Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips voor forens fiets aadrijving - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tips voor forens fiets aadrijving

Volgens mij ben jij gewoon een stoemper! Je hebt alles geprobeerd, misschien nu op souplesse gaan fietsen?

:wink:

Geintje natuurlijk, maar als je alles geprobeerd hebt... weet ik het ook niet!
Ik fiets dagelijks 2X22 km, en vroeger had ik ook dezelfde problemen die jij schetst: extreem veel slijtage (o.a. door zand en zout). Ik reed toen op een Giant randonneur, ketting in de buitenlucht dus. Omdat ik het onderhoudswerk zat was, ben ik overgestapt op een Gazelle Furore, die ik zwaar gemodificeerd heb, maar die nog steeds rijdt met een Shimano 8-speed naaf (volledig olie-gesmeerd, om licht te kunnen rijden) en een volledig dichte kettingkast.
Sindsdien geen centje pijn, ik rijd nu vrijwel volledig onderhoudsvrij.
Ketting goed smeren kan namelijk als je geen vuil van buiten aantrekt :D .
En zoals vaak: dit idee is al heel oud, want op m'n stadsfiets (een Rudge Sports uit 1953) zit een oliebad-kettingkast, waarin het idee van een ketting goed smeren tot in de perfectie is uitgewerkt. Op zo'n manier kun je namelijk vrijwel zonder slijtage rijden, iets wat in de jaren '50 heel belangrijk was, maar nu helaas genegeerd wordt.

Succes ermee!

Alfred
Wat heb je allemaal aangepast?
En heb je de normale kettingkast er nog omheen zitten?
Iedere bedankt ,
Ik besef nog een keer dat de kracht van deze forum is in diversiteit. Een probleem wordt gediscussieerd van verschillende aspecten.. Alles gecombineerd met enorme ervaring van elke lid maak elke probleem oplosbaar.
Ik heb een kort samenvatting gedaan, en Ik heb nog vragen


1. beter kettingkast – Ik heb weinig ervaringen met een kettingkast – allen met slechte kettingkasten :x :P . Ik krijg vuil ooit binnen en ik kan niet de ketting schoonmaken. Mijne vragen zijn.
a. Welke kettingkast moet ik kiezen?
b. Wat moet ik opletten?
c. Wat voor onderhoud moet ik doen?
d. Heb ik special crank met deksel hebben - bijv shimano nexus cranstel met deksel

2. Harder/ groter achter en voor tandwiel. – Ik heb alleen ervaring met shimano nexus silver 19/20T. Nu rij ik met Shimano nexus zwart.
a. Waar kan ik een hardere tandwiel kopen?

3. Riem – ik ben open voor alternatieve aandrijving. Prijs is geen probleem maar chuque/marketing pumped/ Gates/Continental overtuig mij nog niet. Misschien over 10..20 jaar hebben ze iets beter.

Bedankt,
Miro
Voor wat betreft het laatste: die riem werkt alleen met je huidige fiets als je frame er geschikt voor is. Anders krijg jij 'm nooit in/om/door je frame.
Er schijnt iets met de Nederlandse bodem te zijn waar de fabrikant van de riemen niet blij meer is: http://www.bicycleretailer.com/product- ... e-trekking
miro schreef:
wimmo17 schreef:[…] de ketting smeren met kettingzaagolie, bv. Stihl synthetische olie voor motorzagen. Dit soort olie is gemaakt om onder zware omstandigheden te blijven smeren en vooral om aan een ketting te kleven.
Kettingzag olie is gewoon- de peperdure - "Phill wood tenacous oil"
In mijn geval is het Husqvarna biologisch afbreekbare kettingzaagolie, en die bevalt prima. Bovendien ruikt mijn ketting nu heerlijk naar Vlaamse frieten. en dat voor zes euro per liter, daar kan Phil niet tegenop.

Afbeelding

Als je niet van kettingen schoonmaken houdt, is een kettingkast daarbij overigens wel aan te raden, want kettingzaagolie hecht niet alleen goed aan kettingen, maar ook aan alle vuil dat er maar in de buurt komt.
Ave Gone schreef:Er schijnt iets met de Nederlandse bodem te zijn waar de fabrikant van de riemen niet blij meer is: http://www.bicycleretailer.com/product- ... e-trekking
Daarom ben ik niet overtuigt over een Gates aandrijving. Ik heb meer vertrouwen in de oliebad kettingkast van Alfred van 1953
van de fietsen die ik heb, is de fiets met riemaandrijving de meest probleemloze en onderhoudsvrije fiets. ik hoef er namelijk nooit iets aan te doen...alleen 1 keer per maand siliconenspray op de riem.
nobbiomatic schreef:van de fietsen die ik heb, is de fiets met riemaandrijving de meest probleemloze en onderhoudsvrije fiets. ik hoef er namelijk nooit iets aan te doen...alleen 1 keer per maand siliconenspray op de riem.
Dat is al meer onderhoud dan ik heb aan mijn stadsfiets met ketting en dichte kettingkast.
Heren,
Bedankt voor jullie bijdrage. Ik heb contact met Alfred gehad en ik ga verder met een gesloten kettingkast /oer Hollands toch;-)/. Over een jaar zou ik teug resultaat melden.
@ Leo en Travelmaster. Met 40km/h heb ik minder problemen dan met 25km/h s'Winters bij koud nat en donker. Ik heb diep respect van de Scholieren. Ik fiets sneller en langer maar ik doe dat 3 van 5 dagen en ik heb fietskleren/schoenen voor 2000 euro+.



