Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw, en een vraag over schakelen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

nieuw, en een vraag over schakelen

sjefke schreef:Een tellertje met 10 functies is wel beetje overdone. 5-7 functies is het wel: snelheid, gem snelheid, max snelheid, dagafstand en totale afstand is de basis eventueel nog met een reis/weektotaal. Ergens tussen €15 en €20,-.

oke en is wat is dan goed? ik had een van 25 euro, maar na 3 dagen liep de klok al een uur achter, terwijl een klok toch best handig is soms...
Gezien je budget, zou ik even kijken of je voorvork een lock-out heeft (vastzetten). Zo niet, dan zou ik op zoek gaan naar een vaste vork, en daar gewone voordragers op (laten) monteren.
Polling schreef:Gezien je budget, zou ik even kijken of je voorvork een lock-out heeft (vastzetten). Zo niet, dan zou ik op zoek gaan naar een vaste vork, en daar gewone voordragers op (laten) monteren.

Volgensmij zitten er enkel die zwarte plastic kappen op, ik heb het nog niet getest maar het lijkt op het systeem wat ik met huurfietsen gehad heb. Als je beide draaid word de vering harder of zachter. (Zal wel goedkoper zijn dan een centrale afsteller)

Ik moet inderdaad de vering afstellen, voor valt nog enigszins mee maar het zadel zakt al 5cm weg als ik erop ga zitten.


Liefst houd ik de vering voor wel ivm niet altijd beladen rijden en ook beladen is enige vering wel prettig.

Is er in mijn budget een wel lockende vering mogenlijk? En is dit echt nodig?


En ik ben me er bewust van dat een op de as gemonteerde drager sterker is en wss ook beter voor het frame is. Maar ik vind een gefigefixeerde drager een stuk fijner in gebruik.
headlight schreef: ik begrijp dat er niet echt een vuistregel is voor voorblad en achterblad? gewoon doen wat je het fijnst vind?
Let er wel op dat je ketting niet schuin gaat staan. Ik weet niet precies wat de regel is met 8 achterbladen (want ik heb er 10) dus misschien moet iemand mij verbeteren als ik het mis heb, maar ik denk dat het als volgt is:

Klein voorblad: Alleen de 3 grootste achterbladen gebruiken.
Middelste voorblad: Alleen de middelste 4 achterbladen gebruiken.
Grote voorblad: Alleen de 3 kleinste achterbladen gebruiken.
headlight schreef:
Polling schreef: Ik moet inderdaad de vering afstellen, voor valt nog enigszins mee maar het zadel zakt al 5cm weg als ik erop ga zitten.
Zadelpen even uit je frame halen.
Aan de onderkant zit een imbus die je aan moet draaien om de vering in te stellen.
Lennard schreef:
headlight schreef: ik begrijp dat er niet echt een vuistregel is voor voorblad en achterblad? gewoon doen wat je het fijnst vind?
Let er wel op dat je ketting niet schuin gaat staan. Ik weet niet precies wat de regel is met 8 achterbladen (want ik heb er 10) dus misschien moet iemand mij verbeteren als ik het mis heb, maar ik denk dat het als volgt is:

Klein voorblad: Alleen de 3 grootste achterbladen gebruiken.
Middelste voorblad: Alleen de middelste 4 achterbladen gebruiken.
Grote voorblad: Alleen de 3 kleinste achterbladen gebruiken.
Ik heb drie voor en 7 achter. Maar ik zal er op gaan letten
M276 schreef:
headlight schreef:
Polling schreef: Ik moet inderdaad de vering afstellen, voor valt nog enigszins mee maar het zadel zakt al 5cm weg als ik erop ga zitten.
Zadelpen even uit je frame halen.
Aan de onderkant zit een imbus die je aan moet draaien om de vering in te stellen.

