Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Twee Schwalbe binnenbanden snel spontaan lek?

Aluminium velgen met een holle kamer zijn veel stijver dan ouderwetse stalen velgen. Bij jouw gewicht is een Exal/Ryde SP19 een prima velg - daar zijn er al heel wat van de halve wereld rond gereden met vele kilo's bagage.
Hoe breed is je huidige band in het echt? Met een cm aan elke kant zou ik nog wel een maatje breder durven nemen. Stel dat je overstapt van 37 mm naar de 40 mm van de Schwalbe Almotion, dan is dat 1,5 mm aan elke kant. Wel is de echte maat van groot belang, omdat lang niet alle banden zo breed zijn als de fabrikant beweert. En van een kleine 37 mm naar een correcte 40 mm is natuurlijk meer dan 1,5 mm per kant.
Misschien niet erg behulpzaam voor de vraagsteller, maar ... ik heb mijn bedenkingen bij de kwaliteitscontrole van Schwalbe. Vorig jaar op de racefiets een Durano gemonteerd, een band met de reputatie onverwoestbaar te zijn. Na 350 km volstrekt ordinair woon-werkverkeer een scheur in de zijwand.
Erg minnetjes als je 't mij vraagt. De enige band waarbij me dat ooit overkomen is (met uitzondering van een versleten en zwaar mishandeld no-name exemplaar).
Nu rij ik met goedkope Vittoria Zaffiro's, die op geen enkel onderdeel (behalve prijs) goed scoren, maar een scheur in de zijwand? Nee, dat doen die Zaffiro's niet.
Wim schreef:Aluminium velgen met een holle kamer zijn veel stijver dan ouderwetse stalen velgen. Bij jouw gewicht is een Exal/Ryde SP19 een prima velg - daar zijn er al heel wat van de halve wereld rond gereden met vele kilo's bagage.
Gewichtsbelasting is niet het enige. Remtype heeft ook invloed op de belasting van de velg. Velgremmen geven geen extra belasting op de spaken en op de velgen rond de spaaknippelgaten dus als die fietsen die je noemt velgremmen hebben dan is het een beetje een appels en peren verhaal. Stalen (RVS) eyelets zijn er om de geringere sterkte van aluminium tegen vervorming en slijtage te compenseren maar ik vraag me wel af welke betekenis ik evt. moet toekennen aan het gebruik bij Ryde van teksten die daarover zeggen "Reduces the wearing out of the nipples and rim" en niet "Prevents..."

Ik zie de aanduiding "extremely strong" die ze bij de ST32 en ST28 velgen gebruiken ook niet bij andere velgen gebruikt worden voorzover ik ze bekeken heb.
derdekeer schreef:Misschien niet erg behulpzaam voor de vraagsteller, maar ... ik heb mijn bedenkingen bij de kwaliteitscontrole van Schwalbe. Vorig jaar op de racefiets een Durano gemonteerd, een band met de reputatie onverwoestbaar te zijn. Na 350 km volstrekt ordinair woon-werkverkeer een scheur in de zijwand.
Toch wel wat mij betreft want ik had ook al zitten denken aan een falende kwaliteitscontrole. Of dat een afgekeurde partij toch langs illegale weg de markt bereikt. En tegenwoordig gebeuren er genoeg gekke dingen dat ik zelfs niet uitsluit dat er fake Schwalbe banden worden gemaakt. Gebeurt met genoeg andere producten.
Goed gebouwde wielen met goede onderdelen geven geen probleem. En schijfremmen geven in principe dezelfde soort belasting als rollerbrakes, behalve dat ze veel krachtiger remmen.
Wim schreef:Goed gebouwde wielen met goede onderdelen geven geen probleem. En schijfremmen geven in principe dezelfde soort belasting als rollerbrakes, behalve dat ze veel krachtiger remmen.
Kletskoek, @Wim! Het gaat nu over binnenbanden. Wacht met je stokpaardje tot je aan de beurt bent!
Het was een antwoord op de opmerkingen over spaakbreuk en belasting door roller brakes.
Het topic is wat zijpaadjes opgegaan maar zolang het interessant is vind ik dat niet erg en doe ik zelf lekker mee. :) Daar kwam ook mijn opmerking over spaakbelasting bij remtype uit voort. Ging overigens niet over rollerbrakes maar eigenlijk over alle typen die op de as remmen en niet op de velg. En zolang het mensen er maar niet van weerhoudt om ook over spontane lekken in binnenbanden te praten.

