Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk frame/vork? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk frame/vork?

Mensen kom, dit is een eerste draft. Natuurlijk staan daar opties in die niet handig zijn/het niet zullen worden. Maar dan kun je ze iig met een gerust hart wegstrepen 8)
Ik heb het over een fiets opbouwen met bestaande onderdelen, ik probeer nog niet mijn eigen frame te bouwen :twisted:

Kant en klare Surly kopen kan altijd nog, zag dat ze in NZ ook dealers hadden. (want dan hoef ik hem ook niet mee te vliegen).

Zeker, het opbouwen is een groot deel van de lol!
Daarom ren ik ook liever niet naar de winkel om mijn geld naar een kant en klare fiets te gooien.
Afbeelding

STI’s ben ik helemaal niet aan verkocht, de nadelen van duur/breekbaar schreef ik zelf ook al.
Momenteel twijfel ik zelfs aan of ik wel drop bars nodig heb.
Positief die ik fijn vind: liggen (daarom ligstuurtje) maar op mn 'Gazelle standaard stadfietsstuur' lig ik ook met mn handen in het midden en ellebogen op de handvaten zeg maar.
Op de hoods rijden vind ik fijn met bochten/afdalingen.
In de drops rijd ik eigenlijk nooit.
Zag toen straks op zo'n engels bike forum nog meer verschillende soorten sturen voorbij komen, daar duik ik nog verder in.
Yopie schreef:Mooi plan GasOpDeLollie, lollige naam ook. :D
Heb geen tips voor je maar wil je welkom heten en dat het leuk is je te lezen. Succes!
Thanks 

Om een beetje een vrolijke noot draadje te knallen bij dezen een foto van mijn zelfgebouwde TT bike 
Afbeelding


Edit:
Zo kan het ook, zowel 'Hoods' (STI) + 'Aero' (Ligstuur) + comfort (stadfiets handgrepen). :twisted: :twisted:
En hij kan remmen + schakelen vanaf alle posities! DI2.
Dit zijn het soort dingen waar ik van houd! :oops:
Afbeelding
Zie:
http://www.bikeforums.net/touring/10700 ... three.html
Ik zou beslist voor hydraulische schijfremmen kiezen. Dat bespaart je een heleboel kramp in de vingers bij lange of steile afdalingen en in de regen.

Bij kabelremmen gaat een groot deel van de kracht waarmee je vingers de remgrepen aantrekken zitten in het comprimeren van de remkabel. Dat is kracht die nergens voor dient, alleen een flinke belasting voor vingers en handen is. Dit geldt zowel voor mechanische velgremmen als voor mechanische schijfremmen. In lange afdalingen raken je vingers verkrampt en in de kou verlies je dan ook nog het fijne gevoel voor goed remmen. Daarentegen kun je hydraulische schijfremmen met twee vingers heel goed doseren, tot maximaal als het moet.

Bij mechanische velgremmen heb je dan nog te maken met een matig remvermogen, zeker in de regen. Als remmen niet krachtig genoeg zijn, moet je op een steile afdaling wel voortdurend blijven remmen, anders wordt je snelheid te hoog en verlies je de controle. Met krachtige remmen kun je de fiets gewoon laten lopen totdat je bv. voor een bocht je snelheid moet minderen. Met krachtige remmen kun je dus risicoloos harder afdalen.

De vrees voor de kwetsbaarheid van hydraulische remmen onder Wereldfietsers is zwaar overdreven. Ik fiets al 6 jaar lange verharde en onverharde routes in dunbevolkte streken. Misschien eens per twee jaar merk ik dat mijn remmen wat minder strak reageren en dan laat ik ze onderweg bij een fietsenzaak ontluchten. Daar is nooit haast bij. Ook bij wat sponzig reagerende remmen is de remkracht nog veel beter dan van velgremmen.
Statistisch nog veelzeggender is wat je ziet bij lange-afstand wedstrijden op dirt roads, zoals de Tour Divide race, een wedstrijd over 4500 km. Daar doen elk jaar 100-200 mensen aan mee die gemiddeld 25 dagen onderweg zijn. Ik denk dat het aantal rijders met niet-hydraulische remmen op één hand te tellen is (tenzij het nul is, wat niet onwaarschijnlijk is). De raceregels staan geen individuele ondersteuning toe toe. Bij pech mag je alleen door officiële fietsenzaken geholpen worden, waarvan er langs de hele route iets tussen 5 en 10 zijn. Zouden hydraulische remmen echt kwetsbaar zijn, dan zouden veel meer racers voor mechanische schijfremmen kiezen. Maar daar is geen sprake van. Het aantal uitvallers tijdens de race is ongeveer 50%, meestal door lichamelijke klachten. Ik volg de race vrij intensief en heb nog nooit gehoord dat iemand door pech met hydraulische remmen moest opgeven.
Ik heb evenmin ooit last gehad van problemen met hydraulische remmen (HS 66 en HS 33). Het remt inderdaad beter. Mijn reserve betrof de prijs. Als het budget beperkt is zijn Deore V brakes met Tektro racegrepen prima te doen. Ik stop het budget dan liever in goede wielen en een goed frame.
Voor schijfremmen kies je als je je frame en de vork kiest. Voor betere wielen kun je later nog kiezen als je wat ruigere wegen opzoekt.

