Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste sneeuw van 2016 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Eerste sneeuw van 2016

kippen zijn om te eten....
en ijzel heb je spikesbanden voor...
wat is het probleem?

:twisted:
Er is in feite bijna niets om naar toe te gaan: de scholen zijn dicht, net als de universiteit en heel wat bedrijven.
Misschien dat de poelier nog open is.
mja...kenmerken van een modern land dus....
en bij ijzel heb je spikesbanden voor... Die heb ik niet en in Zweden zijn er wel 'dubbdäck' verkrijgbaar, maar hier alleen voor de motorraces op de ijsbaan.

Misschien dat de poelier nog open is. Ja, ja die is op 17 km afstand van hier.

Er is in feite bijna niets om naar toe te gaan: de scholen zijn dicht, net als de universiteit en heel wat bedrijven. De dichtstbijzijnde supermarkt is 7 km van hier en die zal vast beperkt bevoorraad worden.
of toch maar kip eten :P

en met je fiets met spikes mag je gewoon de weg op....
En dan gevaarlijk over ijzel laten bezorgen? Woensdag zou de vuilniswagen langs komen maar die kwam niet en de post ook al drie dagen niet gezien. Dus....
Ze werken met drones tegenwoordig, door de lucht. Ideaal.
Travelmaster schreef:Ze werken met drones tegenwoordig, door de lucht. Ideaal.
Kan deze drone ook aan de deurbel drukken? Dacht ik niet! Met die kou is het bezorgde eten allang bevroren en wij hebben niet eens een magnetron in huis, alleen een fornuis met oven. Wij hebben zojuist pannenkoeken gegeten.
Bij vele boeren is de melk niet opgehaald en in de slot verdwenen. Toen mijn vrouw eten wilde inslaan voor vanavond waren de schappen bij de supermarkt in de stad knap leeg. Er zou bij ons een monteur van het kabelbedrijf langskomen maar die mocht niet van zijn baas. De scholen blijven ook morgen dicht.
Gek is dit allemaal niet, al zijn mensen in het milde klimaat van west Nederland dit niet zo gewend. Afgelopen najaar had ik in de VS bij wijze van voorzorg ook voor een aantal dagen eten in huis. Dit jaar was dat niet nodig, maar vorig jaar was het zo erg dat ze vijf dagen geen elektriciteit hadden (en dus geen verwarming behalve de open haard). Dus heeft iedereen ook een grote berg hout klaarliggen en tegenwoordig hebben velen ook een aggregaat.
Ik snap de ophef niet over een kwakkelwinter met ijzel. Dat is niet nieuw. De winter 1962-1963 konden vele mensen ook de deur niet uit. IJzel komt in heel Nederland voor. Vroeger lagen grote bergen met een mengsel van zand en zout klaar om te strooien. Nu strooien ze met miljoenen kilo's zout, alsof het niets kost en goed is voor het milieu. Het baat niet, dus het schaadt niet. :lol:
Een aantal dagen weinig eten is geen probleem. Heb vroeger winterdagen doorgebracht op aardappelen, peulvruchten en reusel. Prima voeding.
De mensen hebben sinds de jaren 70 van de vorige eeuw ook veel grotere vetvoorraad aangelegd. Velen kunnen meer dan een week zonder eten en worden ook nog eens gezonder. Ik eet vaker een dag niet en kan prima fietsen.
Morgenochtend weer zwemmen. Water 4 graden, op de steiger -1 graad. :D

Piet.
modern times heet dat pietv
PietV schreef:Ik snap de ophef niet over een kwakkelwinter met ijzel. Dat is niet nieuw. De winter 1962-1963 konden vele mensen ook de deur niet uit. IJzel komt in heel Nederland voor. Vroeger lagen grote bergen met een mengsel van zand en zout klaar om te strooien. Nu strooien ze met miljoenen kilo's zout, alsof het niets kost en goed is voor het milieu. Het baat niet, dus het schaadt niet. :lol:
Een aantal dagen weinig eten is geen probleem. Heb vroeger winterdagen doorgebracht op aardappelen, peulvruchten en reusel. Prima voeding.
De mensen hebben sinds de jaren 70 van de vorige eeuw ook veel grotere vetvoorraad aangelegd. Velen kunnen meer dan een week zonder eten en worden ook nog eens gezonder. Ik eet vaker een dag niet en kan prima fietsen.
Morgenochtend weer zwemmen. Water 4 graden, op de steiger -1 graad. :D

