Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extra liner/binnenzak in slaapzak - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Extra liner/binnenzak in slaapzak

De oorspronkelijke vraag:
Smitty schreef:Werkt zo'n liner in de praktijk, doen ze echt wat ze beloven dus het bereik van je slaapzak opschroeven met het opgeven aantal graden?
En wat zijn de beste merken en materiaal? Ik ken bijvoorbeeld Sea-to-Summit maar zijn er nog meer leveranciers?
Hoi Maarten,
Wij kamperen al menig jaar in de winter in de VS. Vaak boven de 2000m. Temperaturen tussen de -5 en -15 graden. Mijn slaapzak (dons) gaat tot -8. Wat heel goed helpt is een goedkope fleece deken kopen (een paar euro bij de Action of de Blokker) en daar zelf een lakenzak op maat van maken. Zodra je die niet meer nodig hebt kun je de zak weggeven of weggooien en hoef je hem niet niet meer mee te sjouwen. Het gewicht valt best mee. Als je een dunne fleecedeken gebruikt is het volume ook niet al te groot. Verder heb ik thermo ondergoed, met een extra shirt met lange mouwen en wollen sokken met daaroverheen een paar fleece sokken. Dit werkt altijd. Wel een kampvuur maken en je daar lekker aan warmen voordat je gaat slapen.
Ik heb altijd een zijden lakenzak gehad voor in de zomer en sinds de laatste twee jaar heb ik een kunststoffen van de Xenos van E.9,- of zo. werkt ook prima voor de zomer. Voor het voor- en najaar heb ik van twee vliegtuigdekentjes (netjes gevraagd of ik die mocht meenenen) een lakenzak op maat gemaakt. Ik gebruik dus altijd een binnenzak (beter voor de levensduur van de slaapzak, hoeft ie minder vaak gewassen te worden).
Succes!!

Ineke
Xenos-lakenzak voor de hygiene. Het donsjackje kun je in je slaapzak aanhouden voor extra warmte. Of koop een compact mee te nemen kunststof zomerslaapzakje welke je om je andere slaapzak heen kunt doen (niet te klein): licht, veel warmte en (voor de extra warmte die het levert) compacter dan welke fleecevariant dan ook.
Waar men rekening mee moet houden met lakenzakken is dat die temperaturen meestal alleen gelden bij weinig wind, lage luchtvochtigheid en gebruik in een goede slaapzak.

In Nederland wil de luchtvochtigheid nog wel eens hoog zijn, waardoor een +15C lakenzak effectief nog maar +8C is.
Dat is ook waarom een katoenen lakenzak in dat soort omstandigheden maar 1-2C extra oplevert ipv de gebruikelijke 3-4C.

Ik heb zelf een zijden lakenzak van Cocoon en dat zou ongeveer 5-6C extra op moeten leveren. Zelf heb ik die vooral binnen gebruikt wanneer ik bij vrienden logeerde dus ik kan je niet echt zeggen of die warmte ook gehaald wordt.
Voornaamste probleem met zijde is inderdaad dat het niet rekt, maar modernere versies met stretchpanelen zijn slechts een fractie zwaarder, maar geven wel veel meer bewegingsvrijheid. Toch ben ik wel dol op dit materiaal en heb er zelfs (in de uitverkoop) een pyjama van gekocht. Ideaal voor op reis.

Ook heb ik een lakenzak van Cocoon die 8C extra op zou moeten leveren en de keren dat ik die nodig had was dat wel echt een toevoeging en leverde het merkbaar extra warmte op.

Dat zijn mijn ervaringen in elk geval.

Wil je veel andere mensen horen, zoek dan altijd je model even op op Amazon of op Globetrotter.de daar staan vaak heel veel gebruikerservaringen. :)

Wat merken betreft zijn Sea to Summit, Cocoon en Exped de merken die ik zo snel kan bedenken. Er zijn er vast wel meer, maar dit is wat een beetje eenvoudig te krijgen is in Nederland.
Iedereen bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat een liner als de S2S Thermolite Reactor toch nog wat help.

