Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand een Dazer te leen/te koop? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Iemand een Dazer te leen/te koop?

Als jullie zo kortzichtig zijn en op deze manier gaan handelen zegt dat veel over jullie omgang met dieren, agressieve aanpak/handelingen/omgang zal versterkte agressie opwekken bij het dier.
Dat is een basisregel die ik kinderen duidelijk maak tijdens de instructie "verantwoord omgaan met honden", zij begrijpen dat wel.
Blijkbaar hebben jullie veel meer nood aan het uiten van agressie dan de meeste honden.
@Ed Kettingvet
Als eerste lijn van verdediging zie ik ook meer in het leren omgaan met het gedrag van beesten. Je verstand heb je immers altijd bij je, alle andere middelen moet je eerst oprapen of raken op. Heb jij misschien een verwijzing naar een goede & bondige instructie over hondengedrag en hoe daarop te anticiperen opdat we er van kunnen leren?
Ed kettingvet schreef:Blijkbaar hebben jullie veel meer nood aan het uiten van agressie dan de meeste honden.
:wink:

Ik had in een grijs verleden een hele lieve Bobtail; kwam uit een asiel en was toen ongeveer al 1 jaar oud. Een schat van een hond met maar één slechte eigenschap; hij ging altijd keihard achter wielrenners aan. Het leukste voor hem (niet voor mij) waren wielrenners die nog harder gingen fietsen. 8)
Ed kettingvet schreef: Blijkbaar hebben jullie veel meer nood aan het uiten van agressie dan de meeste honden.
Ik denk dat in het dikgedrukte het hier mis gaat. Meestal ben ik heel erg lief voor honden. Bij uitzondering, bijvoorbeeld met 40km/u en zo'n 30kg bepakking (water in de woestijn) bergaf op een weg waar geen schouder is en met relatief veel verkeer, is het ronduit gevaarlijk dat een hond achter me aan komt en door te dreigen tegen mijn achtertassen aan te springen ons beiden kan doden. Dát is het moment van zelfbehoud d.m.v. schopbewegingen richting het dier (bijna uit balans en tegen de vlakte). Niet die 80 andere keren dat ik stapvoets mountainbikend door het bos fiets en wandelaars met loslopende honden (waar dat niet toegestaan is, maar daar doe ik totaal niet moeilijk over) me op het laatste moment pas horen. Of als ik lekker hardloop door een park hier in de buurt (waar loslopende honden eveneens niet toegestaan zijn) en lekker met de honden speel. (Ik: "Ga je mee rennen?" Hond: -kwispel kwispel kwispel- Baasje: "Fikkie.... HIER!")

Meerentijds denk ik dus dat ik geheel natuurlijk omga met de lieve dieren. Er zijn echter situaties waarin engelengeduld gevaarlijk kan zijn voor het leven van mezelf en zelfs van de hond. Ook een risico op hondsdolheid vermijd ik liever d.m.v. dreigen met een steen. Het daadwerkelijke gooien doe ik dan bijv. wel tegen een houten luikje voor een 'raam' van het huis van de eigenaar van de hond. Heeft die gelijk iets te doen die middag en beseft hij dat het weleens gevaarlijk kan zijn voor een hond om zomaar de 'weg' op te rennen.
Ik weet niet wat er kortzichtig is aan het proberen te verjagen van een op het oog agressieve hond die naar mijn kuiten hapt. Ik ben heel lief voor honden, en als ze een stukje met me oprennen heb ik daar geen enkel bezwaar tegen, best gezellig. Maar het in volle spurt al blaffend en happen d naar mijn kuiten verdedigen van het territorium kan misschien uit oogpunt van hondenpsychologie heel logisch zijn, ik heb er toch wat moeite mee...
Polling schreef:Ik weet niet wat er kortzichtig is aan het proberen te verjagen van een op het oog agressieve hond die naar mijn kuiten hapt. Ik ben heel lief voor honden, en als ze een stukje met me oprennen heb ik daar geen enkel bezwaar tegen, best gezellig. Maar het in volle spurt al blaffend en happen d naar mijn kuiten verdedigen van het territorium kan misschien uit oogpunt van hondenpsychologie heel logisch zijn, ik heb er toch wat moeite mee...
Gebruik dan jullie steenwerp, trap en andere ondoordachte methodes maar.
Ed kettingvet schreef:Gebruik dan jullie steenwerp, trap en andere ondoordachte methodes maar.
Ed, ik ben geen moderator, maar je korte reacties - generalisaties - zijn geen olie op de golven, maar eerder olie op het vuur. Ik doe je een handreiking om onze forumgenoten te onderwijzen, maar die gelegenheid grijp je niet aan.

