Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk frame/vork? - Forum Wereldfietser

Welk frame/vork?

Hallo mensen :)

Mijn eerste post hier, en gelijk weer zo'n vraag van welke fiets...
Maar dit keer de vraag welk frame ik moet zoeken :)

Ik heb ook de checklist ingevuld, maar even een korte intro.
Binnenkort ga ik een half jaar fietsen door oa Nieuw Zeeland.
Mijn reiservaring is vooral per motorfiets, maar ik wil het nu een keer met een trapfiets proberen.

In mijn vrije tijd doe ik aan triathlons en heb zo ook mijn eigen triathlon fiets gebouwd op basis van een Ribble frame (http://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ri ... me-ribble/)

We kunnen allemaal wel zien dat die niet geschikt is voor een wereldreis, dus ik moet op zoek naar een nieuwe fiets.
Nu zie ik genoeg kant en klare modellen te koop, maar het liefst sleutel ik zelf iets in elkaar. Dan weet ik precies hoe alles zit en kan ik hem precies naar wens opbouwen.

Echter mijn zoektocht naar trekking frames valt een beetje tegen, vandaar ook de vraag. Waar/hoe kan ik aan een degelijk goedkoop trekking frame komen?

Tevens zie ik dat er veel MTB materiaal op een trekking geschroeft wordt (deore/ xt etc), waarom kiezen mensen niet voor het lichtere race spul, is dat puur vanwege duurzaamheid?


CHECKLIST
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Nieuw Zeeland + in ieder geval 1 land in SEA (Malaysia/Thailand). 50-100 km dag schat ik zo in.
Voor een trip van een half jaar.
Fiets moet goed zijn, daarom wil ik hem zelf opbouwen met een goed degelijk frame.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Zal er ergens tussenin fietsen.
Met mijn Gazelle Montreux stadsfiets haal ik zo'n 20km/h.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
SPORTIEVE ZIT, RECHTOP KAN IK NIET TE LANG HEBBEN.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
NIET VAAK.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, Variërend van gravel en schelpenpaadjes / bos.
JE LICHAAMSLENGTE
175
JE GEWICHT
62
JE LICHAAMSBOUW
Korte armen
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
• Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Die 12 kilo geldt dan voor iemand die al geïnvesteerd heeft in lichtgewicht spullen.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Gelderland, 1 malig voor frame aanschaf maakt het niet uit (koop veel online)

WAT IS JE BUDGET?
100-300 euro

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Fiets 4 uur per dag gemiddeld. Doe ook triathlons.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Heb triathlon fiets zelf gebouwd.
Wil dit nu weer doen.
Spaken wiel heb ik nog niet zelf gedaan, maar alles is te leren.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
CUBE TRAVEL SPREEKT ME WEL AAN.
Ribble heeft een winterrace fiets (http://www.ribblecycles.co.uk/ribble-wi ... et-ribble/) Prijs spreekt me aan, maar vraag me af of hij het gewicht kan hebben. Tevens zou ik daar een vork met gaten voor voordrager bij moeten vinden, want die hebben ze niet.)
keuze voor mtb groep is ivm kleinere verzetten

In die prijscategorie is er nieuw niet zoveel, misschien Intec:
http://www.meilenweit.net/shop/index.ph ... 014_105018

Voor zelf opbouwen maakt Surly nog degelijke frames (bijv. LHT) ligt wel boven je budget, misschien valt er 2e hands wat te vinden; of een oud koga traveller frame oid.
GasOpDeLollie schreef:Binnenkort ga ik een half jaar fietsen door oa Nieuw Zeeland.

het liefst sleutel ik zelf iets in elkaar.

