Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maximaal 25 km/u op fietspaden... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Maximaal 25 km/u op fietspaden...

Even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Een electrisch aangedreven fiets is mijns inziens niet eens een fiets maar een voertuig met hulpmotor en trapondersteuning. Het zou dus sowieso geen gek idee zijn om iedereen met een pedelec (langzaam of snel) een snorfietsrijbewijs te verplichten met daarnaast een kenteken en verplichte verzekering. Dan weet de grijze golf ook de verkeersregels en hopelijk leren ze dan ook wat voertuigbeheersing. En rijden ze je van je plaat dan zijn ze iig verzekerd.
Beetje off-topic maar toch.

Het idee achter die 25 km regelgeving is een stok achter de deur te hebben bij forse overtreding en in geval van ongevallen. Er is al aangegeven dat er niet achter elke boom een veldwachter zal staan met een lasergun om snelheidsovertreders te bekeuren. Waar ik er zelf ook één van ben, op een snelle toerfiets.

Naar mijn mening is wetgeving wel nodig, nu is het een soort wild-west situatie, niemand weet hoe het juridisch in elkaar steekt.
Bigsjors schreef:Het zou dus sowieso geen gek idee zijn om iedereen met een pedelec (langzaam of snel) een snorfietsrijbewijs te verplichten met daarnaast een kenteken en verplichte verzekering.
Kenteken en verzekering zijn al verplicht voor een pedelec, gezien het als snorfiets wordt beschouwd. En er is een rijbewijs AM nodig om te mogen gebruiken.

Overigens lees ik zojuist dat blijkbaar per 1 januari 2017 de pedelec onder de categorie bromfiets, en niet langer snorfiets zal vallen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uning.html

Blijf daarmee dan toch benieuwd waar deze voertuigen terecht zullen moeten bij enkel rijbaan + verplicht fietspad, zolang niet of uiterst beperkt meegetrapt wordt.
Een bekende van mij verkoopt dergelijke e-bikes en ik heb al eens een stukje gefietst op een snelle Stromer. In no-time fietste ik 45 km/u op een gewoon fietspad. De remmen waren voor mijn gevoel niet beter dan op mijn motorloze Koga Randonneur. Ik kan me wel voorstellen dat het niet veilig is in de drukte en het verstandig is om ze van het fietspad te weren.
/onderstaande post bevat Belgisch taalgebruik, mijn excuses maar ik ben niet thuis in het snorfiets gebeuren/

Persoonlijk vind ik de bovenstaande discussie nonsens (NOFI): hoe een fiets 45 km haalt doet er mijnsinziens niet toe. Ik pers op het vlakke ook wel 45 uit een koga randonneur als het moet, moet ik dan plots een rijbewijs en kenteken hebben? Verhoogt dat iemand zijn veiligheid? "Ach meneer, ik reed u net omver tegen veel te hoge snelheid, maar u zal zeer blij zijn te weten dat ik dat deed met een rijbewijs en een helm op mijn kop."

Het is net om zulke onzin te vermijden dat er wordt gepleit voor snelheidsbeperkingen die gelden voor alle gebruikers van het fietspad. Wat naar mijn aanvoelen dan ook de enige logische keuze is. Dat dat botst met de huidige regelgeving voor brommers is spijtig, maar dat is vrij eenvoudig op te lossen (en dat is overigens ook wat fietsverenigingen al jaren vragen):
- Brommers van 25 km/u vallen onder dezelfde regels als ondersteunde fietsen.
- Brommers van 45 km/u worden aangepast naar 50 km/u waardoor ze op de rijbaan mogen rijden. Voor deze klasse geldt helmplicht.

De helmplicht voor 25-brommers is niet ingevoerd omwille van één of andere veiligheidsreden, maar gewoon om controles eenvoudiger te maken.
Een wettelijke snelheidsbeperking voor fietsers bestaat niet, omdat fietsen niet verplicht zijn een snelheidsmeter te hebben. Als ik 40 km per uur fiets in een v30-km zone, kan ik alleen worden bekeurd via een kapstokartikel (in gevaar brengen van medeweggbruikers, risicovol gedrag oid) maar niet puur op een snelheidsovertreding.

