Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hulp gevraagd bij aankoop vakantiefiets

Mooi werk om een nieuwe fiets te gaan kiezen, ik ben benieuwd in hoeverre je je aan het budget en de wensenlijst kan houden. Als ik het bekijk wil je graag een robuuste fiets zonder te veel onderhoud waarbij je geen last krijgt van je rug en andere lichamelijke onderdelen.

Belangrijk is dat je zorgt dat je een winkel kiest waar jij opgemeten wordt en de fiets daarop wordt afgesteld voor de aflevering. Ik had vantevoren ook mijn budget bepaald en daarmee naar rolfessports in Musselkanaal gegaan. Dit is een Santos' verkooppunt die tijd neemt voor de klant en het belangrijk vindt dat je een goed gevoel hebt bij de aankoop. En qua Specs zou ik magurga remmen overwegen en een 26 inch plus Brooks zadel. Wellicht iets boven budget.

Succes!!
Inge1 schreef: Volgens mij worden hier serieuze en goede adviezen gegeven aan de topic starter waarbij budget en mogelijkheden goed in de gaten worden gehouden.
Inderdaad, ik vind dit topic net een bewijs dat er op dit forum geen dure-fietsen-maffia actief is.

Renaat
Inge1 schreef: Volgens mij worden hier serieuze en goede adviezen gegeven aan de topic starter waarbij budget en mogelijkheden goed in de gaten worden gehouden.
Helemaal mee eens!
Naast eerder genoemde is de TX- Randonneur van VSF wellicht ook een optie. Zit nog geen slot bij, maar dat kan je er wel bij bedingen lijkt mij.

http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... 05-30-gang
Wat ook kan is deze kopen:
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... io-27-gang
Vervolgens vervang je wat onderdelen die je niet bevallen door wat leuks en dan hou je nog 600 euro over ook.
Dat is precies (ongeveer, toen ging was de T-100 de 24speed-versie) wat ik voor mijn vriendin heb gekocht en sindsdien ben ik niet alleen onder de indruk van haar fietsprestaties, maar ook van haar fiets.
Afbeelding
p.s. Sommige leden hebben bij een zeer speciale gelegenheid ook onder deze boom gestaan.
als je nooit in nederland fietst zul je wel veel in duitsland komen,dan zou ik daar zeker eerst kijken. veel keus en goede prijs kwaliteit.
Heb zelf een Kalkhoff endeavour fijne goede fiets.
:lol: Inderdaad Duits kan ook. Kijk eens bij Gudereit Sportline SX90.
Prachtige fiets. Alu frame en geheel Deore XT afgemonteerd met magura Hs 33.
Banden schwalbe marathon. Zit in Renkum en heeft volgens mij fietsen om uit te proberen. ( o ja, prijs 1299.00 euro)
Grt, en succes.
Bedankt voor alle reacties! Het zijn er meer dan ik heb verwacht. Ik heb nu niet de tijd om iedereen te quoten, maar ik zal kijken of ik nog wat nader kan reageren op specifieke reacties.

Wel een paar punten/vragen:

- Naar mijn eigen fietsenmaker die geen materiaal heeft voor proefritten lijkt mij niet verstandig. Zaterdag maar eens een rondje maken door Nederland langs wat zaken. Ik heb de indruk dat het aantal winkels waar ze echt verstand hebben van vakantiefietsen dun gezaaid is. Bike4travel kende ik nog niet. Ik ken wel de Fietsvakantiewinkel in Amsterdam. Zijn er nog meer?
Zelf woon ik in het noorden dus die zaken zitten wel ver weg.

- Ik lees over 26" wielen. Is dat niet veel te klein? Ik begrijp de voordelen wel, maar kom je wel goed vooruit op 26" als je 28" gewend bent?

- Bij de reacties wordt twee keer Schwalbe Marathon Plus genoemd. Ik heb een paar jaar terug die band achter gemonteerd. Ik vond het verschrikkelijk fietsen. Ik fiets al jaren met Continental Contact 2. Prima banden, moeten wel jaarlijks vervangen worden, zo snel slijten ze. Maar wat breder is misschien wel beter. Ik heb nu een verende voorvork, maar ik heb gelezen dat bredere banden het comfort van een voorvork overtreffen.

- Ik vind deze wel interessant: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3644
Vrij duur maar volgens mij heel solide.

