door
Yopie » vr 29 apr, 2016 11:37
Revanho schreef: M.a.w. ik zou niemand aanraden om voor elektriciteit tijdens de fietsvakantie te rekenen op een zonnepanelen.
Ik zit soms ook aan zonne-energie te denken, voor lange fatbiketochten onder de middernachtzon, geeft nl drie maanden constant daglicht.
Fiets dan vaak in gebieden waar niets is, geen camping, eethuis etc dus kan nergens stroom aftappen. Een voordeel is wel dat er ook vaak geen gsm/netwerk-bereik is dus dat bespaart weer een hoop stroom.
Een naafdynamo vind ik teveel nadelen: weinig tot geen rendement bij lage snelheid bij sneeuw, steile hellingen, lopen/duwen etc, te kwetsbaar in lage temperatuur/ijsgroei, rivierwaden vertrouw ik ook niet, net als zuur moerasmodder, zout zeewater, schurend zand en scherpe rotsen. Daarbij vind ik >500gram extra gewicht te veel als je vaak moet tillen en de aanschaf veel te hoog: 300€ en dan nog andere spaken, het wiel overnieuw laten spaken .. dat is gewoon te bar.
Dus dan kom je toch uit op zonne-energie of een windmolentje op mijn helm.
Tis ook leuk, alternatieve energiebronnen zoeken, vooral een milieubewuste zou mooi zijn. Zoals de
Cookit (solar koken), in arme streken een prima alternatief.
sonti schreef: Verdere op- en aanmerkingen zijn overigens ook van harte welkom. Schroom je ook niet mij te wijzen op uitbreidingsmogelijkheden als een electrisch mini-kacheltje en kooksetje
Dit bedoel je vast niet, maar tis wel leuk!
Of deze: