Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mitech Pinion 18 Swissdrive Gates carbon drive speed pedelec

eindgebruiker schreef:
mitech schreef:Normale kruissnelheid ligt tussen de 38 en 42 km/u.
Het lijkt potdikkie wel een velomobiel.
De bijdrage van het vermogen dat van de pedalen komt is bij die snelheid toch wel heel klein. Grosso modo eenzesde.
Dank voor je input. Dat zal in veel gevallen wel kloppen denk ik. Maar voor 40 km/u moet je flink aan de bak hoor. Het is in elk geval minder passief dan autorijden.

Het hangt er in wezen vanaf wat de Pedelec vervangt (auto of fiets).
Bij ons vervangt de Pedelec een stinkende Audi diesel. Nogal blij dat ik daar vanaf ben :)

Ik kan niet binnen een redelijke tijd elke dag 60km fietsen en ook nog fatsoenlijk nadenken op mijn werk. Met de Pedelec kan ik dat wel. Het is overigens niet dat ik niet fit ben (marathon in 2 uur 58 min. en 2km roeien in 6 min 28 sec.).

Als ik uit de auto kom ben ik geërgerd, te laat, vet, en armer.
Als ik van mijn Ebike afkom ben ik relaxt, op tijd, voldaan, blijer en fitter.
De routes zijn vaak ook veel mooier en groener en je eten smaakt beter.

Misschien moet je een ebike zien als een privé Airbus A380 (met A-label) met een fitnescentrum aan boord. Minus de parkeerproblemen :)
+1 voor de positieve en geargumenteerde insteek van MiTech.
Veel plezier op jouw mooie fiets! Laat ons vooral weten hoe de pinion het doet na jarenlang intens gebruik.
Enkele reis 60 km op de pedelec? Hoe lang doe je daar dan over, iets meer dan anderhalf uur ofzo?

Ik dacht ook te lezen dat je nogal vaak je blokken moet vervangen. Je kunt eens een keer de gesinterde variant kiezen van bijvoorbeeld Discobrakes.com. Kost je de kop niet en in mijn ervaring gaat die offroad zeker die afstand mee. Dus on-road moet dat ook lukken.
Waanzinnig mooie fiets!
mitech schreef:Dank voor de inscherping. Het misverstand zit hem in de aanname dat de ondersteuning bij 25km/u op houdt.
Het is een speedpedelec. Normale kruissnelheid ligt tussen de 38 en 42 km/u.
Voor standaard pedelecs heb ik een enorme voorkeur voor middenmotoren, maar bij een s-pedelec ligt dat anders. De krachten op de aandrijving zijn (te) hoog bij een middenmotor (S-pedelec).

Dit is een heel goede reden om voor een naafmotor te kiezen! En dat je snel terug kan naar een gewone config is geweldig.
Anders is er geen tijdwinst ten opzichte van niet-elektrisch fietsen.
Nou... aantal mensen dat gepakt 24kmpu kruist is klein, maar uiteraard is dat gat kleiner.
Wanneer je tot 25km/u ondersteund wilt fietsen en geen mtb-routes wilt doen zou je met een Pinion p9 heel goed uit de voeten kunnen.
Tja... ik vind een naafmotor dusdanig inferieur dat ik dat dus niet zou doen. Ervaringsdeskundige: naafmotoren, ook Swiss, zijn kwetsbaarder. Het voordeel van de onbelaste aandrijflijn telt dan toch niet zo zwaar meer mee. Kanttekening, je ombouwbaarheid naar standaard fiets is wel een overweging... Maar toch, voor de minste issues wint een middenmotor met direct aangesloten accu.

Horses for courses.
@Travelmaster: dank voor de tip. Ik zal ns van die gesinterde blokjes proberen.
60km is heen en terug. Vooral met wind tegen is dat voor mij te veel van het goede als ik nog een drukke werkdag moet draaien. Het duurt vooral te lang, is te onvoorspelbaar en voor mij ook te vermoeiend om elke dag te doen zonder ondersteuning. Dan kom ik niet meer aan rennen toe.
Onregelmatig moet ik in Amsterdam zijn. Dan is het 140 totaal op een dag. Dan ben je wel 3,5 uur op de fiets. Vind ik heerlijk.

