door
Ypuh » zo 20 nov, 2016 12:02
PietV schreef:
Maar jong volwassenen hebben meer haast dan ouderen op het fietspad. Vooral wielrenners in groepen, zonder de verplichte bel van 30 gram of luisterend naar muziek met oorproppen in of een spelend met een smartphone. Ook met 3 naast elkaar. Dat zie je ouderen zeer zelden doen.
Waar ik op doelde was de jong volwassen snelle fietser, die niet belt en voldoende ruimte neemt om veilig in te halen. Dwangmatig capriolen uit haalt om te passeren, schrikreacties veroorzaakt (gevaar of hinder) en met "sorry" zonder omkijken verder gaat. Meestal mannen die filerijden op fietspaden verafschuwen.
... Maar de speed-pedelecers gaan binnenkort naar de rijbaan
Piet.
Ondanks dat ik behoorlijk netjes rij in vergelijking met het overall beeld, heb ik mij ook wel eens schuldig gemaakt aan de criteria die je noemt. Ik rij altijd solo, heb een bel, ben niet in het bezit van een mp3 speler en zie een smartphone als noodzakelijk kwaad. Zoals eerder genoemd is het bellen, pardon roepen, wachten op de uitzwaai en bedanken de eerste 1, 2 en 3 keer van een ritje niet zo'n probleem. Bij de 4e, 5e en daaropvolgende keren (het zogenoemde filerijden op fietspaden) begint het wel een beetje storend te worden.
Ik zal ook niet ontkennen dat ik wel eens denk: "Ik hoop dat ze schrikken en de rest van de dag strak tegen de berm aanrijden". Van een gevaarlijke situatie of vreemde capriolen wil ik niet spreken, het is niet dat ik met opzet er rakelings langsscheer als er meer ruimte is. Of ik er nou met 20 of 30 langsvlieg, schrikken doen ze toch wel want mijn bel hebben ze niet gehoord.
Mijn oplossing is al jaren vrij simpel. Niet op zondag fietsen en/of de populaire paden vermijden en in de middle of nowhere langs de dijken van Noord Nederland rijden (50km+ alleen maar schapen).
Ondanks dat ik dus een bel heb, mij aanpas, de mensen vriendelijk bedank etc etc. val ik dus nog wel steeds in het verdomhoekje dat wielrenner zijn heet. Als ik nu over mijn rechten begin gooi ik helemaal mijn eigen glazen in.
Ps. Overigens haal ik die 25km/u+ op mijn vakantiefietsen ook en is daar hetzelfde probleem met inhalen. Omdat ik het dan geen wielrenfiets is, is de publieke opinie ineens een stuk milder.
Ps2. Als wielrenner rijdt ik zelf liever ook op de rijbaan.
En Ps3. Het probleem moge duidelijk zijn. Een echte schuld wil ik ook niet aan één groep toewijzen, maar hoe zouden wij dit als gezamenlijke fietsliefhebbers op kunnen lossen en tegelijkertijd fietsen kunnen blijven stimuleren? Ik vind het geweldig als mensen/scholieren de fiets verkiezen boven een gemotoriseerd voertuig als dagelijks vervoermiddel. Is een breder fietspad een verbetering voor de langere termijn, of zouden we juist moeten denken in een stukje opleiding/bewustwording?