Hydraulische velgremmen zijn inderdaad veel krachtiger dan mechanische velgremmen en evenaren bijna de kracht van hydraulische schijfremmen, maar in de regen zijn ze inferieur aan schijfremmen.
math schreef:...
Hydraulische velgremmen zijn inderdaad veel krachtiger dan mechanische velgremmen en evenaren bijna de kracht van hydraulische schijfremmen, maar in de regen zijn ze inferieur aan schijfremmen.
Daarnaast is ook bij droog weer hydraulische schijfremmen veel beter te doseren dan velgremmen maar daar betaal je dan wel voor...

Wil je lowbudget dan kun je m.i. het beste kiezen voor gewone V-brakes. Wil je de 'luxe' van fijn remmen dan kies je voor hydraulische schijfremmen....
math schreef:Voor schijfremmen kies je als je je frame en de vork kiest. Voor betere wielen kun je later nog kiezen als je wat ruigere wegen opzoekt.
Een vakantiefiets heeft een aantal prioriteiten, zie de wiki. Het precieze gezoek naar de perfecte remmen in deze discussie doet mijn wenkbrouwen inmiddels flink fronsen.

Vergeet niet dat de goedkope Alivio V-brakes met goede remblokjes nog steeds droomremmen zijn in vergelijking met waar we in de jaren 80 mee op vakantie gingen en waar we ook geen ongeluk mee kregen.
Leon schreef:Het precieze gezoek naar de perfecte remmen in deze discussie doet mijn wenkbrouwen inmiddels flink fronsen.
Nee toch Leon :shock: ...

Knuppel in het hoenderhok: het kan inmiddels beter dan de Alivioremmen. En dat kan vrij simpel zonder diep in de buidel te hoeven tasten. Als je zelf begint met opbouw van je fiets stel je zélf je prioriteiten en die kunnen wel eens wat anders liggen dan wat "de wiki" voorschrijft. En (hydraulische schijf) remmen zijn dan een fundamentele keuze, als je vervolgens een frame wil kiezen. Los van het feit dat dat misschien andersom zou moeten zijn.

Alleen mijn Santos heeft nog V-brakes. Ik ben er zeer over te spreken want ze zijn zeer effectief en bieden voldoende remcapaciteit, ook met een fietskar erachter. Maar als ik dan op een fiets met hydraulische schijfremmen stap denk ik "oh ja, zo kan het ook".

Niet iedereen benadert het samenstellen van een fiets volstrekt rationeel. Een sterke minderheid vermoed ik zelfs. Het is alleen maar mooi dat er zoveel te kiezen is. Zo zou ik zelf weer nooit een fiets kopen in het land van bestemming - da's voor mij te kil, ik wil eerst een band met een fiets aangaan. Een fietsband, als het ware. Mwehehe. Hehe. He. :roll:
Mooi gezegd hierboven en helemaal mee eens...

Ik heb voor schijfremmen gekozen omdat ik 20 jaar met mijn fiets wil doen. Als het goed is zijn mijn wielen nu niet meer slijtage-onderdelen maar zijn dat mijn schijven. En als je de keuze maakt voor schijven en je hebt een keer op een fiets met hydraulische ipv kabelbediende schijfremmen gefietst dan denk je, dat wil ik ook.