goedkoop .. frame 100-300 euro

kampeertochten: 12 - 30 kilo.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker
Je stelt wel erg veel eisen die elkaar tegenwerken. Een half jaar fietsen op verre locaties met best veel bagage is lastig fietsen kopen met vrijwel geen budget of tijd. Wanneer vertrek je?
Tot zover bedankt heren 
Om even te laten zien dat het vogeltje nog niet gevlogen is, even een post van mij kant.
Alles maar in 1 post gedaan, want 4 man quoten met losse posts lijkt me niet handig.
Matthie9001 schreef:keuze voor mtb groep is ivm kleinere verzetten
In die prijscategorie is er nieuw niet zoveel, misschien Intec:
http://www.meilenweit.net/shop/index.ph ... 014_105018
Voor zelf opbouwen maakt Surly nog degelijke frames (bijv. LHT) ligt wel boven je budget, misschien valt er 2e hands wat te vinden; of een oud koga traveller frame oid.
Ah ja, wegverzet is std idd wat zwaarder (wel gezien dat de meeste MTB cassettes zelfs een 11 hebben, had liever 12+ gehad, en dan iets kleinere gaten rond de achterkant.
Mooie aan die Intec vind ik dat die voor 55,- ook gespoten kan worden in RAL kleur naar keuze. Zeker een kanshebber. Bike24 heeft het over 8 wk levertijd dat is wel lang, maar net al leverancier met 4wk gevonden (al is dat oude data).
Surly LHT ook gezien, maar vooral veel US websites 
1 Engelse gevonden maar die verkoopt zwart (dat vind ik te saai).
Ben bang dat hij met import erbij nog een stuk duurder zal uitvallen.
Thx, die had ik al gevonden idd  maar gaat vooral over complete fietsen.
Leon schreef: Je stelt wel erg veel eisen die elkaar tegenwerken. Een half jaar fietsen op verre locaties met best veel bagage is lastig fietsen kopen met vrijwel geen budget of tijd. Wanneer vertrek je?
Budget is alleen frame he, voor mn gestroomlijnde lichte tijdrit frame was ik nieuw slechts 150,- kwijt. Aangezien dit frame zwaarder/minder aero mag zijn leek me dat het bedrag zou moeten kunnen.
Maar als er een optie is die kwalitatief duidelijk beter is voor 100,- meer is dat geen probleem.
Ik hoef echter geen duur marketing-merk frame  wat 5x zo duur is en misschien 100g lichter.
Tijd is relatief hoor, ik vertrek over 3.5 maand. Dus het hoeft niet meteen gereed te zijn. 
Maar ik begin idd liever op tijd met zoeken (nu dus).
Travelmaster schreef:Ter overweging: https://www.bike-components.de/de/Vortr ... 16-p46301/
Thx! Dit zijn het soort ideeën dat ik zoek.
Vanavond bekijk ik hem even beter, maar zo op het eerste gezicht ziet het er handig uit met zowel canti als discbrake opties op 1 frame. Al lijkt de bijpassende vork specifiek voor of disc of canti te zijn 
Al vraag ik me af in hoeverre je echt zou wisselen. Mijn idee was disc monteren, en ooit bij pech in verweggistan de optie hebben canti/v erop te zetten. Maar dat zal ook je grepen etc anders moeten op het stuur.

Vanavond zal ik nog wel even verder werken aan mijn build lijstje om te delen voor suggesties.

Kant en klaar lijkt er gewoon weinig te koop te zijn wat je echt naar wens aan kunt passen (in het lagere segment). Heb gisteren gekeken naar bv een Cube Travel.
Maar als je ziet wat daar net niet naar wens is: - drager achter, - banden, - stuur opbouw, - mixed groepset, - 32 spaaks wielen, - geen voordrager
Als je dat allemaal aanpakt ben je nog weer een halve fiets verder (met name schakelmateriaal vervangen…)

Zelf wil ik eigenlijk een racestuur+opzetstuur. (ossekop+aerobar lijkt me iets te race :P )
Zat te kijken naar 3x10 XT groep. Maar schijfremmen ivm de vele bergen in NZ leek me ook wel handig, om oververhitting te voorkomen met velgremmen.

Alleen dan krijg je al gelijk een issue met handgrepen….
Shimano levert wel 1 model STI voor hydr disc brakes, maar die is 11 speed only.

Of je krijgt alweer zo'n oplossing met bar end shifters die je onderaan je racestuur zet (lelijk, onpraktisch).
Of je moet MTB shifters op je racestuur zien te krijgen, met losse 'sti' achtige remgrepen.
Of bar end aan het einde opzetstuur zou ook nog kunnen. Dit werkt op de triathlon fiets perfect, maar geen idee of dat met xx Kg bagage ook nog zo handig werkt.

