Rover bemoeit zich er ook mee:
https://www.rover.nl/actueel/blog/1173- ... nachttrein
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Bij tijdig boeken voor Internationale treinreizen heb je kans op aantrekkelijke tarieven. Daar kun je niet voor vliegen, want het meenemen van een fiets in een vliegtuig kost al snel 40 euro. Je hebt dan ook nog de kosten voor vervoer vanaf de luchthaven naar je woonplaats en je moet je fiets ook nog verpakkenfud0 schreef:Van München naar ieder willekeurig station in NL, inclusief fiets.
Zitplaats 39,-
Reservering 4,50
Fiets 10,-
________+
€ 53,50
Ik heb een terugreis gereserveerd (dagtrein/zitcoupé) voor sept. 2017 vanuit München naar NL. Het eindstation in NL is inbegrepen in de genoemde prijs incl. fiets.
Ik heb gekozen voor dagtrein maar er is ook een slaaptrein (is wel duurder heb ik begrepen en doet er langer over zodat je niet midden in de nacht op een station uit hoeft te stappen)
dagtrein V 13.46 München A 20.08 Düsseldorf (reistijd: 6.22 uur)
nachttrein V 22.50 München A 08.42 Düsseldorf (reistijd:9.52 en )
Ik vertrek dan 13.46 uur en ben dan na 2x overstappen (in Düsseldorf en Arnhem), om 23.25 uur op mijn eindstation in NL.
Ik vind de prijs wel heel aantrekkelijk en als het even kan is reserveren op deze lijn iig. de moeite waard. Een Schönes Wochenende ticket, kost ongeveer evenveel, maar hoef ik niet te reserveren. Ik zou dan echter wel +/- 8-9 keer over moeten stappen, heb ik begrepen van de ticket-verkoopmedewerker treinreiswinkel,op 'regionale' intercities en (natuurlijk) veel langer onderweg zijn.
Een beetje flexibiliteit scheelt een hoop geld: als je naar het vlak bij Salzburg gelegen München vliegt, betaal je met Transavia, Eurowings of zelfs KLM maar € 80 of € 90 voor een retourtje. Komt dan nog € 80 à 100 bij voor de fiets retour.Martin E. van Doornik schreef:Een retour Schiphol-Salzburg voor juni 2017 kost bij Cheaptickets.nl al gauw rond € 290,– excl. fiets.
De laatboekers betalen voor de vroegboekers, die op een koopje reizen. Bij internationale treinen lijkt dat nog wel sterker te gelden dan bij vliegreizen. Als je twee weken van tevoren nog een internationaal treinticket wil boeken, betaal je vaak een idioot hoog bedrag, in vergelijking met een vliegticket op datzelfde moment.Georg schreef:Wat het milieu betreft is met name het vliegen in feite veel te goedkoop, zeker bij vroegboekers. Ik snap nooit hoe ze het ervan doen, met de hele staf en het onderhoud etc.
Ben je wel nog een treinkaartje kwijt van München naar Salzburg en eerst treinen van München Flughafen naar München-Hbf en daar de trein naar Salzburg.peter de rijk schreef:Een beetje flexibiliteit scheelt een hoop geld: als je naar het vlak bij Salzburg gelegen München vliegt, betaal je met Transavia, Eurowings of zelfs KLM maar € 80 of € 90 voor een retourtje. Komt dan nog € 80 à 100 bij voor de fiets retour.Martin E. van Doornik schreef:Een retour Schiphol-Salzburg voor juni 2017 kost bij Cheaptickets.nl al gauw rond € 290,– excl. fiets.
Ze doen het ervan omdat er geen of (veel) te weinig belastingen (en accijnzen) over de brandstof worden betaald. Als dat ook eens doorberekend zou worden blijven er nog maar weinig luchtvaartmaatschappijen over. Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).Georg schreef: Ik snap nooit hoe ze het ervan doen, met de hele staf en het onderhoud etc.