Ah oke dan zal ik dat vanmiddag eens doen, vanochtend al 2 keer zadel omhoog gezet maar bleef inzakken. Ik zal ook de klem vervangen voor een bout.
headlight schreef:
sjefke schreef:Een tellertje met 10 functies is wel beetje overdone. 5-7 functies is het wel: snelheid, gem snelheid, max snelheid, dagafstand en totale afstand is de basis eventueel nog met een reis/weektotaal. Ergens tussen €15 en €20,-.
oke en is wat is dan goed? ik had een van 25 euro, maar na 3 dagen liep de klok al een uur achter, terwijl een klok toch best handig is soms...
Mijn stelregel voor bijna alles is dat ik liever een goedkoop model koop van een goed merk dan een duur model van een minder merk.
Voor een fietscomputer kom ik dan bijvoorbeeld uit bij Sigma. Dan heb je inderdaad niet alle functies maar wel het zelfde kwaliteit kastje, de displaykwaliteit, de afdichtingen, de basiselectronica en dergelijke die ook op de duurdere modellen zitten.
bedankt, ik heb al een mooie sigma gezien.

vandaag even langsgegaan voor wat afstelwerk en overleg.

de voorvering is niet instelbaar. en de zadelpen zit nu met een klem vast, dit word een klem met bout. nu de vering een stuk stijver is (en ik dus niet direct al beneden eindig) is het enkel nog een kwestie van wennen, en stuur even wat bijstellen.

ik heb vandaag ook gemerkt dat ik de voorbladen vaak nodig heb, omdat de ketting anders rateld of scheef loopt.

tijdens het fietsen is dat niet zo erg, dan heb ik wel tijd om rustig versnellingen te zoeken, tijdens het optrekken is het nu nog lastig, vanmiddag liep na een mislukte poging tot schakelen de ketting eraf (wss trapte ik te langzaam, blijft wennen) maar die had ik er snel weer om
bij het schakelen gewoon doortrappen, niet inhouden!
Is het nou een nieuwe fiets?
Of een tweedehands fiets?

Ik denk dat je afstelling van je voor derailleur nog niet helemaal optimaal is.
Je moet hem ook heel even vast houden. En goed door duwen.
sjefke schreef:bij het schakelen gewoon doortrappen, niet inhouden!
Vandaar de stapels gebroken kettingen onder aan de keutenberg :lol: :wink:
Ave Gone schreef:
sjefke schreef:bij het schakelen gewoon doortrappen, niet inhouden!
Vandaar de stapels gebroken kettingen onder aan de keutenberg :lol: :wink:
Onzin :(
Het goede antwoord is: doortrappen, maar niet met al te veel kracht. Voor het overige zou ik mijn budget besteden aan lichte en compacte slaapspullen. Dan heb je geen voortassen en voordrager nodig.
bedankt voor de reacties,

ik weet voorlopig genoeg, ik ga (als het weer het toelaat, ik kan slecht tegen kou :( ) lekker fietsen, en wennen aan mijn fiets.

en dan van de zomer zal ik een vakantie gaan plannen (in nederland dat wel).
Je regeert niet op mijn opmerking over bagage en voortassen. Goedkope geveerde voorvorken zijn zelden erg stijf. Met tassen wordt het dan vaak erg wiebelig. En ik weet niet precies wat je bedoelt met een gefixeerde voordrager, maar als dat ding niet met je wiel meedraait dan is het vast zo'n eng ding dat je bagage hoog en ver naar voren plaatst (zoals bij een Kronan). Dat lijkt me de minst goede en zelfs gevaarlijke oplossing. Neem gewoon minder mee (bijvoorbeeld maximaal 15 kg, en liefst nog wat minder). Voor expeditielasten heb je een ander soort fiets nodig (maar waarom zou je in Nederland?).
Wim schreef:Je regeert niet op mijn opmerking over bagage en voortassen. Goedkope geveerde voorvorken zijn zelden erg stijf. Met tassen wordt het dan vaak erg wiebelig. En ik weet niet precies wat je bedoelt met een gefixeerde voordrager, maar als dat ding niet met je wiel meedraait dan is het vast zo'n eng ding dat je bagage hoog en ver naar voren plaatst (zoals bij een Kronan). Dat lijkt me de minst goede en zelfs gevaarlijke oplossing. Neem gewoon minder mee (bijvoorbeeld maximaal 15 kg, en liefst nog wat minder). Voor expeditielasten heb je een ander soort fiets nodig (maar waarom zou je in Nederland?).

