Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sram groep - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Sram groep

Wat hij zegt. Laat je niks op de mouw spelden door anderen en en hun voorkeuren, of door waarmee afgetrainde profrenners de bergen te lijf gaan. Ik heb al vaker fietsers boven op 't Kopje van Bloemendaal (43m!) afgepeigerd zowat van hun fiets zien vallen omdat een verkoper ze een compact 34/50 crankstel heeft aangesmeerd: "tegenwoordig rijdt niemand meer met een tripel, dat is helemaal uit. De profs rijden in de Alpen ook allemaal met een compacte dubbel."

Vertaling: "zo'n tripel moet ik apart bestellen en dat is een hoop werk. Ik heb een compact op de plank liggen dus die moet liefst vandaag nog de winkel uit."
Precies! Op mijn allereerste fietstocht door Engeland moest ik het doen met een 3-versnellingsnaaf. Dat werd dus een fiets-wandeltocht. Rond 1980 had ik een derailleurfiets met achterkransjes van 14 tot 28 tanden. Het kleinst mogelijke voorblad dat ik toen voor deze fiets kon krijgen, had 40 tanden. Bij welke fietsenmaker ik dit ook kocht, altijd kreeg ik de standaardvraag of ik soms 'koffie ging malen'. Het zal wel Amsterdamse humor geweest zijn, maar het zegt toch ook iets over de wereldvreemdheid/quasistoerheid/wielrennersmentaliteit die toen ook in een grote stad nog heerste als je je fiets wilde ombouwen tot vakantiefiets. De grote doorbraak kwam met de komst van de mountainbike: toen kwamen de triple voorbladen en werd 'koffie malen' opeens stoer.
Nu rij ik al jaren met 22/32/42 voor en 13-34 achter. Op een vlakke weg haal je hiermee trappend een maximale snelheid rond de 35 km/uur, waar een wielrenner z'n neus voor op zou halen. Hellingen tot 15% zijn geen probleem (iets steiler lukt soms ook nog, omdat ik met een snelheid van 3,5 km/uur nog niet omval), maar rond de 20% (wat in Engeland niet uitzonderlijk is) is het nog altijd lopen geblazen.
Ik ben nu net terug uit Bretagne, voor mijn doen heel licht bepakt (geen tent/slaapzak/kookspullen en maar 2 tassen), en ook hier heb ik regelmatig mijn lichtste verzet 22/34 gebruikt, al klom ik dan wel een stuk sneller (5 à 6 i.p.v. 3 à 4 km/uur).
Ik ben -nog steeds/steeds meer- van mening dat een moderne MTB-aandrijving met twee voorbladen in heel veel van de gevallen zal volstaan. Op mijn 29er Trek Superfly 7 heb ik een FSA F2000 voorblad met 22-36 kettingbladen. Ik kan daarmee in combinatie met een 11-36 cassette heel licht trappen, vergelijkbaar met een triple op een 26" MTB met 32 tanden achter, zoals ik dat op mijn Travelmaster heb.

Het voordeel van de Trek is dat je minder gauw een schuine kettinglijn rijdt, maar ook dat je meer versnellingen effectief kunt gebruiken. De 36-11 combinatie gebruik ik bijna nooit, en als ik daarbij bergje af omlaag mee kan trappen ga ik echt wel hard zat. De 44-11 op de 26er gebruik ik daarvoor écht nooit.

Ik was bang dat ik offroad tekort zou komen op de 29er MTB. Inmiddels een aantal pittige GPS-tochten gereden in zowel Duitsland als de Belgische Ardennen, en ik ben ervan overtuigd dat ik niks tekort kwam, maar wél dat ik dat lichte verzet nodig heb. En dat zou dus ook prima het geval kunnen zijn op een volgende reisfiets.

Race-compacten zijn niet geschikt voor het vakantiefietswerk dat ik doe. MTB-2-speed-aandrijvingen wel.

