quote="Man Met Fiets"
> Ik heb me laten vertellen dat bij aluminium velgen de spaaknippels
> de velg rond de nippelgaten kunnen vervormen door de remkrachten
> op de spaken als je geen velgremmen gebruikt.
Dan heb je geen goede velg voor je rem.
> Met het oude wiel had ik juist allerlei problemen die veroorzaakt
> werden omdat ik de spaakspanning niet meer op peil kon houden
> omdat ik tegen het einde van het schroefdraad aanliep.
Dan was het een slecht gebrouwd wiel.
> ...waardoor een sterkere stalen velg me dan de veiligere keuze leek.
Sterker? Waar haal je dat vandaan?
>Juist die ontlasting van de spaken is funest begrijp ik.
Daar heb je gelijk in. Een hogere spaakspanning op zich is geen optie want in een goed gebouwd wiel is de spaakspanning al maximaal voor de betreffende spaken en/of velg.
Ontlasting van de spaken in een wiel met een enkelvoudige RVS velg is dan ook alleen te verminderen door een stijvere velg te gebruiken: een aluminium holkamervelg. Daarmee wordt de variatie in spaakspanning over meer spaken verdeeld dan bij slappe velgen.
Aan de naafkant is het belangrijk dat de naafgaten goed bij de spaken passen. Ik weet niet wat voor trommelremmen je hebt maar de aloude Sturmey Archers waren berucht omdat de dunne stalen flenzen scherp en hard waren. Dat is op te lossen door ringetjes achter de spaakkoppen te monteren maar dat is natuurlijk ook alleen een lapmiddel en het moet ook weer precies passen.
12g spaken heeft geen zin want om te voorkomen dat die ontlasten zul je ze opeen nog hogere spanning moeten brengen wat niet kan omdat je dan bij een beetje normale velgen de spaak door de velg heen trekt. Dat is wat ik hiervoor bedoelde bij 'en/of'.
>Ik gebruik geen vouwbanden dus dan is zo'n groef ook niet vereist.
> De band zit nu mooi strak om de velg en zal er echt niet aflopen.
Dat dacht ik ook. Stom van me.
Man Met Fiets schreef:ik vraag me wel af welke betekenis ik evt. moet toekennen aan het gebruik bij Ryde van teksten die daarover zeggen "Reduces the wearing out of the nipples and rim" en niet "Prevents..."
Dat er binnen deze vereniging honderden mensen van hier naar China zijn gefietst en door de hooglanden van Patagonië zijn gegaan over rotsige bergpaadjes met 25 kilo bagage achterop zonder dat er dat soort problemen waren. Dit soort klachten heb ik hier nauwelijks gehoord.
Mocht je nu zeggen "ja maar de meesten daarvan hadden velgremmen" dan kun je daaruit zelf een stille hint destilleren...
Er is overigens nog een categorie fietsers binnen jouw gewichtsklasse en meer: tandemrijders.
http://www.tandemclub.nl