Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is er zo speciaal aan een Rohloff versnellingsnaaf? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is er zo speciaal aan een Rohloff versnellingsnaaf?

Ik zou zelfs stellen dat ze voor de beginnende gebruiker minder veilig zijn.
Zonder -en zelfs met powermodulator gaan er veel overkop door de enorme remkracht van deze V-brakes.
De remkracht is niet het probleem. Grote remkracht is fijn, maar je moet het wel doseren. En dat is juist het zwakke punt van V-brakes. Het doseert lastig, zeker voor beginners. Gevolg is dat bij een noodstop (schrikreactie) er te hard geremd wordt, met als gevolg blokkeren. Dat kan weer als gevolg hebben dat iemand over de kop gaat.
Maar of ze echt veiliger zijn is inderdaad nog maar de vraag.

zie mijn vraag van 10-6-05 inzake V-brakes en schrijfremmen + Rohloff:
begrijp dat term V-brakes in combinatie met schijfremmen een foutje van verkoper is. Dank voor de uitleg
Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd hoe een fiets van ?1.200 over een Rohloff 14 versnellingsnaaf kan beschikken? Zo'n naaf alleen kost al 900!

mikefiets schreef:
Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd hoe een fiets van ?1.200 over een Rohloff 14 versnellingsnaaf kan beschikken? Zo'n naaf alleen kost al 900!
Bijvoorbeeld omdat:

* De verkoper niet weet wat de waarde is van een Rohloff naaf;
* De Rohloff naaf voor de koper geen/minder waarde heeft, en hiervoor dus minder/niet wil betalen. Een Rohloff is leuk maar voor zo iemand was een Nexus ook wel goed geweest;
* De markt voor deze naven klein is;

groetjes,

Jos