vittorio heeft er vast Deore of beter op zitten, die zouden het prima moeten doen.

Nog beter schakelt XT materiaal, als je goedkoop daarheen wil upgraden dan wil het wel eens lonen om een oude 26er mountainbike te scoren met een kapotte voorvork en/of versleten tandwielen met XT derailleurs en shifters. Als daar dan ook nog eens HS33 remmen opzitten dan kun je die ook overzetten (-:
hesta schreef:
ma 06 jan, 2020 14:28
Ik heb bij 3 voor gewoon de boel regelmatig vast door verkeerd schakelen. :wink:
Rohloff! Al moet je die ook onderhouden.
hesta schreef:
ma 06 jan, 2020 14:28
Keeszwart de fietsen maker dramt er echt niet iver door. Ik ken hem al lang. Ik vrieg alleen om ervaringen.
En pech onderweg weet ik alles van. Mijn vierkante as die zo betrouwbaar is brak in de eerst 1000 km. Midden in Tsjechië. Zat bijna een cm speling in.
Dus op zoek naar een fietsenmaker. De overige 1000den km op een Tsjechische trapas gereden. Begon toen pas te tikken.
Misschien was dat niet de UN55 van Shimano, maar een andere vierkante trapas met een minder goede kwaliteit. Of niet goed gemonteerd.

hesta schreef:
ma 06 jan, 2020 00:32
En een vierkante as kan ook stuk. Die vittorio er in had gebouwd was net na 1 jaar stuk Net als dat mijn balhoofd ook na net een jaar problemen ging geven.
Dat zowel de trapas als het balhoofd niet in orde waren, is wel heel toevallig. Misschien had je dubbel pech en zaten er een paar onderdelen op je fiets die bij de fabrikant op een maandagochtend aan de kwaliteitscontrole waren ontsnapt. Maar ik zou ook niet uitsluiten dat degene die deze fiets heeft afgemonteerd, niet zo’n goede dag had. Ook bij de beste fietsenmakers loop je dat risico bij een nieuwe fiets. Heeft Vittorio dit destijds netjes onder garantie opgelost?

Ook hier is een topic over trapassen met buitenboordlagers. De topic starter overwoog in 2012 een fiets bij een zeer gerenommeerde zaak aan te schaffen. In hetzelfde topic meldt iemand dat ze op de Fiets- en Wandelbeurs van diezelfde fietsenzaak kreeg te horen ‘dat buitenboordlagers vroeger inderdaad een beduidend slechtere naam/kwaliteit hadden dan tegenwoordig. In de beginperiode waren er inderdaad perikelen, en zo hebben die lagers een 'stigma' gekregen waar ze maar moeilijk van af komen.’
In 2016 kregen Corrie en ik in deze winkel precies hetzelfde verhaal te horen, toen we op zoek waren naar een maatframe voor Corrie (zij was bereid daar best veel geld voor uit te trekken, als de fiets binnen 3 maanden geleverd kon worden). Omdat ik aan bleef dringen op een vierkante as en de eigenaar van de winkel mij kende (enkele maanden eerder had ik een testfiets van hem geleend voor een rij-impressie in een tijdschrift), nam de eigenaar het gesprek over van de chef monteur. Hij beloofde ons dat er een UN55-as met een Deore LX crank op de fiets gemonteerd zou worden. Later bleek de chef monteur er zonder overleg met ons een Octalink trapas opgezet te hebben. Dat was weliswaar beter dan een as met buitenboordlagers, maar niet wat we hadden afgesproken. Dus kon hij alsnog een UN55-as monteren. Wel met een andere crankset dan de eigenaar beloofd had, omdat Deore LX cranks al enkele jaren niet meer leverbaar waren voor een vierkante trapas. De eigenaar van deze zeer gerenommeerde zaak had dus iets beloofd wat hij niet waar kon maken en blijkbaar gehoopt dat ik daar niet achter zou komen.
keesswart schreef:
ma 06 jan, 2020 15:41
hesta schreef:
ma 06 jan, 2020 14:28
Mijn vierkante as die zo betrouwbaar is brak
Misschien was dat niet de UN55 van Shimano, maar een andere vierkante trapas met een minder goede kwaliteit. Of niet goed gemonteerd.
Of de fiets plat in de regen gelegd of door diep water gefietst?
Ik heb geen idee welke as er in heeft gezet was in 2011
Dat Vittorio het gedoe met de as en het balhoofd niet netjes heeft op gelost is aan mij te danken.
Ik ben nooit terug gegaan. De garantie van een jaar was verlopen. En de trapas brak midden in mijn vakantie. Ik heb het Vittorio ook nooit kwalijk genomen.

En nee ik was toen nog niet door diep water gereden of mijn fiets plat in een plas gelegd. :D
Een jaar later reed ik wel tot mijn assen door een rivier die volgens de info toch echt in de zomer weinig tot geen water hoorde te staan. Maar ja dat jaar was ook langs de Rijn niet fietsen. :lol:

Had een goede derieur heb er een goede cassette op gehad. Alles was goed afgesteld.
Ik heb echt chronisch ruzie met voor en achter op het juiste moment schakelen. En dan vooral als ik op een rustige makkelijk te rijden weg zit. Dan onstaat er bij een onverwacht hellinkje een soort paniek reactie en ga ik allerlei dingen doen die je niet moet doen met een derieur versnelling. Volgens mijn zoon ben ik onverbeterlijk en vooral een dromer.
En ja ik wil een rolofnaaf maar dan heb ik echt wel veel geld nodig.

En nee ik ga geen oude mountainbike zoeken om gebruikte spullen er op te zetten.
Ik ga de fiets weer op bouwen zodat ik er weer een jaar of wat van kan genieten.

Ik heb na de velgen nog ca €500 over dus daar kan ik echt wel hem goed op bouwen.

Sorry het lukt me niet om teksten te kopiëren.
Zo te horen kom je er wel uit :wink:
https://drive.google.com/file/d/19cQ15F ... sp=sharing

Het heeft even geduurt maar ben nu begonnen met het opbouwen. Het lijkt niet zo maar de fiets is van oranje naar rood gegaan.
Gewoon gekozen voor de 4kante trapas, 3 voor en 9 achter versnellingen, deore derailleurs en v-brakes.
Banden gewoon weer de swalbe banden die ik al had en goed bevielen.
Voordrager zet ik er niet meer op, achter nog wel, net als de spatborden. Ik moet er ook mee naar mijn werk kunnen.

https://4.bp.blogspot.com/-YozyezhMqYA/ ... /fiets.jpg

dit was de oude fiets. veel veranderd er niet maar wel de manier van bepakken straks.