Additionally, paste this code immediately after the opening tag: branderkeuze Trianga vs whisperlite - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

branderkeuze Trianga vs whisperlite

jasmon schreef:Hoe lang doe je eigenlijk ongeveer met de inhoud van zo'n fles ( even alle "afhankelijk van", weggelaten, die begrijp ik wel) is de 1 liter misschien teveel. een 0.5 zou dan ook kunnen in een verstelbare bidonhouder? de 1 liter is misschien toch handiger omdat de meeste brandstof in 1 liter verpakkingen in het schap staat.
liever laat ik brandstof buiten de tas, tenzij jullie zeggen geen probleem.
Met 1 liter spiritus doe ik 7 tot 10 dagen. Ik kook vrijwel elke dag mijn eigen potje en ben evenmin zuinig in het maken van heet water voor een mokje koffie of thee of een soepje bij de lunch. Misschien dat je voor 2 personen als richtlijn een dag of 5 à 6 kunt aanhouden.

Op kortere tochten (lang weekeinde bijv.) heb ik een halveliterfles bij me (koop dan onderweg toch geen extra brandstof), maar als ik langer wegga heb ik een voorkeur voor de grotere van 1 liter. Meestentijds koop ik op de dag dat de brandstof dreigt op te raken nieuwe. Eénliterverpakkingen zijn in ons deel van Europa het meest gangbaar en die giet ik over in de Trangiafles. Het restant gebruik ik om die avond mee te koken, blijft er wat over dan geef ik het weg of giet het weg. Of gebruik het om er warm water voor de afwas mee te maken.

Als zijsprongetje: de in de VS verkrijgbare ethanol bij DHZ-zaken als Home Depot e.d. is wat het navullen van de grote Trangiafles betreft briljant. De verpakking heeft een inhoud van 1 quart, wat zo'n 946 ml is. Paste vrijwel altijd!

De halveliterfles gaat in mijn fietstas. Alcohol verdampt snel en een eventueel in de tuit achtergebleven druppel spiritus met Bitrex (de bittere stof die het ondrinkbaar maakt) is al na enkele minuten weg. Spiritus stinkt niet of nauwelijks en verspreidt geen penetrante geur zoals (auto)benzine. Soms steek ik zelfs kleding in de tas waarin ook de brandstoffles zit en heb nimmer vreemde geurtjes kunnen ontwaren.
Ik heb de 25, zonder keteltje, hard geanodiseerd. met twee pannetjes dus, voor twee personen. Met de brandstofffles (1 liter) in een verstelbare bidonhouder, past precies. Verder heb ik bij inpakken de theedoeken tussen de pannen, en de brander met aansteker in een kleinlock-a-lock bakje, die zijn gegarandeerd water en spiritus-dicht. Daardoor werkt het bij mij wel om niet leeg te branden, maar gewoon deksel erop, afkoelen, dichtdraaien, sudderring erop en en het bakje doen. Goed sluiten en met de pannenlap in de kleine pan.

Ik merk dat als ik echt heet wil bakken, ik dan beter kan bakken in de gewone pannetjes, de koekenpan zit hoger boven de vlam, dus minder heet.
Grappig, dat er eigenlijk niet zoveel over de Whisperlite is gesproken.

De keuze is gemaakt en gaan we op pad met een Trianga 25, wel de optionele gasbrander erbij. Waarbij ik keuzevrijheid heb of ik gas of spiritus gebruik afhankelijk van de tocht die ik maak.

Ook had ik nog even stil gestaan bij de MSR Windpro II.

Bedankt voor alle hulp.
nu nog op zoek naar geschikte recepten :lol:
jasmon schreef:Grappig, dat er eigenlijk niet zoveel over de Whisperlite is gesproken.
Laat ik voor mezelf spreken: als tevreden Trangia-gebruiker (die de sudderring niet langer vervloekt - gas regelt wel héél makkelijk en direct) heb ik gewoonweg iets meer zendingsdrang. :) En ze zijn stil, die spiritusbranders (wildkamperen ;)). Overigens denk ik dat het ook nog eens samenhangt met het gebied en jaargetijde waarin je reist. Echt winterkamperen of een grote trektocht door bijv. Azië of Afrika zou mij onmiddellijk naar een multifuelbrander doen grijpen.
jasmon schreef:De keuze is gemaakt en gaan we op pad met een Trianga 25, wel de optionele gasbrander erbij. Waarbij ik keuzevrijheid heb of ik gas of spiritus gebruik afhankelijk van de tocht die ik maak.
Proficiat! Met die combi zit je gebeiteld. Heb je gedacht aan een adapter (Edelrid bijv.) om ook Campingaz-ventielblikken te kunnen gebruiken (jaja, ik wil je tas nog zwaarder maken; maar goed je kunt uitwijken naar spiritus, dus nodig is het zeker niet; Edelrid maakt ook een adapter voor prikblikken, maar dat is me teveel dood gewicht)?
jasmon schreef:nu nog op zoek naar geschikte recepten :lol:
Voor inspiratie en om de obligate pasta met tomatensaus te ontlopen kijk ik wel eens in de kookschriftrecepten met als zoekwoord 'eenpans'.
aardvark schreef:'eenpans'.
Waaom eenpans?

"Je hebt maar één brander, dus je kunt maar één pan op het vuur hebben terwijl je meestal wel twee dingen op je bord wilt. Kook je rijst, aardappelen, kikkererwten, linzen e.d. dan kook je die eerst net iets aan de korte kant, giet af en zet de pan op een doek (handdoek, theedoek, trui) op de slaapzak, slaat de doek eromeen en vervolgens de slaapzak. De inhoud blijft zo lang genoeg warm. Let wel op als iemand plots de tent in wil. Ondertussen maak je de andere delen van het gerecht, 'de saus'.
Kook je echter pasta, couscous e.d., dan doe je het andersom: maak eerst de saus, zet die in de slaapzak en kook dan de pasta. Als die klaar is kun je die mooi al dente eten. "

Bron: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... n_recepten
Ha ja, je hebt helemaal gelijk Ave Gone. Ik gebruik dat trefwoord enkel als criterium om de wat eenvoudiger gerechten eruit te filteren. Je zou ook kunnen selecteren op korte bereidingstijd (15 of 30 minuten bijv. m.b.v. het uitgebreide zoekformulier). Ik zoek nieuwe smaken.

Ik mag graag het hooikistprincipe toepassen (zie mijn eerdere reactie in deze draad, waarin ik dat expliciet beschrijf) en soms zelfs stapel ik het grotere pannetje op het kleinste en bovenop de toren de koekenpan om alles gelijktijdig warm te kunnen serveren (niet heel stabiel).

Een andere reden is dat ik het tweede pannetje ook wel gebruik als slakom, of schoon wil houden voor heet water om een lekkere citroenthee mee te maken (vind ik heerlijk bij mijn avondeten). N.B. Ik neem naast de Trangiaset (2 pannen, 1 koekenpan), de zelfgefabriceerde minisnijplank en een mokje geen andere borden (de koekenpan is mijn bord) of kommen mee, ik eet letterlijk uit de pan. :lol:

Edit: slordigheden verwijderd.
Ave Gone schreef:Kook je echter pasta, couscous e.d., dan doe je het andersom: maak eerst de saus, zet die in de slaapzak en kook dan de pasta.
Vreemd advies. Pasta leent zich, net als rijst, prima voor "hooikistkoken": pasta met afgemeten hoeveelheid water in een pan, op het vuur, aan de kook brengen, dan wegzetten in de slaapzak. Scheelt een berg energie die anders in het (nodeloos) aan de kook houden wan een ongeïsoleerde pan pasta en water gaat zitten.
Voor voorgestoomde couscous is het advies niet zo raar, dat is zó klaar als je het in het hete water strooit. Voor quinoa, pasta en rijst wil ik net als Alien brandstof besparen en is de tijd die het kost om een saus in elkaar te flansen juist genoeg om de pasta beetgaar te laten broeien.
Ach ja, pasta met saus, rijst met prut, couscous... Gelukkig kan ik het ook met salade, gebakken aardappels en een goed stuk vlees, zo wisselt het wat af. Of zelfs met groente: geldt ook het hooikist-effect voor, in water aan de kook brengen en inpakken terwijl je de rest klaarmaakt: gaart goed.
Aardappelen ook.