> Volgens mij is het frame van Leon toch echt van staal
Idd
>en tevens volgens mij treedt metaalmoeheid alleen op als
> het metaal voorbij een grenswaarde wordt belast.
Voor aluminium: nee.
Voor staal: ja, maar die waarde is een flink eind lager dan de waarde waarbij het object bij één belasting gaat vervormen.
Illustratieve afbeelding op internet gevinden; ik sta niet in voor de getallen:
> Wellicht zou het advies moeten zijn dat het wellicht niet
> verstandig is om met oude barrels (van welk materiaal
> dan ook) erg hard (bergaf) te gaan?
Dat is een verstandig advies, zij het dat mijn fiets nog vrij nieuw was.
quote="Peter_K"
> Ik denk zelf dat in het geval van Leon eerder sprake was van slechte kwaliteit.
In die zin dat de drie frames die ik had goed gefabriceerd waren maar beslist niet bestand tegen het gebruik waarmee geadverteerd was: een vakantiefiets die tegen een stootje kan en van een merk waar Frank van Rijn er zelfs een van had. Wist ik toen veel....
quote="loknor"...
> ik geloof niet in het verhaal dat staal zoveel veiliger is.
> Ja, goed gesoldeerd en gelakt staal wat geen klap
> krijgt gaat lang mee, maar het vervelende
> is dat staal erg kwetsbaar is, zowel bij
> de bouw als bij valpartijen.
> Erger, door de verplichte lak zie je het niet.
Het hele punt dat ik dit draadje begonnen ben is juist dat ik het WEL op tijd gezien heb.
Bert:
> Of een voorvork nu breekt (aluminium/carbon?)
> of buigt (staal?), in beide gevallen ga je bij
> enige snelheid geheid onderuit.
Georg legt het uit waar ik het mee eens ben: aluminium heeft de neiging tot plotse brosse breuken terwijl staal eerst barst en buigt voordat het breekt. Dat maakt staal veiliger. Dat is geen mening van fietsers in de fietsenwereld, maar common practice in de werktuigbouw.