Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb tassen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ortlieb tassen

Bij fatbikes speelt de lengte van de liggende achtervork niet zo'n grote rol omdat de nokjes van de drager hoog op de staande achtervork zitten (oa door de schijfremmen). Het is meer de hoge 5" band, de breedte van de vette achtervork en het superlage frame wat bepalend is. Je krijgt dan een drager die hoog op de fiets staat en dicht tegen de zadelpen. Zet je hem verder van de zadelpen af dan staat ie niet meer horizontaal wat een beetje lastig kan zijn. :D

Het lijkt mij ook beter dat de drager met bv 25kg eraan aan het frame zit en niet aan de zadelpen, wordt wrs een wat wiebelig zooitje wat vragen om ellende is? Vooral voor een ruige fatbike.

Hier zit het bv bij mij, die verstelbare stangetjes van zadelpen/drager zitten precies op hun eind, ze hadden geen mm korter mogen zijn:

Afbeelding

Nog een voorbeeld van hoe hoog een drager komt:

Afbeelding

Wat vind je trouwens van die Ibera drager Dennis, hij is niet duur dus dat is al een dikke plus. :D

Of een Axiom fatliner, die heeft zo te zien beugeltjes waardoor hij verder naar achter staat. Het is mss wel een vrij korte drager, weet niet of dat zal passen met zware Ortliebs.

Afbeelding
quote="Yopie"
> Bij fatbikes speelt de lengte van de liggende achtervork niet zo'n
> grote rol omdat de nokjes van de drager hoog op de staande
> achtervork zitten (oa door de schijfremmen).
Ha, dat zie ik nu pas. Bij een fiets met 29" wielen is de achtervork natuurlijk per definitie erg lang in vergelijking met andere fietsen. Dat is gunstig.
Dat de drager hoger zit is ook gunstig; dan heb je meer kans dat je hakken onder de tassen blijven.
Wat minder gunstig is, is dat de drager naar voren op de achtervork zit.
Heel hoge tassen op de drager doen of die laag hangen (zoals Bert van Sprang zou willen; zie hiervoor) is ook minder gunstig.
Wat het resultaat is weet je dus toch niet van tevoren, zeker als je grote schoenen hebt en helemaal als dat bergschoenen zouden zijn.

>... een drager die hoog op de fiets staat en dicht tegen de zadelpen.
> Zet je hem verder van de zadelpen af dan staat ie niet meer
> horizontaal wat een beetje lastig kan zijn. :D
Dan heb je dus langere stangetjes nodig. Ik ken het probleem ook van mijn gewone fiets. Bij mij zit de drager een beetje scheef
Leon schreef: >... een drager die hoog op de fiets staat en dicht tegen de zadelpen.
> Zet je hem verder van de zadelpen af dan staat ie niet meer
> horizontaal wat een beetje lastig kan zijn. :D

Dan heb je dus langere stangetjes nodig. Ik ken het probleem ook van mijn gewone fiets. Bij mij zit de drager een beetje scheef
Zijn er wel langere stangetjes te koop? En hoe langer de stangetjes hoe schever de drager, ja toch? Of zijn ze bij jou juist te kort?

Bij een fiets met 29" wielen is de achtervork natuurlijk per definitie erg lang in vergelijking met andere fietsen.
Ik weet niet of dat opgaat bij fatbikes want dat zijn geen 29'ers, ze hebben gewoon 26" wielen. Maar je zou denken dat hoe hoger de band hoe langer de vorklengte is maar bij bv de Farley van Dennis is dat 44cm, een Pugsley heeft 45cm en een 26" Koga worldtraveller 46cm. Ik probeerde de populaire Santos TM op te zoeken maar die zijn niet zo scheutig met framemaat gegevens, althans ik kan niet zo snel wat vinden.
Eigenlijk is het vreemd dat ze geen langere vorklengte hebben want als je naar onderstaand plaatje kijkt zie je dat 26x5.0 736mm BBD geeft (buitenband diameter) en 26x2.25 660mm, is toch 73mm verschil.
Mss heeft het meer te maken met de hoek zitbuis/liggende achtervork of de hoogte/laagte BB? Want hoe dikker de band hoe groter de BB moet zijn, met dezelfde vorklengte dan. Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken?

Afbeelding
quote="Yopie"
> Zijn er wel langere stangetjes te koop?
Geen idee.
>En hoe langer de stangetjes hoe schever de drager, ja toch?
Ik geloof dat ik me even vergiste . Bij mij zijn ze te kort dus de drager helt naar voren.

>Ik weet niet of dat opgaat bij fatbikes want dat zijn geen 29'ers,
> ze hebben gewoon 26" wielen. Maar je zou denken dat hoe hoger
> de band hoe langer de vorklengte is maar bij bv de Farley
> van Dennis is dat 44cm, een Pugsley heeft 45cm en een 26" Koga
> worldtraveller 46cm.
Ah, zo.
De achtervorken van de Farley en de Pugsley zijn dus zeker niet bijzonder lang.
Des te meer reden om er bij op te passen welke drager-tassen-schoenencombinatie je wilt gebruiken.
Ik heb foto's gevonden van een Trek Farley met een Surly bagagedrager. Is dit dezelfde als jij hebt Yopie ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dennis1987 schreef:Ik heb foto's gevonden van een Trek Farley met een Surly bagagedrager. Is dit dezelfde als jij hebt Yopie ?
Yep, dat is hem, de Surly rear rack.

