Additionally, paste this code immediately after the opening tag: CNL Utrecht-München - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

CNL Utrecht-München

Adieu CNL.... :( :cry:

Afbeelding
Van München naar ieder willekeurig station in NL, inclusief fiets.

Zitplaats 39,-
Reservering 4,50
Fiets 10,-
________+
€ 53,50

Ik heb een terugreis gereserveerd (dagtrein/zitcoupé) voor sept. 2017 vanuit München naar NL. Het eindstation in NL is inbegrepen in de genoemde prijs incl. fiets.


Ik heb gekozen voor dagtrein maar er is ook een slaaptrein (is wel duurder heb ik begrepen en doet er langer over zodat je niet midden in de nacht op een station uit hoeft te stappen)

dagtrein V 13.46 München A 20.08 Düsseldorf (reistijd: 6.22 uur)
nachttrein V 22.50 München A 08.42 Düsseldorf (reistijd:9.52 en )

Ik vertrek dan 13.46 uur en ben dan na 2x overstappen (in Düsseldorf en Arnhem), om 23.25 uur op mijn eindstation in NL.

Ik vind de prijs wel heel aantrekkelijk en als het even kan is reserveren op deze lijn iig. de moeite waard. Een Schönes Wochenende ticket, kost ongeveer evenveel, maar hoef ik niet te reserveren. Ik zou dan echter wel +/- 8-9 keer :roll: over moeten stappen, heb ik begrepen van de ticket-verkoopmedewerker treinreiswinkel,op 'regionale' intercities en (natuurlijk) veel langer onderweg zijn.
fud0 schreef:Van München naar ieder willekeurig station in NL, inclusief fiets.

Zitplaats 39,-
Reservering 4,50
Fiets 10,-
________+
€ 53,50

Ik heb een terugreis gereserveerd (dagtrein/zitcoupé) voor sept. 2017 vanuit München naar NL. Het eindstation in NL is inbegrepen in de genoemde prijs incl. fiets.


Ik heb gekozen voor dagtrein maar er is ook een slaaptrein (is wel duurder heb ik begrepen en doet er langer over zodat je niet midden in de nacht op een station uit hoeft te stappen)

dagtrein V 13.46 München A 20.08 Düsseldorf (reistijd: 6.22 uur)
nachttrein V 22.50 München A 08.42 Düsseldorf (reistijd:9.52 en )

Ik vertrek dan 13.46 uur en ben dan na 2x overstappen (in Düsseldorf en Arnhem), om 23.25 uur op mijn eindstation in NL.