Bedankt en tot over 10,000km,
Miro
Ik niet. Veel scholieren rijden op een e-bike tegenwoordig.
miro schreef:Heren,
ik heb fietskleren/schoenen voor 2000 euro+.


Miro
Dan ben ik benieuwd wat voor materiaal dat dan is? 2000 euro+ :roll:
Ik vermoed inclusief fiets... Althans, dat hoop ik.
Shoenen
Mavic Scree Goretex - 120 Euro van Rose Versand
Northwave Celsius – 110 Euro
Shimano M089 – 80 Euro
Spd platjes – 30 euro
Zomer kleren
Twee Aldi/Lidl helmen – 40 euro
Pearl Izumi Elite Ltd bib shirt 45 euro
Pearl Izumi Pro Ltd bib shirt 60 euro
4…5 Shirts van Aldi/Lidl and marktplaats = 80 euro

Winter kleren
Twee Functioneel onderbroeken ALdfi/Lidl = 30euro
Vier Functioneel onderhemden Pearl Izumi,Aldi/Lidl = 80Euro
Lange broeken van Aldi Lidl en Buurman/marktplaats = 150 Euro
Lange mouwen shirt 3st lidl = 30Euro
Derde laag – bij extreme of koud onder de null – aldi/lidl 4st. = 150euro – De softshell gebruik ik soms als gewoon jas voor boodschappen, buiten etc.
Sokken – zomer en winter = 100..150 euro
Handschoenen zommer /winter 3+2 = 80 euro

Total = 1235 euro
Met dank van Aldi/Lidl/Marktplaats/buurman/ een online aanbieders.
Ik wil niet mij Giro tijdrit helm here rekenen. Tent en kampeer spullen zijn in andere lijstje , de fiets is in nog andere 
Eerlijk gezegd Ik wil niet wetten wat heb nog vergeten in dit lijstje – dit zijn geld voor mijn hobby.
miro schreef:
Total = 1235 euro
Met dank van Aldi/Lidl/Marktplaats/buurman/ een online aanbieders.
Niks bijzonders dus. je doet dan dan wel een paar jaar mee, neem ik aan

1235 is wel iets anders dan 2000+
:wink:
Dat, en ook niet allemaal in één keer uitgegeven, vermoedelijk.
Jan – 1235Euro is absoluut minimum. Goedkoper weet ik niet. Ik heb zeker iets in dit lijstje vergeten. Houd rekening mee dat gemiddelde klant koopt niet schoenen on-line. Minstens ga jij naar Decathlon waar de prijzen zijn 20-40% hoger. Ook de gemiddelde wereldfietser forum lid kies niet Aldi en Lidl maar Vaude, Craft en Gore,giro. Dan ben je een factor 5…6 boven .
Travelmaster - Alles is gedurende 5-8 jaar gekocht. Alle spullen zijn nog bruikbaar, sommige tonen slijtage maar nog goed genoeg voor mij.
Ik vind dit prijs verdeling oneerlijk. Ik gebruik dit spullen ook voor race en MTB tochten, ook bij fietsvakantie. Soms repareer ik de auto met de oude fietskleren. Soms andere familieleden gebruiken mij fietskleren.

Zoals ik al gezegd – dit is mij hobby en ik wil niet weten hoeveel ben ik kwijt.
PS: ik verandeer ik niet mijn meeing/respect over scholieren. In slechte dagen zoals vandaag, ze zijn de enige die ik zie op de fietspad.
PS: ik verandeer ik niet mijn meeing/respect over scholieren. In slechte dagen zoals vandaag, ze zijn de enige die ik zie op de fietspad.
Veel scholieren hebben ook geen keuze denk ik. Ik heb eigenlijk meer respect voor hen die wél een keuze hebben, en die ik dan ook op dagen als gisteren en vandaag op de fiets zie :wink: .
Travelmaster schreef:
PS: ik verandeer ik niet mijn meeing/respect over scholieren. In slechte dagen zoals vandaag, ze zijn de enige die ik zie op de fietspad.
Veel scholieren hebben ook geen keuze denk ik. Ik heb eigenlijk meer respect voor hen die wél een keuze hebben, en die ik dan ook op dagen als gisteren en vandaag op de fiets zie :wink: .
Jaaaa vandaag was echt moeilijk de twee auto’s thuis laten staan. Toch een keer wakker is geen probleem nog even 33km fietsen. :D