Eric Schuijt schreef:Ik denk dat er pas een echte prijsdaling en verschuiving komt op het moment dat China volledig gemonteerde fietsen mag exporteren. Wie weet via Engeland na de Brexit?
Inderdaad is China al druk bezig om Engeland op te kopen (zie
hier). De Britten fietsen echter zo weinig, dat ik me afvraag of Engeland na de Brexit (wellicht ook nog zonder Schotland en Noord-Ierland) überhaupt nog een interessante afzetmarkt voor fietsfabrikanten zal zijn, anders dan de ramschfietsen van Halfords waarop de doorsnee Brit nu ook al op een zonnige bank holiday een rondje om de kerk fietst.
Eric Schuijt schreef:Al die mooie Nederlandse merken als Koga, Santos, idworx, Van Nicholas zijn gewoon heel erg goed.
Idworx Nederlands? Gerrit Gaastra mag dan uit Friesland komen, zijn fietsen komen toch echt uit Wachtberg en dat ligt ten zuiden van Bonn. Als het aan
koning Willem I had gelegen, had dat nu inderdaad bij Nederland gehoord, maar het Congres van Wenen besliste anders.
Eric Schuijt schreef: Luister eens naar de verhalen van Robert van Santos of Gerrit van idworx.
Robbert en Gerrit hebben over veel dingen goed nagedacht. (Destijds heb ik op advies van Robbert (die Eric toen even voor mij opbelde voor advies) geen derailleur van Shimano, maar eentje van Sram op mijn Santos laten zetten omdat ik graag met gripshifts wilde schakelen. Robbert wist dat gripshifts met Shimanoderailleurs alleen goed werken wanneer de kabels helemaal schoon zijn. Met een derailleur van Sram werken ze ook nog prima wanneer alles vies geworden is.)
Gerrit is slim genoeg om te beseffen dat 'Idworx' in niet-Duitse oren een stuk beter klinkt dan bijvoorbeeld 'Fahrradmanufaktur'. Zo heb ik eens van iemand gehoord dat hij fietstassen van Vaude had gekocht, omdat hij Ortlieb te Duits vond klinken. (Vaude is overigens niets anders dan de letters VD in het Duits
)
Friso* schreef:Oke, het hoofdkantoor staat in NL, de RvC is NL maar wat is er verder precies Nederlands aan een fiets van Koga? Zelfde geldt voor vrijwel al die andere merken in de groep. Het NL lijkt daarmee voor mij grotendeels een marketingtechnisch verhaal.
Fietsen zijn als
kaas. En daar is op zich niets mis mee. Destijds reden wij op Nederlandse ligfietsen. '
Handmade in Holland' stond er op het frame waar Corrie doorheen zou zakken (zie
hier; zelfs op mijn
Gazelle Tour de France had ik zoiets nog niet meegemaakt). Voordat dit gebeurde, had deze ligfietsenfabrikant al besloten om de frames voortaan in Taiwan te laten bouwen. Sindsdien staat er '
Designed in Holland' op de frames. Die ligfietsen zullen daar waarschijnlijk niet slechter van geworden zijn; wellicht had het design ook beter in Taiwan kunnen plaatsvinden. (Diezelfde ligfiets was ook al diverse keren voor een servicebeurt naar de fabriek gegaan omdat het schakelen met de gripshifts zo beroerd ging. Blijkbaar wist men daar niet wat Robbert Rutgrink hierboven wel wist.)
alois schreef:Shrek schreef:Misschien relevant nieuws voor de e-bikemarkt, voor mij en naar ik aanneem het gros van de forumleden alhier maken Gazelle en Accell al zeker 20 jaar geen relevantie fietsen meer.
Vergeet Koga niet, dat is Accell, al zou het inderdaad wel kunnen betekenen dat Koga nu ook definitief vergazelliseert
Een schitterende kandidaat voor het
woord van het jaar:
vergazelliseren!