Een speedpedelec is toch, net als een gewone, gebonden aan meetrappen? Het enige verschil is dat hij niet ophoudt met ondersteuning bieden boven de 25 kmpu.
Stekeltje schreef:Een bekende van mij verkoopt dergelijke e-bikes en ik heb al eens een stukje gefietst op een snelle Stromer. In no-time fietste ik 45 km/u op een gewoon fietspad.
Ach, als ik eens met auto ga rijdt ik regelmatig langs brommers die 70 km/u gaan, dwz ze rijden me rechts over het fietspad voorbij. Dat schijnt niet echt een probleem te zijn anders werd er wel serieus op verbaliseerd.
Polling schreef:Een speedpedelec is toch, net als een gewone, gebonden aan meetrappen? Het enige verschil is dat hij niet ophoudt met ondersteuning bieden boven de 25 kmpu.
Niet altijd. Bijv. de Sparta E-speed is een speed pedelec welk een gashendel op het stuur heeft met max snelheid tot 20 km/u. En bij meetrappen snelheden tot 40 km/u kan behalen.
Dat maakt het qua regelgeving niet simpeler. Is het dan een fiets of snorfiets?
Een Speed Pedalec is voor de Nederlandse wetgeving een bromfiets, als de trapondersteuning werkzaam blijft tot ten hoogste 45 km/h of niet wordt begrensd boven de 45 km/h. Voor de bestuurder is een rijbewijs AM en de bromfiets helmplicht van toepassing.

Wordt de trapondersteuning niet onderbroken boven de 45 km/h, dat wordt de Speed Pedalec een motorfiets en is voor de bestuurder is een rijbewijs A1 vereist.

Een Speed Pedalec kan nooit een snorfiets zijn, omdat bij fietsen met trapondersteuning, de elektrische aangedreven ondersteuning wordt onderbroken boven de 25 km/h.

Een Speed Pedalec is voor de Nederlandse wet altijd een motorrijtuig. Bromfiets (45) of motorfiets.

Artikel 1 lid 1 WVW 1994

sub c: motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

sub ea: fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

Piet.
Polling schreef:Een wettelijke snelheidsbeperking voor fietsers bestaat niet, omdat fietsen niet verplicht zijn een snelheidsmeter te hebben. Als ik 40 km per uur fiets in een v30-km zone, kan ik alleen worden bekeurd via een kapstokartikel (in gevaar brengen van medeweggbruikers, risicovol gedrag oid) maar niet puur op een snelheidsovertreding.
Ik denk er anders over. Er is als gedragsregel geen maximum snelheid bepaald binnen de bebouwde kom, maar fietsers zijn wel gehouden aan de verkeersteken op borden. Dus binnen in een 30 km zone worden bestuurders van voertuigen bekeurd als zij tenminste 37 km/h of meer rijden.
Bovendien gaat de bijzondere strafbepaling boven de algemene van artikel 5 WVW 1994.

Gewoon Artikel 62 RVV 1990 juncto bord A1 (30). Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Piet.
PietV schreef:Een Speed Pedalec is voor de Nederlandse wetgeving een bromfiets, als de trapondersteuning werkzaam blijft tot ten hoogste 45 km/h of niet wordt begrensd boven de 45 km/h. Voor de bestuurder is een rijbewijs AM en de bromfiets helmplicht van toepassing.
Maar dat is dus momenteel niet waar:
Elektrische fiets volgens de regelgeving een snorfiets
Wanneer is een elektrische fiets volgens de regelgeving een snorfiets?

de constructiesnelheid is maximaal 25 kilometer per uur;
de elektromotor heeft een vermogen tussen de 250 en 4.000 watt;
de maximale snelheid met meetrappen is 45 kilometer per uur.
Vanaf 1 januari 2017 gelden voor deze (high speed) elektrische fiets de regels voor een bromfiets. Want dan bepaalt de maximale constructiesnelheid met meetrappen (voertuigsnelheid) om welk voertuig het voor de wet gaat.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uning.html
stef.l schreef:
PietV schreef:Een Speed Pedalec is voor de Nederlandse wetgeving een bromfiets, als de trapondersteuning werkzaam blijft tot ten hoogste 45 km/h of niet wordt begrensd boven de 45 km/h. Voor de bestuurder is een rijbewijs AM en de bromfiets helmplicht van toepassing.
Maar dat is dus momenteel niet waar:

bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uning.html
Je hebt gelijk. De trapondersteuning valt buiten de constructie snelheid. Komt ook omdat Nederland binnen Europa de snorfiets als een bijzondere categorie bromfiets erkent.

Van de Speed Pedelec's die nu van een kenteken zijn voorzien of vóór 01-01-2017 een snorfiets kenteken zullen krijgen, zal het kenteken na die datum moeten worden gewijzigd in bromfiets (45) met een gele kentekenplaat. Of de categorie “snorfiets” opheffen en alle snorfietsen wettelijk bromfietsen (45) maken.

De wettelijke omschrijving van de snelle elektrische fiets, zoals die nu is en vanaf 01-01-2917 zal luiden, is ook erg vaag.

Maar je weet het bij de overheid nooit. De mooiste oplossingen worden bedacht, om bij alle belangengroepen een breed draagvlak te creëren. Ze kunnen een stier laten kalveren als het moet.

