Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onweerdetector? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onweerdetector?

Bedankt voor je concrete tip, Daulagari!

Van een alarm (bijv. op de telefoon) wordt ik wel gewoon wakker. Blijkbaar klinkt onweer voor mij te vertrouwd om er wakker van te worden :? . Maar het 85 db alarm van dit apparaatje zou volgens mij moeten voldoen.

Alleen blijft de afstand waarop hij alarm begint te slaan wel groot.
Via jou link heb ik inmiddels wel meer apparaatjes gevonden, zoals de

- StrikeAlert II Personal Lightning Detector Pager
- Ambient Weather Strike Alert
- Skyscan lightning detector

Die laatste is de enige waarbij je zelf kan instellen wanneer hij een geluidsalarm moet geven (bijv. op range van 5-10km of 0-5km). Maar die is te groot om op de fiets mee te nemen en vrij prijzig.

Inmiddels ook de android-app Blitzortung Lightning Monitor gevonden. Die gaat uit van actuele weergegevens en wordt vrij goed beoordeeld. Daarin kan je instellen op welke afstand hij een alarm moet geven. Dus ik ga maar eens proberen hoe accuraat die is.
verwijderd
Inmiddels ook de android-app Blitzortung Lightning Monitor gevonden. Die gaat uit van actuele weergegevens en wordt vrij goed beoordeeld.
Nadeel lijkt me dat je constant een dataverbinding nodig hebt. Als het goed is worden binnenkort de kosten van dataverkeer binnen de EU te overzien maar mij lijkt het niets 's nachts en dan heb je nog het stroomverbruik. Voor mijn mobiel gaat van 23:00 tot 07:00 standaard/automatisch de dataverbinding plat en tijdens de fietsvakantie zelfs altijd tenzij ik hem handmatig aan zet.
Leon schreef:Voor west-europa heb je de buitenradar/onweerradar (http://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/onweerradar). Als je die dagelijks volgt weet je wel of jouw regio in de gevarenzone zit. Als je pech hebt, zoals typisch bij een bepaalde stromingsrichting in het Rhônedal in Zuid-Frankrijk in de zomer, dan kun je inderdaad 14 avonden achter elkaar getrakteerd worden op een knetterend onweer, en soms ook midden in de nacht.
Martin E. van Doornik schreef:Best flauwekul, ik ben al 47 jaar wereldfietser en ik heb maar een paar keer onweer meegemaakt. Miami USA in 1974, Missouri USA 1977, Sauerland 1980, Tsjechië 1981, Loirestreek 2002, dat was zo ongeveer. Te verwaarlozen dus.
Martin. Ik vnd het niet netjes om, als iemand eerst zijn ervaringen meldt, dat naast de jouw te leggen en andermans ervaring vervolgens letterlijk flauwekul te noemen. Zou je dat alsjeblieft willen corrigeren?
Leon schreef:
Leon schreef:Voor west-europa heb je de buitenradar/onweerradar (http://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/onweerradar). Als je die dagelijks volgt weet je wel of jouw regio in de gevarenzone zit. Als je pech hebt, zoals typisch bij een bepaalde stromingsrichting in het Rhônedal in Zuid-Frankrijk in de zomer, dan kun je inderdaad 14 avonden achter elkaar getrakteerd worden op een knetterend onweer, en soms ook midden in de nacht.
Martin E. van Doornik schreef:Best flauwekul, ik ben al 47 jaar wereldfietser en ik heb maar een paar keer onweer meegemaakt. Miami USA in 1974, Missouri USA 1977, Sauerland 1980, Tsjechië 1981, Loirestreek 2002, dat was zo ongeveer. Te verwaarlozen dus.
Martin. Ik vnd het niet netjes om, als iemand eerst zijn ervaringen meldt, dat naast de jouw te leggen en andermans ervaring vervolgens letterlijk flauwekul te noemen. Zou je dat alsjeblieft willen corrigeren?
Tekst heb ik nu verwijderd. Is niet de bedoeling, maar zoveel 'apparatuur' op fiets meenemen voor weinig onweerkans? Ik kijk gewoon naar de wolken.
Kan weg.
Martin E. van Doornik schreef:
Leon schreef:
Leon schreef:Voor west-europa heb je de buitenradar/onweerradar (http://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/onweerradar). Als je die dagelijks volgt weet je wel of jouw regio in de gevarenzone zit. Als je pech hebt, zoals typisch bij een bepaalde stromingsrichting in het Rhônedal in Zuid-Frankrijk in de zomer, dan kun je inderdaad 14 avonden achter elkaar getrakteerd worden op een knetterend onweer, en soms ook midden in de nacht.
Martin E. van Doornik schreef:Best flauwekul, ik ben al 47 jaar wereldfietser en ik heb maar een paar keer onweer meegemaakt. Miami USA in 1974, Missouri USA 1977, Sauerland 1980, Tsjechië 1981, Loirestreek 2002, dat was zo ongeveer. Te verwaarlozen dus.
Martin. Ik vnd het niet netjes om, als iemand eerst zijn ervaringen meldt, dat naast de jouw te leggen en andermans ervaring vervolgens letterlijk flauwekul te noemen. Zou je dat alsjeblieft willen corrigeren?
Tekst heb ik nu verwijderd. Is niet de bedoeling, maar zoveel 'apparatuur' op fiets meenemen voor weinig onweerkans? Ik kijk gewoon naar de wolken.
+1

