Ik fiets dagelijks 2X22 km, en vroeger had ik ook dezelfde problemen die jij schetst: extreem veel slijtage (o.a. door zand en zout). Ik reed toen op een Giant randonneur, ketting in de buitenlucht dus. Omdat ik het onderhoudswerk zat was, ben ik overgestapt op een Gazelle Furore, die ik zwaar gemodificeerd heb, maar die nog steeds rijdt met een Shimano 8-speed naaf (volledig olie-gesmeerd, om licht te kunnen rijden) en een volledig dichte kettingkast.
Sindsdien geen centje pijn, ik rijd nu vrijwel volledig onderhoudsvrij.
Ketting goed smeren kan namelijk als je geen vuil van buiten aantrekt .
En zoals vaak: dit idee is al heel oud, want op m'n stadsfiets (een Rudge Sports uit 1953) zit een oliebad-kettingkast, waarin het idee van een ketting goed smeren tot in de perfectie is uitgewerkt. Op zo'n manier kun je namelijk vrijwel zonder slijtage rijden, iets wat in de jaren '50 heel belangrijk was, maar nu helaas genegeerd wordt.
Succes ermee!
Alfred