Oh sorry.

Inderdaad is het voorste rek enigzins ver naar voren geplaatst en zit vrij hoog. Maar ik heb de bagage die zwaar is achterop in tassen en de lichtere spullen neem ik voorop mee.

Als ik echt verder ga over een aantal jaren dan kan ik altijd nog veranderen, uiteindelijk is dit ook mijn plan.


De vering is niet superstijf inderdaad maar ook niet slap
Een proefrit van tien minuten is genoeg om je te overtuigen, als je het al zolang durft. Bij de vering ging het me niet om de al of niet stugge veerwerking, maar om de zijdelingse stijfheid.
Wim schreef:Een proefrit van tien minuten is genoeg om je te overtuigen, als je het al zolang durft. Bij de vering ging het me niet om de al of niet stugge veerwerking, maar om de zijdelingse stijfheid.
oh oke, dat is een goed punt. maar ik denk dat het wel goed komt.
in nederland heb ik geen extreme lasten die ik mee neem en als ik naar het buitenland ga (overweeg om deze week te overleggen en gewoon een datum over 5 jaar te prikken om een paar maand naar australie te gaan om te fietsen) dan ga ik sowieso een andere fiets nemen. maar zover is het nog lang niet.



ik heb trouwens een sigma 16.12 gekocht, deze zag er goed uit, en de prijs was exact wat ik nodig had om geen verzendkosten te hebben (heb meerdere dingen op die site besteld, ook voor andere hobbies)
Dan zou ik toch nog wel een paar dingen willen toevoegen.

Zag net een post met de volgende inhoud: klein voorblad de 3 grootste kransjes, middelste voorblad de middelste 4 kransjes en grootste voorblad de 3 kleinste kransjes.

Dat je ketting niet al te schuin moet lopen klopt maar dit gaat best wel heel ver. In mijn mountainbike en racefiets ervaring doe ik het als volgt en mij velen andere.

Middelste voorblad = hele bereik op de cassette
kleinste voorblad = niet over de helft gaan van de cassette
grootste voorblad = niet over de helft gaan van de cassette

In de praktijk komt dit neer dat ik op het grootste en kleinste voorblad maar de 3 corresponderende kransjes aan de buiten kant van de cassette gebruik, waarom?? Nou als je verder gaat dan dat beginnen de versnellings-ratio's te overlappen. en dan vindt ik het middelste blad prettiger fietsen omdat een schakel actie met het achter derailleur sneller en soepeler gaat dan met het voor derailleur.

even uitgaande dat je voor 22-32-44 hebt en achter van 11-32 loopt dan zeg ik het volgende:

het kleinste voorblad gebruik je alleen met zware klimmen. en waarom alleen zware? met de ratio 32-32 en een cardans van 60 RPM fiets je 8 km/h, dat is al een redelijk flink overbrenging. Pas als het zwaarder wordt kun je naar bijv. 22-32 gaan. met de zelfde parameters fiets je dan 5.5 km/h.

Het grote voorblad gebruik je alleen met bij trappen bij een afdaling. waarom? met de ratio 32-11 en een cardans van 80 RPM fiets je 30,7 km/h. dat leek me zo snel zat. en wil je toch sneller verzet 44-11 geeft je 42 km/h

dit alles is er wel van uit gegaan dat je 28" wielen hebt heb je dit niet vermenigvuldig de snelheden met 0.92 en dan is het voor 26".

kijk ook misschien eens hier en hier op het mountainbike forum is bergen van technische informatie te vinden! misschien ook wat informatie over je voorvork. Twijfel je over het type dat je hebt, er lopen mensen rond die fietsen herkennen aan hun bidon boutjes dus misschien kennen ze jou vork ook.

Over die 2 linkjes. het eerste topic is kort maar grijpt wel de essentie en het 2e is meer van het zelfde.