Echter, dit draadje gaat niet over de meerwaarde van een detector, maar of het technisch mogelijk is.
Bliksem is een ontlading. Het zou dan toch mogelijk moeten zijn die (statische) lading waar te nemen? Afstand lijkt me dan niet eens relevant, maar eerder de statische lading of spanningsveld tussen de luchtlaag boven je en de grond. Als je dan een veilige marge kan bepalen bij hoe veel lading je beter even terug kan keren of dekking moet zoeken totdat het overwaait ben je al erg geholpen. Als je een klap hoort dan is het eigelijk al te laat en mag je blij zijn dat het in de verte is.

Persoonlijk denk ik dat een nachtelijk alarm alleen noodzakelijk is als je op een vlakte zit of pal onder een boom. Overdag is de kans op inslag - denk ik - groter omdat je kruin zeker 1,6 meter boven de grond uitsteekt. Rij dan maar eens gezellig over een dijkweg of een duin. Ik heb al eens een ommetje gemaakt om niet bovenlangs een duinpad te hoeven rijden met onweer.
> Bliksem is een ontlading. Het zou dan toch mogelijk moeten
> zijn die (statische) lading waar te nemen?
> Afstand lijkt me dan niet eens relevant,
Mwah. Electrische velden nemen (afgezien van grondeffecten) af met de derde macht van de afstand, dus die stelling is lastig hard te maken.

> maar eerder de statische lading of spanningsveld tussen
> de luchtlaag boven je en de grond.
Hoe hoog zou je willen meten? Je moet toch zeker denken aan iets van 50 meter minimaal, er is namelijk geen geleidelijke overgang in lading van grond naar hoogte. Het zou met een vlieger kunnen. Verschillende "wetenschappers" hebben dit in de geschiedenis al geprobeerd en de eveolutietheorie onder wetenschapperd in de praktijk gebracht. NIET DOEN DUS!
En denk je dat er al voldoende ladingsverschil is vóórdat de bui er is? Ik zie daar geen aanleiding toe.

> Als je een klap hoort dan is het eigelijk al te laat
> en mag je bij zijn dat het in de verte is.
Een probleem met onweer is dat je sommige buiten al een uur van tevoren hoort aankomen en dat je bij anderen met een grote knal uit je kampeerstoeltje stuitert.

> Persoonlijk denk ik dat een nachtelijk alarm alleen noodzakelijk
> is als je op een vlakte zit of pal onder een boom.
Als je verhalen van slachtoffers, en nabestaanden en filmpjes erva en deskundigen hoort en ziet dan zou ik daar maar niet zo zeker van zijn.

> Overdag is de kans op inslag - denk ik - groter omdat je kruin
> zeker 1,6 meter boven de grond uitsteekt.
Heb jij 's nachts dan geen metalen tentstokken boven je?

> Rij dan maar eens gezellig over een dijkweg of een duin.
> Ik heb al eens een ommetje gemaakt om niet bovenlangs
> een duinpad te hoeven rijden met onweer.[/quote]
Bovenop de dijk zal het linker zijn, maar als je denkt dat je onderlangs de dijk veilig bent heb je het, voor zover ik begrijp, mis.
> Overdag is de kans op inslag - denk ik - groter omdat je kruin zeker 1,6 meter boven de grond uitsteekt.
Heb jij 's nachts dan geen metalen tentstokken boven je?
Ik denk dat je in een "boogtent" veiliger bent dan een staand of zelfs zittend:
  • Een stalen boog trekt bliksem aan maar niet bijzonder, een puntig voorwerp als een staand persoon of een staande stok veel meer
  • Mocht de bliksem toch inslaan op de boog dan zal hij via de boog naar de grond gaan
  • Waar de bliksem de grond raakt treedt stapspanning[1] op, dat is de reden dat je bij gebrek aan een schuilplaats gehurkt moet gaan zitten met je benen bij elkaar.
  • De kans is groot dat de grond buiten de tent nat is en natte grond zal de meeste stroom afvoeren
  • Verder lig je (matje) of zit je van de grond en lucht is een goede isolator
Ja, allemaal theorie en ik zou hem niet graag testen.

Maar goed, terug naar de originele vraagsteller:
geen discussies starten over wel/geen gevaar bij onweer in de tent. Ik ga voor veiligheid, en dan zijn schuilen of 3cm rubber onder m'n slaapmat volgens mij de enige opties.
Aai, toch een discussie over het gevaar bij onweer in de tent, excuus :wink:

Toch vraag ik me wel af wat je gaat doen met een betrouwbare onweerdetector, enige mogelijkheid die ik zie is je aankleden en naar het toiletgebouw of ander gebouw rennen en of dat nou zo veilig is? Een dikker luchtbed werkt wel. Gewoon door kunnen slapen heeft ook zo z'n charmes...


