's Winters rijd ik regelmatig zowel op de mountainbike als op de elektrische fiets met spikes. Op de E-bike een keer een ongelofelijke smak gemaakt op een opgevroren kruispunt, in het donker, daarna heel snel de spikes gemonteerd, en het bevalt me uitstekend. Op zo'n elektrisch ding maakt de extra weerstand niet veel uit. De banden maken iets meer geluid. Na totaal zo'n zesduizend km is er nog niet heel veel slijtage te zien, de spikes doen het in elk geval nog prima ondanks dat ik bijna alles op asfalt rijd met deze banden.
Op de MTB monteer ik ze alleen als het gevroren heeft t.b.v. het veldrijden. Mijn ervaring is dat je er prima mee op ijs kunt rijden, maar dat als er sneeuw ligt je soms alsnog de klos bent. Het sneeuwpakket schuift dan over de bevroren onderlaag, en de band glijdt dan gewoon lekker mee. Spikes zijn dus zeker geen garantie voor niet vallen, soms niet zo geschikt bij sneeuw maar fantastisch bij ijzel.
Op de MTB monteer ik ze alleen als het gevroren heeft t.b.v. het veldrijden. Mijn ervaring is dat je er prima mee op ijs kunt rijden, maar dat als er sneeuw ligt je soms alsnog de klos bent. Het sneeuwpakket schuift dan over de bevroren onderlaag, en de band glijdt dan gewoon lekker mee. Spikes zijn dus zeker geen garantie voor niet vallen, soms niet zo geschikt bij sneeuw maar fantastisch bij ijzel.