Dus meneer Wim heeft een stokpaardje. :D Heeft dat met remmen te maken of met velgen? Interessant. Ik heb zeer bewust voor trommelremmen gekozen. :wink:
quote="Man Met Fiets"
> Ik heb me laten vertellen dat bij aluminium velgen de spaaknippels
> de velg rond de nippelgaten kunnen vervormen door de remkrachten
> op de spaken als je geen velgremmen gebruikt.
Dan heb je geen goede velg voor je rem.

> Met het oude wiel had ik juist allerlei problemen die veroorzaakt
> werden omdat ik de spaakspanning niet meer op peil kon houden
> omdat ik tegen het einde van het schroefdraad aanliep.
Dan was het een slecht gebrouwd wiel.

> ...waardoor een sterkere stalen velg me dan de veiligere keuze leek.
Sterker? Waar haal je dat vandaan?

>Juist die ontlasting van de spaken is funest begrijp ik.
Daar heb je gelijk in. Een hogere spaakspanning op zich is geen optie want in een goed gebouwd wiel is de spaakspanning al maximaal voor de betreffende spaken en/of velg.
Ontlasting van de spaken in een wiel met een enkelvoudige RVS velg is dan ook alleen te verminderen door een stijvere velg te gebruiken: een aluminium holkamervelg. Daarmee wordt de variatie in spaakspanning over meer spaken verdeeld dan bij slappe velgen.
Aan de naafkant is het belangrijk dat de naafgaten goed bij de spaken passen. Ik weet niet wat voor trommelremmen je hebt maar de aloude Sturmey Archers waren berucht omdat de dunne stalen flenzen scherp en hard waren. Dat is op te lossen door ringetjes achter de spaakkoppen te monteren maar dat is natuurlijk ook alleen een lapmiddel en het moet ook weer precies passen.

12g spaken heeft geen zin want om te voorkomen dat die ontlasten zul je ze opeen nog hogere spanning moeten brengen wat niet kan omdat je dan bij een beetje normale velgen de spaak door de velg heen trekt. Dat is wat ik hiervoor bedoelde bij 'en/of'.

>Ik gebruik geen vouwbanden dus dan is zo'n groef ook niet vereist.
> De band zit nu mooi strak om de velg en zal er echt niet aflopen.
Dat dacht ik ook. Stom van me.
Man Met Fiets schreef:ik vraag me wel af welke betekenis ik evt. moet toekennen aan het gebruik bij Ryde van teksten die daarover zeggen "Reduces the wearing out of the nipples and rim" en niet "Prevents..."
Dat er binnen deze vereniging honderden mensen van hier naar China zijn gefietst en door de hooglanden van Patagonië zijn gegaan over rotsige bergpaadjes met 25 kilo bagage achterop zonder dat er dat soort problemen waren. Dit soort klachten heb ik hier nauwelijks gehoord.
Mocht je nu zeggen "ja maar de meesten daarvan hadden velgremmen" dan kun je daaruit zelf een stille hint destilleren...

