Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoelang gaan onderdelen mee - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoelang gaan onderdelen mee

nobbiomatic schreef:afvoer materiaal enz. 15
15 euro moeten BETALEN voor het afvoeren van metaal. Gekker moet het niet worden....
Ave Gone schreef:
nobbiomatic schreef:afvoer materiaal enz. 15
15 euro moeten BETALEN voor het afvoeren van metaal. Gekker moet het niet worden....
Inderdaad, hoe verzint iemand het. Het afvoer van bepaald afvalmateriaal zal inderdaad geld kosten. Maar metaal brengt tegenwoordig toch echt wel (een klein) bedrag op en het zou me niet verbazen dat ook de markt voor oude banden voldoende groot is om geen kosten te hebben bij de afvoer.

Het lijkt wel of nobbiomatic sterk op zoek is gegaan naar manieren om wat krom is recht te praten.

Renaat
jammer dat Ave Gone en Revanho mijn lijstje niet goed gelezen hebben en ondoordacht commentaar gaan geven.

daarnaast praat ik niets recht wat krom is.

ik heb alleen antwoord gegeven op een vraag, en daarbij aan de hand van een SIMPELE tabel het verhaal wat inzichtelijker gemaakt. en schijnbaar worden teksten door sommigen als een bijbel ontleed en geanalyseerd..helaas ik schrijf geen bijbeltekstenl

maar om het de heren wat duidelijker te maken.....

de 15 euro is gewoon een rond bedrag, net als bv de cassette
de 15 euro is niet alleen voor het afvoeren van materiaal (wel handig als een quote kompleet wordt overgenomen.)
nobbiomatic schreef: de 15 euro is gewoon een rond bedrag, net als bv de cassette
de 15 euro is niet alleen voor het afvoeren van materiaal (wel handig als een quote kompleet wordt overgenomen.)
Die 15 euro riekt nog steeds naar een volkomen uit de duim gezogen bedrag.

Renaat
nee hoor
welles

nietes

enz.
- Ik ben zelf nog nooit een fietsenmaker tegengekomen die mij op die manier een bedrag heeft aangerekend.
- Nobbiomatic geeft geen verdere onderbouwing voor dat bedrag.
- Het verwerken van afval kost geld, maar diverse oude fietsonderdelen zijn niet te beschouwen als afval maar als grondstof. Bij de reparaties waar het hier om gaat zal de hoeveelheid afval erg beperkt zijn. Er is dan ook geen reden om aan te nemen dat de verwerking of één of andere milieutaks 15 euro zal bedragen.

Maar Nobbiomatic mag mij gerust inzicht geven in de financiële keuken van een fietshandelaar en reparaties om mij van het tegendeel te overtuigen. Maar dat doet hij voorlopig niet. Hij kan er daarbij best wel rekening met houden dat er op dit forum ook diverse fietsenmakers/handelaars actief zijn.

Renaat
In het algemeen zijn gebruikte fietsen al na een paar jaar weinig meer waard voor de handel. Volgens onze fietsenmaker (waar we qua onderhoud en reparaties zeer tevreden over zijn) geldt dat vooral voor derailleurfietsen (zoals de Gazelle Medeo en vergelijkbare fietsen). Dan lijkt het vanuit kostenoogpunt gezien niet verstandig om een oudere fiets van nieuwe onderdelen te voorzien.