Piet.
PietV schreef:
Polling schreef:Een wettelijke snelheidsbeperking voor fietsers bestaat niet, omdat fietsen niet verplicht zijn een snelheidsmeter te hebben. Als ik 40 km per uur fiets in een v30-km zone, kan ik alleen worden bekeurd via een kapstokartikel (in gevaar brengen van medeweggbruikers, risicovol gedrag oid) maar niet puur op een snelheidsovertreding.
Ik denk er anders over. Er is als gedragsregel geen maximum snelheid bepaald binnen de bebouwde kom, maar fietsers zijn wel gehouden aan de verkeersteken op borden. Dus binnen in een 30 km zone worden bestuurders van voertuigen bekeurd als zij tenminste 37 km/h of meer rijden.
Bovendien gaat de bijzondere strafbepaling boven de algemene van artikel 5 WVW 1994.

Gewoon Artikel 62 RVV 1990 juncto bord A1 (30). Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Piet.
Zolang ik op de fiets geen wettelijk verplichte en geijkte snelheidsmeter heb, kan niemand bewijzen dat ik wist hoe hard ik reed... En zolang zo'n ding niet verplicht is, kan ik niet worden gehouden aan een snelheidsbeperking, omdat ik niet kan weten hoe hard ik reed.
Nog ff en dan gaat 1 of andere gek in Denhaag roepen dat je verplicht een helm op moet.
Polling schreef:
Zolang ik op de fiets geen wettelijk verplichte en geijkte snelheidsmeter heb, kan niemand bewijzen dat ik wist hoe hard ik reed... En zolang zo'n ding niet verplicht is, kan ik niet worden gehouden aan een snelheidsbeperking, omdat ik niet kan weten hoe hard ik reed.
Helaas is dat toch jouw verantwoordelijkheid.
Hopelijk wordt deze maatregel niet ingevoerd en wordt het dreigende probleem op andere wijze aangepakt.
Zolang ik op de fiets geen wettelijk verplichte en geijkte snelheidsmeter heb, kan niemand bewijzen dat ik wist hoe hard ik reed... En zolang zo'n ding niet verplicht is, kan ik niet worden gehouden aan een snelheidsbeperking, omdat ik niet kan weten hoe hard ik reed.
Wel als de snelheidbeperking niet in kilometers wordt geformuleerd, maar als je bv 'niet sneller mag dan verantwoord is tov het andere fietsverkeer' oid.
En nu ik het opschrijf, zoiets bestaat toch al?
Zowel als fatsoensnorm, en als wettelijke regel, dat je anderen gewoon niet in gevaar mag brengen met je capriolen in het verkeer?
Ja, je bedoeld Artikel 5.
Voor het geval bepaalde gedragingen niet geregeld zijn, voorziet Artikel 5 van de WegenVerkeersWet in de handhaving van ongewenste gedragingen. Dit artikel 5 wordt ook wel het 'kapstokartikel ' genoemd.

Artikel 5
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
captain_fabulous schreef:
Zolang ik op de fiets geen wettelijk verplichte en geijkte snelheidsmeter heb, kan niemand bewijzen dat ik wist hoe hard ik reed... En zolang zo'n ding niet verplicht is, kan ik niet worden gehouden aan een snelheidsbeperking, omdat ik niet kan weten hoe hard ik reed.
Wel als de snelheidbeperking niet in kilometers wordt geformuleerd, maar als je bv 'niet sneller mag dan verantwoord is tov het andere fietsverkeer' oid.
En nu ik het opschrijf, zoiets bestaat toch al?
Zowel als fatsoensnorm, en als wettelijke regel, dat je anderen gewoon niet in gevaar mag brengen met je capriolen in het verkeer?
Dat noemde ik al eerder, het kapstokartikel. Dat is dus geen formele snelheidsbeperking, maar een gedragsregel waar allerlei misdragingen onder vallen.
Polling schreef:Dat noemde ik al eerder, het kapstokartikel. Dat is dus geen formele snelheidsbeperking, maar een gedragsregel waar allerlei misdragingen onder vallen.
Een kapstokartikel is een artikel in de wet, waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden. Daar vallen snelheidovertredingen dus niet onder. Snelheidsovertredingen zijn reeds strafbaar gesteld in het RVV 1990. Dus artikel 5 WVW 1994 is n.v.t op allerlei misdragingen.

Piet.
PietV schreef:Een kapstokartikel is een artikel in de wet, waarmee onwenselijke gedragingen, die niet in een ander artikel strafbaar zijn gesteld, alsnog strafbaar worden. Daar vallen snelheidovertredingen dus niet onder. Snelheidsovertredingen zijn reeds strafbaar gesteld in het RVV 1990. Dus artikel 5 WVW 1994 is n.v.t op allerlei misdragingen.
Is dit zo? Stel je hebt een snelweg. 130 km/u. Het sneeuwt en er ligt een laag van tien cm aangereden sneeuw over de hele weg. Rechts rijdt een file auto's met maar 30 km/u. Als een idioot dan met 100 km/u de file voorbijraast, kan dit dan niet met het kapstokartikel 5 aangepakt worden?