Piet.
Het was slechts een kwestie van tijd totdat De Hel erbij werd gehaald 8) . Ik geloof direct dat mensen een grotere vetvoorraad hebben aangelegd - men wordt dikker en zwaarder- maar om te zeggen dat velen meer dan een week zonder eten kunnen raakt kant noch wal. Ja, het zal kúnnen, maar niet op het normale niveau van functioneren. Doodgaan is even wat anders, dat wil echt niet zomaar.

En Martin, ook mijn drone-verhaal was natuurlijk kul he. Pannenkoeken is de meest logische keuze, voor een molenaar in hart en nieren (meel zat in huis, denk ik?) met de kippetjes die voor de eieren zorgen. En weet je? Ik heb óók geen magnetron. Slechts een oven en een gasfornuis, en een flinke voorraadkast en vriezer :lol: .
Travelmaster schreef:En Martin, pannenkoeken is de meest logische keuze, voor een molenaar in hart en nieren (meel zat in huis, denk ik?) met de kippetjes die voor de eieren zorgen. En weet je? Ik heb óók geen magnetron. Slechts een oven en een gasfornuis, en een flinke voorraadkast en vriezer :lol: .
Ik ben inderdaad molenaar in m'n vrije tijd, maar er wordt alleen maar veevoeder gemalen voor een naburige paardenmanège. Vanwege de strenge HACCP-eisen (http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/haccp.aspx) is het niet toegestaan consumptiemeel te malen, dat doen alleen de erkende molenaars die bij het Ambachtelijke Korenmolenaarsgilde zijn aangesloten. De molen van Kropswolde (ruim 2 km van mijn molen vandaan) is er zo een.
Helaas is een van de twee koppels maalstenen op mijn molen gebroken en afgekeurd. M'n vrouw koopt gewoon Koopman's meel.
Het is ook geen makkelijke molen om ermee te werken. Hij is acht verdiepingen hoog. De kap kruit zeer zwaar en er worden zeilen (12 meter hoog!) op de wieken voorgelegd en na afloop weer opgerold en geklampt. Bovendien heb ik een leerling-molenaar onder de hoede, dus gaat er veel tijd verloren om graan te malen, wat maar af en toe plaats vindt. Het is ook een in 2010 nieuw gebouwde molen, de houten raderwerken werken nog steeds door, wat regelmatig afstellen noodzakelijk maakt. Kijk maar op https://www.youtube.com/watch?v=oGlfZZCILQo
Ik had moeten weten dat we in Nederland alles weer dichtgetimmerd hebben :shock: .

Maar Koopmans meel werkt ook! Vrijdag gaat het bij mij ook in de pannenkoeken. Ham-kaas, komt geen kippetje aan te pas qua vlees;)!
Afbeelding

Hoezo doorgaand verkeer?
Weer een prachtplaatje Martin! Ik snap wel dat je nu toch even naar buiten wilt. Heb je wel een helm op, sokken over je schoenen en een kussengordel om je heupen gedaan? :?
Dan had hij op 3 maart 1987 even naar buiten moeten gaan, samen met Arthur Bastiaanse, die de foto maakte ;).

http://www.fotoleren.nl/component/bronn ... art=182920
Helaas valt hier de regen weer met bakken uit de lucht. De eerste sneeuwvlok van 2006 is in geen velden of wegen te bekennen. Hopelijk komt de volgende koudegolf wat verder naar het zuiden. Mocht het ècht nog eens koud worden, dan is het zuidwesten van Nederland safer dan het noorden. Zelfs in de koudste ijstijd, 140.000 jaar gelden, kwam het landijs niet verder dan de lijn Haarlem-Nijmegen...

Afbeelding