Additionally, paste this code immediately after the opening tag: concentratie in de fietsenbranche - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

concentratie in de fietsenbranche

Wim schreef:Ik zie vooral concentratie en dus beperking van de mededinging. Het te verwachten gevolg is hogere prijzen. En dat in een Nederlandse markt die toch al oligopolistische trekjes had, met bijpassend hoge prijzen.
Er is altijd nog een kans dat de mededingingsautoriteit hier een stokje voor steekt, of dat een merk buiten de fusie gaat vallen
Shrek schreef:Babyboomers zijn nog ouderwetse hoarders.
Millennials zien nu al op tegen het moment dat hun babyboomerouders naar een bejaardenhuis verhuizen en de millennials de zolder van hun babyboomerouders leeg moeten ruimen. :wink:
Ik ben kennelijk een millenial. Gezien mijn leeftijd is dat een mooi compliment. Dank je Shrek!
bert sitters schreef:
Wim schreef:Ik zie vooral concentratie en dus beperking van de mededinging. Het te verwachten gevolg is hogere prijzen. En dat in een Nederlandse markt die toch al oligopolistische trekjes had, met bijpassend hoge prijzen.
Er is altijd nog een kans dat de mededingingsautoriteit hier een stokje voor steekt, of dat een merk buiten de fusie gaat vallen
Dit zou gelden wanneer Nederland een gesloten markt was. Maar gelukkig zijn er in het buitenland nog vele andere fietsproducenten. Het is ook niet erg voor de concurrentie dat er maar een autofabrikant in Nederland zit.
Wim schreef:Nee ik ook niet maar de meeste mensen wel. En als je een schoolfiets voor de kinderen wilt kopen heb je ook niet steeds veel alternatief.
Exact. En die kinderen willen dan ook nog zo'n loodzware (21kg!) transportfiets met zo'n rek voorop. Want dat is de mode. Maar goed, sterk worden ze er wel van.
Is Marten Gerritsen al benaderd door Pon met een bod? :lol: :lol: :lol:
Wat ik mij afvraag is hoe de mededingings-autoriteit hiernaar kijkt. Als een bedrijfstak een te groot marktaandeel krijgt dan is dat niet toegestaan.
Vandaar het aanvankelijke bericht dat ik las alleen betrekking had op Batavus en Sparta en niet de hele Accell groep? Maar misschien was dat een journalistieke fout.

Het is wel heel leuk om te zien hoe de fietsindustrie zich ontwikkelt. Zoals een Santos met eerst twee containers bij bloemkassen en nu uitgegroeid tot een mainstream merk. Ik denk dat er pas een echte prijsdaling en verschuiving komt op het moment dat China volledig gemonteerde fietsen mag exporteren. Wie weet via Engeland na de Brexit?

Onderschat overigens het merk Koga niet. Een klant kwam dinsdag speciaal uit de Republiek Tatarstan gevlogen naar Amsterdam om een Koga Worldtraveller S te kopen. Zo beroemd is Koga!
Realiseer je dat goede merken in Nederland voor ons heel normaal zijn.

Als buitenlandse wereldfietsers bij mij in de winkel komen, dan wanen ze zich in het Walhalla voor de wereldfietser. Al die mooie Nederlandse merken als Koga, Santos, idworx, Van Nicholas zijn gewoon heel erg goed.

(En euh, ja ik rijd altijd op een Koga want ik ben een ambassadeur voor hen. Maar dat staat los van een advies :D )
@Eric, jij bedient met de Vakantiefietser natuurlijk een Nichemarkt.
Wat de grote auto-importeur Pon vooral interesseert is de ontwikkeling van de elektrische fiets en de speed pedelec, die 45 km per uur kunnen. In de mobiliteitssector verwacht men dan dat de snelle fietsen met trapondersteuning een flink deel van de automobielen in het woon-werkverkeer gaan vervangen. Daar wil het bedrijf vooral op gaan inzetten
Mijn probleem met Koga is dat ik hun e-bikes (ik heb de laatste jaren heel wat getest) niet lekker vind rijden en dat zit hem volgens mij deels in de Headshock technologie. Als je fel je voorrem in ramt gaan ze voor duiken en van achteren kwispelen... en dat is niet nodig.