Oh om dan nog even te antwoorden op je vraag: wil je op zeker spelen, vervang dan je crankstel dus voor een eenvoudige 2-bladige crank, met 22-36 of 24-38. Het maximaal aangeraden verschil is 14 tandjes.
Travelmaster schreef:Het voordeel van [een moderne MTB-aandrijving met twee voorbladen] is dat je minder gauw een schuine kettinglijn rijdt, […]
Als je je "granny" voorblad alleen maar gebruikt voor de héle lage versnellingen, kun je met behulp van een kortere bracketas je crankstel verder naar binnen monteren. Je gebruikt dat de grotere bladen zoals bij een "gewone" dubbel, maar hebt het kleinste blad op reserve. Tripel drankstellen worden standaard gemonteerd met de kettinglijn over het middenblad, waardoor het buitenblad aan bruikbaarheid inboet.
Travelmaster schreef:Oh om dan nog even te antwoorden op je vraag: wil je op zeker spelen, vervang dan je crankstel dus voor een eenvoudige 2-bladige crank, met 22-36 of 24-38. Het maximaal aangeraden verschil is 14 tandjes.
En hopen dat je voorderailleur zich er niet in verslikt.
Alien schreef:Als je je "granny" voorblad alleen maar gebruikt voor de héle lage versnellingen, kun je met behulp van een kortere bracketas je crankstel verder naar binnen monteren.
En hopen dat je voorderailleur, ketting of je 22 dan niet tegen het frame aankomen. Ik heb bij mijn fiets juist de hele as 1 mm naar buiten moeten monteren omdat de derailleur in botsing kwam met de liggende achtervork. :? Wist ik dat dat kon?
Ave Gone schreef:En hopen dat je voorderailleur zich er niet in verslikt.
Goede aanvulling: een bijpassende voorderailleur (ik heb een SRAM X7) is aan te raden. Werkt probleemloos in mijn setup.
Mensen pas wel een beetje op voor ondoordachte aanbevelingen. Dit is een lastige materie omdat je je in veel gevallen buiten de door de fabrikanten bedachte spelregels beweegt.
Voor het overige gaat de vraag denk ik vooral over de noodzaak van het grootste tandwiel. Dat kleinste heb je nodig om met bagage de helling op te komen, dat is nu eenmaal zo. Dus zit je daar in de praktijk toch al gauw vast aan iets van 24 voor en 34 achter (of 26 en 36). Je kunt het voor alleen verder groter maken als je flink minder bagage meeneemt en/of veel traint en sterk bent. 16 tandjes groter voor het grotere tandwiel moet vaak kunnen, en de vraag die dan resteert is of je met 40t of 42t voldoende hard kunt meetrappen op een lange afdaling of met wind in de rug. Dat hangt af van het kleinste achtertandwiel, en moderne cassettes hebben daar vaak 11t, en dat zou genoeg moeten zijn als je geen TdF rijdt. Loopt dat mooi? Nee, maar vaak gebruik je dit toch niet. Wat je je verder moet realiseren is dat als je veel met kleinere tandwielen rijdt de slijtage toch wel veel hoger is. Dit is dan een dure oplossing. Een heel groot achtertandwiel is dan een betere oplossing dan een heel klein voortandwiel, and kan je voor dat laatste dan ook een stalen exemplaar nemen.
Wel is bij dit alles van belang dat je goed kijkt of je voorderailleur dit leuk vindt, en dus ook of je mtb of race schakelaars gebruikt. Tot slot moet je frame het toelaten dat de derailleur zo laag komt te zitten.
Wim doet natuurlijk een goede waarschuwing. TS stelt de volgende vraag:
Hoi, even een technische vraag; is een Sram X9 type 2 combinatie 11-36, 10 speed achter en een 32-48 double voor verantwoord om met bagage mee de bergen in te gaan. Zo nee, welke aanpassing is dan mogelijk?
SRAM X9 is een MTB-groep. Dat deed bij mij vermoeden dat het gaat om een MTB-achtige set-up, waarbij een 10-speed double zoals ik die beschrijf tot de mogelijkheden zou moeten behoren.

Dat gezegd hebbende, verdient alle advies op dit forum natuurlijk een vertaling naar toepaspaarheid.
In de hele discussie mis ik op dit moment de topic starter. De vraag was gesteld naar aanleiding van een nieuw aan te schaffen fiets. Mijn ervaring met de meeste real life fietsenverkopers is dat ze het geen probleem vinden om een aantal aanpassingen aan de fiets te doen bij aflevering.
eric190173 schreef:In de hele discussie mis ik op dit moment de topic starter. De vraag was gesteld naar aanleiding van een nieuw aan te schaffen fiets. Mijn ervaring met de meeste real life fietsenverkopers is dat ze het geen probleem vinden om een aantal aanpassingen aan de fiets te doen bij aflevering.
Heb je gelijk in, maar geheel bewust. Als ik na drie antwoorden al had ingestemd en had verkondigd dat het topic op slot zou mogen was ik de volgende ochtend opgestaan met, een waarschijnlijk toch meer of minder onbevredigd gevoel. De eerlijkheid gebied me te melden dat ik, nu ik al de antwoorden nog een keer na lees eigenlijk het gevoel krijg dat ik door de bomen het bos niet meer zie; er zijn net zo veel mensen die zeggen dat het me makkelijk gaat lukken met deze combinatie als mensen die me duidelijk proberen te maken het er toch echt maar niet op te wagen en me aan raden om het zekere voor het onzekere te nemen en voor een kleiner tandwiel vóór te gaan daar groter dan 36 achter eigenlijk niet voorkomt omdat dit al een extreem groot achtertandwiel is.
Ik heb nog verzuimd te melden det de fets is voorzien van een FSA Gossamer Pro, alloy, MegaEvo BB, sub compact 48/32T, 110mm BCD spider crankstel.
Dit in verband met de eventuele mogelijkheden om een lichter verzet te realiseren in het aanpassen van de voorbladen.
Even voor alle duidelijkheid en niet geheel onbelangrijk; het betreft deze nieuweling aan het "reisfietsen firmament". Een bijna ouderwets uitziende randonneur met moderne techniek! Hij bestaat al wat langer maar heeft toch in vrij korte tijd een behoorlijke evolutie mogen meemaken, ziehier het resultaat;

http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... -evo#specs

en nog een interessante recensie;

http://www.adventurecycling.org/default ... _Legan.pdf

Laat maar horen!
Gave fiets.