Ik wil ook nog wel eens (heel voorzichtig) een waxinelichtje in mijn voortent zetten, dat scheelt ook wel weer een paar graden; tent wel een beetje open laten.

Zelf zat ik nog te denken aan een (synthetisch) donsjasje, die kun je zowel overdag op de fiets en bij de tent als ook 's nachts in je slaapzak gebruiken. Nadeel is dat dan alleen je bovenlijf warm wordt gehouden en niet je billen.

Wat koude voeten betreft heb ik altijd begrepen dat dat komt omdat er daar te weining doorbloeding is. Dit is meestal het gevolg van een (te) koud lichaam/romp, dat ter bescherming van hart en organen, de bloedvaten naar handen en voeten deels afsluit. Om de romp warm te houden wordt er minder warmte/bloed naar de äfgelegen gebieden" doorgelaten. Hier Het lijkt mij, dat als je koude voeten hebt niet alleen aan extra sokken moet denken maar vooral ook aan een extra laagte om te romp.
Smitty schreef: Ik wil ook nog wel eens (heel voorzichtig) een waxinelichtje in mijn voortent zetten, dat scheelt ook wel weer een paar graden; tent wel een beetje open laten.
Zo'n kaarsje geeft ongeveer 30 W warmte vrij. Een mens in rust geeft ongeveer 100 W warmte vrij. (Natuurlijk erg afhankelijk van het individu en de omstandigheden, maar de meerderheid zal wel ergens tussen de 75 - 125 W zitten.)

Het lijkt dan ook fysisch onwaarschijnlijk dat een T-lichtje geplaatst in de voortent enkele graden verschil maakt in de binnentent. Als je daarvoor de tent dan nog een beetje op laat verlies je die extra energie waarschijnlijk helemaal.

Ik heb dus het sterke vermoeden dat dit in het beste geval een placebo-effect geeft maar niet zorgt voor werkelijke temperatuurverhoging in de tent.
Smitty schreef: Zelf zat ik nog te denken aan een (synthetisch) donsjasje, die kun je zowel overdag op de fiets en bij de tent als ook 's nachts in je slaapzak gebruiken.
Zo'n donsjasje kan zeker helpen, maar als je zo'n jasje ook op de fiets zou gebruiken (wat volgens mij in de meeste omstandigheden veel te warm is), let er dan op dat deze niet te vochtig zijn van het zweet als je er met in de slaapzak kruipt.
Smitty schreef: Wat koude voeten betreft heb ik altijd begrepen dat dat komt omdat er daar te weining doorbloeding is. Dit is meestal het gevolg van een (te) koud lichaam/romp, dat ter bescherming van hart en organen, de bloedvaten naar handen en voeten deels afsluit. Om de romp warm te houden wordt er minder warmte/bloed naar de äfgelegen gebieden" doorgelaten.
Dat kan spelen, maar of het meestal zo werkt?

Zoals eerder vermeld verliest een mens ook veel energie via het hoofd en kan het opzetten van een muts (of het goed sluiten van de kap van de slaapzak) een invloed hebben op de rest van het lichaam.

Ik vraag me overigens nog steeds af welk slaapmatje je gebruikt. Want zelf een warme slaapzak zal in combinatie met een slecht isolerend slaapmatje slecht werken.

Renaat
Bedankt Renaat, ik heb een 2" self inflatable matje van Thermarest, dus 50 mm dik. Tot nu toe nog nooit last gehad van koude van onderaf.
Smitty schreef:Bedankt Renaat, ik heb een 2" self inflatable matje van Thermarest, dus 50 mm dik. Tot nu toe nog nooit last gehad van koude van onderaf.
Gezien de dikte zal het ook behoorlijk isoleren en vormt dat dus geen knelpunt.

Renaat