Leon schreef: Voelt het nog als een fiets? Zelf heb ik een motorrijbewijs en heb twee keer een motor gehuurd dus ik weet hoe het voelt om op een tweewieler te zitten die "vanzelf gaat" en daarbij hard ook. Mijn conclusie: vet cool, maar het landschap gaat volkomen langs me heen. Bergop in de Ardennen ging precies even hard als bergaf. Nu is een E-bike, of speed pedelec of hoe ze dan ook heten, waarbij je 10 à 50% van de energie zelf moet leveren natuurlijk heel iets anders, maar waar ligt de grens van wat nog het idee geeft dat je de tocht zelf volbracht hebt? Die is ongetwijfeld voor iedereen anders.
Woon je in de buurt van Den Haag? Je mag het best een keer komen proberen. Met disclaimer voor eventueel veroorzaakte hebzucht
Iedereen die het probeert komt er met een grote grijns van oor tot oor vanaf.
Op dezelfde gronden die jij aandraagt, is een motor ook niet meer voor mij. Ik heb mijn Yamaha R1 en Kawasaki Zx9R weggedaan en hoef ze nooit meer terug. Op een motor zit je stil, ben je koud, herrie, lelijke snelweg routes, duur, slechter voor het milieu en het lijkt mij gevaarlijker. Daarbij moet je altijd je motorkleding ergens laten. Voor mij voelt een Pedelec heel heel heel anders dan een motor en 100% hetzelfde als een fiets. Het is een fiets maar dan sneller en dat merk je eigenlijk nauwelijks behalve aan je reistijd.
Een pedelec gaat beslist niet vanzelf.
Op een pedelec moet je flink aan als je echt hard wilt. Het motiveert mij enorm omdat je eigen kracht verdubbeld wordt. Je voelt je een bionische mens. De routes zijn vaak veel mooier, het is stil, milieuvriendelijk, lage variabele kosten, reukloos en je vangt nog wat zon op ook.
Ook al levert de Swissdrive motor op snelheid een groot percentage van de kracht, jij levert nog steeds je maximale prestatie (dat zit tussen je oren). Ik trap zeker even hard op mijn pedelec als op een niet ondersteunde fiets. Het enige verschil is dat het sneller gaat. Waardoor je ook harder los kunt omdat de duur korter is.
@travelmaster: goed gezien, hij is inderdaad matzwart tegen diefstal en omdat het tijdlozer is. Zilver vind ik optisch mooier maar dat is voor mij te opvallend. Ik ben autovrij. Familie en vrienden gaan ook goed tot zo'n 250 km per dag totaal (maar dan ben je wel gaar). Heel af en toe huren we een scheurijzer via Snappcar. Ik verbaas me dan elke keer weer over hoe lang het duurt voordat je de stad uit bent. Westelijk Nederland wordt langzaam een grote file. En dat parkeren....
Knap dat je die 36 km puur natuur doet. Daar wordt iedereen beter van.
@Wim: dankjewel voor de info, ik wist niet dat de Firm Techs eruit gingen. Echt jammer.
Leuke discussie trouwens! Wat zijn fietsers toch toffe lui. Fietsen is Neerlands grootste concurrentievoordeel. Zouden we een fiets in onze vlag kunnen verwerken? Zo'n oude oma fiets
Ode aan het land van de fiets, want zonder fiets ben ik niets:
“Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike.” John F Kennedy
“Whenever I see an adult on a bicycle, I do not despair for the human race.” HG Wells, English author
“As a kid I had a dream – I wanted to own my own bicycle. When I got the bike I must have been the happiest boy in Liverpool, maybe the world. I lived for that bike. Most kids left their bike in the backyard at night. Not me. I insisted on taking mine indoors and the first night I even kept it in my bed.” John Lennon
“When man invented the bicycle he reached the peak of his attainments.” Elizabeth West
“Melancholy is incompatible with bicycling.” James E Starrs
“The bicycle is the noblest invention of mankind.” William Saroyan, Nobel prize winner
“The sound of a car door opening in front of you is similar to the sound of a gun being cocked.” Amy Webster
“Whoever invented the bicycle deserves the thanks of humanity” Lord Charles Beresford
“You can’t buy happiness, but you can buy a bicycle and that’s pretty close.”
"There's something wrong with a society that drives a car to workout in a gym"