De teneur van alle reacties is natuurlijk zoveel mensen, zoveel wensen. Ik weet niet of je 1-2-3 een kleiner binnenvoorblad kunt monteren, op de goedkopere Sram cracks uit de X-serie kan het wel (tot 22 of 24 meen ik). Maar als je nu al een pittige fietser bent en je gaat licht kamperen zou ik het wel aandurven. Ik zou zeggen, bagage aan de fiets, weekendje ardennen en als dat goed voelt dan lukt het verder ook wel.

De documentaire melons trucks ennogwat ook gezien?

Succes!

Eric
Ik ga nog maar eens even met John van Herwerden om de tafel zitten voor een goed advies over de mogelijkheden en de noodzaak van een kleiner verzet

B.t.w. going awol melons trucks & angry dogs gezien ja. Prachtig hoor, maar wel afzien met een Alfine 11 lijkt me op dit soort tochten!
Een verzet kan je testen op elke fiets. Dus doe gewoon een test: hang een fiets vol met het gewicht dat je verwacht en test welk tempo je rijdt. Zonder testen is de veiligste optie altijd zo klein mogelijke verzetten. Want los van de discussie welk verzet je nodig hebt om te klimmen, is iedereen het er wel over eens dat het zwaarste verzet in vrijwel alle combinaties wel zal volstaan.
36 is al lang geen "extreem groot" achtertandwiel meer. In de 1x10 en 1x11 aandrijflijnen is 40, 41 of 42 tandjes steeds meer gemeengoed. "Groot" hangt dus van je referentiekader af.

Nu ik je fiets zie (stoer ding!) heb je meer een racegericht frame. Mogelijk gaat mijn suggestie dan niet passen, door bijvoorbeeld kettingbladen die teveel naar binnen komen en de liggende achtervork raken. Maar die kans is klein, denk ik. Of wellicht kan de shifter niet aan wat ik voorstel.

Van Herwerden is capabel genoeg om je van advies te voorzien. Diezelfde John heeft ons aan onze Travelmasters geholpen.
bonkers schreef:nieuweling aan het "reisfietsen firmament".
http://www.specialized.com/nl/nl/bikes/ ... -evo#specs
Met zo'n enorm dikke liggende achtervork is mijn eerder gegeven tip over oppassen met de passing van de voorderailleur natuurlijk geen vrijblijvende tip meer maar een harde noodzaak.

Over de fiets op het plaatje:
* was het niet zo dat mensen die de spatborden erg dicht op de banden hadden altijd klaagden over troep tussen banden en spatborden?
* was het niet zo dat highriders (voordragers waar de tassen hoog hangen) in verband werden gebracht met niet lekker sturen?
* vind je de aanduiding 'alloy' voor de velgen en "stainless voor de spaken" voldoende, zeker als het maar om 32 spaken per wiel gaat?

Wat kost het ding overigens? >>> even nagekeken. Ik zie €2500,-. :shock:

Ik denk nu dat als je een nieuwe fiets koopt en je moet al bij de aankoop het cranckstel gaan aanpassen voor een ander systeem dat je dan de verkeerde fiets hebt uitgekozen. Zeker bij deze fiets is het ultieme verkoopargument natuurlijk de 'vet coole' Sramgroep. Als je die dan weg laat, tsja...

Testen van het lichtste verzet ga je zeker doen. Als het niet een dagje Zuid Limburg wordt wordt het op je eerste trip in verdere oorden. Of de fietsenmaker daarna weer een flinke omzet draait bepaal je dus zelf.
Snap ik het niet? Ik dacht dat de fiets al in bezit was?
Travelmaster schreef:Snap ik het niet? Ik dacht dat de fiets al in bezit was?
Nee, als ik het door bonkers zelf gechrevene naloop staat zulks er geenszins.
Assumptions are the mother of all f***-ups, Travelmaster. Leer dat nou eens;).

Ik ga dan zeker grotendeels mee met wat A.G. schrijft.
Mannen - dank voor de bemoedigende woorden qua verzet keuze. En nee ik ga me zeker niet gek laten maken. Als de keuze tzt gevallen is afhankelijk van wat mogelijk is dan zal ik het zeker terugkoppelen.