Allereerst worden bij conische lagers onder belasting de speling verdeeld in radiale en axiale richting. De grootste uitslag van de remschijf ontstaat bij een radiale speling.Slaapt schreef:Als je 0,01 speling hebt op je lagers wat nog aan de lage kant is en nog wat buiging op je as. Dan is dat op een rotor die 180mm diameter heeft maar zo veel meer. Hoe dichter die axiale speling bij de rotor zit hoe groter dat als uitslag naar links en rechts geeft.
Rek of buiging in velg en spaken hebben geen invloed op de uitslag van de remschijf. Bij een z.g. "slap wiel" zal de uitslag op de remschijf onveranderd blijven.Slaapt schreef:Dat kan net voldoende zijn om net je remblokjes aan te raken. Zeker als je een stijf wiel hebt waarbij er haast geen rek meer zit in de spaken dan zal de zijwaartse kracht direct op de as neer komen. Als je een minder stijf wiel hebt dan zal er meer door de spaken worden opgevangen voor dat de krachten op de as komen.
Piet.