Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent terra nova of Fjallraven - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent terra nova of Fjallraven

Oké bedankt Bert, het punt van het aankleden kan ik wel goed begrijpen ja haha.
Zal er eens een kijkje nemen!
Tja wat is vierseizoens? Die MSR niet want die tocht teveel. Met de andere twee kun je prima in de winter kamperen, en ook nog wel een klein beetje sneeuw hebben. Voor dikke pakken sneeuw zou ik een koepeltent willen hebben, of in elk geval een tunnel tent met twee bogen. Maar wanneer kom je als fietser zoveel sneeuw tegen?
Bij winterkamperen is het zeker belangrijk dat je voldoende ruimte hebt want je kleding heeft meer volume. Verder moet de vestibule groot genoeg zijn voor wat natte spullen.
Bert van Sprang schreef:Ha Yopie,

De Photon is inderdaad iets minder hoog (87 ipv 95 cm) en ook de voortent is smaller. Kan jij daar je fietstassen nog kwijt of laat je die voor de tent liggen. En verder vraag ik mij af of het in jouw binnentent binnenregent als je de rits van de buitentent opendoet, want dat vond ik bij een eerdere tent van mij ook erg vervelend.

Bert
Yep, alle tassen passen erin. Zo ook de helm, rugzak en als het echt moet ook de schoenen en de vieze afwas. Maar ik ben niet zo groot en breed, kan ook goed m'n lange benen opvouwen dus heb snel plaats in een kleine ruimte.
Ik laat eigenlijk nooit iets los voor de tent liggen omdat waar ik kampeer vaak nieuwsgierige dieren rondstruinen met scherpe tanden, klauwen of dikke hoeven. Maar meestal laat ik de zijtassen gewoon aan de fiets hangen en haal alleen de inhoud eruit die ik nodig heb, of het moet regenen dan trek ik alle tassen snel naar binnen.

En nee het regent niet naar binnen. Je kunt trouwens ook de rits van boven opendoen voor meer lucht/ventilatie of om gewoon naar buiten te kijken.
Tja, wat is 4-seizoenen? In Nederland hoef je geen rekening te houden met dikke pakken sneeuw. Maar Duitsland of de Ardennen wordt wel degelijk een ander verhaal.

De vraag is ook waar je je nog goed bij voelt om mee op een camping te liggen. In Luxemburg kwam eens een alpinist de camping op gereden (of gefietst, weet ik niet meer) die alleen zijn bivakzak met slaapzak op zijn plekje legde en ging pitten. Hij trok zich helemaal niets aan van wat andere kampeerders daarvan vonden. En terecht.

In dit opzicht zou ik je ook willen wijzen op de mogelijke combinatie van een tarp (2,6 x 2,6 m) en een bivakzak. Afbeelding

Samen erg licht (<500 gram), erg veel ruimte, erg compact om mee te nemen en een insectendichte bivakzak. Relatief stevig grondzeil van de bivakzak (2x zo zwaar als het doek van de tarp, wat al van zwaardere kwaliteit is dan de ultralichte tenten) en een ventilerende bovenkant. Beide pakketjes zijn van het formaat 'erg compact regenjack'.
Je hebt in principe aan 1 boom voldoende om de tarp te gebruiken, of je kunt zelfs stokken of losliggende takken gebruiken. Met een beetje inventiviteit is er altijd wel een touw aan vast te knopen. :wink:

Oh ja, in de winter lijkt me dat de bivakzak relatief gemakkelijker te verwarmen zal zijn dat het kleinste 1-persoonstentje. En voor wat hoofdruimte kun je het haakje aan het elastiekje bij het hoofdeinde, gewoon ergens aan vasthaken. Dan hoef je je geen zorgen te maken over insecten.

Enfin, weer een extra mogelijkheid!
Winterkamperen met een tarp, het lijkt me een hele uitdaging, zeker als je bijvoorbeeld het volgende filmpje bekijkt;

https://www.youtube.com/watch?v=Jn_mOZ7j2vM
Misschien moet je dan wat meer kamperen i.p.v. op een forum roeptoeteren dat niets wat jij niet kent niet kan.
Hallo effe dimmen svp
Het komt wellicht hard over, maar het ontbreekt toch echt aan ervaring in dit opzicht. Vroeg in het filmpje is iets verderop een prachtig bos te zien waar gemakkelijk een bivakzak past. Door iets verder door te zoeken naar een geschikte plek lijkt me de gestelde uitdaging al een stuk minder groot.

