Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkrijgbaarheid Gates CDC riem en onderdelen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verkrijgbaarheid Gates CDC riem en onderdelen

Dank voor de info Eric.
Ik was nog niet op de hoogte,

Ik vroeg mij de laatste tijd wel af hoe Gates nog een rendabel bedrijf kon zijn met de duurzaamheid van de CDC.....
Na 25.000 km en bijna drie jaar rij ik nog steeds op m'n eerste setje riem en tandwielen rond :D

vandaag dus het antwoord, hef je duurzaamste lijn op dan komen de klanten vaker terug omdat de boel versleten is.....

jammer
Ik ben wel benieuwd wat Santos gaat doen met z'n nieuwe fietsen én wat Santos gaat doen met bestaande klanten. Komt er een ombouwregeling voor recent gekochte fietsen (< 5 jaar) oid?
ericplan schreef:Ik ben wel benieuwd wat Santos gaat doen met z'n nieuwe fietsen
Nou, uiteindelijk komen op nieuwe fietsen in ieder geval geen CDC riemen meer te zitten. Ik gok erop dat zij naar de CDX riem gaan. Maar zij pretenderen "custom built" fietsen te leveren, dus je kunt waarschijnlijk nog kiezen.
ericplan schreef:én wat Santos gaat doen met bestaande klanten. Komt er een ombouwregeling voor recent gekochte fietsen (< 5 jaar) oid?
De tandriem en tandwielen worden geacht gelijk op te verslijten, en dus ook allemaal tegelijk vervangen te worden. Op dat moment kan men dan zelf kiezen: CDX van Gates, of wellicht CDS van Continental, of wellicht weer de robuuste en overal verkrijgbare stalen ketting. Slijtage valt meestal niet onder garantie.
math schreef:Een andere speler is Continental en dit zijn hun partners.
Nog een mogelijkheid voor de toekomst : Haberstock belt drive
http://www.schlumpf.nl/advanced_belt_dr ... Drive.html

Rohloff tandwielen zijn nog in voorbereiding.
Wim schreef:Ik weet het niet Marco. Meer verschillende standaarden maken riemen nog minder interessant dan ik ze al vind. En wel precies om de reden die nu blijkt: Er ontstaan teveel niet compatibele typen. Wat de riemen markt nodig heeft is goedkope namaak/reverse engineering of hoe je het dan ook maar gaat noemen.
Inderdaad. In plaats van afspraken te maken over uniformiteit, verzint iedere fabrikant ( Gates, Conti, Haberstock ) een produkt dat net iets anders is en legt dit via patenten vast.
Santos levert dus nog t/m 2018 nieuwe fietsen met CDC, en daar kun je dan minimaal t/m 2021 nog onderdelen voor krijgen.
(Aldus Ride Bike ????!!!)
ridebike.nl schreef:Ride Bike levert geen CDC spareparts voor montage op andere merken fietsen!
Daar krijg ik een vieze smaak van in mijn mond. Waarom levert Ride Bike geen onderdelen aan derden?
jumbo schreef:Nog een mogelijkheid voor de toekomst : Haberstock belt drive
http://www.schlumpf.nl/advanced_belt_dr ... Drive.html
Mooi, nog een nieuwe aanbieder.

Gelukkig is er reeds een zeer oud systeem dat uitermate uitwisselbaar is, en wereldwijd verkrijgbaar: de ferro drive (oftewel de stalen ketting).
Peter_K schreef:Gelukkig is er reeds een zeer oud systeem dat uitermate uitwisselbaar is, en wereldwijd verkrijgbaar: de ferro drive (oftewel de stalen ketting).
Zelf gebruik ik tegenwoordig liever een riem dan een ketting. Om mijn broek op te houden wel te verstaan. Een ketting is niet zo lekker ademend, en qua souplesse is een riem dan ook veel beter. Het scheelt ook nog eens elke dag een paar keer dat gesodemieter met die zogenaamde quicklink. Daarom is een riem de beste optie voor mensen met twee linkerhanden. Een ketting koop je al voor vijf euro. Voor een stijlvolle riem betaal je wat meer, maar dan heb je ook wat. :)

Hans
javb2812 schreef:
Peter_K schreef:Gelukkig is er reeds een zeer oud systeem dat uitermate uitwisselbaar is, en wereldwijd verkrijgbaar: de ferro drive (oftewel de stalen ketting).
Zelf gebruik ik tegenwoordig liever een riem dan een ketting. Om mijn broek op te houden wel te verstaan. Een ketting is niet zo lekker ademend, en qua souplesse is een riem dan ook veel beter. Het scheelt ook nog eens elke dag een paar keer dat gesodemieter met die zogenaamde quicklink. Daarom is een riem de beste optie voor mensen met twee linkerhanden. Een ketting koop je al voor vijf euro. Voor een stijlvolle riem betaal je wat meer, maar dan heb je ook wat. :)
Broek ophouden? Ademend? Souplesse? Elke dag een paar keer? Stijlvol? Ik kan hier echt... nee.
Bericht van Santos voor de dealers:

Uniek: Santos levert vanaf 2017 als enige merk het slijtvaste CDC systeem.
(opmerking van mij/Eric: ook op idworx, Koga, van Nicholas, Tout Terrain kun je bij ons CDC krijgen. En wil je op Santos CDX? Dat kan ook. Wel om vragen)

t/m 2018 zal Santos de CDC blijven gebruiken als eerste keuze op Rohloff (in samenwerking met Gates).

t/m 2021 garandeert Santos de nalevering van CDC parts (in samenwerking met Gates).
Flexibel: Santos gaat het CDX systeem als optie aanbieden (voor diegene die dat graag willen, geen prijsverschil). Heb je CDC onderdelen nodig voor een Santos dan kun je die gewoon bij ons bestellen.
Eric Schuijt schreef:Bericht van Santos voor de dealers:
Uniek: Santos levert vanaf 2017 als enige merk het slijtvaste CDC systeem.
Beetje onverstandig van Santos dit. Door zo te tamboereren over de superioriteit van het slijtvaste CDC systeem maken ze het zich moeilijk als die dingen straks niet meer leverbaar zijn.

Misschien kan Santos nu beter gaan praten met Gates betreffende speciale batches CDC voor hen.

Is die CDX nu werkelijk zo veel slechter van de CDC? Het lijkt mij dat als je de twee tandwielen goed uitlijnt dat de slijtage ongeveer gelijk zou moeten zijn.
Volgens mij slijt een CDX riem vooral sneller omdat er meer troep tussen blijft zitten.
Ik denk dat Santos misschien nu al , maar zeker in 2017/2018 veel gaat testen met de CDX-EXP ( expedition ) tandwielen. De verbeterde versie van de CDX tandwielen.

http://www.cyclingabout.com/new-gates-c ... rivetrain/

Ik heb toevallig kort geleden nog navraag gedaan bij Koga.
Koga levert op de Worldtraveller S nog de CDX tandwielen ( geen EXP uitvoering )

Gates geeft zelfs nog uitleg over het fietsen in Nederland :

"Gates isn't launching these due to any lack of durability on the regular CDX sprockets. Typical CDX customers have no need to order EXP," a Gates representative said. "Under certain abrasive conditions, however, the belts were outliving the sprockets — especially in the Netherlands where there are a lot of winter cyclists who are riding 12 months a year in slop and abrasive dirt. The soils in the Netherlands have a high silica content that is hard on bike parts."
Wij hadden een laken di aan de wegkus van de VS fietste. Zijn (CDC)riem was na 10.000 kilometer versleten. Dat vond ik erg snel.
Gates deelde toen mede dat aan de Amerikaanse Westkust op het wegdek veel kleine scherpe deeltjes zijn (de toplaag) en dat ze klacht herkenden. Bijzonder dat ze klachten linken aan de geografie; een goed idee!

Jumbo wat jouw navraag bij Koga betreft, dat klopt. Maar als je een fiets bestelt en je hebt specifieke wensen, dan kan de dealer dat toch voor jou verzorgen? Alleen er zijn zo veel Koga dealers dat ze niet allemaal de riemkennis in huis hebben. (En zij weten weer veel meer van e-bikes dan wij :D )
Eric Schuijt schreef:Bijzonder dat ze klachten linken aan de geografie; een goed idee!
Bijzonder ja, maar een goed idee? Wie zit er nu op onderdelen te wachten die geo-specifiek zijn? Ik wil onderdelen die zo breed mogelijk inzetbaar zijn.
Was er ook niet iets met een persbericht over het Nederlandse klimaat en frequent gebruik van de gemiddelde fietser hier?

Edit (via prikbord m-gineering):
DENVER (BRAIN) — Gates is introducing some extra-durable belt drive sprockets, inspired by year-round users in the Netherlands and aimed at adventure trekking riders. The new CDC-EXP sprockets are designed for use with Rohloff internally geared hubs.
"Gates isn't launching these due to any lack of durability on the regular CDX sprockets. Typical CDX customers have no need to order EXP," a Gates representative said.
Lachwekkend.

http://www.bicycleretailer.com/product- ... EMrzuvtSrU
javb2812 schreef:
Peter_K schreef:Gelukkig is er reeds een zeer oud systeem dat uitermate uitwisselbaar is, en wereldwijd verkrijgbaar: de ferro drive (oftewel de stalen ketting).
Zelf gebruik ik tegenwoordig liever een riem dan een ketting. Om mijn broek op te houden wel te verstaan. Een ketting is niet zo lekker ademend, en qua souplesse is een riem dan ook veel beter. Het scheelt ook nog eens elke dag een paar keer dat gesodemieter met die zogenaamde quicklink. Daarom is een riem de beste optie voor mensen met twee linkerhanden. Een ketting koop je al voor vijf euro. Voor een stijlvolle riem betaal je wat meer, maar dan heb je ook wat. :)

Hans
Meerdere signalen bereiken mij vandaag dat mijn bijdrage van gisteren (zie boven) niet door iedereen goed is begrepen.