Afbeelding

De poten van de drager heeft verstelbare stangetjes zodat hij op verschillende types fatbikes/29'ers past, mooi bedacht. Je zit dus wel met de lengte van de bovenste stangetjes maar dat hebben al dit soort dragers, naar mijn weten zijn er ook geen langere stangetjes te koop. Maar als ie op mijn kleine frame past (16", maatje S) dan past ie zeker op je Farley want die oogt veel groter. Hier nog een foto zonder frametas, dan zie je 't wat beter.

Afbeelding

Zitbuislengte tot de stangetjes is maar 35cm, maar de drager moet door de hoge band, schijfrem en de grote zijtassen toch hoog komen. Maar het paste precies. Tussen zadelstang en drager zit ook nog net een cm ruimte, paste ook mooi. Surly is niet dom. :)

Afbeelding
Tis ook geen kinderachtige drager maar lekker breed, een echte fattie. :)

Afbeelding

D'r is nog ruimte om de tassen te schuiven, voor als je een grote schoenmaat hebt. Maar zelfs met m'n belachelijk grote winterlaarzen (van die Sorel -40°C slagschepen) raak ik ze niet, maar ik heb schoenmaat 39 dus dat zegt mss niet zoveel. :wink:

Afbeelding

Wat ook fijn is aan een drager dat je er een stuk plastic of plankje op kunt klemmen zodat je mss droog blijft als je door dit soort leuke plassen rijdt. Het blijft tenslotte toch een fatbike. Maar vaak komen deze plassen tot je nek dus heb je er niet veel aan. :D
Ik ben bij de fietsenmaker geweest en heb hem de Salsa Alternator laten bestellen.
http://salsacycles.com/components/categ ... r_rack_190

Wel prijzig , 150€en dan komt er nog een Salsa zadelpenklem van 35€ bij :? Nu weer sparen voor Ortlieb Back Rollers 70 Liter , lijkt me wel vet uitzien :D
Mooie drager Dennis, hij heeft ook extra lange stangetjes, das fijn! 8)
Wel maf dat je voor die prijs maar 15kg draagvermogen krijgt maar dat zal mss komen omdat het alu is. Is de zadelpenklem die Bert tipte niet goedkoper, hij is wel handiger omdat ie gelijk ook als zadelpenstrop gebruikt kan worden. Maar ik geloof dat jij vooral op mooi valt haha en op vet. :lol:

Veel plezier ermee, en snel sparen voor die dikke Ortliebs! krijgen we weer mooie plaatjes te zien. 8)
De drager zit erop. Het is de Salsa Alternator 190mm. Hier zijn wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je de 2e klem voor de bagagedrager.

Afbeelding
Het lampje op de zadelpen komt nog mooi boven de drager uit :)

Afbeelding
Alleen vraag ik me af waar deze nokjes voor zijn , kan je daar wel verlichting op monteren ? Dat lijkt me wel verstandig want als ik tassen op de drager heb is het lampje op de zadelpen alleen nog maar zichtbaar precies van achteren gezien.
Lijkt mij de "50mm Light Mount (DIN Standard)" te zijn, te zien in de instructies van je rekje. (Pag. 5, halverwege rechts.)
Er staat idd 50mm maar de gaatjes zitten 80mm uit elkaar en er is geen mogelijkheid om een lampje op te plaatsen. Ik vraag me af waar die nokjes dan wel voor bedoeld zijn. Dat word zelf iets knutselen met alluminium. Wat stom gemaakt zeg :x
mailtje naar Salsa?
Of zoiets, vaker gezien in combinatie met dat rack.
Afbeelding
Hier is ook iemand die ernaar vraagt:
Afbeelding
Bedankt voor het mee denken :)

Alleen hoe dat lampje op die foto bevestigd is vind ik niet zo mooi , ik wil hem in het midden hebben. Ik heb gezocht naar foto's hoe anderen er een lampje op bevestigd hebben maar dat ziet er of niet uit of ze hebben er geen verlichting op. Ik ga zelf maar een mount maken denk ik.
Ik heb Salsa een mailtje gestuurd en antwoord terug gekregen. De drager die ik heb is nog het oude model , ze hebben nu een nieuw model die heeft wel de gebruikelijke gaatjes achterop zitten.

Ze kwamen met deze oplossing.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... acket.html
En is de Thule Freeloader wellicht iets?

https://www.youtube.com/watch?v=pvwHWfqVrdQ
en
https://www.youtube.com/watch?v=RemJmjWCMpo

Groet Lancelotte
Dacht ik al. 80mm was voorheen populair, tegenwoordig (sinds 2015) is 50mm de wereldwijde standaard voor de bevestiging van verlichting aan de achterdrager. Toch een mooie oplossing, voor een licht welke op geen van beide standaarden berekend is.
Dennis1987 schreef:Ik heb Salsa een mailtje gestuurd en antwoord terug gekregen. De drager die ik heb is nog het oude model , ze hebben nu een nieuw model die heeft wel de gebruikelijke gaatjes achterop zitten.

Ze kwamen met deze oplossing.
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... acket.html
Dat betekent dus even kijken of je nog wat kapotte spatborden hebt liggen, en anders naar het onderdelenhuis of holland-bikeshop. Eén van de weinige winkels die spullen van VO verkopen in NL is Breet in Wageningen (http://www.libertecycles.nl) en daar kost dat €5,00 per stuk, dat is zeker goedkoper dan het uit de VS te laten komen.