Oftewel: kamperen begint bij de vraag "Waar zal ik mijn onderkomen plaatsen?" en niet bij de stelling "Ik moet en zal hier mijn onderkomen plaatsen!". Ik overdrijf nu natuurlijk. Maar het uitgangspunt is een wezenlijk verschil, waarbij Georg meer naar de laatste variant neigt.
bladerdeeg schreef:Misschien moet je dan wat meer kamperen i.p.v. op een forum roeptoeteren dat niets wat jij niet kent niet kan.
Wat voor de een mogelijk en een prettige uitdaging is, is voor de ander niet te doen en een drama.

Het heeft geen zin om elkaar van weerszijden van het kamp toe te roepen en voor vanalles uit te maken. Er zijn landen genoeg waar men zich uitsluitend daar mee bezig houdt.

Ik volg de winter-, fatbike- en ultralightdiscussies met veel belangstelling, draag er aan bij waar ik harde informatie heb, hoop dat ik er voor mijn eigen fietstochten wat van leer, maar weet ook wel dat ik het zelf waarschijnlijk niet ga doen.
TimTT schreef:Nogmaals eigenlijk mijn vraag maar dan wat duidelijker.

Iemand die een redelijk stevig 1 (/2) persoons tentje weet, geschikt voor 4 seizoenen? Ben 1.90m en mijn voorkeur voor slapen gaat voornamelijk uit naar wildkamperen, maar zo af en toe ook wel op campings. Ben niet van plan om heel veel tijd door te brengen in de tent buiten het slapen om. Moet eventueel nog wel ruimte zijn om in ieder geval 2 achter tassen, in ieder geval onder de luifel, kwijt te kunnen. het liefst niet veel zwaarder dan 2 kilo, en het budget rond de 350 euro als dit realistisch is. Ben best bereid er meer aan uit te geven als ik zeker weet dat het een goede tent is.
Er zijn heel veel alternatieven voor de TN Laser comp die er op lijken. Ze zijn afgeleid van de in een ander draadje genoemde Hilleberg Akto, die wat zwaarder, duurder en degelijker is. Ik vond beide tentjes in mijn zoektocht naar de ideale 1/2 persoonstent (< 2 kg) echter veel te laag, en ik ben maar 1,75m. Ruimer lijken mij de Tarptent Scarp 1 of Moment DW (beide echter duur vanwege import uit de VS), Nordisk Telemark 2, Vaude Power Lizard, Hellsport Ringstind, Luxe Outdoor Lightwave. De Nigor Pio Pio is ook een leuk tentje, superlicht (800g), lang en hoog maar weer teveel mesh en daardoor niet geschikt voor 4 seizoenen. Terra Nova heeft ook nog de Southern Cross die wat groter en zwaarder is dan de Laser en ze komen met een nieuwe serie lichte tunnelmodellen (Starlight). De Terra Nova Voyager stond ook hoog op mijn shortlist maar was wat aan de zware kant. De MSR Hubba HP (al uit de productie maar met minder mesh dan z'n opvolger de NX) is ook een goede keuze en erg populair. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een eenstoks tipi (Luxe Outdoor Hexpeak), zit zo'n beetje tussen een tarp en tent in. Binnentent is voor jouw lengte te kort en te luchtig. Kijk ook eens naar de Nigor Wickiup 3 met halve binnentent of evt. bivakzak. Deze Schot heeft uiteindelijk de Nigor gevonden als ideale 4-seizoenentent om wild te kamperen in de Schotse bergen. Hij heeft al veel tentjes gerecenseerd op zijn youtube kanaal, de TN Southern Cross kwam niet zo goed uit de bus (teveel condens). Hij was echter wel weer gecharmeerd van de veel goedkopere Decathlon Quechua Quickhiker Ultralight 2.
Met 4 seizoenen bedoel ik voor het 4e (winter) seizoen meet gewoon dat hij redelijk bestemt is tegen het koude weer onder de nul. Een ultralichte tent met overal ventilatie zal hoogstwaarschijnlijk veel te koud zijn daarvoor.