Van honden accepteer je hun gedrag, maar het primaire gedrag van mensen - in dit geval aanvallen vanwege een reële bedreiging - accepteer je niet. Dat is in mijn optiek meten met twee maten.

Kom ofwel met opbouwende kritiek, of laat je reacties achterwege, want ze lijken geschreven vanuit emotie. Daar wordt niemand wijzer van.
Ik denk dat ik hier vanaf het begin meer dan duidelijk heb gemaakt dat er vriendelijkere/verantwoorde manieren zijn om met dieren om te gaan, oordelend naar de reacties die daarop werden gegeven merkte ik dat de meeste hier vasthouden aan een agressieve aanpak, daardoor had/heb ik geen enkele behoefte om hier wat voorbeelden van hoe het ook anders kan aan te reiken.
En laat het duidelijk zijn, wondermiddelen bestaan niet maar doordachte verantwoorde methodes wel.
Hier houd het voor mij dan ook op.
Zo lang je algemeenheden debiteert ("er zijn andere methodes") en niet ingaat op wat die inhouden (hoe, wat, waarom) zijn je berichten wat mij betreft nagenoeg inhoudsloos en daarmee (m.i.) van nul en generlei waarde.

Bedenk overigens dat het publiek van dit forum groter is dan de personen die reageren (een veelvoud daarvan, de bezoekersteller per draadje is daarvan een indicator). Je mist daarmee een kans om mensen die geïnteresseerd zijn in een mogelijk humanere handelswijze daarvan te overtuigen.

De eerste keer dat ik een schijnaanval, ik was op de racefiets, van een hond meemaakte reed ik instinctief hard weg. Later heb ik bepaalde signalen (zoals zwiepen met de staart of juist onderdanig gedrag) leren herkennen en door onderwijs van volwassenen mijn instinctieve gedrag weten aan te passen. Nog altijd is mijn eerste reactie als ik rijdende op de fiets door een indrukwekkend blaffende hond, die zijn tanden ogenschijnlijk op mijn kuiten richt, wordt verrast om te vluchten, maar weet nu in elk geval mijn adrenaline te bedaren en te zoeken naar de werkelijke signalen van het beest.

Desondanks blijf ik het vreemd vinden dat jij niet erkent dat er situaties zijn waarin het om puur lijfsbehoud gaat en dat alle middelen om die dreiging af te wenden zijn toegestaan. Ik kan niet anders dan concluderen - ofschoon ik de plank uiteraard volkomen mis kan slaan - dat jij nog nooit zo'n werkelijk zeer dreigende situatie hebt meegemaakt. Ik heb dat wel en moet bekennen dat ook ik ooit heb moeten kiezen voor het werpen van een steen. Ik schaam mij daar niet voor en ieder die mij daarom bekritiseert kan de pip krijgen.

Maar goed, sinds ik het essay van Rudy Kousbroek over de aaibaarheidsfactor heb gelezen, verbazen mij emotionele reacties van zogenaamde dierenliefhebbers mij niet meer (en hiermee doel ik uitdrukkelijk niet specifiek op jou).
Ook voor mij geldt dat ik een confrontatie met agressieve mensen of dieren probeer geweldloos en deëscalerend op te lossen. Maar de kern van het verhaal is dat ik als burger het recht heb ongestoord en veilig van de openbare ruimte gebruik te maken. Ik word daarin gehinderd door honden die in de weg gaan staan of erger. Hun baasje is verantwoordelijk. Als de betreffende hondenbezitter zich voor het gedrag van zijn hond excuseert is dat voor mij voldoende, ik ga niet lopen zeuren, maar het blijft hinderlijk. Het is het baasje van de hond die in eerste instantie in de fout gaat en niet degene die zich op wat voor manier dan ook, verweerd.

