Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of niet overstappen naar Gates Beltdrive??? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wel of niet overstappen naar Gates Beltdrive???

ALL IN schreef:4. je in het verleden NOOIT je kettingen smeerde, NOOIT je fiets poetste (en je deze tradities liefst zo veel mogelijk in ere houdt)
Hieruit volgt als vanzelf een riem, hoewel je volgens Gates een riem wel degelijk ook moet smeren met Siliconenolie:
Gates schreef:If noise persists, the solution is simple: spray the belt with water, wait for it to dry, and apply a thin coating of dry silicone spray to the tooth side of the belt. Dry silicone dries instantly, helps shed grit, and does not affect the longevity of the belt. We recommend this product.
Als vakantiefietser maak ik mij meer zorgen om de kwetsbaarheid van een riem, en de zeer beperkte verkrijgbaarheid ervan. Ik zie mijzelf voor mijn geestesoog al ver weg een gebroken riem krijgen, en dat een paar kilometer verderop de reserve riem breekt, vanwege precies dezelfde reden als de eerste brak.

Vergelijking met banden: in Europa heb ik nog nooit lek gereden met Schwalbe Marathon Plus banden. Buiten Europa is dat bij herhaling wel degelijk mogelijk gebleken. Het is ook afhankelijk van degene die op de fiets zit, en de route die gekozen wordt.

Het begint mij overigens op te vallen dat veel van de riem-jubelaars hun vele kilometers vooral/alleen tijdens woon-werkverkeer maken.
ALL IN schreef:5. je pas naar de fm ging zodra het beestje niet meer reed.
Als fietser in verwegistan is het erg handig dat je die fm helemaal niet nodig hebt.
De CDC staat ook niet meer in de product catalogus van Gates http://www.gatescarbondrive.com/products/belts
Even op facebook contact gehad met Santos en dat gaf veel duidelijkheid, hier mijn vraag en het antwoord.

(Mijn vraag)Je hoort de wildste verhalen dat die CDC riem bij Gates uit productie gaat, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Antwoord Santos) Hallo Johnny,
Goede vraag! Wij hebben laatst een bericht naar onze dealers verzonden wat je wellicht goed vindt om te lezen:

"Het bericht heeft jullie wellicht al bereikt; Gates gaat stoppen met de productie van CDC riemen en tandwielen. Reden tot zorgen? Niet nodig!

Waarom niet?
- CDC is duurzamer; Santos rijders bewijzen keer op keer de hogere slijtvastheid van het CDC systeem op een Santos.
- Uniek: Santos levert vanaf 2017 als enige merk het slijtvaste CDC systeem.
- t/m 2018 zal Santos de CDC blijven gebruiken als eerste keuze op Rohloff (in samenwerking met Gates).
- t/m 2021 garandeert Santos de nalevering van CDC parts (in samenwerking met Gates).
- Flexibel: Santos gaat het CDX systeem als optie aanbieden (voor diegene die dat graag willen, geen prijsverschil).

Heb je CDC onderdelen nodig voor een Santos dan kun je die gewoon (via de dealer) bij ons bestellen."

Kortom, wij staan en gaan voor CDC!
Dat was reeds bekend hoor. Je had zelf overigens nog deze link geplaatst.

De verkrijgbaarheid van spare parts in het buitenland zal er in ieder geval niet beter mee worden, zelf spares meenemen dus.