willem.m schreef:Wat hebben we het toch ongelooflijk goed in Nederland dat we over zoiets gaan klagen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:het gaat toch ook puur om overmaken van geld? voor pinnen heb je die scanner niet nodig.Michael W schreef:Een spaarrekening is toch geen betaalrekening? Of zie ik iets over het hoofd ?headlight schreef: je zet je vakantie geld op je spaarrekening plus wat extra voor noodgevallen en dan heb je die scanner niet meer nodig
Goh, is dat internet zwaar gesubsidieerd dat ze dat niet toestaan?Martin E. van Doornik schreef:Ik heb een tweede huis in Zweden maar volgens de Zweedse wet mag ik daar geen internet hebben, tenzij ik uit mijn eigen gemeente ben uitgeschreven en ik me daar aanmeld bij de Skatteverket.
Het is wel toegestaan, leert een snelle Google-actie mij, maar je hebt er een persoonsnummer voor nodig. Wellicht zelfde als een BSN-nummer bij ons? En die regel je bij de Skatteverket denk ik, de Belastingdienst van Zweden, als ik het goed begrijp. Kan me bijna niet voorstellen dat je je eerst uit je eigen gemeente moet uitschrijven.loknor schreef:Goh, is dat internet zwaar gesubsidieerd dat ze dat niet toestaan?Martin E. van Doornik schreef:Ik heb een tweede huis in Zweden maar volgens de Zweedse wet mag ik daar geen internet hebben, tenzij ik uit mijn eigen gemeente ben uitgeschreven en ik me daar aanmeld bij de Skatteverket.
Klopt, ik ben (al 12 jaar) eigenaar van een huis in Zweden, maar ik heb daar een voorlopig persoonsnummer (personnummer in het Zweeds), nodig voor bankzaken, verzekeringen etc. en niet als zodanig herkenbaar als een echt persoonsnummer, wat inderdaad te vergelijken is met 'onze' BSN. Dit is om misbruik van internet door buitenlanders te voorkomen en ter bescherming van de Zweedse consument. Dat heeft men aan de balie van de Telia (de Zweedse telecommaatschappij) mij uitgelegd. Zelfs producten online bestellen bij www.blocket.se (de Zweedse Marktplaats) of andere webshops zoals IKEA is daar absoluut onmogelijk zonder in te loggen met je persoonsnummer! Ik heb verder hier dikke boeken over de wetten en regels van Zweden. Bij mij in de Zweedse omgeving wonen veel Nederlanders die daarheen geëmigreerd zijn (ik heb daar buren afkomstig uit Borger, Spijkenisse en Noordbroek), hetzelfde verhaal aangehoord. Tyvärr!Travelmaster schreef:Het is wel toegestaan, leert een snelle Google-actie mij, maar je hebt er een persoonsnummer voor nodig. Wellicht zelfde als een BSN-nummer bij ons? En die regel je bij de Skatteverket denk ik, de Belastingdienst van Zweden, als ik het goed begrijp. Kan me bijna niet voorstellen dat je je eerst uit je eigen gemeente moet uitschrijven.loknor schreef:Goh, is dat internet zwaar gesubsidieerd dat ze dat niet toestaan?Martin E. van Doornik schreef:Ik heb een tweede huis in Zweden maar volgens de Zweedse wet mag ik daar geen internet hebben, tenzij ik uit mijn eigen gemeente ben uitgeschreven en ik me daar aanmeld bij de Skatteverket.
Kreeg een paar pb/mail of ik (als friese zweed) in dit topic wil reageren. Eigenlijk niet, maar okee dan ..Martin E. van Doornik schreef: Dit is om misbruik van internet door buitenlanders te voorkomen en ter bescherming van de Zweedse consument. Zelfs producten online bestellen bij http://www.blocket.se (de Zweedse Marktplaats) of andere webshops zoals IKEA is daar absoluut onmogelijk zonder in te loggen met je persoonsnummer! Ik heb verder hier dikke boeken over de wetten en regels van Zweden.
Het spijt me, zo gedraag ik me niet daar in het 'oranje Värmland' en zet die vooroordelen maar opzij. Wij gaan ook goed om met Zweden, hoor. Het is geen 'zomerhuisje' wat ik heb. Het is een behoorlijke en nette woning, omgeven door een grote tuin. In 2008 heb ik geprobeerd via een computer van iemand anders in de buurt online een nieuwe digitale camera bij On-Off (een soort Zweedse Mediamarkt, bestaat nu niet meer) te bestellen. Mijn voorlopige personnummer ingetypt, het werkte niet! Dan maar het personnummer van de eigenaar van de computer gebruikt en ik heb enkele dagen later de bij hem bezorgde camera opgehaald. Nog een jaar geleden hetzelfde bij de IKEA in Karlstad, want ik wou een nieuwe keuken bestellen. Maar vergeefs! Dat wordt dus zelf ter plekke uitzoeken en uit de magazijn ophalen.... Deed ik al bij de IKEA in Örebro voor een nieuwe badkamer.Yopie schreef:Kreeg een paar pb/mail of ik (als friese zweed) in dit topic wil reageren. Eigenlijk niet, maar okee dan ..Martin E. van Doornik schreef: Dit is om misbruik van internet door buitenlanders te voorkomen en ter bescherming van de Zweedse consument. Zelfs producten online bestellen bij http://www.blocket.se (de Zweedse Marktplaats) of andere webshops zoals IKEA is daar absoluut onmogelijk zonder in te loggen met je persoonsnummer! Ik heb verder hier dikke boeken over de wetten en regels van Zweden.
Er zijn internetleveranciers die liever geen vast contract aangaan met iemand die niet vast in zweden woont, komt oa door nederlanders die hun rekeningen niet betalen. Maar ik ken genoeg niet-zweden die zonder pers.nr een vast contract hebben, ook bij Telia. En verder is het allemaal onzin wat Martin vertelt. Je kunt gewoon zonder pers.nr iets bij de Ikea bestellen en bij de zweedse marktplaats bel/mail/sms je de verkoper en kun je zoveel kopen als je portemonnee dik is. Zo ook bij onlinewinkels, bestel wat je wilt, vanuit China of Groningen, maakt niks uit.
Martin komt ook weleens met de opmerking dat je zonder pers.nr geen camera's of dure spullen in zweedse winkels kunt kopen, ook bullshit. En dat iemand 'dikke wetboeken' in zijn kast heeft staan zegt natuurlijk geen drol.
Nog even dit: het kleine stukje Värmland waar Martin zijn zomerhuisje heeft wordt soms door de zweden 'het oranje Värmland' genoemd, je struikelt daar nl over nederlanders die alleen in de zomer hun neus laten zien. Het vervelende is dat ze graag hard roepen, heeeeel hard. Meestal weten ze 't beter dan de gewone zweed, die is vaak maar een domme boer die niet weet wat hard werken is, hij kan niet autorijden, komt te laat op afspraken, ziet geen problemen die er niet zijn, z'n kinderen zijn onopgevoede Pippie Langkousen etcetc. Men is hier sowieso niet zo blij met de vele Duitsers, Noren en Hollanders die voor duur huizen kopen en ze alleen in de zomer bezoeken. De dorpen lopen daardoor leeg, je hebt er weinig aan. Gelukkig zitten ze bijna alleen in het zuiden .. hopelijk blijven ze daar ook.
en wat mij betreft mag hier al het offtopic-praat gelijk de prullenbak in!