Zwerfhonden zijn onberekenbaar en kunnen aan hondsdolheid en andere ziektes lijden en zijn dus een potentiëel gevaar voor iedere wandelaar, hardloper of fietser. Het is naar mijn mening de taak van de overheid deze honden te vangen, net zoals het de taak van de overheid (politie) is mensen op te pakken die de openbare orde verstoren. Als de overheid het hierin laat afweten, moet je het als burger zelf oplossen. Dat geldt zeker voor een land als het onze waar de overheid het fokverbod van Pittbulls, Staffordshire terriërs en andere op bloeddorstigheid gefokte monsters niet kan of wil handhaven en het daarom maar heeft ingetrokken!

Ik ben er van overtuigd dat verreweg de meeste honden die blaffend meerennen dit doen uit speelsheid of om hun territorium (erf etc.) te bewaken. Maar je weet het nooit, de hond kan ook onverwacht voor of tussen je wielen springen met een valpartij als gevolg. Ik denk dat dat vooral de reden is dat verschillende deelnemers aan deze discussie aan drastische maatregelen denken. Je kunt wel afstappen, maar wat doet zo'n hond dan?
Ik schiet ze altijd neer.
eindgebruiker schreef:Ik schiet ze altijd neer.
Gelukkig heeft de TS een oplossing voor zijn vraagstuk en voel ik me daardoor niet bezwaard (dat dit topic gierend uit de hand loopt): mag ik meedoen in de meligheid? De hamvraag is of er een groot-waterpistoolhouder voor op de fiets bestaat en of deze dan aan de bovenbuis (daar zat een nutteloze pomphouder) van mijn fiets past. :P Of toch maar weer mijn harde drinkbussen omwisselen in plastic knijpflessen?
Het mooie van zo'n XP 215 is dat ie gewoon in een stuurtas past, of in mijn geval in het voorvakje van een banaantas. Maar ik geef toe dat een grotere versie niet zou misstaan indien netjes geklemd in het frame.
aardvark schreef: Desondanks blijf ik het vreemd vinden dat jij niet erkent dat er situaties zijn waarin het om puur lijfsbehoud gaat .
Toch wel maar maar dan moet je wat ik schrijf wel juist interpreteren.
Citaat uit mijn eerste post:
Bedenk dat de hier reeds beschreven methodes ook wel eens voor een averechts effect kunnen zorgen.

Vooral het reactiegedrag wat hierdoor word uitgelokt kan een erg groot gevaar betekenen en niet te overziene schade veroorzaken.

aardvark schreef: Ik kan niet anders dan concluderen - ofschoon ik de plank uiteraard volkomen mis kan slaan - dat jij nog nooit zo'n werkelijk zeer dreigende situatie hebt meegemaakt.
Mijn contact dat ik heb met honden bestaat vooral uit dieren die probleemgedrag vertonen, vaak gaat het over agressie, angst of de combi van beide.........
Ed kettingvet schreef:Mijn contact dat ik heb met honden bestaat vooral uit dieren die probleemgedrag vertonen, vaak gaat het over agressie, angst of de combi van beide.........
Ook met 30kg bagage bij 40 km/u in een afdaling op een drukke tweebaansweg zonder berijdbare berm? Ook met 30kg bagage in een afdaling over een keienpad waar je je volle concentratie nodig hebt om zonder te vallen met 10km/u naar beneden te manouvreren?

Het is namelijk nogal een verschil of je comfortabel met beide voeten op de grond staat, of je je volledige concentratie voor andere omgevingsfactoren dan een agressieve hond nodig hebt... :roll: In het eerste geval kun je je overmacht laten merken en toch de hond respecteren, in het tweede geval is lijfsbehoud van wezenlijk belang. Of het nu wilde honden zijn of niet...
Ik proef hier een verschil in (semi)professioneel dan wel beroepsmatig contact met honden, en onvrijwillig contact uit lijfsbehoud.

