Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorkomen van glijpartijen in de winter.. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorkomen van glijpartijen in de winter..

Jurr schrijft dat hij zijn winterbanden er gelijk weer afhaalt als het niet meer vriest. Dat snap ik niet helemaal. Zulk rubber heeft voordelen tot ongeveer 7 graden boven nul. Al daaronder hebben winterbanden meer grip, zijn ze soepeler, en dus comfortabeler en ook wat sneller. Mijn vrouw heeft 's zomers toch redelijk snelle Big Apples en zij vindt de winterbanden ook net boven nul al merkbaar sneller. Dus bij ons gaan de winterbanden er meestal ergens begin november op, tot maart of zo (bepalend is de temperatuur 's morgens). Het ergste van winterbanden vind ik het gedoe van twee keer per jaar banden wisselen bij fietsen met een gewone naafversnelling.
Bij gladheid gaat er niks over spikes, maar dat heeft wel forse nadelen in rolweerstand (en herrie+de banden slijten als een malle).

Wij hebben als er nachtvorst dreigt altijd een fiets klaar staan met spikes ivm het naar school brengen van de kinderen (kind achterop is helemaal rampzalig als het glad is). Als er echt langere tijd vorst/sneeuw is (dus niet dit jaar^^) dan gaan er ook spikes op de forenzenfietsjes.
Travelmaster schreef: Vraag maar aan Yopie, hoewel zij waarschijnlijk in korte broek en T-shirt ronddartelt bij deze temperaturen.
Haha, das waar ja! Tis hier steeds -20°C met uitschieters naar -30°C dus dan is -2°C lekker warm! :D

Bevroren/gebroken kabels is vrij normaal in de winter, das vocht/blubber wat opvriest en de boel blokkeert. Ligt aan de kabels/behuizing die je gebruikt, hoe ze lopen, het soort vet/olie en waar/hoe je de fiets stalt.
Teflonkabels en siliconenspray wordt hier aan het einde van de herfst veel verkocht, maar zodra het echt winter is komen er andere problemen. Hydraulische remolie wat taaie stroop wordt, remmen die niet meer terug willen, versnellingsnaven die niet meer werken, zadels die spontaan scheuren, kunststof wat afbreekt etc. Ik heb twee keer gehad dat dikke MTB-banden spontaan scheurden toen ik ze bij -30°C van de velg probeerde te wippen. Oja, de meeste fietspompjes werken dan ook niet meer. Leuk he? :D

Ik weet maar een oplossing: snel een fatbike aanschaffen! Die van mij heeft nl nergens last van, die grijnst en lacht en is nu erg in zijn nopjes! En heeel veel bier drinken want daar ga je veel van plassen! :D

Succes!
loknor schreef:Bij gladheid gaat er niks over spikes, maar dat heeft wel forse nadelen in rolweerstand (en herrie+de banden slijten als een malle).

Wij hebben als er nachtvorst dreigt altijd een fiets klaar staan met spikes ivm het naar school brengen van de kinderen (kind achterop is helemaal rampzalig als het glad is). Als er echt langere tijd vorst/sneeuw is (dus niet dit jaar^^) dan gaan er ook spikes op de forenzenfietsjes.
Dit is wel een heel mooi excuus om weer eens een diepteinvestering te doen:).
Ja ik moet eigenlijk TWEE forenzenfietsen hebben! :twisted:

Jammer dat het niet past anders had ik zeker tien fietsen gehad (wishlist: ligfiets, downhill MTB, tandem, deelbare racefiets etc. etc.). En dat keer twee voor mijn vouw. Oh ja, gewone fietsen voor de kids+crosssfietsen en dan ook een crossfiets voor pappa om ze de trucs te leren (oud BMXer)!

*Ik wil gewoon een garage en die helemaal vol rammen met fietsen.
In Nederlandse/Groningse omstandigheden vind ik de Conti winterbanden eerlijk gezegd ruim voldoende, en heb ik geen behoefte aan spike banden.
loknor schreef:Ja ik moet eigenlijk TWEE forenzenfietsen hebben! :twisted:

Jammer dat het niet past anders had ik zeker tien fietsen gehad (wishlist: ligfiets, downhill MTB, tandem, deelbare racefiets etc. etc.). En dat keer twee voor mijn vouw. Oh ja, gewone fietsen voor de kids+crosssfietsen en dan ook een crossfiets voor pappa om ze de trucs te leren (oud BMXer)!

*Ik wil gewoon een garage en die helemaal vol rammen met fietsen.
Je weet het: N+1.
Wim schreef:Jurr schrijft dat hij zijn winterbanden er gelijk weer afhaalt als het niet meer vriest. Dat snap ik niet helemaal. Zulk rubber heeft voordelen tot ongeveer 7 graden boven nul.
Maar misschien vindt hij ze te duur om ze te verslijten als het voor de veiligheid niet echt nodig is?