@Loknor: Thnx! :)
Ben met je eens dat een 25 km/u ebike ook voor veel mensen al autovrijheid kan betekenen. Was een beetje kort door de bocht van mij.

Wij hadden eerst een Kalkhoff Endeavour Pedelec met Empulse middenmotor. Maar daarvan ging o.a. de motor stuk na 2.000 km. En ik vond de geluidsproductie niet relaxt.
Waar zit precies de zwakke plek van de naafmotor? Is het de langere kabelboom? of de kans op oververhitting?
Net als Aniphys vind ik dat de TS dit topic goed insteekt. Vergelijkbare draadjes over elektrisch fietsen (en fietstechniek in het algemeen) worden nog wel eens betweterig ingestoken, met vervelende discussies tot gevolg.

Ik heb persoonlijk niets met elektrische fietsen, maar begrijp goed dat dit een goed alternatief is voor woonwerkverkeer met de auto, zeker bij afstanden van 30 km enkele reis. Omdat er een goede treinverbinding naar mijn werkadres is, overweeg ik geen elektrische fiets.

Gezien de missie van de Wereldfietser zou ik wel benieuwd zijn naar de relevantie van deze fiets voor fietsvakanties. Ik kan me voorstellen dat je met een elektrische fiets snel door het saaie Noord-Frankrijk kunt tuffen. Hurray. Maar in onherbergzame gebieden is het lastig opladen. En dat zijn nou net de plekken waar ik het liefst heen zou gaan. Kortom: wat is het inzetbereik van deze Audi Quattro* onder de elektrische fietsen?

*) En waarom gaan autofabrikanten niet grootschalig elektrische fietsen produceren? Daar zit toch business in, of ben ik nu gek?
@ Aniphys: thnx!


@Willem: Thnx :) en goede vraag.
Wij gaan vaak op fietsvakantie (het liefst zo veel mogelijk autoloze routes) en ik heb echt heel veel aan dit forum gehad bij het kopen van nieuwe fietsspul.

Wij hebben beide maar één fiets. Die we gebruiken voor forensen en voor vakanties. Vakantiefietsen lenen zich ook uitstekend voor de slijtageslag van het forensen. Maar dat zal voor niemand nieuw zijn.

Zoals Loknor al aanstipte: het mooie van de combinatie Pinion met Swissdrive met steek-as is de korte conversie tijd. Door de week is het een pedelec en in het weekend een tourfiets of mtb. In de vakantie een vakantiefiets waar je niet aan hoeft te wennen.

De one-bike policy werkt voor mij goed. In totaal minder aanschafkosten, minder afschrijvingsbasis, minder opslagissues. Het nadeel is dat hij niet kapot kan zijn. Dat maakt de noodzaak van absolute betrouwbaarheid net zo groot als bij een vakantiefiets. Een ander nadeel is fietsendiefstal. Je hebt een vrij dure asset at risk. Dat proberen we een beetje te ondervangen met diefstal verzekering en een keihard bewaakt/binnen-stal beleid :)

Volgens mij zet PON (de VW importeur) vol in op fietsen. Ik dacht dat ze Derby cycles AG hebben gekocht. Ik denk dat ze de conclusie hebben getrokken dat 9 miljard auto's op de wereld niet echt gaat werken.
Ze zien de fiets niet langer als goedkoop noodvervoer als je geen auto kunt betalen maar als een hoogwaardige mobiliteitsoplossing (managementspeech off).