Want zijn sowieso de ervaringen met ligstuur icm bagage?
GasOpDeLollie schreef: Al vraag ik me af in hoeverre je echt zou wisselen. Mijn idee was disc monteren, en ooit bij pech in verweggistan de optie hebben canti/v erop te zetten. Maar dat zal ook je grepen etc anders moeten op het stuur.
Als dát je overweging is, kies dan voor zeker, en ga voor een degelijk type V-brakes of de hydraulische Magura's HS11 of HS33. Wisselen ga je nooit doen man.
GasOpDeLollie schreef:Tijd is relatief hoor, ik vertrek over 3.5 maand. Dus het hoeft niet meteen gereed te zijn.
Ik vind dat wat krap gezien je uitgangspunt op dit moment.
Het klinkt alsof je nog veel leeswerk te doen hebt. Als je een racestuur wilt hebben zou ik vooral erg opletten op de lengte van het frame (dat mag dan niet te lang zijn). Ideaal zijn dan frames als de Surly Long Haul Trucker of de Thorn Sherpa. Goede handgespaakte wielen zijn ook belangrijk (LX naven, en zeker geen XT). Voor de rest kan het simpel. Simpele cranks met vierkante as. Onderbuis of bar end shifters. Deore v brakes met Tektro v brake grepen. Deore RD, een cross FD. Tubus dragers. Alles bijeen is dat toch niet goedkoop. Kijk anders bij Meilenweit in Bochum voor een complete fiets. Vermoedelijk is dat goedkoper dan zelf bouwen.
Of in geval van Disc BB7 + tektro remgrepen
Mechanische schijfremsysteem, ter verduidelijking;).
GasOpDeLollie schreef: Surly LHT ook gezien, maar vooral veel US websites 
1 Engelse gevonden maar die verkoopt zwart (dat vind ik te saai).
Ben bang dat hij met import erbij nog een stuk duurder zal uitvallen.
hier nog op voorraad in cement :)

Als de pond het slecht blijft doen is een Thorn frame wellicht nog een optie (zie bijv. sjscycles.com)

disc's op STI's kan heel goed maar als je zelf gaat opbouwen wordt het duur, wellicht valt het mee met een cyclocross groep, die pullen voor backup echter geen v-brakes maar alleen canti.

Voor kant en klaar; kijk ook eens naar salsa: marrakesh of vaya; sti's op gewone mtb groep, ben je klaar met een opzetstuur. Vooral de marrakesh met die deore triple ziet er heel aardig uit.
Voor LHt's of andere Surley's kijk ook eens bij Singlespeed.nl - zou zelf vermoedelijk voor een Troll of Ogre gaan. Ze hebben ook Salsa's en Kona frame's.

http://www.singlespeed.nl/catalog/
Travelmaster schreef:Ter overweging: https://www.bike-components.de/de/Vortr ... 16-p46301/
Helaas, deze valt af. Frame is veel te lang.
Ik heb zelf toch wel erg korte armen blijkt :P
Mijn Andere fietsen zijn bijna vierkant en dat vind ik fijn. (Topbuis ~= zitbuis)

De Surly komt idd meer in de buurt.


Travelmaster schreef: Als dát je overweging is, kies dan voor zeker, en ga voor een degelijk type V-brakes of de hydraulische Magura's HS11 of HS33. Wisselen ga je nooit doen man.
Heb je gewoon gelijk in 
Aan de ene kant lijkt Disc wel een keer mooi om ervaring mee op te doen. Ook omdat NZ zeker niet plat is, en velgen flink warm kunnen worden anders (zeker omdat fiets ook zwaar beladen is).
Leon schreef: Ik vind dat wat krap gezien je uitgangspunt op dit moment.
Challenge accepted :twisted:
Er zullen vast mensen zijn die meer voorbereiding nemen idd. Maar om eerlijk te zijn, het idee om te gaan fietsen is pas 2 weken oud. Daarvoor was altijd het plan (zoals mijn andere verre reizen) om daar een motor te kopen en daar te touren en dan verkopen.
Maar juist omdat ik nu langer de tijd heb (en ik graag beweeg, en het liefst traag reis) kwam het idee in me op om de fiets te pakken. Kan ik na NZ ook gelijk door naar SEA en daar verder fietsen.