Ik vind de prijs wel heel aantrekkelijk en als het even kan is reserveren op deze lijn iig. de moeite waard. Een Schönes Wochenende ticket, kost ongeveer evenveel, maar hoef ik niet te reserveren. Ik zou dan echter wel +/- 8-9 keer :roll: over moeten stappen, heb ik begrepen van de ticket-verkoopmedewerker treinreiswinkel,op 'regionale' intercities en (natuurlijk) veel langer onderweg zijn.
Bij tijdig boeken voor Internationale treinreizen heb je kans op aantrekkelijke tarieven. Daar kun je niet voor vliegen, want het meenemen van een fiets in een vliegtuig kost al snel 40 euro. Je hebt dan ook nog de kosten voor vervoer vanaf de luchthaven naar je woonplaats en je moet je fiets ook nog verpakken
Idd. bij tijdig boeken; mijn ticket heb ik wel heel vroeg geboekt en de definitieve boeking en betaling zal ook pas volgende jaar maart? ongeveer plaats kunnen vinden en de prijs kan dan nog iets afwijken evt.
Maar meestal kun je wel zo'n goedkoop ticket boeken als je 2-3 maanden van te voren boekt.
Met vliegtuig lijkt me idd. zo'n gedoe met een toerfiets, het nog nooit gedaan. (Ben ook eigenlijk wel tegen vliegen het is/lijkt me vervuilender dan met trein ed.)
Tja, tenzij je bijvoorbeeld naar Ierland wilt vliegen, zoals ik heb gedaan in 2014 (per Aer Lingus voor € 139,– retour, fietsvriendelijke maatschappij!), is een treinreis naar de Alpen met fietsen mee nog altijd de beste optie. Het argument van de DB dat de CNL onder druk staat door goedkope vluchten en daardoor te gemakkelijk opgeheven wordt, vind ik helemaal flauwe kul. Met de CNL konden er hele wagonladingen fietsen mee, wat onmogelijk is met een kleine Boeing 737. Een retour Schiphol-Salzburg voor juni 2017 kost bij Cheaptickets.nl al gauw rond € 290,– excl. fiets. Dan praat ik nog niet over meer dan 220 km van mijn huis naar Schiphol, gedoe met lange rijen bij het inchecken, fietsdoos en zo meer. Flughafen Bremen ligt veel dichterbij mij, maar dan heb je de kapotte Friesenbrücke bij Weener.... (gelukkig rijden de treinen van Groningen sinds kort wel door tot Weener, dan is het maar 10 km fietsen naar Bahnhof Leer).
Het enige nadeel is dat treinen in Duitsland wel eens vertraging kunnen hebben, dat je op de terugreis de aansluiting naar Nederland kunt missen (dit kostte mij € 79,– in een duur hotel in Oberhausen, geen jeugdherberg in de buurt te vinden!).
Aantrekkelijke prijzen voor vroegboekingen gelden zowel voor het treinen als voor vliegen, los van de geringe meerprijs die bij het vliegen wordt gerekend voor fietsvervoer. Fiets met de trein mee kost toch ook vaak wat extra.
Gedoe met vliegen valt wel mee als je het een paar keer gedaan hebt, hangt ook af van de maatschappij (hoes of doos bijv).
Vliegen is als geheel ook zonder fiets altijd meer gedoe dan de trein pakken, maar eenmaal gezeten 'vlieg' je ook ergens naar toe. Treinen is een meer meditatief soort reizen, wat mij in principe meer aanstaat, maar het snel flinke afstanden afleggen per vliegtuig heeft toch ook z'n voordelen.
Wat het milieu betreft is met name het vliegen in feite veel te goedkoop, zeker bij vroegboekers. Ik snap nooit hoe ze het ervan doen, met de hele staf en het onderhoud etc.

Maar ik begrijp dat er nog steeds gewoon getreind kan worden 's-nachts met de fiets.

Mijn grootste trein-ergernis geldt van NL naar Frankrijk of in die richting (Zuid).
Naar Parijs is erg moeilijk te doen, je kunt in feite nog beter gewoon de fiets nemen, als de tijd beschikbaar is. De Duitse landen, dat gaat al een stuk beter.
Martin E. van Doornik schreef:Een retour Schiphol-Salzburg voor juni 2017 kost bij Cheaptickets.nl al gauw rond € 290,– excl. fiets.
Een beetje flexibiliteit scheelt een hoop geld: als je naar het vlak bij Salzburg gelegen München vliegt, betaal je met Transavia, Eurowings of zelfs KLM maar € 80 of € 90 voor een retourtje. Komt dan nog € 80 à 100 bij voor de fiets retour.
Georg schreef:Wat het milieu betreft is met name het vliegen in feite veel te goedkoop, zeker bij vroegboekers. Ik snap nooit hoe ze het ervan doen, met de hele staf en het onderhoud etc.
De laatboekers betalen voor de vroegboekers, die op een koopje reizen. Bij internationale treinen lijkt dat nog wel sterker te gelden dan bij vliegreizen. Als je twee weken van tevoren nog een internationaal treinticket wil boeken, betaal je vaak een idioot hoog bedrag, in vergelijking met een vliegticket op datzelfde moment.
peter de rijk schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Een retour Schiphol-Salzburg voor juni 2017 kost bij Cheaptickets.nl al gauw rond € 290,– excl. fiets.
Een beetje flexibiliteit scheelt een hoop geld: als je naar het vlak bij Salzburg gelegen München vliegt, betaal je met Transavia, Eurowings of zelfs KLM maar € 80 of € 90 voor een retourtje. Komt dan nog € 80 à 100 bij voor de fiets retour.
Ben je wel nog een treinkaartje kwijt van München naar Salzburg en eerst treinen van München Flughafen naar München-Hbf en daar de trein naar Salzburg.
Voor een laat geboekt vliegticket van München naar Amsterdam moest voor mij 800 Euro worden betaald. Gelukkig hoefde ik dat niet zelf te betalen.
Georg schreef: Ik snap nooit hoe ze het ervan doen, met de hele staf en het onderhoud etc.
Ze doen het ervan omdat er geen of (veel) te weinig belastingen (en accijnzen) over de brandstof worden betaald. Als dat ook eens doorberekend zou worden blijven er nog maar weinig luchtvaartmaatschappijen over. Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).