[1] Hoe dichter bij het inslagpunt, hoe hoger de spanning op die plek is. Dus hoe verder je met je voeten uit elkaar staat, hoe groter het spanningsverschil tussen je beide benen, en hoe groter ook de kans op lichamelijk letsel.
Als je bedenkt wat een beetje stevige bliksem voor een schade aanricht aan bijvoorbeeld een flinke boom (grote takken breken af, ontschorst, etc), dan ben ik band dat we optimistische gedachte over de dikte van luchtbedjes en boogtentstokken kunnen laten varen...
Onweer is een gevaarlijk fenomeen, hoewel het risico blikseminslag ook weer meevalt gezien het aantal slachtoffers jaarlijks in Europa. Veelal zijn begeleidende verschijnselen als hoog water en storm gevaarlijker, zeker voor de tentkampeerder.
Hoe dan ook vraag ik me wel eens af hoe de 'echte' wereldfietsers dat doen, in al die afgelegen onweersgebieden wildkamperen/fietsen.
Frank van Rijn erkende tijdens een lezing over Namibië dat ook hij, als zeer ervaren wereldfietser, veel ontzag heeft voor onweer.
Mee eens dat de neveneffecten bij bliksem zoals storm en heftige regen ook een groot punt is en daarbij ben je met je tentje niets.

Op het Internet is wel iets te vinden over tenten, en dat komt enigszins in de buurt met wat ik hierboven schreef maar bij al die aanbevelingen is de eerste aanbeveling is toch naar een gebouw (of auto) te gaan. Daarmee komen we toch weer terug op de onweerdetector.

Maar als je van onweer niet wakker wordt, het kan ook bar slecht weer zijn zonder onweer en voor dat bestaan zover ik weet geen betrouwbare detectoren. Misschien is z'n App toch nog niet z'n slecht idee.
Dank voor de link. Wat te doen bij onweer lijkt me voor mijzelf een nuttiger vraag, zonder afbreuk te willen doen aan de vraag van de starter.
Verwijderd.
Georg schreef: Hoe dan ook vraag ik me wel eens af hoe de 'echte' wereldfietsers dat doen, in al die afgelegen onweersgebieden wildkamperen/fietsen.
Ik lig dan met grote ogen bang in m'n tentje naar al dat natuurgeweld te luisteren, brr ik vind er niks aan. :shock:
Ik fiets, kano en kampeer vaak in onherbergzame zweedse berggebieden waar het weer erg verradelijk is: het ene moment schijnt de zon en vervolgens zit je in een sneeuwstorm of een onweersbui. En daar de boomgrens in zweden al vaak bij 500m hoogte is zit je in een enorme lege vlakte waar alleen maar stenen zijn, je nergens kunt schuilen en waar als het echt regent je ook nog eens weggespoeld kunt worden.
Dus dan lig ik met dichtgeknepen billen in m'n tentje, voel me moederziel alleen, luister naar het klapperende tentje, zie hoe 't buigt, hoor hoe 't kreunt, twijfel aan dat dunne aluminium boogstokje en denk aan de 10 haringen en de stalen fatbike die mss toch te vlakbij ligt. Ik probeer hem wel altijd op zijn vette banden rechtop te zetten maar bij een storm ligt ie toch zo plat, dus dat geeft dan een extra visioen van een gesmolten fiets.

Ik zoek dan troost in wat online chatten maar vaak is er geen bereik en ben ook bang dat de smartphone bliksem aantrekt dus wat moet je dan? Niks. Ja hard zingen zodat je zingend sterft of de whiskyfles leegdrinken, dat wil bij mij nog weleens helpen. :)

Afbeelding

Hier is zo'n plotselinge onweersbui, vond er niets aan want het ging gepaard met veel wind, kletterende regen en ging de hele nacht door.

Afbeelding

Of hier zat ik leuk een groot meer over te peddelen, de fiets als een pakketje voor m'n neus, mooi weertje, kop koffie erbij maar plots stak er wind op, dreef er een zwarte wolk over me heen, werden de golven hoger, begon te packraft weg te drijven en zat ik midden in de donder en bliksem. :shock:
Heb nog nooit zo hard gepeddeld haha, ja nu kan ik erom lachen maar toen was het echt niet leuk.
Yopie schreef:Of hier zat ik leuk een groot meer over te peddelen, de fiets als een pakketje voor m'n neus, mooi weertje, kop koffie erbij maar plots stak er wind op, dreef er een zwarte wolk over me heen, werden de golven hoger, begon te packraft weg te drijven en zat ik midden in de donder en bliksem. :shock:
Heb nog nooit zo hard gepeddeld haha, ja nu kan ik erom lachen maar toen was het echt niet leuk.
Nu moet ik denken aan Tom Hanks in Cast Away, als Fedex-man die van het onbewoond eiland ontsnapt volkomen uit elkaar gespoeld wordt op de onmetelijke oceaan.
Afbeelding