Ik kijk trouwens net even op je website. Wat heb jij een super toffe trips gemaakt zeg!
willem.m schreef:*) En waarom gaan autofabrikanten niet grootschalig elektrische fietsen produceren? Daar zit toch business in, of ben ik nu gek?
Dezelfde reden als waarom je de plaatselijke bakker meestal niet kunt inhuren om laminaat te komen leggen?
willem.m schreef:Gezien de missie van de Wereldfietser zou ik wel benieuwd zijn naar de relevantie van deze fiets voor fietsvakanties. Ik kan me voorstellen dat je met een elektrische fiets snel door het saaie Noord-Frankrijk kunt tuffen. Hurray. Maar in onherbergzame gebieden is het lastig opladen. En dat zijn nou net de plekken waar ik het liefst heen zou gaan. Kortom: wat is het inzetbereik van deze Audi Quattro* onder de elektrische fietsen?
Dat is al een interessante vraag, maar anderzijds is het een kwestie van tijd voordat er electrische fietsen komen die wél een bereik hebben dat geen belemmering meer vormt. Wat ik me dan afvraag is in hoeverre het de fietser voldoening schenkt om daarmee op reis te gaan. Voelt het nog als een fiets? Zelf heb ik een motorrijbewijs en heb twee keer een motor gehuurd dus ik weet hoe het voelt om op een tweewieler te zitten die "vanzelf gaat" en daarbij hard ook. Mijn conclusie: vet cool, maar het landschap gaat volkomen langs me heen. Bergop in de Ardennen ging precies even hard als bergaf. Nu is een E-bike, of speed pedelec of hoe ze dan ook heten, waarbij je 10 à 50% van de energie zelf moet leveren natuurlijk heel iets anders, maar waar ligt de grens van wat nog het idee geeft dat je de tocht zelf volbracht hebt? Die is ongetwijfeld voor iedereen anders.
Leon schreef:
willem.m schreef:*) En waarom gaan autofabrikanten niet grootschalig elektrische fietsen produceren? Daar zit toch business in, of ben ik nu gek?
Dezelfde reden als waarom je de plaatselijke bakker meestal niet kunt inhuren om laminaat te komen leggen?
Onhandig voorbeeld. Mijn plaatselijke bakker bestaat niet: vervangen door de supermarkt waar je brood en ook andere producten kunt kopen.

Serveer je mijn vraag nu helemaal af, of zie je ook een kans dat het kan gebeuren?

In beide gevallen (auto, fiets) gaat het om vervoersmiddelen voor consumenten. Trends zijn individualisering, vergrijzing, gemak en duurzaamheid.
Ik zou geen Firmtech remmen meer willen nu Magura heeft aangekondigd dat deze remmen er op termijn uit gaan en weer later niet meer ondersteund worden.
mitech schreef:@Travelmaster: dank voor de tip. Ik zal ns van die gesinterde blokjes proberen.
60km is heen en terug. Vooral met wind tegen is dat voor mij te veel van het goede als ik nog een drukke werkdag moet draaien. Het duurt vooral te lang, is te onvoorspelbaar en voor mij ook te vermoeiend om elke dag te doen zonder ondersteuning. Dan kom ik niet meer aan rennen toe.
Onregelmatig moet ik in Amsterdam zijn. Dan is het 140 totaal op een dag. Dan ben je wel 3,5 uur op de fiets. Vind ik heerlijk.
Helder, dank! Ik draai zelf dagelijk 36km on-ondersteund, en ik denk dat ik een enkele reis van 20-25 wel zat vind. Dus helemaal geen gekke keuze die je hier maakt. Dus je doet het nu helemaal zonder auto? Zover durf ik nog niet te gaan - wij hebben een auto (die minder kostte dan jouw fiets in aanschaf :lol: ), die is vooral voor in het weekend en vakanties. Ik leg meer af per fiets dan per auto in een jaar tijd, denk twee keer zoveel. Maar als ik met m'n gezin op pad ga, inclusief dreumes van 2 jaar, wordt dat lastig met de gewone fietsen als ik een keer naar familie wil. Da's dan gewoon te ver, misschien zou het met een speed-pedelec beter te doen zijn. Food for future thought.
willem.m schreef:
Leon schreef:
willem.m schreef:*) En waarom gaan autofabrikanten niet grootschalig elektrische fietsen produceren? Daar zit toch business in, of ben ik nu gek?
Dezelfde reden als waarom je de plaatselijke bakker meestal niet kunt inhuren om laminaat te komen leggen?
Onhandig voorbeeld. Mijn plaatselijke bakker bestaat niet: vervangen door de supermarkt waar je brood en ook andere producten kunt kopen.
Serveer je mijn vraag nu helemaal af, of zie je ook een kans dat het kan gebeuren?
In beide gevallen (auto, fiets) gaat het om vervoersmiddelen voor consumenten. Trends zijn individualisering, vergrijzing, gemak en duurzaamheid.
Je bedoelt dus niet zelf produceren maar ergens een fietsfabriek overnemen of fietsen inkopen en er een mercedeslogo opzetten? Dat is gebeurd. Het was geen succes want het waren baggerfietsen. Ze hadden er gewoon geen verstand van. Schoenmaker blijf bij je leest.