Er is overigens nog een categorie fietsers binnen jouw gewichtsklasse en meer: tandemrijders. http://www.tandemclub.nl
Leon schreef:Sterker? Waar haal je dat vandaan?
Aluminium is zachter en minder stijf dan staal. Gebruikte legeringen kunnen dat maar gedeeltelijk compenseren. Om dat te compenseren gebruikt men o.a. meerwandige constructietechnieken. Afhankelijk van de mate waarin men dat doet en de gebruikte materiaaldikte zal men evt. de desbetreffende eigenschappen van staal kunnen evenaren of zelfs overtreffen. Ik wou dat fabrikanten harde informatie gaven over de krachten die velgen kunnen weerstaan en de mate van vervorming daarbij maar dat kom ik niet echt (toegankelijk) tegen. Aluminium wordt natuurlijk niet in de laatste plaats gebruikt om gewicht te sparen maar daarvoor moet men dan op sterkte inleveren wat men natuurlijk zoveel mogelijk probeert te compenseren met allerlei technieken.

En zoals ik al zei. Bij Ryde gebruiken ze alleen bij 2 RVS velgen de kwalificatie "Extreem sterk"

http://www.ryde.nl/rims-search---0-3-69

Als ik bijv. op gewicht kijk en de Heavy Duty velgen kies gaan ze daar niet verder dan "sterk"

http://www.ryde.nl/rims-search---64-19-

Het lijkt me dat dat niet per ongeluk is. Het marketingvolkje zal gewoonlijk de kans om superlatieven te kunnen gebruiken niet graag laten liggen.
Leon schreef:
Daar heb je gelijk in. Een hogere spaakspanning op zich is geen optie want in een goed gebouwd wiel is de spaakspanning al maximaal voor de betreffende spaken en/of velg.
Ontlasting van de spaken in een wiel met een enkelvoudige RVS velg is dan ook alleen te verminderen door een stijvere velg te gebruiken: een aluminium holkamervelg. Daarmee wordt de variatie in spaakspanning over meer spaken verdeeld dan bij slappe velgen.
Die holle constructie moet eerst de mindere sterkte van aluminium t.o.v. staal compenseren en kan pas boven een bepaalde mate daarvan die van staal overtreffen. Waar dat punt ligt kan ik niet goed beoordelen. Vooral niet omdat het motief van gewichtsbesparing hier natuurlijk ook doorheen speelt en in de marketing ook graag relatieve verschillen gebruikt en benadrukt worden.

De fabrikant van mijn fiets geeft een spaakspanning van 1000 Newton op. Slechts één spaak zorgt dus al voor een statische belasting van 100kg. Hoe groot moet het verschil in stijfheid van een velg zijn om daar een significante hoeveelheid weerstand tegen vervorming aan toe te voegen en een wezenlijk verschil te maken? Als een volwassene van 75 kg op een onbespaakte velg gaat zitten zal die er denk ik toch echt doorheen gaan. En dat is dan de kracht van minder dan één spaak. De spaken nemen het overgrote deel van de belastingskrachten voor hun rekening. De bijdrage van de velg daarin is volgens mij een beetje 'gerommel in de marge'. Maar ja... marketing weer.
Leon schreef: Aan de naafkant is het belangrijk dat de naafgaten goed bij de spaken passen. Ik weet niet wat voor trommelremmen je hebt maar de aloude Sturmey Archers waren berucht omdat de dunne stalen flenzen scherp en hard waren. Dat is op te lossen door ringetjes achter de spaakkoppen te monteren maar dat is natuurlijk ook alleen een lapmiddel en het moet ook weer precies passen.
Ik had ze al genoemd. Achter XL-RD3 (al gemonteerd) en voor XL-FDD (nog los).

http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/xl-rd3
http://www.sturmey-archer.com/en/products/detail/xl-fdd