Ik ben niet tegen dingen als vering, maar ik wordt doodmoe van "Form over function" oplossingen die gewoon minder goed zijn. Er is niks mis met een balhoofdgeveerde vork, maar dan wel MASSIEF uitvoeren (Cannondale). En wat hier zo naar aan is, is dat ze die oplossing over het grootste deel van hun Gamma hebben uitgerold.

Ik deel dus de mening dat Koga dreigt te Gazelliseren: Form over function (Zwevende dragers, geintegreerde koplampen, fantasie kettingkasten).

Ik vind overname van Accell (o.a. Batavus/Sparta/Koga), door Derby (o.a. Gazelle) ongewenst, juist omdat ik Derby de verkeerde keuzes vind maken qua ontwerp. Accell is daarin dus niet heilig, maar ik vind hun fietsen al jaren beter fietsen.

@ Bert: Ik steun die visie... maar of Pon de juiste is om die visie te ondersteunen met goede producten betwijfel ik.
Oke, het hoofdkantoor staat in NL, de RvC is NL maar wat is er verder precies Nederlands aan een fiets van Koga? Zelfde geldt voor vrijwel al die andere merken in de groep. Het NL lijkt daarmee voor mij grotendeels een marketingtechnisch verhaal. Ik heb het niet over goed of fout maar blijf me verbazen over gebrekkige transparantie van merken die o.a. frames en dergelijke ver weg laten maken en in NL een sticker erop plakken zodat het (voor een 'leek') Nederlandser lijkt (en de prijs kan worden verhoogd).
Ha Friso, laat je eens goed informeren over de frames van de betere merken. Kijk eens hoe gedetailleerd de frames ontworpen zijn. Luister eens naar de verhalen van Robert van Santos of Gerrit van idworx. Dan zul je snappen dat 75 euro wel erg laag ingeschat is. Misschien voor een standaard Alibaba alu frame?

Met alle respect voor jouw intellect en kennis met 75 zit je wel heel erg laag. Anders mag je mij een adres mailen waar ik de Koga/idworx/Santos frames kan krijgen voor dat bedrag.

Van Koga, Santos, Van Nicholas en idworx weet ik dat ze samples laten maken en die vervolgens testen. Vervolgens gaan de tekeningen/frames een paar keer heen en weer. Zeker Koga gaat daarin heel erg ver (ze hebben een van de beste testcentra voor frames die er zijn. Zelfs bedrijven van buiten de fietsbranche gaan daar wel eens kijken. Ik ben er 2 keer geweest, maar mocht helaas geen foto's maken)

Maar inderdaad op ieder frame kun je een sticker plakken met je eigen naam.
Eric Schuijt schreef:Ha Friso, laat je eens goed informeren over de frames van de betere merken. Kijk eens hoe gedetailleerd de frames ontworpen zijn. Luister eens naar de verhalen van Robert van Santos of Gerrit van idworx. Dan zul je snappen dat 75 euro wel erg laag ingeschat is. Misschien voor een standaard Alibaba alu frame?
Oke misschien dat mijn aanvankelijke ± €75- €100 te laag is voor een Koga (had dit ook weer verwijderd omdat het een grove schatting was). En ik wil voor alle duidelijkheid niks afdoen aan de kwaliteit van desbetreffende frames. Ik had in mijn achterhoofd frames van diverse grote merken die in Taiwan of China worden gemaakt en een fractie kosten van de nettoprijs die hier in NL wordt gerekend. Mijn punt ging meer over het Nederlandse predicaat terwijl ik mij intussen afvraag wat daar nog van over is.
Friso* schreef:Oke, het hoofdkantoor staat in NL, de RvC is NL maar wat is er verder precies Nederlands aan een fiets van Koga? Zelfde geldt voor vrijwel al die andere merken in de groep. Het NL lijkt daarmee voor mij grotendeels een marketingtechnisch verhaal. Ik heb het niet over goed of fout maar blijf me verbazen over gebrekkige transparantie van merken die o.a. frames en dergelijke ver weg laten maken en in NL een sticker erop plakken zodat het (voor een 'leek') Nederlandser lijkt (en de prijs kan worden verhoogd).
Nederlandse stads- toerfietsen zijn qua design absoluut anders dan buitenlandse fietsen. Kijk maar eens bij Giant, alleen in Nederland heb je een gesloten kettingkast.