En niet zo zeer voor sneeuw, aangezien ik niet van plan ben om in de sneeuw te gaan fietsen. Bestemt tegen een kleine sneeuwbui die s'nachts zou kunnen vallen zou leuk zijn, maar geen must.
TimTT schreef:Met 4 seizoenen bedoel ik voor het 4e (winter) seizoen meet gewoon dat hij redelijk bestemt is tegen het koude weer onder de nul. Een ultralichte tent met overal ventilatie zal hoogstwaarschijnlijk veel te koud zijn daarvoor.

En niet zo zeer voor sneeuw, aangezien ik niet van plan ben om in de sneeuw te gaan fietsen. Bestemt tegen een kleine sneeuwbui die s'nachts zou kunnen vallen zou leuk zijn, maar geen must.
Geen/minder ventilatie betekent erg veel condens dus dat is ook niet goed (zie het genoemde youtube filmpje van de TN southern cross) en lijkt me in de zomer ook weer niet prettig. En tegen een luchtige tent kan je je nog wapenen door betere isolerende matjes, dikkere slaapzak en kleding.
De tovenaar schreef:
TimTT schreef:Met 4 seizoenen bedoel ik voor het 4e (winter) seizoen meet gewoon dat hij redelijk bestemt is tegen het koude weer onder de nul. Een ultralichte tent met overal ventilatie zal hoogstwaarschijnlijk veel te koud zijn daarvoor.

En niet zo zeer voor sneeuw, aangezien ik niet van plan ben om in de sneeuw te gaan fietsen. Bestemt tegen een kleine sneeuwbui die s'nachts zou kunnen vallen zou leuk zijn, maar geen must.
Geen ventilatie betekent erg veel condens dus dat is ook niet goed (zie het genoemde youtube filmpje van de TN southern cross). En tegen een luchtige tent kan je je nog wapenen door betere isolerende matjes, dikkere slaapzak en kleding.
Ja oké er moet natuurlijk wel wat ventilatie inzitten, maar niet zoveel als in zo'n 1-2 seizoens zomer tentje (als die bestaan haha)
De tentjes van tarptent die je noemde, de scarp en die andere, zagen er beide wel goed uit. Alleen zoals je al zegt het probleem met importeren.

Ik heb toch nog even gekeken naar de MSR Hubba HP waar ik voorheen ook al eens naar gekeken hebt, en zit nu eigenlijk tussen die en de Terra Nova Laser Competition 1 te twijfelen
Het lukt met alle nette Europese stijl (buitentent eerst) tentjes. In Amerika is het probleem vaak de hitte ipv de kou en daarom hebben Amerikaanse tentjes vaak veel meer ventilatie in de binnentent, en loopt het doek niet steeds door tot op de grond. Zulke tentjes tochten flink en dat wil je vermijden. Je zet daar ook vaak de binnentent eerst op en bij regen is dat niet handig. Een afgedekte rits in de buitentent is ook wel fijn, tegen het bevriezen. Dat zijn net weer van die dingetjes waar bij ultralight tenten soms op bezuinigd wordt.
In het algemeen wil je toch wat ruimte hebben vanwege de omvangrijker kleding en omdat je soms toch ook langer binnen zit. Tegelijk moet de tent niet al te groot zijn, want dat wordt flink koud. Verder zou ik vanwege de toch wat zwaardere eisen in het winterseizoen de allerlichtste en de allergoedkoopste tenten vermijden.
TimTT schreef:Ja oké er moet natuurlijk wel wat ventilatie inzitten, maar niet zoveel als in zo'n 1-2 seizoens zomer tentje (als die bestaan haha)
Ja die bestaan wel, de Amerikaanse tenten bestaan vaak hoofdzakelijk uit mesh en dat kan op een frisse nacht in de bergen in de zomer al niet zo prettig zijn. Maar goed, daar kan je je op kleden. Mijn oude TN Solar had een dubbele mesh/nylon binnententdeur dus dat werkte prima maar bij de huidige tenten ben ik dat nog zelden tegengekomen vanwege gewichtsbesparing en om kosten te drukken. De TN Voyager en de Hilleberg Nallo hebben ook nog zo'n deur maar bij de meeste tentjes is dat half/half of helemaal mesh.
De tentjes van tarptent die je noemde, de scarp en die andere, zagen er beide wel goed uit. Alleen zoals je al zegt het probleem met importeren.

