Jurr schrijft dat hij zijn winterbanden er gelijk weer afhaalt als het niet meer vriest. Dat snap ik niet helemaal. Zulk rubber heeft voordelen tot ongeveer 7 graden boven nul. Al daaronder hebben winterbanden meer grip, zijn ze soepeler, en dus comfortabeler en ook wat sneller. Mijn vrouw heeft 's zomers toch redelijk snelle Big Apples en zij vindt de winterbanden ook net boven nul al merkbaar sneller. Dus bij ons gaan de winterbanden er meestal ergens begin november op, tot maart of zo (bepalend is de temperatuur 's morgens). Het ergste van winterbanden vind ik het gedoe van twee keer per jaar banden wisselen bij fietsen met een gewone naafversnelling.
Bij gladheid gaat er niks over spikes, maar dat heeft wel forse nadelen in rolweerstand (en herrie+de banden slijten als een malle).
Wij hebben als er nachtvorst dreigt altijd een fiets klaar staan met spikes ivm het naar school brengen van de kinderen (kind achterop is helemaal rampzalig als het glad is). Als er echt langere tijd vorst/sneeuw is (dus niet dit jaar^^) dan gaan er ook spikes op de forenzenfietsjes.