Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:En bij de rohloff zal je verder ook nog wel eens het achtertandwiel moeten vervangen of omdraaien en de ketting moeten vervangen. En afhankelijk van je kettingspansysteem soms je ketting moeten spannen. Dus ik zie dat onderhoudsarme ook niet zo in vergelijking met de derailleur.Wim schreef:Zelf vind ik het onderhoud aan een derailleurfiets wel meevallen. Mijn vrouw gebruikt haar Santos met derailleur dagelijks in de stad, en af en toe moet er een nieuwe cassette op met een nieuwe ketting. Dat is toch eigenlijk het enige. Kostprijs 50 euro, en als het tegen zit een uurtje werk. Bij de Rohloff moet je eens per jaar olie verversen. Dat is al met al ook een uurtje, en is evenmin voor niks. De rest maakt geen verschil tussen Rohloff en derailleur (af en toe olie op de ketting, een doodenkele keer een nieuwe kabel, voortandwielen vervangen).
Ik begrijp eigenlijk niets van al dit ongemak. Heb zelf een fatbike met derailleur, fiets bijna dagelijks (woon/werk/vakantie) alleen maar over onverharde paden (modder, zand, bos etc.) en heb nooit last van troep. En waar ik woon is het 5 maanden van het jaar onder het vriespunt, ligt er een dik pak sneeuw en heb ook nooit vastvriezende remkabels. Juist oliegevulde remleidingen/naven kunnen dan problemen geven, dat kan bv stroperig dik worden waardoor het niet meer lekker werkt. Dus voor mij ook geen Magura remmen meer, daar kan ik niet op vertrouwen. Tis ook niet voor niets dat de meeste fatbikes (de enige fiets die je met recht een wereldfiets kunt noemen want waar een trekkingfiets vastloopt rolt hij gewoon nog door ) geen rohloff en/of hydraulische remmen hebben. Maar wel schijfremmen want die remmen tenminste altijd.hansrtd schreef: Maar voor het woon-werkverkeer: als er een veilige stallingsmogelijkheid bij het werk is, zou ik gaan voor een hele dure fiets met Rohloff/SON/Magura (firm tech), en een kettingkast of riem, en niet te vergeten een excenter. Zo kun je de dagelijkse routine een stuk aantrekkelijker maken. En dat zonder je te bekommeren om modder, zand, klei, sneeuw, takjes en andere troep in de derailleur, verlopende instelling van de naafbediening (Nexus), rem-instelling of vastvriezende remkabels.
Ja, maar of ze ook gebruikt gaan worden in bv winters Alaska? Heb zelf hierover m'n twijfels ..berger schreef:Ik denk dat er de komende tijd genoeg fatbikes met Rohloff gaan komen, nu er een Rohloff beschikbaar is die de juiste inbouwbreedte heeft...
Dat heb ik wel eens overwogen, maar twijfelde. Naast dat het rubber opvreet trekt een op glycol gebaseerde remvloeistof (zoals dot 5.1) water aan, maar de 5.1 schijnt het water niet op te nemen maar laat het in de vloeistof drijven (als een soort druppeltje). Wat krijg je dan als zo'n druppeltje bevriest? vast een hoop ellende. Maar ik kan het ook verkeerd hebben hoor, heb me er niet verder in verdiept.nobbiomatic schreef:yopie, je kunt er ook 5.1 ingooien...moet je niet alleen regelmatig de vloeistof maar ook de rubber ringen vervangen....maar het blijft wel remmen...