Aan de andere kant: als het frame nog recht en onbeschadigd is en er zitten nog goede wielen in, heb je voor betrekkelijk weinig geld weer een zo goed als nieuwe fiets wanneer je versleten onderdelen vervangt. Als de fiets je goed bevalt lijkt het mij wel de moeite waard om er nieuwe onderdelen op te (laten) zetten. Als dit duurdere onderdelen zijn dan de oorspronkelijke, is het ook een opwaardering van de fiets. Volgens mij zijn de hybrideframes van de grote fabrikanten bij alle modellen zo ongeveer hetzelfde, met uitzondering van de echte vakantiefietsen, zoals o.a. Koga ze maakt.
Voor de fietsenhandel is voornamelijk nieuwe verkoop aantrekkelijk, maar de consument heeft een ander doel .
Het is dus onzin dat de oudere fietsen niet meer goed bruikbaar zijn na een goede reparatie of aanpassing.
Of de frames van Koga veel beter zijn dan de Gazelles en Batavussen van deze wereld is maar de vraag
Misschien was dit 15 jaar geleden het geval
Dirk
Ik maak onderscheid tussen de "gewone" hybrides die Koga ook maakt en die te vergelijken zijn met wat Gazelle en Batavus maakt (bij Koga is alleen de prijs een stuk hoger) en hun vakantiefietsen, zoals de Randonneur, World Traveller etc. Het verschil tussen goedkopere en duurdere hybrides zit hem vooral in de afmontage en niet in het frame. Wat mijn fietsenmaker bedoelt en wat je ook kunt zien op Marktplaats e.d. zijn oudere fietsen qua prijs niet veel meer waard.

Wat ik nu juist bedoel is dat als je van handelswaarde uitgaat het waanzin lijkt om een paar honderd euro aan een oudere fiets te besteden, maar dat het uit het oogpunt van de gebruiker de moeite waard kan zijn om van een oude fiets met versleten onderdelen een fiets te maken die technisch zo goed als nieuw is, ook al ziet hij er gebruikt uit. Je kunt voor een prikkie een tweede- of derdehands fiets kopen, maar als je er mee op vakantie wilt, zul je toch vaak meer kosten moeten maken om versleten of twijfelachtige onderdelen te vervangen. Dan kun je net zo goed je oude fiets die je goed bevalt op (laten) knappen.
revanho, ik voel absoluut geen behoefte om je ergens van te overtuigen. dus ook geen behoefte om verder toe te lichten.

:P
nobbiomatic schreef:revanho, ik voel absoluut geen behoefte om je ergens van te overtuigen. dus ook geen behoefte om verder toe te lichten.

:P
Je opteert liever voor de stijl van loze beweringen. Dat mag ...

Renaat
Het is allemaal zo simpel. Kettingen of cassettes zijn slijtmateriaal, net als remblokken of banden. Ze vormen dus geen reden tot aanschaf van een nieuwe fiets. Wel rekenen fietsenmakers er vaak een vrij hoog bedrag voor. De oplossing is dus de vervanging zelf te doen. Dat is niet moeilijk, niet veel werk, en vraagt geen duur gereedschap. Of er een of meer voortandwielen versleten zijn valt zo niet te zeggen, maar een nieuw stalen voortandwiel kost iets van een tientje (tenzij je een crankstel hebt met vastgeklonken voortandwielen). Een 8 speed cassette, een nette SRAM ketting en een stalen middenblad heb je misschien voor 50 euro, of zelfs minder. Een cassette afnemer kost een paar euro, net als een kettingzweep of een cranktrekker. You tube staat vol met filmpjes die uitleggen hoe het moet.
Als je nieuwe remblokjes nodig hebt kun je het beste KoolStop Salmon kopen. Nieuwe binnenkabels zijn ook geen slecht plan.
Wim
Wim schreef:Een cassette afnemer kost een paar euro, net als een kettingzweep of een cranktrekker.
Je hebt die van jou kennelijk al een langere tijd... :wink: Het gaat tegenwoordig toch wel om tientjes.
Ketting zweepje heb ik ooit zelf gemaakt :D
Wim en Leon ,fijn dat jullie je weer eens melden ,een beetje kennis en ervaring is nooit weg :wink:
Ik zou het ook zelf proberen. Ik heb 2 linkerhanden maar heb een tijdje geleden toch de stoute schoenen aangetrokken en zo'n gereedschapssetje gekocht en you tube filmpjes gekeken.