V-brakes, op zich niks mis mee, maar het kan beter....
Zoals altijd is het horses for courses. Als ik een stevige off road tocht ging maken zou ik graag een mtb achtige fiets willen, met een echt goede geveerde voorvork, recht stuur, en inderdaad hydraulische schijfremmen, zeker als het budget onbeperkt is. Uit ervaring weet ik dat dat prima remt.
Zelf rij ik vooral op kleine weggetjes met (vaak slecht) asfalt met af en toe een stuk bospad of gravel, en een doodenkele keer een stukje nog wat ruwer. Dan heb ik liever een fiets met racestuur, een vaste vork met dunne poten en gegoten kroon, brede soepele banden, en ja, hydraulische velgremmen (HS66). Dat is bij mij een nogal dure versie geworden, maar als het goedkoper moet kan dat ook, met v brakes.
Kortom, ieder onderdeel is een functioneel en budgettair compromis. Wat in de ene situatie ideaal is, is het in de andere situatie helemaal niet. De ideale fiets bestaat niet, en de ideale rem evenmin. Wat wel bestaat is het ideale compromis, voor een gegeven doel, en binnen een gegeven budget.
Leon schreef:Een vakantiefiets heeft een aantal prioriteiten, zie de wiki. Het precieze gezoek naar de perfecte remmen in deze discussie doet mijn wenkbrouwen inmiddels flink fronsen.

Gelukkig is 'de wiki' niet voor iedereen de heilige bijbel.
Vergeet niet dat de goedkope Alivio V-brakes met goede remblokjes nog steeds droomremmen zijn in vergelijking met waar we in de jaren 80 mee op vakantie gingen en waar we ook geen ongeluk mee kregen.
'We'? Niet iedereen is zo oud hoor. En gelukkig zijn we nu bijna 40 jaar verder en weten 'we' beter. :wink: Ben het daarom ook helemaal eens met Math, Travelmaster, Eric ..

Sinds ik schijfremmen heb wil ik ook alleen nog maar schijfremmen. Je kunt het belangrijk vinden dat er op elke hoek een fietsenzaak is die velgremmen kan repareren/vervangen maar met velgremmen had ik zeker weten al een aantal keren mijn nek gebroken (op de fatbike wat toch echt ook een vakantiefiets is). Dus dat vind ik dan toch weer belangrijker.

En ik heb vannacht op de racefiets met velgremmen de hele nacht doorgefietst (onder de middernachtzon, prachtig!) en dan kom je in een soort trance, je trapt maar door en door en door. Tot je plots moet remmen omdat er een hert voor je langs springt of in een snelle afdaling in de bocht een berg met grind ligt. Dus ook hier miste ik de veel betere schijfremmen.

Daarbij zijn reserve schijfremblokjes praktischer om mee te nemen want ze zijn kleiner en lichter. En schijfremmen staan mooi stoer, vind ik dan hè. :wink:


GasOpDeLollie schreef: Zo kan het ook, zowel 'Hoods' (STI) + 'Aero' (Ligstuur) + comfort (stadfiets handgrepen). :twisted: :twisted:
En hij kan remmen + schakelen vanaf alle posities! DI2.
Dit zijn het soort dingen waar ik van houd! :oops:

Afbeelding
Haha, idd zit er alles op (voor zover ik dat kan zien dan), leuk dat iemand dat doet! 8)
Yopie schreef:
Leon schreef:Een vakantiefiets heeft een aantal prioriteiten, zie de wiki. Het precieze gezoek naar de perfecte remmen in deze discussie doet mijn wenkbrouwen inmiddels flink fronsen.
Gelukkig is 'de wiki' niet voor iedereen de heilige bijbel.
Remmen staan gewoon in het lijstje hoor.

Iedereen kan de dingen in dat lijstje in verband zien met zijn/haar eigen fiets en situatie. In jouw geval zullen in verband met bikepacking twee punten afvallen omdat er achterop geen tassen zitten, maar met de andere punten zul jij het uiteindelijk ook zeker eens zijn.
Waar sta jij het liefst mee langs de weg: een kapot achterwiel dat niet meer wil draaien, een compleet afgebroken stuurpen of één rem (van de twee) die niet helemaal meer goed presteert?
De nadruk lijkt nu wel veel op de remmen te liggen, maar dat betekent volgens mij niet dat GODL wielen of stuurpennen níet belangrijk vindt. De zoektocht spitst zich nu blijkbaar gewoon even op de remmen - de keuze is reuze!
Leon, ik vind de wiki vaak behoorlijk oud gezever en vind ook dat er vaak te snel naar wordt verwezen. Lijkt me ook niet dat GasLollie die info nodig heeft want hij maakt de indruk dat hij meer weet dan de meeste van ons. :)
En ik reageerde op de schijfremdiscussie, wat dat met een afgebroken stuurpen etc te maken heeft weet ik niet. Maar tis nogal offtopic hè dit .. :wink:
Yopie schreef:Leon, ik vind de wiki vaak behoorlijk oud gezever en vind ook dat er vaak te snel naar wordt verwezen. Lijkt me ook niet dat GasLollie die info nodig heeft want hij maakt de indruk dat hij meer weet dan de meeste van ons. :)
Yopie, ik reageer al een tjidje niet op jouw verhalen. Ik stel voor dat we ook niet meer reageren op elkaar in andere discussies want dit op soort reacties van jou kan ik niet constructief reageren.

