De ervaring van _Peter_ met Montenegrijnse tunnels roept bij mij de herinnering aan twee (reeksen van) tunnels op.

Allereerst de afdaling via 27 haarspeldbochten naar Lysebotn (Fylkesvei 500) met tenminste een daarvan in een tunnel. Misschien is de situatie nu anders, maar destijds was de verlichting van de tunnels op dat traject erg spaarzaam tot afwezig. Ik had een Lumotec halogeenlamp op de fiets (een hele verbetering in vergelijking met de standaard fietsgloeilamp), maar zag daarmee onvoldoende en greep af en toe naar mijn (ook halogeen) zaklamp om de rechtse tunnelwand, het wegdek en de regengoot beter te verlichten.

In 2011 reed ik delen van de Kettle Valley Railway Trail, waarin ook een langere onverlichte tunnel (Columbia-Western trail, Bulldog tunnel, 930 m) zit. Het wegdek bestaat uit grove kiezel - een oude spoorwegbedding, vandaar. Inmiddels was mijn verlichting opgewaardeerd naar een SON Edelux. Dat was een hele verbetering, maar een bredere straal licht had ik zeker gewaardeerd.

Voor op de racefiets ben ik in de markt voor een batterijgevoede lamp als 'thuiskomer' (minimaal 1,5 uur brandduur, langer is meegenomen). Budget is vergelijkbaar met pietniki, max. 100 EUR. Ik heb een voorkeur voor een lamp die ook alkaline batterijen slikt (voor noodgevallen), naast de op te laden NiMH die ik standaard wil gebruiken. Daarmee kom ik als bijna vanzelfsprekend qua grootte bij AA batterijen uit. Ik onderken de voordelen van Li-ion (grote capaciteit o.m.), maar zou dan ook moeten investeren in een speciale oplader daarvoor en in Li-ionaccu's.

De vraag om een degelijke voorlamp vertaalt zich bij mij in twee zaken. Enerzijds een valbestendige constructie van de lamp en zeker ook een goede bevestiging op het stuur. Ik vertrouw de lampen die met een rubber O-ring worden vastgeklemd niet zo (tijdens rijden wegzakken van de lamp, voor elke rit opnieuw instellen), maar laat me graag van het tegendeel overtuigen.
Anderzijds ben ik wat voorzichtig ingesteld en zie ik graag - voor gebruik op de gewone weg - dat de lichtstraal afgeschermd is aan de bovenzijde en op dat punt voldoet aan de meest restrictieve verkeerswetgeving in Europa, de Duitse StVO.

Uit het topic 'Groot Licht', dat op zich al een interessante uitdaging beschrijft (veel licht halen uit accu's & naafdynamo zonder tussentijds opladen via netstroom), wil ik de twee laatste berichten naar voren halen.

Primo. Forumgenoot AB besloot om uiteindelijk naast een Edelux koplamp een Philips Saferide op batterijen toe te passen.
AB schreef:Heb inmiddels de Philips Saferide gekocht en boven de SON Edelux geplaatst.
De Edelux naar beneden gericht voor de kuilen en de Saferide horizontaal gericht op de verte en de takken.

Wat een licht!
Op de site van Gambiet wordt nadrukkelijk gewag gemaakt van het brede lichtbeeld van de Philips koplamp, wat mij in tunnels een duidelijk voordeel lijkt, en is daarmee voor mij de beste kandidaat om de op leeftijd gekomen halogeenpit op mijn racefiets te vervangen.

Secundo. Voor pietniki is misschien de bespreking van de Lezyne Powerdrive XL of de iets beter gewaardeerde Superdrive XL op de site road.cc interessant. Daar vind je ook vergelijkingsmateriaal (zie bericht van bertsmit1962 in 'Groot Licht') en foto's die een beeld geven van wat de lamp buiten op straat aankan. Helaas is er geen vergelijking met de Philips.

Samenvattend.
Voor gebruik in tunnels zou ik op dit moment een Philips Saferide batterijlamp kiezen, maar blijf dit topic volgen in de hoop op een nog beter voorstel.