- Zoals ik in de openingspost al schreef heb ik nu hele goedkope Shimano componenten. Volgens mijn fietsenmaker het goedkoopste spul dat er is. Is de goedkoopste Deore voldoende of moet je minimaal voor Deore LX gaan? Ik heb weinig beeld bij het verschil. Zorgt een set duurdere componenten ook voor duurder onderhoud? Cassettes zullen duurder zijn als ze vervangen moeten worden. Ik kan mij ook voorstellen dat ze langer mee gaan. Moet ik juist op duurder of op goedkoper onderhoud rekenen?
Misschien heel erg anders dan de oorspronkelijke vraag, maar misschien een investering in je huidige fiets nog een optie? Verende voorvork voor een vaste vervangen bijvoorbeeld, handgespaakt wielset eventueel met naafdynamo, andere drager wellicht... Voor minder dan 500 euro klaar en voor de rest van het budget wat voor de nieuwe fiets gepland was lekker op fietsvakantie gaan ermee :-)
SvMp schreef:
- Ik vind deze wel interessant: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=3644
Vrij duur maar volgens mij heel solide.
Prima fiets, zul je geen spijt van krijgen.
SvMp schreef: - Ik lees over 26" wielen. Is dat niet veel te klein? Ik begrijp de voordelen wel, maar kom je wel goed vooruit op 26" als je 28" gewend bent?
Ga er eens mee rijden, voor een eerlijk vergelijk met dezelfde banden bij voorkeur in dezelfde breedte en je kunt voor jezelf besluiten wat je fijner vindt. Avaghon levert een 26" en 28" bijvoorbeeld. En zo nog veel meer merken.
SvMp schreef: Ik heb nu een verende voorvork, maar ik heb gelezen dat bredere banden het comfort van een voorvork overtreffen.
Banden is hier een hoop over geschreven. Probeer voor jezelf de juiste balans tussen antilek/gewicht/rolweerstand/breedte te vinden. Zelf rij ik Schwalbe Kojak, Marathon Racer of Big Apple. In de winter Conti Topcontact Winter.
SvMp schreef: -Is de goedkoopste Deore voldoende of moet je minimaal voor Deore LX gaan?
Deore is prima. Niks mis mee. Vind persoonlijk derailleurs en shifters van hogere kwaliteit net wat fijner schakelen, maar het prijsverschil niet waard. Slijtagedelen zijn vaak lichter in duurdere regionen, maar gaan doorgaans niet langer mee.
SvMp schreef:Een spaakbreuk achter onderweg is voor mij een ramp. Ik kan deze niet repareren en door de bepakking kun je ook niet lang doorfietsen. Ik lees wel eens over wielen met extra stevige spaken? Is dat zinvol? Ik lees op dit forum soms dat mensen spaakbreuken normaal vinden, maar ik lees ook wel eens dat het niet hoort te gebeuren. Nummer 1 prioriteit is spaakbreuken voorkomen.
.
Als het toch gebeurt, zorg dat je het zelf kunt herstellen. Hoe dat moet staat er uitgeschreven op fora, als filmpje op YouTube, of live in bijvoorbeeld een cursus van deze vereniging, De Vakantiefietser of Bike2Build.
Deore is prima, al zou ik die paar tientjes die LX naven extra kosten wel uitgeven. Deore cassettes slijten in mijn ervaring net zo snel als duurdere. Zelf ben ik een fan van 26 inch wielen. De keus aan banden is geweldig, van tamelijk snelle touring banden als de Schwalbe Big Apple, winterbanden zoals de Conti Topcontact Winter II tot expeditiebanden zoals de Schwalbe Mondial, met heel veel er tussenin, al zou ik met een grote boog om de Marathon Plus heen gaan. Je kunt er dikke banden op zetten zonder dat je wiel log en zwaar wordt. Ze zijn ook een beetje sterker. De buitendiameter van een dikke 26 inch band is zowat net zoveel als van een smalle 28 inch band. Die dikkerts zijn veel comfortabeler, en sneller op slecht wegdek.
Als je in het noorden woont heb je een optie in de buurt: m-gineering in Kiel Windeweer bouwt soms frames van het Engelse Thorn op. Denk an de Thorn Sherpa. Een beetje geduld is wel wenselijk, hoewel niet zoveel als bij zijn maatframes, en dit. Marten Gerritsen is in mijn ogen de beste fietsenmaker van Nederland (al zijn er ook andere goede). Hij bouwt zelf ook maatframes, dus je weet zeker dat je fiets goed zal passen.
Als je in je rondje Amsterdam aandoet ga dan ook bij Snel langs in Utrecht (Amsterdamsestraatweg).

En inderdaad Marten voor de Thorn fietsen.
Ik denk dat de levertjid van Marten voor S. toch echt wel onacceptabel is, helaas.
Ik denk dat de altijd genoemde voordelen van 26" ten opzichte van 28" sinds een paar jaar aan het afnemen zijn nu 29" in opkomst is. De keuze in dikkere banden voor deze velgmaat (622) wordt steeds groter.
Nb: 29" zijn in feite wielen met 28" (622mm) velgen waar heel dikke banden ( >=55 mm) op passen. Het verschil zit vooral in het brede frame en de vork.

De Schwalbe Marathon Plus-band is een band met een heel dikke antileklaag. Die doet waar hij voor bedoeld is: ook in een flink vervuilde stedelijke omgeving krijg je geen lekke banden. Dat deze banden niet lekker en stroef fietsen hebben op dit forum al veel mensen gemeld, waaronder ik.

Ik heb een fiets met LX-onderdelen en een met Alivio (nog goedkoper dan Deore). Ik vind de verschillen niet bepaald groot. Op een LX-achternaaf kun je bij vervanging overigens ook gewoon een goedkopere cassette zetten. Waarschijnlijk zul je het verschil nooit merken. Je zult waarschijnlijk zelfs meer profiteren als je onderdelen gewoon wat eerder kunt vervangen omdat ze toch niet duur zijn, dan wanneer je extra lang probeert door te baggeren met versleten onderdelen die ooit heel duur waren. Het prijsverschil in de te vervangende draaiende delen kan namelijk wel groot zijn.

Jurr's advies om je huidge fiets op te knappen voor een bedrag tot wel 500 euro vind ik wel raar. Hij heeft die fiets nog niet eens gezien, misschien is hij het helemaal niet waard.
Leon schreef: Jurr's advies om je huidge fiets op te knappen voor een bedrag tot wel 500 euro vind ik wel raar. Hij heeft die fiets nog niet eens gezien, misschien is hij het helemaal niet waard.
Kan zeer zeker waar zijn dat de fiets het niet waard is om in te investeren, maar wellicht ook wel.

Mocht topicstarter het eventueel overwegen, dan zouden een paar foto's van de huidige fiets wel kunnen helpen om te beoordelen of die het waard zou kunnen zijn.
Ik heb nu een verende voorvork, maar ik heb gelezen dat bredere banden het comfort van een voorvork overtreffen.
Niet alles geloven wat er gezegd en geschreven wordt.
Over het algemeen is men op dit forum erg gekant tegen verende voorvorken. Ik zelf ben er een liefhebber van, maar ik fiets dan ook veel onverhard. En mijn fietsen hebben ook nog brede banden.
Over het upgraden van mijn huidige fiets:

Ik heb de fiets momenteel op mijn werk staan, uit praktische overwegingen. Vanuit mijn werk kan ik soms tripjes maken naar Duitsland, als ik vroeg klaar ben. Maar op een zaterdag is het weer onhandig dat ik de fiets niet thuis heb staan. Dus dacht ik aan een simpele tweede tourfiets. Maar als ik toch aan het geld uitgeven ben, is het veel nuttiger om gelijk een hele goede reisfiets te kopen. De fiets die ik nu heb is echt voor ritjes in Nederland en Duitsland, maar zeker niet gebouwd op het intensieve gebruik wat ik nu doe. Na een week fietsen in Roemenië was alles los gerammeld.

Ik geloof niet in het opknappen van die fiets. Ik wil iets stevigers hebben waarvan ik zeker weet dat ik zonder zorgen door het ruige Oost-Europa kan. Een paar keer is opgemerkt dat de wegen op de twee foto's die ik heb geplaatst meevallen. Dat kan best zijn in vergelijking met ruigere bestemmingen, maar het is heel wat ruiger dan Nederland.


M-Gineering is als suggestie genoemd. Ik ken M-Gineering. Het achterwiel is het eerste wat stuk ging aan mijn huidige fiets (design van Batavus met groepjes spaken in plaats van gelijkmatige verdeling). Ik heb daar een wiel laten maken. De reden dat M-Gineering voor mij af valt is de prijs. Het is ver boven mijn budget.

Over de leveringstijd zijn ook een paar dingen gezegd. Is eind februari een korte termijn? Ik heb eind februari een week vrij en dan wil ik eigenlijk de nieuwe fiets wel gaan testen.



Een vraag: Zaterdag wil ik een rondje langs winkels doen. Gaan jullie naar meerdere winkels? Of een winkel die veel heeft? Op de site van bike4travel lees ik over een uitgebreid adviesgesprek. Ik heb gemerkt dat proefritten echt wel belangrijk zijn, bepaald merk, 26" banden... Zo'n winkel steekt er veel tijd in. Doen jullie dat bij meerdere winkels of kiezen jullie vooraf waar je wilt kopen?
> Na een week fietsen in Roemenië was alles los gerammeld.
Aan elke fiets rammelt wel eens wat los.

> Ik wil iets stevigers hebben waarvan ik zeker weet dat ik zonder
> zorgen door het ruige Oost-Europa kan.
Zonder zorgen is wat anders dan met twee lnkerhanden. Je zult zelf een aantal dingen moeten kunnen doen zoals remkabels en remblokjes vastzetten en/of vervangen, derailleurs afstellen en de fiets nalopen om te kijken wat er rammelt. Zeker in de eerste 1000 km van een fiets gaat er wel eens wat los.

Als er aan een oude fiets wat los rammelt komt dat door jou, niet door de fiets.

> Is eind februari een korte termijn?
Ja. De meeste winkels die hier genoemd hebben stellen niet binnen een paar weken een fiets voor je samen. Als het een bestaande fiets wordt die al in de winkel staat is het uiteraard anders.

> Gaan jullie naar meerdere winkels?
Ik achteraf gezien niet. Dat is ook lastig als je wat groter bent. De kans dat men net een fiets heeft staan met een beetje jouw afstelling is klein. Men is meestal niet bereid een halve fiets te verbouwen om jou te laten rijden voordat je hebt toegezegd dat je er een fiets koopt. Het gaat immers niet slecht in die branche.

Ik zou me over het rijgedrag van deze fietsen geen zorgen maken.
Ik heb op de beurs wel eens binnen 5 minuten (de beurs was nog niet open) fietsen van vijf merken achter elkaar over hetzelfde parcours kunnen testen. Ze fietsten alle vijf tamelijk vergelijkbaar; ik zou ze niet op gevoel kunnen onderscheiden.
Twee jaar geleden heb ik bij Bike4travel een Avaghon laten aanmeten. Een heerlijke fiets. De 28 inch wielen zijn zo sterk dat je niet voor 26 inch hoeft te gaan. In combinatie met 50mm big apples rijdt hij heerlijk comfortabel. Vorig jaar een grote reis mee gemaakt, afgelopen zomer er veel mee in Scandinavie gecrosst. Daarnaast gebruik ik hem ook gewoon voor stukjes rondom huis, naar de stad en af en toe naar het werk.
Bij bike4travel nemen de tijd voor je en denken met je mee. Vsf staat er ook, dan zou ik qua stevigheid (jij bent ook bijna 100 kg, las ik) wel voor een 26 inch gaan, omdat de wielen van VSF het niet halen bij de wielen van de Avaghon. Ik woon in Sneek en dat gaf meteen als uitdaging om de fiets van Rotterdam naar Sneek te rijden. En oei, wat vond ik hem toen snel vergeleken met de fietsen die ik daarvoor had (Koga en Gazelle).
Als ik voor 1 winkel zou kiezen dan zou ik voor Avaghon gaan en mocht je op een andere dag er nog een willen bezoeken dan zou ik voor de Fietsvakantiewinkel gaan en naar een Surly gaan kijken.

Mijn ervaring is dat als je je goed inleest en voor jezelf een lijstje maakt met met dat moet er per se op en dat per se niet dat je dan in je voorkeurswinkel slaagt. Ga ook uitgebreid kijken op de websites van de door jou uitgekozen voorkeur merken en stel voor je gevoel vast jou ideale fiets samen - samen met goed advies komt er dan een pracht fiets te voorschijn.

Zelf heb ik nooit proefgereden - beetje moeilijk op mijn M-Gineering :wink: - maar ben voor een bepaald soort frame gevallen met ietwat specifieke eisen. Als ik die niet had gehad zou ik zomaar voor een Avaghon kunnen kiezen. Marco maakt mooie, betrouwbare fietsen en weet waar hij het over heeft (net als Eric van de Fietsvakantiewinkel). Ik zou wel een afspraak maken alvorens je langs gaat zodat ze tijd voor je kunnen reserveren.
Avaghon heeft een online configuatorwaarmee je zelf al kunt spelen met je wensen.
Inge1 schreef:Als ik voor 1 winkel zou kiezen dan zou ik voor Avaghon gaan en mocht je op een andere dag er nog een willen bezoeken dan zou ik voor de Fietsvakantiewinkel gaan en naar een Surly gaan kijken.
Alleen verkopen die geen Surly- en ook geen andere fietsen bij mijn weten.
Inge1 schreef: (net als Eric van de Fietsvakantiewinkel).
Aha, de Vakantiefietser dus. Handig dat Eric zelf zo ongeveer een merknaam geworden is. ;)

SvMp, zelf ben ik destijds inderdaad een paar gespecialiseerde winkels afgegaan. Ik heb een soort pakket van eisen opgesteld, heb uitgezocht welke fietsen daar bij zouden kunnen passen en ben vervolgens gaan kijken waar ik die fietsen kon uitproberen. Twee dagen ervoor uittrekken om langs fietsenzaken te gaan voor een fiets waar ik zeker 30 jaar mee denk te gaan doen, vond ik zeker de moeite waard.

Succes met de keuze,

Carl