Edit: idd woordje weggevallen.
Leon schreef:Yopie, ik reageer al een tjidje niet op jouw verhalen. Ik stel voor dat we ook meer reageren op elkaar in andere discussies want dit op soort reacties van jou kan ik niet constructief reageren.
Tja, das toch echt dan jouw probleem. Ik blijf gewoon reageren als ik het niet met je eens ben. Ik hoef alleen niet mijn gelijk, dat is denk ik het verschil tussen ons.
En kon je dit niet met een PB afdoen, want lijkt me niet dat iemand op dit soort info zit te wachten.
Wordt hier nu weer een topic om zeep geholpen?
Terug naar de vraag van de topic starter graag.
Volgens mij stelt Leon juist voor om méér te reageren;). Of zou er een woordje zijn weggevallen :lol: ?

Maar inderdaad: back on-topic, ben er zelf ook weer eens schuldig aan :oops:
Hoeveel mag de hele fiets nu eigenlijk kosten? Dat helpt om de gedachten te bepalen. Het heeft geen zin de geneugten van een maatframe te prijzen als er toch geen geld voor is. En zo meer.
Mooi dat er een levendige discussie is. :shock:
Gelukkig maar, als iedereen het met elkaar eens zou zijn, zou het ook maar saai zijn.
Maar laten we het idd niet persoonlijk maken, verschillende meningen mogen!

Discussie over velg/schijf snap ik ook niet meer helemaal.
Ik had hierboven al aangegeven dat ik graag schijven wou hebben.
Ik vroeg me vooral af of ik hydr of mech discs zou moeten nemen.

De standaard Surly Disc komt iig met BB7 (dus mechanisch).
Wim schreef:Hoeveel mag de hele fiets nu eigenlijk kosten? Dat helpt om de gedachten te bepalen. Het heeft geen zin de geneugten van een maatframe te prijzen als er toch geen geld voor is. En zo meer.
Ik werk eigenlijk nooit zo met een strak budget :P
Voor mij moet ik weten van hoeveel geld heb ik nodig voor een goede prijs/kwaliteit verhouding fiets.
Ik hoef niet perse dure marketing labels eraan te hebben hangen, maar ik wil ook geen goedkoop=duurkoop.
Als ik weet dat ik voor 10,- meer een stuk beter onderdeel krijg, dan werk ik gewoon een uurtje langer voordat ik de fiets koop. :)
En als ik voor 100,- meer maar marginaal iets extra's krijg, dan ga ik liever 10 dagen langer op vakantie.
Dus een maatframe zal sowieso afvallen :oops:


Vragen:
Surly geeft aan 51 mm I.S. Mounts voor de remmen, is dat gelijk aan IS 2000?

Volgens mij moet ik dan adapters hebben, want bijna alle nieuwe discs hebben tegenwoordig post mount?
Zie: https://www.bikeman.com/bicycle-repair- ... post-mount

Bij dezen dan de eerste opzet:
Afbeelding

Wat vinden jullie hiervan?
Volgens mij heb ik zo een degelijke fiets staan, voor een relatief net budget...
Op- en aanmerkingen en verbetersuggesties zeer welkom.

Ook ideeën om bv onderdeel X kan goedkoper want dat merk je toch niet, of geen meer uit aan Y want dat merk je wel.

Stuur staat nog open (maar ben voor nu even uitgegaan van een dun stuur (dus mtb componenten). Zit vooral de kijken naar 'alt sturen' zoals bv Jones bar.

Cassette ben ik nog niet over uit, vind zoveel gaten in 11-36 zitten.
SRAM heeft bv ook een 12-32 model (12-13-14-15-17-19-22-25-28-32), dat lijkt me misschien nog wel wat. (26-32 is licht genoeg? of ga ik daar tekort aan komen in de bergen? Dat kan ik moelijk inschatten nog met bepakking).

De reden voor een naafdynamo is dat ik graag man apparaten op kan laden onderweg dmv bv een Tout Terrain Plug III
Ik zou drie dingen wijzigen:
- naafdynamo PV-8: lichter en degelijker als Shimano en goedkoper als SON
- Marathon Racer ipv Marathon plus er van uitgaande dat hete bij schelpenpaadjes blijft.
- zelfs bij een half jaar fietsen zou ik geen voordrager meer willen, als je toch zoveel meeneemt, vind ik 16/32 niet voldoende.