door
math » di 28 apr, 2015 23:38
Wim schreef:Dat 26 inch weinig toekomst lijkt te hebben is wat mij betreft zwaar overtrokken. 28 inch heeft voordelen, maar ook nadelen. Brede 28 inch banden passen eigenlijk alleen op frames voor grote mannen. Niet iedereen is een blonde reus, zeker niet in de VS. Een ander nadeel is dat zulke grote wielen met dikke banden door het vliegwieleffect best wat langzamer sturen.
Wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt heet meestal het gyroscoopeffect, niet vliegwieleffect.
De vliegwielwerking is dat een rollend wiel moeilijker af te remmen is naarmate het zwaarder is en het gewicht verder van de as zit. Deze twee factoren zijn samengebracht in de eigenschap '(massa-)traagheidsmoment'. Als het traagheidsmoment groter is, heeft een wiel meer kinetische energie bij dezelfde snelheid. Daarom rolt een 28-inch wiel beter rechtuit over oneffenheden dan een 26-inch wiel, al moet dat voordeel ook weer niet overschat worden want de kinetische energie van de rijder is veruit dominant over de energie van de draaiende wielen.
De gyroscoopwerking is dat een draaiend wiel zich verzet tegen verandering van de richting van de wielas. In de bochten sturen kost dus (iets) meer kracht. Maar ook hier gaat het over kleine verschillen. Daar staat dan tegenover dat het gyroscoopeffect er voor zorgt dat de fiets met grotere wielen stabieler is, dus uit de bocht komend zich makkelijker weer opricht en rechtuit doorrijdt. Lees de fameuze proeven van David Jones
http://www.phys.lsu.edu/faculty/gonzale ... p51_56.pdf
Bij het bochtgedrag speelt ook de wielbasis en de hoogte van het zwaartepunt een rol. Die zijn beide bij 28-inch wielen groter en ongunstiger dan van 26-inch wielen. Er is dus geen verschil van mening over de nadelen van grotere wielen in bochten. Maar wat is de balans van die twee effecten?
Uit veel testen blijkt dat zelfs op zeer bochtige MTB-circuits 29-inch fietsen sneller zijn dan de 26-inch fietsen bij dezelfde geoefende rijder. Voor een wereldfietser die waarschijnlijk 99,5 % van de tijd rechtuit rijdt, ligt de balans nog veel sterker bij de grotere wielen.