Wim schreef:Het klinkt alsof je nog veel leeswerk te doen hebt. Als je een racestuur wilt hebben zou ik vooral erg opletten op de lengte van het frame (dat mag dan niet te lang zijn). Ideaal zijn dan frames als de Surly Long Haul Trucker of de Thorn Sherpa. Goede handgespaakte wielen zijn ook belangrijk (LX naven, en zeker geen XT). Voor de rest kan het simpel. Simpele cranks met vierkante as. Onderbuis of bar end shifters. Deore v brakes met Tektro v brake grepen. Deore RD, een cross FD. Tubus dragers. Alles bijeen is dat toch niet goedkoop. Kijk anders bij Meilenweit in Bochum voor een complete fiets. Vermoedelijk is dat goedkoper dan zelf bouwen.
Het scheelt dat ik graag lees/uitzoek werk doe 8)
Surly is mooi vierkant idd!
Wielen had ik al opzetje voor gemaakt met idd LX naven. Echter was dat een velgrem opzetje, ga nog ff werken aan een disc versie (mogelijk met Shimano Deore LX DH-T675 Hub Dynamo Disc - black)
Had nog heel niet gezien dat de LHT gaten had voor onderbuis shifters (wat old skool hehe)
Afweging voor mij is meer óf het moet goedkoop (en dan pas ik me daar op aan), óf het kost wat meer (maar dan wil ik het ook wel naar wens hebben). Kant en klare opties die aan 1 van beide voldoen heb ik nog niet gevonden. Behalve Decathlon die een 299 all-in trekking bike heeft.
Al heeft een fiets van de NZ markplaats afhalen en gewoon gaan ook wel wat. (die optie is ook nog steeds open).
Inge1 schreef:Of in geval van Disc BB7 + tektro remgrepen
Ben zelf doorgaans meer van de Shimano dan SRAM.
Matthie9001 schreef: hier nog op voorraad in cement :)
Grapjas :P ik moest lachen ;)
Als de pond het slecht blijft doen is een Thorn frame wellicht nog een optie (zie bijv. sjscycles.com)
disc's op STI's kan heel goed maar als je zelf gaat opbouwen wordt het duur, wellicht valt het mee met een cyclocross groep, die pullen voor backup echter geen v-brakes maar alleen canti.
Voor kant en klaar; kijk ook eens naar salsa: marrakesh of vaya; sti's op gewone mtb groep, ben je klaar met een opzetstuur. Vooral de marrakesh met die deore triple ziet er heel aardig uit.
Idee van backup remmen stap ik van af, dus dat is geen issue meer. Als ik ter plekke nieuwe remmen/grepen kan kopen dan kan ik daar mn schijfremsysteem ook fixen.
Die kant en klaar opties zien er best goed uit! Daar ga ik nog even verder naar kijken.
Wat een hoop fietsmerken zijn er toch zeg…

Ik wou eigenlijk nog mijn opzetje posten, maar ben nog niet helemaal klaar 
Dan weet je niet wat je laat liggen in geval van disc brakes. Erg goede schijfrem voor niet al te veel en alle onderdelen los verkrijgbaar in geval van stukken. Tektro grepen werken er perfect mee. Keuse van veel disc wereldfietsers met dropbar.
GasOpDeLollie schreef:Maar om eerlijk te zijn, het idee om te gaan fietsen is pas 2 weken oud.
Je hebt dus geen flauw idee of je het leuk vindt. Daarbij lijkt mij, imho, de kans dat je eerste fiets dicht bij je ideaal komt vrij klein. Daarbij is een zelfgebouwde fiets tweedehands vrij weinig waard.
Dus, een andere optie is een goed bedrag uitgeven aan een mooie tweedehands fiets die goed in de markt ligt. Je gewicht en lengte zijn veel voorkomend dus het aanbod is groot.

Als het fietsen je naderhand niet bevalt verkoop je de fiets en heb je weinig geld opgemaakt.

Als het fietsen je wel bevalt verkoop je die fiets, heb je weinig geld opgemaakt, en weet je inmiddels wat een idealere fiets voor je is.

Als de tijd krap wordt koop je een nieuwe fahrradmanufaktur T50 en ga je er zo mee fietsen. Naderhand verkoop je die dan voor 200 euro minder. Je veronderstellingen over vierkante frames moet je dan wel even aan de kant zetten en je moet gewoon de fiets kopen met de juiste lengte voor je. Dat heb ik gedaan met mijn T400. Klik voor uitleg.
Inge1 schreef:Dan weet je niet wat je laat liggen in geval van disc brakes. Erg goede schijfrem voor niet al te veel en alle onderdelen los verkrijgbaar in geval van stukken. Tektro grepen werken er perfect mee. Keuse van veel disc wereldfietsers met dropbar.
:shock: Heb gister avond nog even kort gezocht, en je hebt gelijk dat het een heel populair model is.
Niet alleen dat, shimano bied niet eens mechanische MTB disc brakes.
Deze brakes komen dus zeker op mijn mech disc opzet.

Opzet schiet al op :) echter zijn er voor de versnelling/rem nog zoveel mogelijkheden die ik moet vergelijken.

