Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS-vrije fietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

GPS-vrije fietsers

Petervd schreef:Iedere GPS gebruiker heeft natuurlijk ook een kaart bij zich tijdens een langere reis, voor het overzicht.
Advies voor de verstokte tegenstanders van GPS : Probeer eens zo'n ding te lenen en maak er een tochtje mee door een drukke stad die je niet kent, gegarandeerd val je er voor! :D
Peter
Als je geen GPS bezit en nog navigeert met kaart en kompas ben je toch niet direct een verstokte tegenstander? Ik vind vooral de accuduur tekortschieten. Ik wil aan het eind van een fietsdag niet bezig zijn met het soigneren van batterijen.

Wat bij mij meespeelt: ik wil autonoom zijn. De overheid die het GPS-signaal uitzend, kan deze beperken in resolutie of uitzetten. Dan liever een betrouwbare kaart die ik bij me heb.

Vind je Tokio een drukke stad? Ik wel, en reed er zonder problemen dwars doorheen, zonder omwegen direct naar Wakasu Park (camping), en was er nooit eerder geweest.

Ik bestrijd niet dat GPS handig kan zijn, maar voor mij is het product niet af.
In een vorig bericht vertelde je dat je een naafdynamo hebt, ik heb er ook één en gebruik op een trip van 5 weken twee AA batterijen voor mijn 62s, Tokio heb ik nooit gefietst maar wel Bangkok, Manila,Singapore, Kampala, Rome, Parijs en veel andere drukke steden in Europa.. en altijd erg veel plezier van mijn GPS gehad :D

PS ik ben 73 jaar en heb ook zonder GPS gefietst.
Peter.
Zijn er nog meer GPS-vrije fietsers, of ben ik de enige, die met een kaart en kompas fietst en kijkt naar de stand van de zon en orientatiepunten onderweg?
Het is wel opvallend dat Bert dit zegt, hij die ons aan het fietsen wil hebben over zijn beschreven routes.
Vroeger reed ik ook wel met routeboekjes op mijn stuurtas, maar tegenwoordig volg ik routes die ik in de gps zet. Dat fietst heel wat comfortabeler. Bovendien verdwaal ik nooit meer.
In mijn tas zitten meestal wel een of meer kaarten, maar die worden pas aan het eind van de dag opengevouwen.
bert sitters schreef:Zijn er nog meer GPS-vrije fietsers, of ben ik de enige, die met een kaart en kompas fietst en kijkt naar de stand van de zon en orientatiepunten onderweg?
Wat ervaren andere GPS-vrije fietsers?
Ha die Bert, da's lang geleden!

Volgende week zaterdag gaan m'n fietsmaat Michel en ik weer eens op pad, richting de Mont Ventoux in Zuid-Frankrijk. En we gaan net als vroeger met een kaart op pad. Zal weer even wennen zijn, want in de auto gebruik ik al jaren navigatie. In een auto vind ik een kaart niet zo praktisch. Maar dat is een vervoermiddel. Op een fiets is de reis het doel. En met een kaart beleef je de reis toch anders. Misschien is het minder efficiënt, maar in dat geval hadden we beter de auto kunnen pakken, toch?
ik ben denk ik een van de eerste gebruikers van de gps.
Sinds 2004 tijdens mijn reis in toscane gebruikte ik de gps reeds op de fiets.

Wel heb ik altijd een kaart bij me, zeker om goed overzicht te hebben is dit erg makkelijk.

Deze zomer hadden we een mooi voorbeeld van de voordelen.
Vanaf de camping in schotland vertrokken we richting edingburgh, onderweg werden we ingehaald door een familie met grote kinderen.
Uiteindelijk kwamen zijn 1 uur later op de camping. Reden: zijn hadden een camping op de kaart, deze was gesloten daarna koste het hun een uur om de juiste weg te vinden naar de juiste camping.

Op zo'n moment is een gps een uitkomst.

Afbeelding
ik ben heel erg blij dat het bestaat , zelf zou ik nooit meer zonder willen, het gemak dat je van een gps hebt is enorm vind ik, nooit nergens geen gezoek meer , ook de poi vind ik super handig.....kzal wel een kaart meepakken voor s avonds of zo eens te bekijken meer verder...gps....
Tot nog toe weet ik niet wat GPS is.