Dit kost eenmalig 40/50 euro maar dat heb je er al heel snel uit. Met name een cassette vervangen is echt enorm simpel. Veel makkelijker dan ik dacht. Los van de kosten die je bespaart vind ik het ook fijn dat ik het kan wanneer het mee uit komt, waardoor je geen tijd in hoeft te plannen om naar de fietsenmaker te gaan.
Misschien een beetje off topic.
Ik ben er ook van overtuigd dat zelf doen leuker en goedkoper is.En zoals gezegd ;you tube biedt tal van instructiefilmpjes .Nu heb ik mij eens verdiept in de aanschaf van reparatiemateriaal en kom uit bij rose versand die een pakket aanbieding heeft dat het volgende omvat; Een standaard om je fiets in op te hangen en daarbij een koffer met gereedschap waaronder ;pons , kettingzweep ,kransafnemer,usw.Dit alles voor rond de € 100,-
Is dit wat ? Of kan ik beter e.e.a.los bij elkaar scharrelen?

Groet.
Misschien een beetje off topic.
Ik ben er ook van overtuigd dat zelf doen leuker en goedkoper is.En zoals gezegd ;you tube biedt tal van instructiefilmpjes .Nu heb ik mij eens verdiept in de aanschaf van reparatiemateriaal en kom uit bij rose versand die een pakket aanbieding heeft dat het volgende omvat; Een standaard om je fiets in op te hangen en daarbij een koffer met gereedschap waaronder ;pons , kettingzweep ,kransafnemer,usw.Dit alles voor rond de € 100,-
Is dit wat ? Of kan ik beter e.e.a.los bij elkaar scharrelen?

Groet.
ANDO schreef:Nu heb ik mij eens verdiept in de aanschaf van reparatiemateriaal en kom uit bij rose versand die een pakket aanbieding heeft dat het volgende omvat; Een standaard om je fiets in op te hangen en daarbij een koffer met gereedschap waaronder ;pons , kettingzweep ,kransafnemer,usw.Dit alles voor rond de € 100,-
Is dit wat ? Of kan ik beter e.e.a.los bij elkaar scharrelen?
Ik zou eerder het e.e.a. los kopen. Niet dat die sets echt slecht zijn, maar voor dat bedrag mag je ook geen kwaliteit verwachten. Je kan mijn inziens dus beter wat meer geld geven voor onderdelen van goede kwaliteit die je echt gebruikt dan een set met onderdelen van mindere kwaliteit waarvan je een deel misschien nooit zal gebruiken. (Waarmee ik niet zeg dat duurder altijd beter is. Maar echt goedkoop is zelden goed.)

Als je de mogelijkheid hebt, dan raad ik eerder een systeem aan waarin je je fiets aan kan ophangen (aan het plafond) dan zo'n standaard. Zeker omdat niet alle standaarden geschikt zijn voor relatief zware fietsen met dikke buizen en kabels die over de buizen heenlopen. Zo is de standaard die ik heb (vergelijkbaar met deze: http://www.rose.nl/artikel/xtreme-s-130 ... /aid:22588) nauwelijks bruikbaar voor mijn Santos. Dus zonder de mogelijkheid om het uit te testen raad ik de aankoop van zo'n fietsstandaard af.

Renaat
ANDO schreef:... bij rose versand die een pakket aanbieding heeft dat het volgende omvat; Een standaard om je fiets in op te hangen en daarbij een koffer met gereedschap waaronder ;pons , kettingzweep ,kransafnemer,usw.Dit alles voor rond de € 100,-
Is dit wat ? Of kan ik beter e.e.a.los bij elkaar scharrelen?
Dat ligt eraan wat het pakket omvat: is het goed spul en kun je het gebruiken?
Heb je een link? Zonder specificaties is het voor ons niet te beoordelen.
Kijk de afzonderlijke onderdelen op hun site eens na: hoeveel scheelt het met de optelsom?