Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe super snelle en comfortabele 54-559 band - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe super snelle en comfortabele 54-559 band

Er zit een 42 mm 28 inch band van Compass in de pijplijn, maar dat duurt nog even. De investering in de mal van zo'n band is vrij groot, dus Compass kan niet alles tegelijk doen. Er is ook vraag naar een 35-622 band, en naar chiqure versies van hun 26x1.5 en 26x1.75 (die nu nog in een Pasela mal gemaakt worden). De markt moet ook groot genoeg zijn om de investering terug te verdienen. Bovendien ontwikkelen en investeren ze ook in andere producten, zoals de nieuwe centrepull remmen of hun Herse stijl cranks. Vergeet ondertussen niet dat de echte 38 mm van Compass wel eens breder kan zijn dan de virtuele 42 mm van andere merken. M-gineering levert dit spul overigens allemaal wel, en tegen nette prijzen, al zal misschien niet steeds alles in voorraad zijn, dat weet ik niet.
Wim hoe kan ik in de gaten houden wanneer de Compass 42 - 622 er gaat komen? Vind het een interessante band voor in de toekomst.

Heb jij trouwens enig idee hoe deze 42mm zich verhoudt tov mijn Little Big Ben 40mm?
Weet niet of ik voor me beurt post maar hij heeft een blog waar normaliter dit soort zaken worden gepost en anders de shop:

Blog
https://janheine.wordpress.com

Shop
http://www.compasscycle.com
Friso - dank - ga ik in de gaten houden.
Die Little Big Ben is in werkelijkheid waarschijnlijk iets van 36-7 mm, maar dat kun je zelf opmeten. Iedere Compass (of Grandbois) band zal veel soepeler rijden en dus sneller zijn en comfortabeler. Breder is natuurlijk ook nog eens comfortabeler, zeker op gravel en bospaadjes. Vergeleken daarmee is de LBB veel lomper. Wel moet gezegd worden dat die Compass banden duidelijk minder lang mee gaan (vooral de smallere modellen natuurlijk), geen antilek hebben (maar ik heb nog niet lek gereden), en ook veel duurder zijn. Hoe breder de band, hoe minder groot de nadelen.
Qua breedte zouden ze dan overeen komen. Ik heb nog wel ergens een schuifmaat liggen en zal als ik eraan denk eens de breedte opnemen.

Lekrijden doe ik niet zo vaak - tenminste als het verleden een maatstaf mag zijn. Reed toen op 28 mm Continental met antilek - die waren toen ook aan de prijs - en heb 1 of 2x lek gereden op mijn 3 maanden tocht in de States. En had best wel wat aan bagage bij me.

Dus ik vermoed dat de Compass in de breedte van 37/ 38 mm dat toch zeker moet kunnen evenaren. Maar ik wil in ieder geval wachten met andere totdat de Compass 42 mm er zijn.

Welke Compass rijd je trouwens de gewone of de light versie?

Even een zijsprongetje - ik heb de LBB nu opgepompt tot 5 bar - maken zo aanzienlijk minder herrie ( dwz het begint nu pas als ik sneller rijd) dan als ik tot 4 bar op pomp. Wat is voor jouw de ideale bar druk voor een band - ik besef dat het persoonlijk is + varieert van band tot band. Maar gewoon om om een idee te krijgen.
Ik heb de 26x1.75, en die is er niet in extralight. Voor een vakantiefiets zou ik dat ook niet kiezen. Bandenspanning hang af van de breedte van de band en van het te dragen gewicht. Zelf rij ik meestal met 2,5-3 bar voor en achter 4 bar zonder bagage en 5 bar met. Bij een smallere band hoort echter een hogere bandenspanning. Dit soort soepele banden kun je met verrassend weinig druk rijden, zolang je maar zorgt dat je geen snakebikes/stootlekken krijgt.
Lek rijden is mijn mijn ogen in de meeste situaties een zwaar overschat probleem. Bredere banden met wat lagere druk helpen ook erg (je rolt over de troep heen). Als binnenbanden gebruik ik de Schwalbe xxlight.
Wim - dank - moet ik misschien toch nog een beetje experimenteren met een wat lagere druk. Zodat het nog comfortabeler wordt dan het al is. Ga er wel vanuit dat jouw Compass/ Pasela een stukje soepeler is dan de LBB.

Mocht de 42 versie er komen weet ik dat ik in ieder geval voor de normale variant mag gaan.
Wim schreef:Dat 26 inch weinig toekomst lijkt te hebben is wat mij betreft zwaar overtrokken. 28 inch heeft voordelen, maar ook nadelen. Brede 28 inch banden passen eigenlijk alleen op frames voor grote mannen. Niet iedereen is een blonde reus, zeker niet in de VS. Een ander nadeel is dat zulke grote wielen met dikke banden door het vliegwieleffect best wat langzamer sturen.
Wat hier waarschijnlijk bedoeld wordt heet meestal het gyroscoopeffect, niet vliegwieleffect.

De vliegwielwerking is dat een rollend wiel moeilijker af te remmen is naarmate het zwaarder is en het gewicht verder van de as zit. Deze twee factoren zijn samengebracht in de eigenschap '(massa-)traagheidsmoment'. Als het traagheidsmoment groter is, heeft een wiel meer kinetische energie bij dezelfde snelheid. Daarom rolt een 28-inch wiel beter rechtuit over oneffenheden dan een 26-inch wiel, al moet dat voordeel ook weer niet overschat worden want de kinetische energie van de rijder is veruit dominant over de energie van de draaiende wielen.