Er valt aan fietsen natuurlijk ook nauwelijks droog brood te verdienen, dus waarom zouden ze gaan prutsen met fietsjes? Bij VW worden na het uiterst verlieslijdende jaar 2015 immers toch nog voor 63,24 miljoen euro aan bonussen uitgegeven.
http://www.nu.nl/economie/4255258/duits ... wagen.html
Ennn... weer terug naar deze mooie fiets, heren?
Travelmaster schreef:Ennn... weer terug naar deze mooie fiets, heren?
Oké, het is een erg mooie fiets :D
Ik vind 'm maar saai ogen, maar het is absoluut een technisch interessant, en als ik mag geloven zeer capabel model.

Dat gezegd hebbende is mijn eigen Travelmaster ook beresaai, namelijk matzwart. Maar mogelijk is onopvallendheid voor de eigenaar van de Mitech dezelfde overweging geweest :wink: .
/offtopic
Leon schreef:Je bedoelt dus niet zelf produceren maar ergens een fietsfabriek overnemen of fietsen inkopen en er een mercedeslogo opzetten? Dat is gebeurd. Het was geen succes want het waren baggerfietsen. Ze hadden er gewoon geen verstand van. Schoenmaker blijf bij je leest.
Ha ha, een Mercedesfiets. Een pooierbak op twee wielen.

Baggerfietsen is inderdaad geen optie. Maar dat iets in het verleden mislukt is, hoeft niet te betekenen dat het in de toekomst niet gaat werken. Je moet toch wel iets doen als autofabrikant, wil je toekomstbestendig zijn. Denk ook aan hybride modellen zijn die het midden houden tussen een auto en een fiets. Zulke dingen bestaan vast al wel, maar niet grootschalig. Ik zie een flinke markt in de drukkere (wereld)steden, waar auto's steeds meer geweerd worden juist wel. Misschien dat de huidige grote automerken daar niet snel in stappen zolang ze grof geld kunnen verdienen in bijvoorbeeld China, maar het zou wel goed voor het 'duurzame' imago zijn.

/offtopic

ONTOPIC...
Leon schreef: Voelt het nog als een fiets? Zelf heb ik een motorrijbewijs en heb twee keer een motor gehuurd dus ik weet hoe het voelt om op een tweewieler te zitten die "vanzelf gaat" en daarbij hard ook. Mijn conclusie: vet cool, maar het landschap gaat volkomen langs me heen. Bergop in de Ardennen ging precies even hard als bergaf. Nu is een E-bike, of speed pedelec of hoe ze dan ook heten, waarbij je 10 à 50% van de energie zelf moet leveren natuurlijk heel iets anders, maar waar ligt de grens van wat nog het idee geeft dat je de tocht zelf volbracht hebt? Die is ongetwijfeld voor iedereen anders.
Woon je in de buurt van Den Haag? Je mag het best een keer komen proberen. Met disclaimer voor eventueel veroorzaakte hebzucht :)
Iedereen die het probeert komt er met een grote grijns van oor tot oor vanaf.

Op dezelfde gronden die jij aandraagt, is een motor ook niet meer voor mij. Ik heb mijn Yamaha R1 en Kawasaki Zx9R weggedaan en hoef ze nooit meer terug. Op een motor zit je stil, ben je koud, herrie, lelijke snelweg routes, duur, slechter voor het milieu en het lijkt mij gevaarlijker. Daarbij moet je altijd je motorkleding ergens laten. Voor mij voelt een Pedelec heel heel heel anders dan een motor en 100% hetzelfde als een fiets. Het is een fiets maar dan sneller en dat merk je eigenlijk nauwelijks behalve aan je reistijd.

