Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Herwerden Roadmaster CX! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Van Herwerden Roadmaster CX!

"Even" nalezen zit er niet in bij deze breedsprakige framebouwer :-)

Maar wat ik er uit lees is minimaal 10 jaar, maar meestal veel langer. Dit afhankelijk van de gemaakte keuzes en kwaliteit van de verbindingen. Die 4 jaar waar Peter het over heeft is dus een keuze. Vakantiefietsenbouwers zoals Van Herwerden zullen een andere keuze maken. Ik schat in veel meer dan 10 jaar, anders hou je te weinig sterktemarge over.
eindgebruiker schreef:"Even" nalezen zit er niet in bij deze breedsprakige framebouwer :-)

Maar wat ik er uit lees is minimaal 10 jaar, maar meestal veel langer. Dit afhankelijk van de gemaakte keuzes en kwaliteit van de verbindingen. Die 4 jaar waar Peter het over heeft is dus een keuze. Vakantiefietsenbouwers zoals Van Herwerden zullen een andere keuze maken. Ik schat in veel meer dan 10 jaar, anders hou je te weinig sterktemarge over.
Gaele, ik denk inderdaad dat een van Herwerden of Avaghon uit een wat "mindere" kwalitiet buis wordt gebouwd. Dat mindere slaat dan niet op de kwaliteit maar wel op dat het niet de duurste/dunste/sterkste buis is die je kan krijgen, ook gezien het inzetgebied wat de maker van het frame voor ogen heeft.
Als je je fiets maar 1.000 km per jaar gebruikt zal deze veel langer meegaan dan bij iemand die meer dan 10.000 km per jaar fietst. Een fiets is in het laatste geval gewoon eerder op.
En inderdaad Patrick is breedsprakig, niet alleen in zijn blog, wel iemand die met passie en kennis van zaken bezig is een mooi produkt neer te zetten.

Om niet de advertentie te kapen van de TS door hier verder over buizenmateriaal te gaan zitten praten.
Ik zie zelf geen reden om niet voor een van Herwerden te kiezen, dus als je deze fiets wat lijkt aan de kwaliteit van het frame zal het niet liggen.
_Peter_ schreef:Gaele, ik denk inderdaad dat een van Herwerden of Avaghon uit een wat "mindere" kwalitiet buis wordt gebouwd. Dat mindere slaat dan niet op de kwaliteit maar wel op dat het niet de duurste/dunste/sterkste buis is die je kan krijgen, ook gezien het inzetgebied wat de maker van het frame voor ogen heeft.
Een frame voor een reisfiets moet stijver zijn dan een frame voor tochten met weinig bepakking.
Aangezien de e-modulus van de verschillende staalsoorten niet essentieel verschilt is de enige praktisch oplossing om dit te bereiken om meer staal te gebruiken. Tegelijk vergroot je daarmee de voermoeiïngsterkte, die voor reisfietsen belangrijk is omdat die weliswaar niet extreem belast worden maar toch wel heel lang op een flink niveau: je bent standaard 75% van de tijd tegen een helling op aan het fietsen en vaak met slechte weg.
Omdat met die meerdere hoeveelheid staal de pure sterke dan al geen punt meer is, heeft het weinig zin om de duurste staalsoorten te gebruiken. Daar komt bij dat die duurste staalsoorten afaik niet leverbaar zijn met flinke wanddiktes.
_Peter_ schreef:Om niet de advertentie te kapen van de TS door hier verder over buizenmateriaal te gaan zitten praten.
+100
Leon schreef:Een frame voor een reisfiets moet stijver zijn dan een frame voor tochten met weinig bepakking.
Aangezien de e-modulus van de verschillende staalsoorten niet essentieel verschilt is de enige praktisch oplossing om dit te bereiken om meer staal te gebruiken.
Dat is nogal kort door het bochtje. Je kan of de wand dikker maken OF de diameter van de buis groter maken. In het tweede geval heb je (tot het bierblikjes probleem) minder materiaal nodig voor een gelijke stijfheid.

Dat gezegd hebbende, alle spontane calamiteiten die ik heb meegemaakt (20 jaar wielersport dus ik heb wel wat zien breken in het peloton) met stalen frames zat hem niet in het frame, maar in de voorvork (twee keer meegemaakt, 1x mijn zwager). De kans dat je stuur breekt is vele malen groter dan dat je frame dramatisch in tweeën gaat.

Uiteraard, NA een valpartij kan ervan alles stuk zijn, maar daar gaat het hier niet over.

Betreft de levensduur: Het zal wel, het is absurd dat Blacksmith denkt te kunnen schatten hoe lang een frame meegaat. Dat is zoiets als "Noem een getal tussen de 5 en 40".

Daarom is dat hij zegt een Alu frame maar 5 jaar meegaat (verrassend, als stalen frame bouwer^^) net zo kansloos. Om maar weer terug te grijpen op ervaringen: Calamiteiten met Alu heb ik zelfs nog nooit gezien (wel 2 total loss frames NA een valpartij).

Framebreuk zonder crash is gewoon uiterst zeldzaam.
loknor schreef:Framebreuk zonder crash is gewoon uiterst zeldzaam.
Dan moet ik toch wel een heel erge pechvogel zijn: 8.
loknor schreef:
Leon schreef:Een frame voor een reisfiets moet stijver zijn dan een frame voor tochten met weinig bepakking.
Aangezien de e-modulus van de verschillende staalsoorten niet essentieel verschilt is de enige praktisch oplossing om dit te bereiken om meer staal te gebruiken.
Dat is nogal kort door het bochtje. Je kan of de wand dikker maken OF de diameter van de buis groter maken. In het tweede geval heb je (tot het bierblikjes probleem) minder materiaal nodig voor een gelijke stijfheid.
Vanaf een bepaalde buisdikte worden de dunne buiswanden impopulair bij vakantiefietsers omdat die niet altijd zo voorzichtig met hun fiets willen omspringen.
Ja, zeker bij Staal zijn er aan oversizen praktische grenzen (bierblikjes effect). Bij Aluminium is dat veel minder spannend (je kan drie keer zo dikke wanddikte hebben bij een vergelijkbaar gewicht).
Leon schreef:
loknor schreef:Framebreuk zonder crash is gewoon uiterst zeldzaam.
Dan moet ik toch wel een heel erge pechvogel zijn: 8.
Je meent het..... :shock:

Ik ben er stil van.
Back ontopic, dank! Gisteren nog even een tochtje gemaakt op de fiets, rijdt heerlijk en onderdelen functioneren goed!
Dus nog steeds te koop, met het hoogstwaarschijnlijk mooiste en beste, let wel, stalen frame wat momenteel verkrijgbaar is!
725 Euro
695 euro!