De gyroscoopwerking is dat een draaiend wiel zich verzet tegen verandering van de richting van de wielas. In de bochten sturen kost dus (iets) meer kracht. Maar ook hier gaat het over kleine verschillen. Daar staat dan tegenover dat het gyroscoopeffect er voor zorgt dat de fiets met grotere wielen stabieler is, dus uit de bocht komend zich makkelijker weer opricht en rechtuit doorrijdt. Lees de fameuze proeven van David Jones http://www.phys.lsu.edu/faculty/gonzale ... p51_56.pdf


Bij het bochtgedrag speelt ook de wielbasis en de hoogte van het zwaartepunt een rol. Die zijn beide bij 28-inch wielen groter en ongunstiger dan van 26-inch wielen. Er is dus geen verschil van mening over de nadelen van grotere wielen in bochten. Maar wat is de balans van die twee effecten?

Uit veel testen blijkt dat zelfs op zeer bochtige MTB-circuits 29-inch fietsen sneller zijn dan de 26-inch fietsen bij dezelfde geoefende rijder. Voor een wereldfietser die waarschijnlijk 99,5 % van de tijd rechtuit rijdt, ligt de balans nog veel sterker bij de grotere wielen.
Je hebt gelijk, het is het gyroscoop effect. Jan Heine heeft eerder proeven gedaan met de invloed van zwaardere banden, en vond dat al te zware grote banden te langzaam en zwaar stuurden. Nu houdt hij van erg licht sturende fietsen, maar zelf vind ik ook dat grote zware banden een beetje te sloom sturen. Zo stabiel hoeft nu ook weer niet voor mij. Ik ben dan ook wel benieuwd of ik deze 54-559 niet al te sloom vind sturen. Dat vond ik in elk geval wel van de 60-559 Big Apple. Veel hangt natuurlijk ook af van de stuurgeometrie van je fiets. Dikke 28 inch wielen en een typisch Nederlandse grote naloop worden samen misschien voor velen teveel van het goede. Eerst deze maar eens uitproberen.
math schreef:Uit veel testen blijkt dat zelfs op zeer bochtige MTB-circuits 29-inch fietsen sneller zijn dan de 26-inch fietsen bij dezelfde geoefende rijder. Voor een wereldfietser die waarschijnlijk 99,5 % van de tijd rechtuit rijdt, ligt de balans nog veel sterker bij de grotere wielen.
Inderdaad! Ik heb een voor de grap een voorband van een opoefiets met water gevuld. Er ging heel wat in! De fiets was al stabiel maar werd er nog veel stabieler van :lol: Toch kreeg ik hem best om de bocht, met een flinke motorfiets lukt dat immers ook. Ik vind het gewoon fijn als ik een kleine beetje spierkracht mag gebruiken om te sturen en dat de fiets niet meteen reageert op de eerste millligramkracht die ik uitoefen op de handvatten. Mijn vouwfiets heeft 20" wielen en dat vind ik toch echt niet lekker fietsen.
math schreef: Lees...
Goede post van je.
De prototypes van deze nieuwe brede snelle Compass banden zijn inmiddels binnen: https://janheine.wordpress.com/2015/06/ ... big-tires/ Helaas wordt het dus te laat voor dit zomerseizoen.
Klinkt goed - nu inderdaad afwachten tot wat mij betreft volgend zomer seizoen en eens na denken over een banden wissel.
Erg benieuwd naar de nieuwe banden van Compass. Voor de 49-584, want die past precies op mijn koga vakantiefiets. Ik rijd nu al enkele jaren op de 42-584 Grand Bois en dat is een fijne band. Wel lekgevoelgid, of ik heb drie keer geen geluk gehad.

Wel vraag ik me af wat de meerwaarde van die Compassband t.o.v. bijv. de schwalbe super moto of de Kojak of de conti race king zal zijn. Ze zijn iets soepeler zo stelt Heine, maar maakt dat nog heel veel uit bij die mate van dikte en die mate van dempend vermogen die +- 55 tot 60 mm banden al hebben?

En dat van die banden leeg laten lopen of op laten pompen voor verschillend terrein: ik zou dat afdoen als een typisch Janheinisme; voor hem wellicht van belang, voor de rest van de wereld zal het wel meevallen :)
Hier maar gepost, wellicht kan dit een centraal Jan Heine/ Compass topic worden?


Compass Elk Pass (26″ x 1.25″) review:

https://janheine.wordpress.com/2015/08/ ... ass-tires/


There are four new Compass tires this year:
• Rat Trap Pass 26″ x 54 mm
• Switchback Hill 650B x 48 mm
• Bon Jon Pass 700C x 35 mm
• Elk Pass 26″ x 1.25″
Friso* schreef:Hier maar gepost, wellicht kan dit een centraal Jan Heine/ Compass topic worden?


Compass Elk Pass (26″ x 1.25″) review:

https://janheine.wordpress.com/2015/08/ ... ass-tires/


There are four new Compass tires this year:
• Rat Trap Pass 26″ x 54 mm
• Switchback Hill 650B x 48 mm
• Bon Jon Pass 700C x 35 mm
• Elk Pass 26″ x 1.25″
Oftewel
Rat trap: 559-54
Switchback: 584-48
Bon Jon: 622-35
Elk: 559-32

Al dat rare spellen van wielmaten als je ook een veel mooier systeem hebt: ERTRO :)
Wim schreef:Compass Cycles, het bedrijf van Jane Heine van Bicycle Quarterly, heeft een tweetal super vette soepele banden aangekondigd: een 48 mm 650B band en een 54 mm 26 inch band.
Ze zijn er.
https://janheine.wordpress.com/2015/08/ ... -in-stock/
Michaj schreef:ERTRO
ETRTO.
Grr ik wil toch gewoon 700C met een dikte van 40 tot 50 mm