Een pedelec gaat beslist niet vanzelf.

Op een pedelec moet je flink aan als je echt hard wilt. Het motiveert mij enorm omdat je eigen kracht verdubbeld wordt. Je voelt je een bionische mens. De routes zijn vaak veel mooier, het is stil, milieuvriendelijk, lage variabele kosten, reukloos en je vangt nog wat zon op ook.

Ook al levert de Swissdrive motor op snelheid een groot percentage van de kracht, jij levert nog steeds je maximale prestatie (dat zit tussen je oren). Ik trap zeker even hard op mijn pedelec als op een niet ondersteunde fiets. Het enige verschil is dat het sneller gaat. Waardoor je ook harder los kunt omdat de duur korter is.

@travelmaster: goed gezien, hij is inderdaad matzwart tegen diefstal en omdat het tijdlozer is. Zilver vind ik optisch mooier maar dat is voor mij te opvallend. Ik ben autovrij. Familie en vrienden gaan ook goed tot zo'n 250 km per dag totaal (maar dan ben je wel gaar). Heel af en toe huren we een scheurijzer via Snappcar. Ik verbaas me dan elke keer weer over hoe lang het duurt voordat je de stad uit bent. Westelijk Nederland wordt langzaam een grote file. En dat parkeren.... :cry:
Knap dat je die 36 km puur natuur doet. Daar wordt iedereen beter van.
@Wim: dankjewel voor de info, ik wist niet dat de Firm Techs eruit gingen. Echt jammer.

Leuke discussie trouwens! Wat zijn fietsers toch toffe lui. Fietsen is Neerlands grootste concurrentievoordeel. Zouden we een fiets in onze vlag kunnen verwerken? Zo'n oude oma fiets :D Ode aan het land van de fiets, want zonder fiets ben ik niets:

“Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike.” John F Kennedy
“Whenever I see an adult on a bicycle, I do not despair for the human race.” HG Wells, English author
“As a kid I had a dream – I wanted to own my own bicycle. When I got the bike I must have been the happiest boy in Liverpool, maybe the world. I lived for that bike. Most kids left their bike in the backyard at night. Not me. I insisted on taking mine indoors and the first night I even kept it in my bed.” John Lennon
“When man invented the bicycle he reached the peak of his attainments.” Elizabeth West
“Melancholy is incompatible with bicycling.” James E Starrs
“The bicycle is the noblest invention of mankind.” William Saroyan, Nobel prize winner
“The sound of a car door opening in front of you is similar to the sound of a gun being cocked.” Amy Webster
“Whoever invented the bicycle deserves the thanks of humanity” Lord Charles Beresford
“You can’t buy happiness, but you can buy a bicycle and that’s pretty close.”
"There's something wrong with a society that drives a car to workout in a gym"
"I want to ride my bicycle, I want to ride my bike." - Farrokh Bulsara :lol: .
mitech schreef: Wij hadden eerst een Kalkhoff Endeavour Pedelec met Empulse middenmotor. Maar daarvan ging o.a. de motor stuk na 2.000 km. En ik vond de geluidsproductie niet relaxt.
Bosch en vooral Yamaha zijn betrouwbaarder dan impulse.

En de nieuwe ION Yamaha zou stiller zijn.
Waar zit precies de zwakke plek van de naafmotor? Is het de langere kabelboom? of de kans op oververhitting?
jep. Dat eerste is wat mij betreft de killer(letterlijk). Maar het tweede is in min ervaring ook wel een tweede issue.

Nou heb ik de Swiss niet lang bereden, maar naafmotoren gaan bergop snel zwoegen door hun overbrenging.

Wat ik niet fijn vond was de terugwinning van Swiss, dat reed heel vervelend (maar kan uit). Sowieso rijden achternaaf motoren wat elastiekerig (zeker de Swiss), maar wellicht dat nu beter is, we zijn 2 jaar verder.

Maar voor s-pedelec is naaf de enige optie. Ik lees teveel transmissie problemen om daar aan te twijfelen.