Het is dus niet zo zeer marketing, maar een geval van Nederlandse smaak (die ik deel qua alledags fiets).
loknor schreef:Het is dus niet zo zeer marketing, maar een geval van Nederlandse smaak (die ik deel qua alledags fiets).
Als het ene niet het geval is, is het andere het niet noodzakelijk wel het geval hoor.
Multicycle is overgenomen door een zeer groot pools fietsen bedrijf die met deze aan koop een belangrijke speler wilt worden.

Ben benieuwd wat wij nog in de toekomst zullen horen van dit bedrijf.

Mario
Eric Schuijt schreef:Ik denk dat er pas een echte prijsdaling en verschuiving komt op het moment dat China volledig gemonteerde fietsen mag exporteren. Wie weet via Engeland na de Brexit?
Inderdaad is China al druk bezig om Engeland op te kopen (zie hier). De Britten fietsen echter zo weinig, dat ik me afvraag of Engeland na de Brexit (wellicht ook nog zonder Schotland en Noord-Ierland) überhaupt nog een interessante afzetmarkt voor fietsfabrikanten zal zijn, anders dan de ramschfietsen van Halfords waarop de doorsnee Brit nu ook al op een zonnige bank holiday een rondje om de kerk fietst.
Eric Schuijt schreef:Al die mooie Nederlandse merken als Koga, Santos, idworx, Van Nicholas zijn gewoon heel erg goed.
Idworx Nederlands? Gerrit Gaastra mag dan uit Friesland komen, zijn fietsen komen toch echt uit Wachtberg en dat ligt ten zuiden van Bonn. Als het aan koning Willem I had gelegen, had dat nu inderdaad bij Nederland gehoord, maar het Congres van Wenen besliste anders.
Eric Schuijt schreef: Luister eens naar de verhalen van Robert van Santos of Gerrit van idworx.
Robbert en Gerrit hebben over veel dingen goed nagedacht. (Destijds heb ik op advies van Robbert (die Eric toen even voor mij opbelde voor advies) geen derailleur van Shimano, maar eentje van Sram op mijn Santos laten zetten omdat ik graag met gripshifts wilde schakelen. Robbert wist dat gripshifts met Shimanoderailleurs alleen goed werken wanneer de kabels helemaal schoon zijn. Met een derailleur van Sram werken ze ook nog prima wanneer alles vies geworden is.)
Gerrit is slim genoeg om te beseffen dat 'Idworx' in niet-Duitse oren een stuk beter klinkt dan bijvoorbeeld 'Fahrradmanufaktur'. Zo heb ik eens van iemand gehoord dat hij fietstassen van Vaude had gekocht, omdat hij Ortlieb te Duits vond klinken. (Vaude is overigens niets anders dan de letters VD in het Duits ;-))
Friso* schreef:Oke, het hoofdkantoor staat in NL, de RvC is NL maar wat is er verder precies Nederlands aan een fiets van Koga? Zelfde geldt voor vrijwel al die andere merken in de groep. Het NL lijkt daarmee voor mij grotendeels een marketingtechnisch verhaal.
Fietsen zijn als kaas. En daar is op zich niets mis mee. Destijds reden wij op Nederlandse ligfietsen. 'Handmade in Holland' stond er op het frame waar Corrie doorheen zou zakken (zie hier; zelfs op mijn Gazelle Tour de France had ik zoiets nog niet meegemaakt). Voordat dit gebeurde, had deze ligfietsenfabrikant al besloten om de frames voortaan in Taiwan te laten bouwen. Sindsdien staat er 'Designed in Holland' op de frames. Die ligfietsen zullen daar waarschijnlijk niet slechter van geworden zijn; wellicht had het design ook beter in Taiwan kunnen plaatsvinden. (Diezelfde ligfiets was ook al diverse keren voor een servicebeurt naar de fabriek gegaan omdat het schakelen met de gripshifts zo beroerd ging. Blijkbaar wist men daar niet wat Robbert Rutgrink hierboven wel wist.)
alois schreef:
Shrek schreef:Misschien relevant nieuws voor de e-bikemarkt, voor mij en naar ik aanneem het gros van de forumleden alhier maken Gazelle en Accell al zeker 20 jaar geen relevantie fietsen meer.
Vergeet Koga niet, dat is Accell, al zou het inderdaad wel kunnen betekenen dat Koga nu ook definitief vergazelliseert
Een schitterende kandidaat voor het woord van het jaar: vergazelliseren!
Even wat leuke data: het totaal aantal per jaar gefietste kilometers per land. Dat geeft een indruk van der hoeveelheid fietsen die er versleten worden; het potentieel zeg maar.
Zelf uitgerekend met gegevens van CROW (http://www.fietsberaad.nl/library/image ... offers.jpg) en de bevolkingsaantallen van wikipedia.

