Dan zou ik toch nog wel een paar dingen willen toevoegen.
Zag net een post met de volgende inhoud: klein voorblad de 3 grootste kransjes, middelste voorblad de middelste 4 kransjes en grootste voorblad de 3 kleinste kransjes.
Dat je ketting niet al te schuin moet lopen klopt maar dit gaat best wel heel ver. In mijn mountainbike en racefiets ervaring doe ik het als volgt en mij velen andere.
Middelste voorblad = hele bereik op de cassette
kleinste voorblad = niet over de helft gaan van de cassette
grootste voorblad = niet over de helft gaan van de cassette
In de praktijk komt dit neer dat ik op het grootste en kleinste voorblad maar de 3 corresponderende kransjes aan de buiten kant van de cassette gebruik, waarom?? Nou als je verder gaat dan dat beginnen de versnellings-ratio's te overlappen. en dan vindt ik het middelste blad prettiger fietsen omdat een schakel actie met het achter derailleur sneller en soepeler gaat dan met het voor derailleur.
even uitgaande dat je voor 22-32-44 hebt en achter van 11-32 loopt dan zeg ik het volgende:
het kleinste voorblad gebruik je alleen met zware klimmen. en waarom alleen zware? met de ratio 32-32 en een cardans van 60 RPM fiets je 8 km/h, dat is al een redelijk flink overbrenging. Pas als het zwaarder wordt kun je naar bijv. 22-32 gaan. met de zelfde parameters fiets je dan 5.5 km/h.
Het grote voorblad gebruik je alleen met bij trappen bij een afdaling. waarom? met de ratio 32-11 en een cardans van 80 RPM fiets je 30,7 km/h. dat leek me zo snel zat. en wil je toch sneller verzet 44-11 geeft je 42 km/h
dit alles is er wel van uit gegaan dat je 28" wielen hebt heb je dit niet vermenigvuldig de snelheden met 0.92 en dan is het voor 26".
kijk ook misschien eens
hier en
hier op het mountainbike forum is bergen van technische informatie te vinden! misschien ook wat informatie over je voorvork. Twijfel je over het type dat je hebt, er lopen mensen rond die fietsen herkennen aan hun bidon boutjes dus misschien kennen ze jou vork ook.
Over die 2 linkjes. het eerste topic is kort maar grijpt wel de essentie en het 2e is meer van het zelfde.