Ik heb toch nog even gekeken naar de MSR Hubba HP waar ik voorheen ook al eens naar gekeken hebt, en zit nu eigenlijk tussen die en de Terra Nova Laser Competition 1 te twijfelen
Soms kom weinig gebruikte de Tarptents tegen op fora of marktplaats. In Duitsland en Denemarken (http://www.backpackinglight.dk) zitten ook een aantal importeurs.
De Hubba HP heeft veel meer hoofdruimte, is iets zwaarder maar wel vrijstaand. Of je er lekker in past zou je moeten uitproberen, ik vond de Laser een doodskist ;-)
De solo Hubba ken ik niet maar mijn broer heeft de 2 persoons versie en is er zeer tevreden mee.
bladerdeeg schreef:Misschien moet je dan wat meer kamperen i.p.v. op een forum roeptoeteren dat niets wat jij niet kent niet kan.
Ik moet aannemen aan dat deze opmerking aan mij geadresseerd is?

Het verbaast me dan nogal, ik 'roeptoeter' niks, en ik beweer geenszins dat wat ik niet ken niet kan, ik post alleen een link naar een filmpje waar iemand winter-kampeert in naar het zich laat aanzien barre omstandigheden, waarmee ik mijn twijfel aan de geschiktheid en het comfort van de genoemde tarp/bivakzak combinatie in dergelijke omstandigheden wil voorzien van een beeldend voorbeeld. Ik beweer niet dat de tarp niet geschikt is, maar ik vraag me in alle ernst af of dergelijke adviezen zich niet op de grens begeven van wat een verstandig kampeer-advies kan worden genoemd, voor het gemiddelde forumpubliek, als je daar al van kunt spreken.
Winterkamperen in barre omstandigheden is bepaald niet van gevaar ontbloot, dat kan ik zelfs al onervaren winterkampeerder vaststellen. Om dan heel hip en trendy even met een gespannen zeiltje en een bivakzak aan te komen, zou je ook als een vorm van roeptoeteren kunnen beschouwen. ;-)
Bij het geven van adviezen op een forum als dit is het verstandig om er niet onmiddellijk van uit te gaan dan een ieder een opleiding heeft genoten bij het KCT in Roosendaal.
Mijn link was slechts als kleine nuancering bedoeld.
De tovenaar schreef: Soms kom weinig gebruikte de Tarptents tegen op fora of marktplaats. In Duitsland en Denemarken (http://www.backpackinglight.dk) zitten ook een aantal importeurs.
De Hubba HP heeft veel meer hoofdruimte, is iets zwaarder maar wel vrijstaand. Of je er lekker in past zou je moeten uitproberen, ik vond de Laser een doodskist ;-)
De solo Hubba ken ik niet maar mijn broer heeft de 2 persoons versie en is er zeer tevreden mee.
Bedankt voor die site, inderdaad al wat gezien ja!
De voordelen die je noemt van de Hubba HP (hoofdruimte, vrijstaand) zijn voor mij toch wel punten om voor de Hubba HP te gaan, het iets zwaardere gewicht maakt mij niet zo heel beel uit. De 2 persoons Hubba Hubba HP lijkt mij ook ideaal door net wat meer ruimte, alleen kan ik deze zo gauw niet veel vinden.
En dan nog het punt dat de Solo Hubba HP nog geen 400 euro kost wat ik wel fijn vind.
De terra nova trisar 2 (D) vind ik ook nog wel een mooie tent, maar is weer wat zwaarder
De Hubba Hubba HP vind je oa hier, is een prima tent. Neemt wel wat meer ruimte in beslag (twee luifels en ingangen) wat bij wildkamperen misschien een probleem kan vormen?
De Trisar is eigenlijk een Wild Country, de budget versie van de TN Voyager. Zo is er ook een budget versie van de Laser, de Wild Country Zephyros.
De tovenaar schreef:De MSR Hubba HP (al uit de productie maar met minder mesh dan z'n opvolger de NX) is ook een goede keuze en erg populair.
Zo te zien nog wel verkrijgbaar? Of is dit een ander model?

http://www.kampeermarkt.com/MSR-Hubba-HP.html

Edit: Je bent me al voor. Tabblad stond al een tijdje open ;).