In miljarden km/jaar

D 29,7 (Duitsland is met smaak het grootste fietsland van Europa, vooral ook omdat er 81 miljoen mensen wonen)
NL 14,7
US 15,2 (In ons landje wordt dus even veel gefietst als in alle staten van de VS bij elkaar 8) voor ons :cry: voor hen)
Zuid Korea 10,0
F 5,5
GB 4,56
DK 2,9

Van andere landen heb ik geen gegevens.
Ik heb begrepen dat sinds sommige fietsfabrikanten in handen zijn van investeringsmaatschappijen, er geen echt goede fietsen meer van de band in deze fabriek rollen. De doorsnee fiets is een modieus weggooiproduct geworden. Net als schoenen tegenwoordig, na een jaar gooi je ze weg (althans dat is de bedoeling).
Ik weet het niet... dat hoor je wel vaker, maar of het klopt is een tweede.

Mijn vaders Gazelle van staal met de Sturmey Archer trommelremmen (topmodel!) doet het inderdaad wel 35 jaar. Maar of hij nou lekker rijdt/remt? Neuh.

De fiets van mijn broer, een Batavus Mambo spirit welke qua frame en onderdelen ongetwijfeld niet uit Nederland komt, rijdt veel fijner en gaat volgens mij minstens zolang mee. En dat is middensegment.

De toleranties op materialen zijn door de robotisering enorm verbeterd, ook bij fietsonderdelen. De aandrijving van nu is lichtjaren beter dan die van vroeger (Sturmey Archer 3-speed....brrrrr).

Ik vind fietsen van nu grotendeels beter dan die van vroeger en heb niet het gevoel dat ze eerder stuk gaan (integendeel). En dat vind ik met heel veel spullen... romantiek is leuk, maar vroeger was het niet allemaal beter. Ik geloof ook niet dat een mens zomaar beter werk levert dan een robot.
loknor schreef:De toleranties op materialen zijn door de robotisering enorm verbeterd, ook bij fietsonderdelen.
{pet van QA-manager} Er zijn nog legio gelegenheden om het bedrijfsproces alsnog zo te sturen dat je product prut wordt. {/pet van QA-manager}
Het gaat niet door.

NOS TXT P112 vandaag

"De fusie in de fietsenbranche tussen
Accell en Pon gaat niet door.Accell
meldt dat het niet verder wil praten
over het overnamevoorstel van Pon.

Accell,moederbedrijf van onder meer de
fietsmerken Sparta,Batavus en Koga,zegt
meer waard te zijn dan de 33 euro per
aandeel die Pon nu biedt.Dat bedrijf,
met merken als Gazelle en Union,zegt
verrast te zijn door de afwijzing.Er is
ruim anderhalve maand onderhandeld.

Bij een fusie zou 's werelds grootste
fietsenmerk zijn ontstaan.Accell richt
zich nu weer op een zelfstandige
toekomst,met een speciale aandacht voor
e-bikes in het woon-werkverkeer."