Beide vormen vereizen vermoedelijk zo hun eigen aanpak.
Robertjan schreef:
Ed kettingvet schreef:Mijn contact dat ik heb met honden bestaat vooral uit dieren die probleemgedrag vertonen, vaak gaat het over agressie, angst of de combi van beide.........
Ook met 30kg bagage bij 40 km/u in een afdaling op een drukke tweebaansweg zonder berijdbare berm? Ook met 30kg bagage in een afdaling over een keienpad waar je je volle concentratie nodig hebt om zonder te vallen met 10km/u naar beneden te manouvreren?
Het is namelijk nogal een verschil of je comfortabel met beide voeten op de grond staat, of je je volledige concentratie voor andere omgevingsfactoren dan een agressieve hond nodig hebt... :roll: In het eerste geval kun je je overmacht laten merken en toch de hond respecteren, in het tweede geval is lijfsbehoud van wezenlijk belang. Of het nu wilde honden zijn of niet...
Hoe complexer de situatie hoe rustiger/doordacht zal je te werk moeten gaan.
Ed kettingvet schreef:Mijn contact dat ik heb met honden bestaat vooral uit dieren die probleemgedrag vertonen, vaak gaat het over agressie, angst of de combi van beide.........
Werk je ook met honden met rabiës? Ben je daar ook aardig tegen als je maar 2 seconden hebt om te reageren vanuit het niets?

Hondenaanvallen heb je overigens ook in onze eigen landen: http://www.hbvl.be/cnt/aid1530947/meisj ... -in-riemst
Riemst ligt hier een steenworp over de grens en ik kom er elke paar weken wel met de fiets.
Er zijn ook goedkopere varianten direct uit China verkrijgbaar.

Ze kunnen zo'n ding wel "dog repeller" noemen, maar wat ze doen is een enorm kabaal maken wat een mens niet kan horen. Wat de reactie van de hond is op die herrie moet je maar afwachten. Als hij niet weg loopt wil dat nog niet zeggen dat hij doof is. Ik denk dat het niet eens uitgesloten is dat het beest als reactie gaat bijten.

Ikzelf fiets toch al wel heel wat jaren, en ik ben nog nooit aangevallen door een hond.
Wel last gehad van honden. Ze vinden fietsers wel interessant geloof ik.
In Nederland hadden boerderijen vaak een waakhond rondlopen die er lol in hadden je een hartverzakking te bezorgen op het moment dat je het erf voorbij reed. Maar het is al heel wat jaren geleden dat ik zo'n beest meegemaakt heb.
In het buitenland zijn het vaak de honden van herders die er lol in hebben me luid blaffend achterna te hollen. Ze hebben me nog nooit gebeten, maar als je er mee te maken hebt wil ik dat graag zeker weten. De beesten negeren helpt dan niet. Wel streng toespreken en strak aankijken.

Afgelopen december/januari in India gefietst, een land waar rabies heerst. De honden daar negeerden fietsers volledig. Komt waarschijnlijk doordat de lokale bevolking ook fietst en die beesten bijbrengt zich te gedragen.

Voor het zwaardere werk: in het geval van beren wordt er wel gebruik gemaakt van bear spray. Niet diervriendelijk, wel effectief (ook tegen honden), en verboden in Nederland.
Ave Gone schreef:
Ed kettingvet schreef:Mijn contact dat ik heb met honden bestaat vooral uit dieren die probleemgedrag vertonen, vaak gaat het over agressie, angst of de combi van beide.........
Werk je ook met honden met rabiës? .
Ja natuurlijk, maar dan maak ik eerst een afspraak met de hulpdiensten en voor de "zekerheid" de begrafenis ondernemer.....

Honden moeten niet persé bijten voor overdracht rabies, gaat via speeksel, likken kan voldoende zijn.( incubatietijd tssn 1 maand en 1 jaar).
Ook je eigen hond kan al eens onaardig of agressief gedrag vertonen, omgaan/contact met honden houd nu eenmaal risico's in.
Ave Gone schreef: Ben je daar ook aardig tegen als je maar 2 seconden hebt om te reageren vanuit het niets?
Tsja,2 seconden ....voorwaarde om (om het even hoe) te kunnen reageren is natuurlijk dat er daar mogelijkheid/tijd voor is.
Trouwens, ik heb nergens "aardig zijn" als oplossing aangegeven.