Die hebben spaakgaten waarvan door SA wordt opgegeven dat ze voor spaken 13 en 14 geschikt zijn. Deze nieuwere naven hebben een aluminium behuizing i.p.v. staal. De oude zijn SA Steelite modellen. Ik weet niet hoe ik "scherp en hard" daarbij moet interpreteren.
Leon schreef:Dat er binnen deze vereniging honderden mensen van hier naar China zijn gefietst en door de hooglanden van Patagonië zijn gegaan over rotsige bergpaadjes met 25 kilo bagage achterop zonder dat er dat soort problemen waren. Dit soort klachten heb ik hier nauwelijks gehoord.
Mocht je nu zeggen "ja maar de meesten daarvan hadden velgremmen" dan kun je daaruit zelf een stille hint destilleren...
Tuurlijk zal het meestal wel werken. Er zijn echter zo veel factoren in het spel dat ik toch een beetje kritisch moet zijn. Gewicht speelt daarbij in mijn situatie vooral mee. Met fiets, mijzelf en bagage kan het totaalgewicht makkelijk (ruim) boven de 150kg komen. Wel een stukje hoger dan het gemiddelde waar men meestal van uit zal gaan. Daarom moet ik toch wat anders aankijken tegen de ervaringen van de meeste andere mensen en de relevantie daarvan voor mijn situatie. En ik wil een fiets die simpelweg lang mee gaat zonder er veel omkijken naar te hebben. Ik weet niet wat men een acceptabele levensduur vindt bij dergelijke reistoepassingen maar ik kan me voorstellen dat men met 5 jaar al tevreden is waar ik minstens 20 jaar als norm stel. Dat kán dus ook de perceptie beïnvloeden.
Leon schreef: Er is overigens nog een categorie fietsers binnen jouw gewichtsklasse en meer: tandemrijders. http://www.tandemclub.nl
Had ik nog niet bij stilgestaan. Goede tip. Zal er eens gaan kijken.
Man Met Fiets schreef:De fabrikant van mijn fiets geeft een spaakspanning van 1000 Newton op. Slechts één spaak zorgt dus al voor een statische belasting van 100kg. Hoe groot moet het verschil in stijfheid van een velg zijn om daar een significante hoeveelheid weerstand tegen vervorming aan toe te voegen en een wezenlijk verschil te maken? Als een volwassene van 75 kg op een onbespaakte velg gaat zitten zal die er denk ik toch echt doorheen gaan. En dat is dan de kracht van minder dan één spaak. De spaken nemen het overgrote deel van de belastingskrachten voor hun rekening. De bijdrage van de velg daarin is volgens mij een beetje 'gerommel in de marge'. Maar ja... marketing weer.
Ik heb leesvoer voor je:
http://matheplanet.com/default3.html?ca ... ogle.nl%2F

Van die literatuurverwijzingen is het boek van Jobst Brandt best leesbaar: http://poehali.net/attach/Bicycle_Wheel ... Brandt.pdf
Tja, ik heb mij altijd afgevraagd waarom Duell wel een stalen racefiets maakt met de superieure eigenschappen van staal en dan een alu set wielen of zelfs carbon *zucht*....

Dom eigenlijk van die mensen! :roll:
Ik weet niet wat ik met die eerste link kan. Die tweede kende ik al wel maar daar wordt niet echt diep op het materiaal en de constructie van velgen ingegaan.

Ik heb me nog wel gerealiseerd dat een kokerconstructie onder compressie aan sterkte wint dus zal een holle velg op dat punt meer kunnen bijdragen als het wiel bespaakt is. Hoeveel dat kwantitatief kan schelen en of dat alleen maar positief is is iets waar ik het finale antwoord niet op weet.

Het professionele advies om een stalen velg te kiezen i.v.m. hogere gewichtsbelasting rond de spaaknippelgaten heb ik maar aangenomen. Ik had het idee van 12 gauge spaken ook laten varen omdat ik eigenlijk ook wel verwachtte dat een nieuw, goed gebouwd wiel dat een goede spaakspanning zou hebben in principe genoeg moest zijn om de kans op spaakbreuk voldoende klein te maken. Nu twee maanden verder houdt het wiel zich prima. Ik heb zondag toen ik de lekke band repareerde de spaakspanning nog even gecheckt en twee of drie spaken nog ietsje extra aangedraaid. De tijd zal het leren.
redmiller schreef:Tja, ik heb mij altijd afgevraagd waarom Duell wel een stalen racefiets maakt met de superieure eigenschappen van staal en dan een alu set wielen of zelfs carbon *zucht*....