Veel "zakelijk vliegverkeer" is nog altijd grijs gebied en vaak ook niet primair noodzakelijk, dat voor een belangrijk deel exciteert dankzij de lage vluchtprijzen. In te schatten valt dat bij minder lage vliegprijzen er minder snel wordt ingeschreven voor een of ander evenement met een zakelijk sausje.Georg schreef: Natuurlijk zou het uit milieu-oogpunt goed zijn het vliegen heel duur te maken, hoewel de vraag is hoezeer dat het vliegverkeer daadwerkelijk zou verminderen aangezien de verhoogde kosten in zo'n (volslagen theoretisch) geval met name voor zakelijke vluchten gewoon aan de klant doorberekend zullen worden, en in dat geval betaal ik als consument alweer de rekening. Idem voor zakelijk auto/vrachtverkeer.
.
Hoorde vorige week dat de o zo milieuvriendelijke Franse TGV op atoomstroom rijdt. Kortom, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt als het om milieu- en energievraagstukken gaat._Peter_ schreef:Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).
Er gaat geen Franse TGV van Dusseldorp naar Munchen.peter de rijk schreef:Hoorde vorige week dat de o zo milieuvriendelijke Franse TGV op atoomstroom rijdt. Kortom, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt als het om milieu- en energievraagstukken gaat._Peter_ schreef:Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).
Topic was toch al ontspoordbert sitters schreef:Er gaat geen Franse TGV van Dusseldorp naar Munchen.peter de rijk schreef:Hoorde vorige week dat de o zo milieuvriendelijke Franse TGV op atoomstroom rijdt. Kortom, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt als het om milieu- en energievraagstukken gaat._Peter_ schreef:Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).
._Peter_ schreef:Niet alleen dat je 's avonds na je werk op de trein kon stappen, ook het ontmoeten van gelijkgezinden/reizenden is met het stoppen van de CNL de das omgedaan.
Wil je nu nog een beetje voordelig naar het zuiden dan ben je aangewezen op vroeg boeken of een hele dag in boemeltjes met een QDL of SW-ticket. Van die eerste weet ik dat je daar met maximaal 5 personen gebruik van kan maken (allemaal voor dezelfde prijs, fiets wel apart afrekenen en de namen op het kaartje zetten) Dan ben je dus wel in 1 dag voor minder dan €100,- in het zuiden van duitsland met 5 man.
Er rijdt ook een comfortabele EC-dagtrein (met een halve wagon voor fietsen!) van Klagenfurt (Oostenrijk) via München en Stuttgart rechtstreeks naar Düsseldorf, zoals ik op 27 juni 2016 heb meegemaakt. Dit is een trein van de DB. De vraag is of die in 2017 ook nog rijdt.bert sitters schreef:._Peter_ schreef:Niet alleen dat je 's avonds na je werk op de trein kon stappen, ook het ontmoeten van gelijkgezinden/reizenden is met het stoppen van de CNL de das omgedaan.
Wil je nu nog een beetje voordelig naar het zuiden dan ben je aangewezen op vroeg boeken of een hele dag in boemeltjes met een QDL of SW-ticket. Van die eerste weet ik dat je daar met maximaal 5 personen gebruik van kan maken (allemaal voor dezelfde prijs, fiets wel apart afrekenen en de namen op het kaartje zetten) Dan ben je dus wel in 1 dag voor minder dan €100,- in het zuiden van duitsland met 5 man.
Zie de bijdrage van fud0 in dit draadje. Hij is 53,50 Euro kwijt van Munchen naar ieder station in Nederland. Inclusief fiets. Rechtstreekse trein van Munchen naar Dusseldorp in 6 uur. Daar kan een QDL of SW met boemeltjes niet tegenop, want die tickets gelden slechts tot de Nederlandse grens en dan moet je ook nog 8 x overstappen.
Er gaan van de zomer ook twee nachttreinen vanaf Dusseldorp naar Oostenrijk. Een daarvan stopt ook in Munchen. Ik schat zo in dat als de Oostenrijkse spoorwegen zien dat er veel belangstelling is van Nederland, de kans toeneemt dat ze trein doortrekken naar Amsterdam.