Ter info in 2014 bedroeg de subsidie op fossiele brandstoffen globaal 493 miljard dollar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Energiesubsidie
Het níet heffen van belasting is nog geen subsidie; het is gewoon het niet heffen van belasting.

Vergeleken met wat ik aan giga-accijnzen betaal aan de pomp is dat wel frustrerend, vooral omdat ik zeer weinig vlieg, en er dus niet zo van profiteer in de vorm van lage ticketprijzen.
Natuurlijk zou het uit milieu-oogpunt goed zijn het vliegen heel duur te maken, hoewel de vraag is hoezeer dat het vliegverkeer daadwerkelijk zou verminderen aangezien de verhoogde kosten in zo'n (volslagen theoretisch) geval met name voor zakelijke vluchten gewoon aan de klant doorberekend zullen worden, en in dat geval betaal ik als consument alweer de rekening. Idem voor zakelijk auto/vrachtverkeer.
Maar zoals gezegd is dat wat het vliegen betreft een volslagen onmogelijkheid aanzien je in deze verbonden wereld niet eenzijdig belasting kunt heffen zonder je eigen vlieg-gerelateerde industrie kapot te maken terwijl de goedkoop vliegende (en met oliegeld (!) gesubsidieerde) concurrentie de lachende winnaar is.
Georg schreef: Natuurlijk zou het uit milieu-oogpunt goed zijn het vliegen heel duur te maken, hoewel de vraag is hoezeer dat het vliegverkeer daadwerkelijk zou verminderen aangezien de verhoogde kosten in zo'n (volslagen theoretisch) geval met name voor zakelijke vluchten gewoon aan de klant doorberekend zullen worden, en in dat geval betaal ik als consument alweer de rekening. Idem voor zakelijk auto/vrachtverkeer.
.
Veel "zakelijk vliegverkeer" is nog altijd grijs gebied en vaak ook niet primair noodzakelijk, dat voor een belangrijk deel exciteert dankzij de lage vluchtprijzen. In te schatten valt dat bij minder lage vliegprijzen er minder snel wordt ingeschreven voor een of ander evenement met een zakelijk sausje.
Overigens zijn gevallen aan het licht gekomen waarbij subsidies zijn uitgedeeld aan regionale vliegvelden, die zich dankzij die subsidies goedkoop op de kaart konden zetten.
_Peter_ schreef:Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).
Hoorde vorige week dat de o zo milieuvriendelijke Franse TGV op atoomstroom rijdt. Kortom, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt als het om milieu- en energievraagstukken gaat.
peter de rijk schreef:
_Peter_ schreef:Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).
Hoorde vorige week dat de o zo milieuvriendelijke Franse TGV op atoomstroom rijdt. Kortom, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt als het om milieu- en energievraagstukken gaat.
Er gaat geen Franse TGV van Dusseldorp naar Munchen. :wink:
bert sitters schreef:
peter de rijk schreef:
_Peter_ schreef:Misschien wel een idee om de kosten die niet gemaakt worden op de kassabon te zetten (ook op het treinkaartje, als staat er vaak wel op hoe schoon je reist t.o.v de auto).
Hoorde vorige week dat de o zo milieuvriendelijke Franse TGV op atoomstroom rijdt. Kortom, het is allemaal niet zo simpel als het lijkt als het om milieu- en energievraagstukken gaat.
Er gaat geen Franse TGV van Dusseldorp naar Munchen. :wink:
Topic was toch al ontspoord 8)
Ja, om de het toch enigszins op weer op het spoor te krijgen hierbij het verzoek om de inhoud van de berichten te beperken tot de CNL-trein. Anders moet ik berichten gaan afsplitsen en afrangeren.