Dom eigenlijk van die mensen! :roll:
Je geeft de zeer goede reden daarvoor zelf al aan zodra je "racefiets" zegt. Zodra je er wedstrijden mee gaat rijden waarbij dus automatisch tijdwinst een zeer belangrijke, om niet te zeggen allesoverheersende factor is gaat gewicht een zeer belangrijke rol spelen. Maar dan gaat men dus compromissen moeten maken en op absolute sterkte en duurzaamheid inleveren.

Voor elke niet-wedstrijd situatie is gewicht stukken minder belangrijk. Of je als toerfietser nou een uur over een beklimming van een berg doet of 58 minuten zal de meeste recreatieve rijders een zorg wezen. Aangezien ikzelf toch verreweg het grootste deel van het totaalgewicht uitmaak hecht ik zeer weinig waarde aan wat extra onsjes aan mijn fiets.
Man Met Fiets schreef:Het professionele advies om een stalen velg te kiezen i.v.m. hogere gewichtsbelasting rond de spaaknippelgaten heb ik maar aangenomen.
Ik ben eigelijk benieuwd wie je dit advies gegeven heeft.
Man Met Fiets schreef: Aangezien ikzelf toch verreweg het grootste deel van het totaalgewicht uitmaak hecht ik zeer weinig waarde aan wat extra onsjes aan mijn fiets.
Dan zou ik je, in combinatie met een versnellingsnaaf en trommelremmen, een Rigida Andra 30 of Andra 321 aangeraden hebben.

Maar back on topic. Zou het kunnen zijn dat de binnenband op de plek van de beschadigingen klem heeft gezeten tussen de buitenband en de velg? Dan kan er bij een te lage druk makkelijk allerlei vuil tussenkomen, wat de beschadigingen zou kunnen verklaren. Meestal gebeurt dit doordat mensen eerst het ringetje op het ventiel aandraaien en dan pas de buitenband om de velg leggen.
alma schreef:Zou het kunnen zijn dat de binnenband op de plek van de beschadigingen klem heeft gezeten .....
Hey, dat was precies ook mijn gedachte.
Ik ben benieuwd naar de reactie.
alma schreef: Zou het kunnen zijn dat de binnenband op de plek van de beschadigingen klem heeft gezeten tussen de buitenband en de velg? Dan kan er bij een te lage druk makkelijk allerlei vuil tussenkomen, wat de beschadigingen zou kunnen verklaren. Meestal gebeurt dit doordat mensen eerst het ringetje op het ventiel aandraaien en dan pas de buitenband om de velg leggen.
Nee, die kans acht ik zeer klein. Om goede montage van de binnenband te verzekeren druk ik nadat de buitenband om de velg ligt het ventiel altijd even naar binnen om er voor te zorgen dat het verstevigde stukje band rond het ventiel vrij beweeglijk binnen de buitenband ligt. Ik druk dan ook gelijk de buitenband daar tegen de velg en check dus bewust dat het daar goed zit. Het ringetje zit dan hoog op de ventielbuis. Dan pas pomp ik de band onder matige druk en draai ik het ringetje aan.
Man Met Fiets schreef:De vraag dringt zich dus aan mij op of Schwalbe een partij binnenbanden van inferieure kwaliteit op de markt heeft gebracht (of dat ze domweg mindere kwaliteit zijn gaan produceren) of dat ik gewoon uitzonderlijke pech heb? Ik kan me juist bijna niet heugen nog eens een gewone lekke band te hebben gehad en daarom is het des te storender dat ik nu zo'n gedoe heb met deze schijnbaar ongewone lekken. En ik vraag me af of dit zich met deze huidige band evt. kan herhalen op een andere plek.
Probeer eens een ander merk binnenband, bijvoorbeeld Continental. Als die wel voldoet, dan had je misschien een paar maandagochtendexemplaren van Schwalbe; of is een ander euvel inmiddels opgelost. Krijg je echter hetzelfde probleem als met de Schwalbe binnenbanden, dan zal het niet aan de kwaliteit van de band hebben gelegen.
Man Met Fiets schreef:Hiervoor heb ik twee Dresco banden versleten die in 2010 goed uit een consumentenbondtest waren gekomen als de beste anti-lek band met "zeer goed". Beter dan Schwalbe Marathon HS-368 die slechts "redelijk" scoorde. Ze scoorden bij slijtvastheid "goed" tegen Schwalbe "zeer goed". Hij had ook de laagste rolweerstand uit de test bij 2,5 bar maar had een aanbevolen druk van 5 bar waarbij hij oncomfortabel werd. Ik ging daar dus tussenin zitten. Uiteindelijk vond ik de levensduur tegenvallen.
In 1995 heb ik ook eens een paar banden gemonteerd die heel goed uit een test van de Consumentenbond kwamen: de Cordo Flevo. Daarmee wilde ik van Lyon naar Toscane fietsen. De achterband kreeg al in de Alpen een bobbel in het loopvlak. Met de voorband kwam ik nog de Col Agnel over, maar 100 km verder moest ook die worden vervangen. Dat lukte nog maar net op zaterdagmiddag rond een uur of zes in een Italiaans provinciestadje.
Bij de Consumentenbond hebben ze misschien nog wel een beetje verstand van stofzuigers of wasmachines voor huishoudelijk gebruik, maar voor spullen waar je heel andere eisen aan stelt dan de doorsneebewoner van een vinexwijk zou doen, heb je niks aan dat soort testen.
De eindconclusie: we weten het niet.
Kwam bij toeval dit topic tegen. Ik heb ook soms tegenvallende ervaringen met Schwalbe binnenbanden. Ik heb vooral problemen gehad met spontane lekken die bij de naden ontstaan. Dit lijkt vooral snel te gebeuren bij de (extra) light binnenbanden.

