miro schreef:Als ik de berichten doorlees kom ik tot conclusie dat leren zadel is bedoeld voor hipters
Niet bedoeld voor, wel recent geadopteerd door
Georg schreef:Ik zou niet weten waarom kunststof voor 'de meesten' beter is dan leer.
Wie zijn dat, de meesten?
Degenen waarvan er getalsmatig het meeste zijn. Mensen die een fiets kopen en erop springen om een stukje te fietsen en geen zin hebben om een leren zadel in te vetten, in te rijden, op te spannen, droog te houden etc etc etc.
Wielrenners?
Brooks zadels zijn bij de punt natuurlijk altijd vrij bol, en daardoor imo meer geschikt voor zitbotjeszitters dan voor relatieve perineumzitters. Voor wie echt plat op de koersfiets wil liggen valt een Brooks dus af imo.
Ik zie, vanuit de fietser bekeken, geen enkel objectief voordeel van kunststof boven leer, gewicht buiten beschouwing gelaten.
Prijs?
Regen is geen issue; afstappen = dekje erover. (zit standaard onder het zadel opgeborgen) Regent je kunststof zadel nat, dan heb je ook een natte kont, dus ook daar heb je zo'n dekje nodig.
De gemiddelde stadsfietser (waar er heeeel veel van zijn, vandaar
meeste) doet dat niet, die veegt met z'n mouw z'n zadel droog en heeft geen zin in een vlek in z'n broek van een afgevend leren zadel.
Bovendien vormt leer zich naar de rijder, kunststof niet.
Precies, zo'n raar leren zadel zit in het begin (de fase die de vele weinigfietsers nooit ontstijgen) dus niet lekker. Een kunststof zadel zit meteen (relatief) goed.
Brooks mikt dus niet meer op de mainstream. Ook de gemiddelde fietsplanfietsklant die € 1200 voor een leuke hybride/trekkingfiets of €2000 voor een e-bike neerlegt om 5-20 km mee te forensen zit niet meer op een Brooks te wachten.
Blijven over de veelfietsende of hippe fijnproevers, die over het algemeen kapitaalkrachtig zijn. En dáár mikt Brooks nu op. Wat Alien zegt dus
Alien schreef:Het is een klassieke denkfout om de verkoopprijs van een product te willen afleiden uit materiaal- en productiekosten. Prijzen worden bepaald door wat de markt bereid is te dragen, het "marktsegment" waarin het product wordt geacht zich te bevinden, en zo nog wat factoren..