Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleefmodder - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kleefmodder

Travelmaster schreef: Het hangt vermoedelijk grotendeels af van de kleverigheid en diepte van de modder. Smalle banden staan erom bekend makkelijker door modder heen te snijden tot de harde ondergrond. Maar een kleiige modder zal blijven plakken, ook aan de smalle banden, en óók aan de brede banden van een fatbike. De snelheid waarmee je kunt blijven fietsen heeft ook zeker invloed.
Yup. Mijn ervaring ook.
Peter_K schreef:Misschien is een fatbike met racebandjes een oplossing voor plakklei. :P
Dat zou wel eens een behoorlijk goed antwoord kunnen zijn op de oorspronkelijk vraag. Maar of je met smalle bandjes en een erg brede fiets moet gaan fietsen alleen voor het geval je plakmodder tegenkomt kun je je afvragen.
Alien schreef:
Yopie schreef:[…] smalle wielen zijn toch helemaal niet geschiktt voor modder?
Afbeelding
De werkelijkheid is zelden zwart-wit.
Dat is geen modder, dat is slijk. Het is alleen bij een bepaalde vochtigheidsgraad dat het plakt.
Hier in Zuid-Limburg fiets ik in geval van modderplassen meestal ofwel langs de plassen heen, ofwel midden door het natte gedeelte. Op de grens ervan wordt je fiets het meest smerig.
In onbekende gebieden is midden door de plas vaak geen verstandige optie. Je weet nooit hoe diep zo'n plas kan zijn als de ondergrond onbekend is.
Travelmaster schreef: Jouw pleidooi voor brede velgen en banden gaat toch echt een beetje mank. Het hangt vermoedelijk grotendeels af van de kleverigheid en diepte van de modder. Smalle banden staan erom bekend makkelijker door modder heen te snijden tot de harde ondergrond. Maar een kleiige modder zal blijven plakken, ook aan de smalle banden, en óók aan de brede banden van een fatbike. De snelheid waarmee je kunt blijven fietsen heeft ook zeker invloed.
Oh, dan heb ik vast nog niet in echte 'kleefmodder' gefatbiked, gelukkig maar, lijkt me niks!
Heb wel vaak door 'moerasmodder' geduwd, wat aan je fiets/schoenen zuigt en echt een verschrikking is om doorheen te ploegen. Vooral met schoenen die snel uitgaan want de modder zuigt zo sterk aan de schoen dat je bij elke stap je voet eruit trekt en ook snel je schoen moet redden want die is in een paar seconden in de smurrie verdwenen. Loop je dus al snel op sokken en hangen je modderschoenen heel hinderlijk aan 't stuur te bungelen. En stinken die modder, rotte eierenlucht en er borrelt ook vaak een soort olie omhoog. Na zo'n leuk dagje moerasduwen krijg ik ook vaak van die dromen dat ik tot aan m'n middel wegzak en er niet meer uitkom enzo. :D
@yopie

dan til je de fatbike toch op je rug en vervolg je ploeterend verder je weg?
Jan Eleveld schreef:In sommige gevallen kan het net het verschil tussen stoppen en doorrijden maken als je geen spatborden, ringslot en velgremmen hebt. Zelf meegemaakt dat anderen stil stonden en ik doorreed.
Vind in dat kader mijn fietstochtje van vandaag door de regen, bos en de zanderige heide ook een leuke;
Afbeelding
(klik de foto voor de originele grootte)
Zie de zandophoping rondom mijn rollerbrakes. Zelfs de Hebie Chainglider begon toch een beetje een schurend geluid te geven. :lol:

Ondanks spatborden en jasbeschermers ging het fietsen soms moeizaam en terug in de stad waren mijn beide sloten een beetje aan het tegensputteren. Er was voldoende zand in het ringslot gekomen om ervoor te zorgen dat deze wat lastig los kwam. :roll: