Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Post je "oldskool" fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Post je "oldskool" fiets

Afbeelding

Mijn forensenfiets/winterfiets. Een Gazelle Sprinter Race uit 1980, met een Reynolds 531 frame, en een voor de hoogte van het frame korte bovenbuis. Rijdt enorm stabiel.

Gemoderniseerd met naafdynamo en naafversnelling, en wielen met dubbelkamervelgen. Dual pivot remmen.

Voorlicht, de nu elders besproken Philips SafeRide. Achter een B&M Secula.

Was op het moment van ombouw de enige betaalbare manier waarop ik een lichtgewicht stalen frame met racebocht kon combineren met een naafversnelling -- ik wilde een Clubman-type fiets. Inmiddels heb ik online gezien dat er ook fietsenbouwers zijn die hedendaagse varianten ontwikkelen.
ijsbrand schreef:[…] naafversnelling, […]
Foei!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niet zo mooi als die stalen randonneurs in deze post maar toch is mijn vriendin blij met deze fiets als cadeau. Deze Raleigh Mirage heb ik gestript van onderdelen en opnieuw opgebouwd met nieuwe of tweede hands onderdelen. Vervangen zijn stuur, stuurpen, balhoofdlagers, wielen en banden, trapas, kettingbladen, cassette, ketting, trappers, shifters, remmen, en super mooi tubus rekje. De wereld hoeven we er niet mee over, een tochtje door het Groninger Ommeland moet lukken. Geen wereldfiets maar een picnicfiets dus.
ijsbrand schreef:Afbeelding

Mijn forensenfiets/winterfiets. Een Gazelle Sprinter Race uit 1980, met een Reynolds 531 frame, en een voor de hoogte van het frame korte bovenbuis. Rijdt enorm stabiel.

Gemoderniseerd met naafdynamo en naafversnelling, en wielen met dubbelkamervelgen. Dual pivot remmen.

Voorlicht, de nu elders besproken Philips SafeRide. Achter een B&M Secula.

Was op het moment van ombouw de enige betaalbare manier waarop ik een lichtgewicht stalen frame met racebocht kon combineren met een naafversnelling -- ik wilde een Clubman-type fiets. Inmiddels heb ik online gezien dat er ook fietsenbouwers zijn

die hedendaagse varianten ontwikkelen.

Ik kocht in 1984 de opvolger: de Tourist Race in de zelfde kleur: ik vond hem wat nerveus sturen, maar met Karrimor voortasjes liep hij wel mooi rechtuit. Jammer genoeg braken de spaken in het achterwiel nogal gauw. Door fietsenmaker opgelost met dikkere spaken: na een paar jaar begaf de flens van de achternaaf het: wel een fijne fiets om op te rijden!
Koga SuperWinner 1988
Afbeelding
Afbeelding
Mooie foto's! Even uitzoeken hoe ik een foto van mijn oude Koga kan plaatsen....
Makkelijkste om losse foto's van je eigen computer online te plaatsen vind ik Tinypic:

http://www.tinypic.com

Aldaar bladeren naar waar je foto op je computer staat en dan bevestigen. Vervolgens de code met [img] haken kopiëren en in je forumbericht zetten waar je je foto wil hebben.

Sommige fora maken nog onderscheid tussen hoofdletters en kleine letters in de code, dus als het niet werkt even IMG in img veranderen.

Let ook op de maximale breedte en hoogte die het forum voor de foto toestaat. Voor de opmaak en snelle laadtijden wordt vaak een maximum breedte en hoogte in pixels gehanteerd. Ik meen dat dat maximale formaat hier op het forum 800x600 pixels was.
Multi Cycle Sport 1000 uit 1984
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gaaf, dat front freewheeling systeem.
De winkel van Harry Rodink bestaat al heel wat jaartjes niet meer en de brommerzaak die er daarna kwam is ook al weg. Maar wel leuk dat die folder er nog is. En die fiets is denk ik van een oud mannetje geweest. (of is dat ook een oude foto?)
Travelmaster schreef:Gaaf, dat front freewheeling systeem.
Het lijkt me doodeng zodra er iets fout gaat.
En Positron schakelde van geen kanten (had het ook op mijn oude Koga).
Wim schreef:En Positron schakelde van geen kanten (had het ook op mijn oude Koga).
Dit is nou zo'n reactie waar je op kunt wachten.
Met een beetje geduld schakelt het perfect, zeker in combinatie met FFS is het zelfs een feest.
Het was gewoon een revolutionair systeem en een voorloper van alles wat daarna kwam.
Ik weet niet waarom je daar op kon wachten. Ik heb het echt geprobeerd, maar werd er gek van. Het is ook zo'n mal idee om te duwen in plaats van te trekken aan een kabel.
Wim schreef:Het is ook zo'n mal idee om te duwen in plaats van te trekken aan een kabel.
Werkelijk? Dat moet je dan maar eens gauw gaan vertellen aan al die misleide ingenieurs die ze te pas en te onpas gebruiken!
janenliseth schreef:
... en een voorloper van alles wat daarna kwam.
Zoals? Want zulke systemen zijn nu toch niet meer in zwang?
Het was een index systeem. Het verschil met de huidige systemen is dat de indexering in de derailleur zat in plaats van in de shifter, en dat de massieve binnen'kabel' door de shifter geduwd werd in plaats van getrokken.
janenliseth schreef:
Wim schreef:En Positron schakelde van geen kanten (had het ook op mijn oude Koga).
Dit is nou zo'n reactie waar je op kunt wachten. Met een beetje geduld schakelt het perfect, zeker in combinatie met FFS is het zelfs een feest. Het was gewoon een revolutionair systeem en een voorloper van alles wat daarna kwam.
Een verzoek om geduld bij het schakelen lijkt me niet zo'n best verkoopargument voor een wielrenfiets.
Wim schreef:Het was een index systeem. Het verschil met de huidige systemen is dat de indexering in de derailleur zat in plaats van in de shifter, en dat de massieve binnen'kabel' door de shifter geduwd werd in plaats van getrokken.
Ah okee, dan doel je op het schakelen. Ik doelde op dat Front Freewheel systeemdinges.
detrage schreef:Telt dit -- ondanks de rem-schakelgrepen, dual pivot remmen, SP naafdynamo, halfhoge velgen, HT2 trapas, draadloos 9/8" balhoofd, SPD pedalen, en het ontbreken van "vintage" onderdelen -- als "oldskool"?
Afbeelding
Rawland Nordavinden by tragefietser, on Flickr
Welk frame is dit?

Erg mooi fietsje. Fijne kleurstelling :P.