door
Ypuh » zo 20 nov, 2016 20:00
loknor schreef:@ Ypuh,
Ik zat van de week in de bus vanaf Purmerend naar Amsterdam, tegen de spits in.
Het was waanzin. 40 minuten langs langzaamrijdende autos gereden waar meestal maar 1 man in zat.
Links of rechtsom, dit schaalt niet meer. Zowel ruimte technisch als voor het milieu moet het autogebruik fors worden aangepakt. En ja, dan moeten we anders gaan werken en wonen. De wal gaat het schip kei en keihard keren.
En hopelijk gaat de fiets daar een grote rol in spelen.
@Dennis, het is gewoon op heel veel plekken niet alleen druk op de weg, maar ook op het fietspad. Zonder je te irriteren is het wel duidelijk dat er grote issues zijn.
Tjah, ik had ook graag 5 minuten naast mijn werk gewoond. Als consultant varieert je werkplek regelmatig (elke 3-6 maanden) en telkens verhuizen zit er niet in. Ook is het een baan die vaak op projectbasis plaatsvind, bedrijven hebben dus niet de nood/ruimte een vaste consultant in dienst te nemen. De kennis hebben ze schijnbaar niet in huis en daarom wordt er een externe binnen gehaald.
Een vaste baan, werkplaats en zonder klantcontact zou ideaal zijn voor WW verkeer op de fiets, maar dat is gewoon niet mogelijk in deze functie. File rijden is voor mij niet de #1 reden om een andere baan te kiezen en dat geldt voor vele anderen (veelal in en om de randstad).
Overigens heb ik hiervoor in Jakarta gewoond en gewerkt. Als ik het verkeer daar mee vergelijk mag Nederland het geen eens een probleem noemen. Daar is een veelvoud van de inwoners en motorvoertuigen terwijl OV en fietsverkeer non-existant zijn. De wal is daar ook nog niet geraakt (wat technisch gezien ook onmogelijk is bij autoverkeer).
Nogmaals, ik ben een groot fietsliefhebber, gebruik liever geen auto, maar merk nu dat het gewoon een noodzaak voor mij gaat worden.
Ps. Ik wordt ook gewoon een beetje boos als ik de huurprijzen in de vrije woonsector zie. Met mijn inkomen heb ik geen recht op huursubsidie, de wachtlijst voor een sociale huurwoning is ca. 8+ jaar en mijn salaris is weer te laag voor veel moderne woningen (min. 4-5x de kale huur als bruto salaris). Daarmee val ik precies tussen wal en schip en is de concurrentie voor een woning groot, waar de (private) huurders volop de vruchten van plukken. In de buurt van kantoor wonen is gewoon financieel onmogelijk tenzij ik in een studentenhuis ga wonen.