1. STI hydr discs, alleen in 2x11 verkrijgbaar. DUUR (alleen de STI is al ~250 Shimano)
2. STI mech discs, veel opties (tiagra-105-ultegra), blijft STI dit heeft voordelen (bedien gemak) maar ook nadelen (gevoelig duur onderdeel). redelijk duur.
3. Road-remhendels + bar end shifters op ligstuur. (Voordeel: heb nog een set dura ace bar end shifters 3x11 van mn triathlon fiets die ik kan gebruiken, gebruiksgemak lijkt me super. rechtdoor lig je op ligstuur, bochten/afdalingen zit je op de grepen)
4. Zoals 3, maar dan met shifters op het einde van het race stuur (deze optie zie ik op road-trekking fietsen, lijkt me zelf ERG vreemd schakelen?)
5. Road rem-hendels met shifters op onderbuis. Heeft ook niet het gemak lijkt me.
6. Knutsel oplossing: MTB shifters /remmen op race stuur
7. Iets anders?

Wat zou jullie voorkeur hebben (voor een race stuur opzet).
Leon schreef:Je hebt dus geen flauw idee of je het leuk vindt. Daarbij lijkt mij, imho, de kans dat je eerste fiets dicht bij je ideaal komt vrij klein. Daarbij is een zelfgebouwde fiets tweedehands vrij weinig waard.

Als de tijd krap wordt koop je een nieuwe fahrradmanufaktur T50 en ga je er zo mee fietsen.
Tja of ik reizen met de fiets leuk vind is idd de vraag, maar fietsen an sich vind ik wel erg prettig. Op werkdagen fiets ik elke dag al minimaal 4 uur.

Verder lopen er volgens mij 2 discussies door elkaar.
Want je punt is wel valide voor punt 2 van deze discussie.

Echter heb ik al besloten dat ik óf een fiets naar wens in NL bouw/aanpas en die meevlieg, óf in NZ van de lokale marktplaats een fiets koop en daarmee ga fietsen en die aan het eind vd trip weer verkoop. Dus een 'standaard' fiets in NL kopen en meevliegen valt af.

Wat mij betreft gaat dit topic nog niet om die discussie (hier bouw/daar koop), maar nu eerst om het opstellen van de 'ideale GasOpDeLollie zelfbouwfiets.'
Zodat als die droomfiets op papier staat ik een goede vergelijking kan maken tussen de 2 opties. En daar zal ik kosten/verkoop (gemak/waarde) etc zeker in meenemen.

Zal de eerste opzet perfect worden? Zeker niet :P maar dat ik kort wil zitten weet ik uit ervaring met andere fietsen wel.
Ik kom nog steeds onbruikbare opties tegen. Je wilt geen 11 speed op een vakantiefiets (8 speed is eigenlijk ideaal want degelijk). Sti race grepen zijn kwetsbaarder dan bar end of onderbuis schakelaars. mtb sti laat zich niet makkelijk op een racestuur zetten omdat de buisdiameter niet hetzelfde is. Als je een niet te groot budget hebt zou ik ver blijven van schijfremmen. Deore v brakes met tektro race remgrepen voor v brakes zijn prima en veel goedkoper. Goed afgestelde canti's zijn ook nog heel behoorlijk.
Bedenk dat het frame en de wielen de belangrijkste delen van een fiets zijn. Gebruik daar je budget voor ipv voor dure aandrijving. Waarom koop je geen compleet afgemonteerde Surly Long Haul Trucker? Die afmontage is prima, en heel scherp geprijsd. Daar kun je zelf vast niet tegenop. Ze hebben nu ook een Nederlandse importeur. Zie hier voor dealers: http://surlybikes.com/dealers/#Netherlands
Een race groep kopen is m.i. vrij dom als je met zoveel bagage gaat fietsen. Als je toch gaat opbouwen is het veel goedkoper om een 'oude' 3x10 mtb groep te kopen (deore, €200) en dan heb je ten minste een normaal bereik.

Als je STI's wil zul je er mee moeten leven dat ze nou eenmaal duur zijn, ze gaan ook sneller stuk. Daarom kiest men voor barend shifters, kost de helft en gaat minder snel stuk.

Zelf een fiets samenstellen is leuk voor de hobby... als je het geld er voor hebt of nog veel onderdelen hebt liggen. Je kunt voor hetzelfde geld een Surly Disc Trucker kopen, heb je alsnog mechanische schijfremmen, of een salsa vaya als er toch echt sti's op moeten zitten.
Mooi plan GasOpDeLollie, lollige naam ook. :D
Heb geen tips voor je maar wil je welkom heten en dat het leuk is je te lezen. Succes!