Carl
*#yopie

als pompjes niet meer werken bij die temparaturen...hoe pomp je dan een band op? met de mond lijkt me ook niet zo handig....zit je meteen aan je ventiel vast. of gebruik je dan CO2 patronen? of mss juist niet vanwege die temparaturen?

wel leuk dat ook hier de fatbike boven komt drijven, soort sub fatbike topic. :twisted:

voordeel van dit vriesweer is wel dat de polders/weilanden mooi wit afsteken tegen de opkomende zon en de helderblauwe hemel. je trapt dan zo 80 km weg.....
nobbiomatic schreef:*#yopie
voordeel van dit vriesweer is wel dat de polders/weilanden mooi wit afsteken tegen de opkomende zon en de helderblauwe hemel. je trapt dan zo 80 km weg.....
Meerdere mensen denken ook zo.
Afgelopen week de fietspaden tissen Tilburg en Eindhoven waren leeg. Af en toe een brommer.
Vandaag was een normale drukke dag.
@miro

als je goede fietspaden in de krimpenerwaard neemt is het ook nu nog rustig....beter dan zondag of zaterdag. ben vandaag daar maar twee fietsen ingehaald
Die mooie witte landschappen tegen een blauwe lucht heb ik gemist vanochtend... Het was gewoon nog donker toen ik op de fiets zat :(

Ik verlang weer naar lange dagen......

Gelukkig zit ik op mijn werk al de hele dag in het zonnetje 8) :D Achter glas, dat dan weer wel :wink:
@roomijsje

gewoon doorblijven fietsen, het wordt vanzelf licht.... :D
nobbiomatic schreef: *#yopie

als pompjes niet meer werken bij die temparaturen...hoe pomp je dan een band op? met de mond lijkt me ook niet zo handig....zit je meteen aan je ventiel vast. of gebruik je dan CO2 patronen? of mss juist niet vanwege die temparaturen?
Het Lezyne RoadDrive pompje doet 't wonderbaarlijk genoeg nog steeds, koudste was circa -30 maar hij deed het gewoon, geweldig pompje! Andere pompjes die ik heb werken vaak niet, ja ze pompen wel maar bouwen geen druk meer op en dat kan al bij -10 zijn, echt heel vervelend. Kom mss door bevroren vet of gekrompen rubbertjes, geen flauw idee. Maar tis wel iets om over na te denken mocht je in echte kou gaan fietsen.

En ik heb nu aluminium ventieldopjes en bij het oppompen van de band stak ik er eentje uit gewoonte in m'n mond (als derde handje) :shock: , die bleef gelijk aan m'n lippen hangen, auw. Niet aan te raden dus.
gelukkig wordt het hier niet echt koud
nobbiomatic schreef:gelukkig wordt het hier niet echt koud
Ik weet het, ik begon erover door Yopie aan te halen (en nobbiomatic heeft ergens een Yopie-alert ingebouwd denk ik), maar zullen we hier niet een tweede fatbiketopic van maken? Nobbi heeft inmiddels wel genoeg ammunitie om zichzelf te overtuigen van nut en noodzaak van een fatbike :wink: .
dan moet nobbie eerst de boot verkopen...... :(
Carl schreef:
Wim schreef:Jurr schrijft dat hij zijn winterbanden er gelijk weer afhaalt als het niet meer vriest. Dat snap ik niet helemaal. Zulk rubber heeft voordelen tot ongeveer 7 graden boven nul.
Maar misschien vindt hij ze te duur om ze te verslijten als het voor de veiligheid niet echt nodig is?

Carl
Heb ze eerdere winters al eerder gemonteerd, maar voor mijn gevoel waren ze toch wat aan de trage kant. Ditmaal de Schwalbe Kojaks erop laten liggen tot de nachtvorst kwam, dat beviel toch beter. En voor de vakantie gaan de Big Apples er weer op.

Al zou ik ook wel eens Compass willen proberen.... Heb jij al wat kilometers met de jouwe kunnen maken Wim? Wel benieuwd of het Avaghon frame het aan kan qua breedte, 26x2.15 Big Apple is wel de maximum breedte voor de achtervork, gemonteerd op Andra 30 velg.
nobbiomatic schreef:dan moet nobbie eerst de boot verkopen...... :(
Dat zou ik dan meteen doen: het vriest dus de wateren zijn bevroren;).
Naar mijn gevoel is de rolweerstand van de Conti winterbanden ongeveer vergelijkbaar met banden als de Big Apples in de zomer. Dat is dus niet heel hoog, al kan het zeker lager. Veiligheid is wat bij betreft in deze tijd echter het belangrijkst.
Ik heb de brede Compass banden nog niet op mijn mooie fiets gemonteerd. Het is hier in het noorden eerst nog een paar maanden tijd voor de winterbanden, en op dit moment fiets ik vanwege de pekel al helemaal niet met die fiets. Ik zit ook nog te wachten op nieuwe bredere spatborden van Gilles Berthoud, maar die zijn momenteel niet leverbaar. Kortom, nog even wachten (ik deel je nieuwsgierigheid).