Peter_K schreef:Nou, dat is wel heel simpel gedacht. Ze is er uiteraard wel verantwoordelijk voor
Je maakt je druk over de helmplicht voor E bromfietsen met trapondersteuning. De z.g. Speed E bikes of High Speed Pedelecs.Maar veel belangrijker is dat de regelgeving per 01-01-2017 verandert voor alle High Speed Pedelecs.
We kennen in Nederland nu nog 3 categorieën E bikes:
Elektrische fiets volgens de regelgeving een fiets (al blijft die voor de Wet een motorrijtuig)
• de elektromotor heeft een vermogen van maximaal 250 watt;
• de trapondersteuning stopt bij een snelheid van 25 kilometer per uur.
Elektrische fiets volgens de regelgeving een snorfiets
• de constructiesnelheid is maximaal 25 kilometer per uur;
• de elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt;
• de maximale snelheid met meetrappen is 45 kilometer per uur.
Elektrische fiets volgens de regelgeving een bromfiets
• de voertuigsnelheid is hoger dan 25 en maximaal 45 kilometer per uur;
• de elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt;
• de maximale snelheid met meetrappen is 45 kilometer per uur.
Vanaf 1 januari 2017 gelden voor snorfiets (high speed) elektrische fiets de regels voor een bromfiets. Want dan bepaalt de maximale constructiesnelheid met meetrappen (voertuigsnelheid) om welk voertuig het voor de wet gaat.
Dan blijven 2 categorieën over. De E Pedelec en de High Speed Pedelec. Vanzelfsprekend dat voor de laatste categorie de bromfietsregels gaan gelden, inclusief de helmplicht. Dat is een zorgplicht voor Onze Minister.
Nogmaals, mij ontgaat de logica, dat een Fietsersbond, die in de Statuten schrijft voor de belangen van fietsers op te komen, zich gaat bezig houden met de belangen van High Speed Bikers, zijnde bromfietsers, die zonder uitzondering bromfietsregels gaan volgen per 01-02-2017. Schoenmaker blijft bij je leest.
Wat het standpunt is van de Wereldfietser weet ik niet. Of wordt het de vereniging Wereld(brom)fietser.
Piet.