Hallo mensen
Mijn eerste post hier, en gelijk weer zo'n vraag van welke fiets...
Maar dit keer de vraag welk frame ik moet zoeken
Ik heb ook de checklist ingevuld, maar even een korte intro.
Binnenkort ga ik een half jaar fietsen door oa Nieuw Zeeland.
Mijn reiservaring is vooral per motorfiets, maar ik wil het nu een keer met een trapfiets proberen.
In mijn vrije tijd doe ik aan triathlons en heb zo ook mijn eigen triathlon fiets gebouwd op basis van een Ribble frame (http://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ri ... me-ribble/)
We kunnen allemaal wel zien dat die niet geschikt is voor een wereldreis, dus ik moet op zoek naar een nieuwe fiets.
Nu zie ik genoeg kant en klare modellen te koop, maar het liefst sleutel ik zelf iets in elkaar. Dan weet ik precies hoe alles zit en kan ik hem precies naar wens opbouwen.
Echter mijn zoektocht naar trekking frames valt een beetje tegen, vandaar ook de vraag. Waar/hoe kan ik aan een degelijk goedkoop trekking frame komen?
Tevens zie ik dat er veel MTB materiaal op een trekking geschroeft wordt (deore/ xt etc), waarom kiezen mensen niet voor het lichtere race spul, is dat puur vanwege duurzaamheid?
CHECKLIST
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Nieuw Zeeland + in ieder geval 1 land in SEA (Malaysia/Thailand). 50-100 km dag schat ik zo in.
Voor een trip van een half jaar.
Fiets moet goed zijn, daarom wil ik hem zelf opbouwen met een goed degelijk frame.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Zal er ergens tussenin fietsen.
Met mijn Gazelle Montreux stadsfiets haal ik zo'n 20km/h.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
SPORTIEVE ZIT, RECHTOP KAN IK NIET TE LANG HEBBEN.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
NIET VAAK.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, Variërend van gravel en schelpenpaadjes / bos.
JE LICHAAMSLENGTE
175
JE GEWICHT
62
JE LICHAAMSBOUW
Korte armen
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
• Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Die 12 kilo geldt dan voor iemand die al geïnvesteerd heeft in lichtgewicht spullen.
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Gelderland, 1 malig voor frame aanschaf maakt het niet uit (koop veel online)
WAT IS JE BUDGET?
100-300 euro
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Fiets 4 uur per dag gemiddeld. Doe ook triathlons.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Heb triathlon fiets zelf gebouwd.
Wil dit nu weer doen.
Spaken wiel heb ik nog niet zelf gedaan, maar alles is te leren.
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
CUBE TRAVEL SPREEKT ME WEL AAN.
Ribble heeft een winterrace fiets (http://www.ribblecycles.co.uk/ribble-wi ... et-ribble/) Prijs spreekt me aan, maar vraag me af of hij het gewicht kan hebben. Tevens zou ik daar een vork met gaten voor voordrager bij moeten vinden, want die hebben ze niet.)
Mijn eerste post hier, en gelijk weer zo'n vraag van welke fiets...
Maar dit keer de vraag welk frame ik moet zoeken
Ik heb ook de checklist ingevuld, maar even een korte intro.
Binnenkort ga ik een half jaar fietsen door oa Nieuw Zeeland.
Mijn reiservaring is vooral per motorfiets, maar ik wil het nu een keer met een trapfiets proberen.
In mijn vrije tijd doe ik aan triathlons en heb zo ook mijn eigen triathlon fiets gebouwd op basis van een Ribble frame (http://www.ribblecycles.co.uk/ribble-ri ... me-ribble/)
We kunnen allemaal wel zien dat die niet geschikt is voor een wereldreis, dus ik moet op zoek naar een nieuwe fiets.
Nu zie ik genoeg kant en klare modellen te koop, maar het liefst sleutel ik zelf iets in elkaar. Dan weet ik precies hoe alles zit en kan ik hem precies naar wens opbouwen.
Echter mijn zoektocht naar trekking frames valt een beetje tegen, vandaar ook de vraag. Waar/hoe kan ik aan een degelijk goedkoop trekking frame komen?
Tevens zie ik dat er veel MTB materiaal op een trekking geschroeft wordt (deore/ xt etc), waarom kiezen mensen niet voor het lichtere race spul, is dat puur vanwege duurzaamheid?
CHECKLIST
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Nieuw Zeeland + in ieder geval 1 land in SEA (Malaysia/Thailand). 50-100 km dag schat ik zo in.
Voor een trip van een half jaar.
Fiets moet goed zijn, daarom wil ik hem zelf opbouwen met een goed degelijk frame.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Zal er ergens tussenin fietsen.
Met mijn Gazelle Montreux stadsfiets haal ik zo'n 20km/h.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
SPORTIEVE ZIT, RECHTOP KAN IK NIET TE LANG HEBBEN.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
NIET VAAK.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja, Variërend van gravel en schelpenpaadjes / bos.
JE LICHAAMSLENGTE
175
JE GEWICHT
62
JE LICHAAMSBOUW
Korte armen
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
• Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Die 12 kilo geldt dan voor iemand die al geïnvesteerd heeft in lichtgewicht spullen.
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Gelderland, 1 malig voor frame aanschaf maakt het niet uit (koop veel online)
WAT IS JE BUDGET?
100-300 euro
WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Fiets 4 uur per dag gemiddeld. Doe ook triathlons.
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Heb triathlon fiets zelf gebouwd.
Wil dit nu weer doen.
Spaken wiel heb ik nog niet zelf gedaan, maar alles is te leren.
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
CUBE TRAVEL SPREEKT ME WEL AAN.
Ribble heeft een winterrace fiets (http://www.ribblecycles.co.uk/ribble-wi ... et-ribble/) Prijs spreekt me aan, maar vraag me af of hij het gewicht kan hebben. Tevens zou ik daar een vork met gaten voor voordrager bij moeten vinden, want die hebben ze niet.)