Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervaning voor 9 spd Deore-XT voorderailleur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vervaning voor 9 spd Deore-XT voorderailleur

@CoolRX - dat van de sgs deralleur wist ik - heb vorig jaar namelijk de mijne laten vervangen ivm het willen van 36T tanden achter (12-36 sram cassette met voor 48, 38, 24). Ook de max wat Shimano aangeeft.

@Sjefke - dank voor de uitleg en de link. Begrijp nu soort van hoe het werkt en wat het doet. ga het in het achterhoofd houden voor als ik weer eens een andere cassette nodig heb en de (24 voor +) 36T ook dit jaar weer te weinig blijken te zijn. Dan zou het een mooie optie zijn om met een roadlink te kijken of 40T achter haalbaar is.
Inge1 schreef:.... als ik weer eens een andere cassette nodig heb en de (24 voor +) 36T ook dit jaar weer te weinig blijken te zijn. Dan zou het een mooie optie zijn om met een roadlink te kijken of 40T achter haalbaar is.
Ik veronderstel dat je een mtb crankstel hebt met 104/64mm boutcirkel. Je kunt de 24t nog vervangen door een 22t, hoewel het verschil met het buitenblad dan 26t bedraagt. Hetgeen teveel is. Eventueel 44t of 46t gebruiken. 24:40t=0,6 en 22:36=0,61, vrijwel gelijk dus.
Sjefke, ik kan voor niet kleiner dan 24T heeft te maken met de bevestiging op de armen van het crankstel. Als de voorbladen aan vervanging toe zijn komt er 44, 34 en 24T voor op te liggen.
Ik heb ondertussen besloten dat de goedkoopste optie een nieuwe voorderailleur is, maar waar ik wist dat dat ingewikkeld was komt er nu bij ieder nieuwe bericht hier een nieuwe specificatie om de hoek kijken. Ik dacht dat de enige 9 speed die mantel verkoopt goed zhttp://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewforum.php?f=8ou moeten zijn:
https://www.mantel.com/shimano-deore-m5 ... Ajc3RhcnQx
Maar die heeft dus waarschijnlijk een verkeerde framehoek. En nu is ook kettinglijn nog belangrijk. Hoe ga ik hier zonder fietsenmaker uit komen? En is er überhaupt nog iets te koop dat past? Als ik dit volg dan http://www.sheldonbrown.com/chainline.html, dan zou je denken dat de kettinglijn 47.5 mm zou moeten zijn. Maar alle Deore en Deore XTs zijn voor 50 mm, een aangezien er nu een Deore XT met klemband op zit vraag ik mij dus af of het niet toch 50 mm is, ik heb niet de illusie dat ik in staat ben het verschil te meten. Het makkelijkste zou natuurlijk zijn om uit te vissen wat het typenummer is van wat er nu op zit, maar op de een of andere manier kan ik dat nergens vinden, is er een makkelijke manier om dat de achterhalen, want dan weet ik exact wat ik moet hebben.

Ik wil hier geen fietsenmaker bij betrekken vanwege de kosten, en omdat ik weet dat zodra ik de juiste heb vervangen makkelijk zelf moet lukken.
Op alle voorderailleurs van Shimano die ik heb, staat het typenr. in de kooi gegraveerd. Bij jou niet dan? Als het even kan zou ik de voorkeur geven aan een down swing derailleur. Stijver en sterker dan topswing.
eew schreef:Ik heb bijna een jaar geleden een waarschijnlijk ongeveer 15 jaar oude Snel Safari gekocht als stadsfiets, en om stukjes van ongeveer 70 km te fietsen in de zomer. Helaas heb ik geen mogelijkheid tot het binnen stallen van fietsen, dus deze fiets is een doorlopend project. Over het algemeen ben ik wel blij dat ik zonder al te veel moeite met 25 km/h door de stad kan fietsen, en zonder te trappen trappende mensen inhaal, ook al moet ik daarvoor bijna iedere week mijn ketting smeren, en toch zeker iedere 2 maanden de hele drivetrain poetsen.

[...]

Heeft iemand hier ideeën of advies?
Het is misschien een beetje vloeken in de kerk... maar ben je met dat beperkte gebruik niet beter uit met een beetje aardige naafversnelling? Véél minder onderhoud verwacht ik.
Man Met Fiets schreef:Het is misschien een beetje vloeken in de kerk... maar ben je met dat beperkte gebruik niet beter uit met een beetje aardige naafversnelling? Véél minder onderhoud verwacht ik.
Inderdaad, ook bepaald geen goedkope oplossing.
sjefke schreef: Inderdaad, ook bepaald geen goedkope oplossing.
Hoezo? Een 15 jaar oude fiets verkoop je makkelijk weer zonder (veel) verlies en dan tik je een andere op de kop met een geschikte versnellingsnaaf. En dan heb ik het over een naaf voor een stadsfiets en zomertoertochtjes en niet een voor vakantiereizen.
sjefke schreef:
Man Met Fiets schreef:Het is misschien een beetje vloeken in de kerk... maar ben je met dat beperkte gebruik niet beter uit met een beetje aardige naafversnelling? Véél minder onderhoud verwacht ik.
Inderdaad, ook bepaald geen goedkope oplossing.
Stadsfiets was misschien een beetje een verkeerde term, ik woon toevallig in een stad en deze fiets is mijn primaire vervoersmiddel. Dit betekent dat ik alles wat minder dan 20 km enkele reis is bijna altijd fiets (heb geen rijbewijs en geen auto, OV is alternatief), en als niet ik verwacht het donker terug te gaan en het een beetje mooi weer nog wel verder. Natuurlijk heb ik meer aan een goede versnellingsnaaf, maar er is hier sprake van een enorm diefstalgevaar en ik kan geen fietsen binnen zetten, een dure fiets kopen is geen optie. Ik kom van een redelijke stadsfiets met een Nexus 7 naaf (ik wist niet beter) en die is voor mijn deur gestolen. Ik heb na bijna een jaar nog steeds het idee dat ik het een hulpmotor fiets, vooral tegen de wind in, maar dat zal ook door zithouding komen. Ik fiets op deze fiets met hetzelfde vermogen gewoon minstens 5 km/h harder, ik kan echt niet terug naar een stadsfietsnaaf.

Ik heb het idee dat deze fiets onderhouden mij op dit moment de meeste fiets voor het minste geld geeft, zo lang ik er de tijd in steek iedere paar maanden de hele drivedrain te poetsen. Dus ja, als ik de keuze had dan zou ik een mooie fiets kopen met een naaf, maar helaas. Het geld en de mogelijkheid tot redelijk stallen zijn er op dit moment gewoon niet.