Het was een grap. Teruglezend kan ik me de verwarring enigzins voorstellen.

Als ik serieus ben (en het dus weer over fietsen heb): ik fiets altijd met ketting en verwacht dat te blijven doen.

Hans
Eric Schuijt schreef:Bijzonder dat ze klachten linken aan de geografie; een goed idee!
Toen ik een tweetal jaar terug m'n nieuwe fiets kocht, stond ik voor de keuze; derailleur of Rohloff ?
Laatstgenoemde met ketting of met riem?

Na avonden en avonden lang het internet afgestruind te hebben en gebruikerservaringen te lezen, kon ik maar één conclusie trekken: Rohloff bouwt een goed product en geeft een goede service als het misgaat.
Of die Gates riem zo goed is, kon ik niet uit alle verslagen opmaken.
Duidelijk bleek wel dat als het misgaat met die Gates belt, Gates altijd wel een reden verzint waarvoor het niet aan hen zou liggen, vaak tot in het ridicule toe, zoals hierboven geïllustreerd.
M.a.w. laat je klanten maar in de kou staan.

En ik onderschrijf ook onderstaande stelling.
Peter_K schreef: Wat mijzelf meer afschrikt dan de prijs is de zeer beperkte leverbaarheid. Voor je gemoedsrust ben je verplicht een reserve riem mee te nemen, maar mocht je die nodig hebben dan is die gemoedsrust weg.
Ben inmiddels de gelukkige bezitter van een Rohloff met ketting.
(Een ketting die overigens geen lawaai maakt, één van de zogezegde voordelen van een riem. Het enige geluid dat de fiets maakt, is rijgeluid van de banden).
Ga maar eens 25000 km fietsen met 1 ketting, ik wens je succes. :D
Ik heb meerdere fietsen binnen het gezin die royaal meer dan 25.000 km hebben gereden met de eerste ketting en ook fietsen die gedurende de levensduur van die fiets met de "fabrieksketting" hebben gereden. Met name de "oude" volle pen/bus ketting was ijzersterk. Die worden niet meer gemaakt. Alles is tegenwoordig semi-bus ketting. De semi-bus schalmen slijten sneller in op de pennen. Ook de rollen slijten sneller in op de schalmen dan bij een volledige bus.

Ook mijn bijna 17 jaar oude velomobiel rijdt nog met de 1e ketting en is nog niet versleten.

Heb ook een motor gereden, die ik met 84.000 km en de "fabrieksketting" heb verkocht. Moet de eerste tandriem nog tegenkomen die meer heeft gedraaid.

Ook bij auto- en motorfietsmotoren is de distributieketting bij mij favoriet. Nog nooit een vervangen. Heb genoeg schade gezien door falende distributie tandriemen. Ook met Gates tandriemen.

De transmissieverliezen bij een ketting is geringer dan bij een tandriem. :D
koenie schreef:Duidelijk bleek wel dat als het misgaat met die Gates belt, Gates altijd wel een reden verzint waarvoor het niet aan hen zou liggen, vaak tot in het ridicule toe, zoals hierboven geïllustreerd.
Daar zit een kern van waarheid in, maar leuk voor de argeloze gebruiker is het niet.
De riem van Gates is een geavanceerd ding, dat zo geconstrueerd is dat het licht genoeg fietst en sterk genoeg is om een aantrekkelijke concurrent van de ketting te zijn. De keerzijde daarvan is dat er een vrij groot aantal voorwaarden aan het gebruik vastzitten; met andere woorden: als je net iets anders gaat doen dan waarvoor het ding bedoeld is zit je dichter bij een schadegeval dan bij dezelfde afwijkende actie met een stalen ketting.
Het is net als bij de carbon frames die heel sterk zijn in de richting waarvoor de sterkte is ontworpen, maar in alle andere richtingen een stuk minder sterk zijn.

Staal is vergevingsgezind, wat vooral komt doordat het op het moment van vervorming nog een tijd harder wordt voordat het breekt,
Afbeelding

en dat daardoor de krachten overgedragen worden op naastgelegen delen van het staal.

Koper is minder sterk maar heeft deze eigenschap in extreme mate. Mooiste voorbeeld vind ik daarvan de koperen electriciteitsdraad die je met de handen probeert te breken maar wat niet lukt omdat de plek waar je het wilt breken zich verplaatst. Het is dit effect dat staal een betrouwbaar bouwmateriaal maakt en mede dat stalen en op staal gebaseerde (gewapend beton) constructies soms na mee dan een eeuw nog staan.
Veel andere materialen kennen dit effect niet. Aluminiumlegeringen in veel mindere mate dan staal.
Lijst: https://en.wikipedia.org/wiki/Ultimate_tensile_strength