Jammer, ik heb diverse keren gebruik gemaakt van die trein. Dit gaat me in de toekomst een dag(deel) kosten. Met de CNL kon ik vrijdagavond na het werk in Utrecht instappen en zaterdagochtend al op de fiets zitten.

Afbeelding
Niet alleen dat je 's avonds na je werk op de trein kon stappen, ook het ontmoeten van gelijkgezinden/reizenden is met het stoppen van de CNL de das omgedaan.
Wil je nu nog een beetje voordelig naar het zuiden dan ben je aangewezen op vroeg boeken of een hele dag in boemeltjes met een QDL of SW-ticket. Van die eerste weet ik dat je daar met maximaal 5 personen gebruik van kan maken (allemaal voor dezelfde prijs, fiets wel apart afrekenen en de namen op het kaartje zetten) Dan ben je dus wel in 1 dag voor minder dan €100,- in het zuiden van duitsland met 5 man.
_Peter_ schreef:Niet alleen dat je 's avonds na je werk op de trein kon stappen, ook het ontmoeten van gelijkgezinden/reizenden is met het stoppen van de CNL de das omgedaan.
Wil je nu nog een beetje voordelig naar het zuiden dan ben je aangewezen op vroeg boeken of een hele dag in boemeltjes met een QDL of SW-ticket. Van die eerste weet ik dat je daar met maximaal 5 personen gebruik van kan maken (allemaal voor dezelfde prijs, fiets wel apart afrekenen en de namen op het kaartje zetten) Dan ben je dus wel in 1 dag voor minder dan €100,- in het zuiden van duitsland met 5 man.
.
Zie de bijdrage van fud0 in dit draadje. Hij is 53,50 Euro kwijt van Munchen naar ieder station in Nederland. Inclusief fiets. Rechtstreekse trein van Munchen naar Dusseldorp in 6 uur. Daar kan een QDL of SW met boemeltjes niet tegenop, want die tickets gelden slechts tot de Nederlandse grens en dan moet je ook nog 8 x overstappen.
Er gaan van de zomer ook twee nachttreinen vanaf Dusseldorp naar Oostenrijk. Een daarvan stopt ook in Munchen. Ik schat zo in dat als de Oostenrijkse spoorwegen zien dat er veel belangstelling is van Nederland, de kans toeneemt dat ze trein doortrekken naar Amsterdam.
bert sitters schreef:
_Peter_ schreef:Niet alleen dat je 's avonds na je werk op de trein kon stappen, ook het ontmoeten van gelijkgezinden/reizenden is met het stoppen van de CNL de das omgedaan.
Wil je nu nog een beetje voordelig naar het zuiden dan ben je aangewezen op vroeg boeken of een hele dag in boemeltjes met een QDL of SW-ticket. Van die eerste weet ik dat je daar met maximaal 5 personen gebruik van kan maken (allemaal voor dezelfde prijs, fiets wel apart afrekenen en de namen op het kaartje zetten) Dan ben je dus wel in 1 dag voor minder dan €100,- in het zuiden van duitsland met 5 man.
.
Zie de bijdrage van fud0 in dit draadje. Hij is 53,50 Euro kwijt van Munchen naar ieder station in Nederland. Inclusief fiets. Rechtstreekse trein van Munchen naar Dusseldorp in 6 uur. Daar kan een QDL of SW met boemeltjes niet tegenop, want die tickets gelden slechts tot de Nederlandse grens en dan moet je ook nog 8 x overstappen.
Er gaan van de zomer ook twee nachttreinen vanaf Dusseldorp naar Oostenrijk. Een daarvan stopt ook in Munchen. Ik schat zo in dat als de Oostenrijkse spoorwegen zien dat er veel belangstelling is van Nederland, de kans toeneemt dat ze trein doortrekken naar Amsterdam.
Er rijdt ook een comfortabele EC-dagtrein (met een halve wagon voor fietsen!) van Klagenfurt (Oostenrijk) via München en Stuttgart rechtstreeks naar Düsseldorf, zoals ik op 27 juni 2016 heb meegemaakt. Dit is een trein van de DB. De vraag is of die in 2017 ook nog rijdt.