Verder heb ik ook problemen met die naden, als er wél lekken van buitenaf ontstaan precies bij zo'n naad. Dit bemoeilijk het plakken enorm en de kans is reëel dat de plakker op de naad niet goed luchtdicht afsluit. En nee, goed schuren helpt niet altijd. En er zitten ook dit soort stukken bij de binnenband:

Afbeelding

Als je hier een lek krijgt kan je plakken sowieso wel vergeten. Vrij vervelend onderweg of met een fiets waarbij je de binnenband moeilijk kan vervangen.

Al met al ben ik op sommige fietsen overgestapt op Vredestein binnenbanden. Deze hebben bijna geen naden. Voor Cheng Chin binnenbanden geld trouwens hetzelfde, maar die hebben meestal alleen autoventiel.
bast1aan schreef:Kwam bij toeval dit topic tegen. Ik heb ook soms tegenvallende ervaringen met Schwalbe binnenbanden. Ik heb vooral problemen gehad met spontane lekken die bij de naden ontstaan. Dit lijkt vooral snel te gebeuren bij de (extra) light binnenbanden.
Ik heb inmiddels (het duurde even :oops: ) door dat te dunnen binnenbanden problematischer zijn bij lekken en geplakte lekken. De bekende 17-serie van Schwalbe heet dan van 32 tot 47 mm of zo gebruikt te kunnen worden, maar bij de dikkere buitenbanden zit deze binnenband zo strak dat er twee nadelen ontstaan:
* Zelfs het kleinste gaatje, onstaan door een doorntje wordt meteen opgerekt zodat de band sneller leegloopt. Dat het ook anders kan weet ik doordat ik met dikkere binnenbanden ook wel eens (meerdere malen zelfs) met doorn en al in de band naar huis ben kunnen fietsen.
* De kwaliteit van plakwerk en plakker bij het plakken van een lek zijn een stuk groter. Ik heb inmiddels meerdere malen meegemaakt dat een buitenband lek blijft ook als hij geplakt is. Het idee dat de druk in de band het lek extra dicht maakt omdat de binnenband tegen de plakker gedrukt wordt gaat dan kennelijk een stuk minder op.