Maar ja, ik heb wel een iphone, toch maar eens kijken wat daar mee kan, al vind ik het heerlijk om op kaart en kompas af te gaan.
Ik ben verslaafd aan kaarten, en juist bij het verdwalen onderweg zie ik de mooiste plekjes. Dus ik zie de voordelen van GPS, absoluut, maar wil het niet. Ondanks dat ik elke tocht verdwaal. Hardleerse romanticus misschien...reizen moet een beetje avontuur blijven als ik vakantie heb.
Ik heb ook een GPS (Etrex Vista) op de fiets, maar die gebruik ik eigenlijk alleen voor kortere ritten, ik vind de routering en het overzetten van een route uit basecamp waardeloos.

Voor de vakantie heb ik graag een route in een boekje, vooral ook omdat ik dan informatie krijg over de gebieden/dorpjes/steden waar ik doorheen fiets. Dit vind ik veel interessanter dan een klein schermpje waar je voor een track zoveel moet inzoomen dat je totaal niet meer weet waar je je bevind.
De GPS gebruik ik dan vooral als "logboek" waar de hoogtemeters mooi bijgehouden worden.

Maar ieder zijn ding!

Groeten Ruud
bert sitters schreef:Zijn er nog meer GPS-vrije fietsers, of ben ik de enige, die met een kaart en kompas fietst en kijkt naar de stand van de zon en orientatiepunten onderweg?
Wat ervaren andere GPS-vrije fietsers?
Laat ik voorop zeggen: ieder zijn ding!
De vraag van Bert is op zich wel wat curieus......vroeger fietste iedereen zonder GPS; zonder een GPS fietsen daar heeft iedereen ervaring mee.
Iemand die nog nooit met een GPS heeft gefietst kan dan niet goed aangeven wat hij ervaart zonder GPS.

Een GPS biedt gewoon veel extra aanvullingen:
- je weet exact waar je bent
- een GPS biedt veel meer info dan de kaart (en je kan onderweg/eerder of later, net als op een echte kaart zaken bijschrijven/aanvullen)
- afstanden zijn veel eenvoudiger in te schatten
- "Alle" campings kun je inladen, inclusief adres/telefoonnummer
- hoogte profielen
- juist door de GPS kom je op de mooiste plekjes (vind ik iig)
- etc

Het zijn zaken die niet noodzakelijk zijn, maar wel handig (en bv nuttig voor mensen die achteraf een verslag maken)
Ik ben inmiddels zover dat ik geen fietskaarten meer koop en ook geen fietsboekjes. De GPS is daarmee snel terug verdiend. Juist door de fietsboekjes wordt een fietstocht saai. Ik regel mijn eigen fietstocht.
Ik vind het verbazingwekkend hoeveel mensen hier willen verantwoorden waarom ze juist wel een GPS gebruiken. Was dit een strikvraag, Bert? :-)
eindgebruiker schreef:Ik vind het verbazingwekkend hoeveel mensen hier willen verantwoorden waarom ze juist wel een GPS gebruiken. Was dit een strikvraag, Bert? :-)
Mijn vraag is duidelijk: wat ervaren andere GPS-vrije fietsers?
Vrijheid
Laatst naderde ik de Spaanse stad Tarragona. Zoals gebruikelijk in Spanje bij een grote stad was het weer een wirwar van snelwegen, autovia's, N-wegen en andere wegen waar je als fietser niet wilt zijn. Één blik op de OpenCycleMap in mijn smartphone leerde mij dat er een paar honderd meter vanaf het punt waar ik stond (Google maps) een onverhard voetpad langs de rivier liep, dat zo ongeveer midden in de stad eindigde. De GPS bood mij avontuur (want was de route wel goed te fietsen?), vrijheid (want ik kon zelf de route kiezen) en, naar bleek, een fraaie route, in plaats van frustraties en gevaar. Ik had niet het gevoel ergens van beroofd of in welke vorm dan ook beperkt te worden met die navigatie op mijn stuur in plaats van een kaart.
Het avontuur werd zelfs nog vergroot door een enorme, diepe modderplas (stond niet op de OCM...), zodat de fietsen een wasbeurt in de rivier nodig hadden:

Afbeelding
Dat kaartmateriaal vaak ook nog eens veel goedkoper is voor een smartphone, laat ik dan nog buiten beschouwing.[/quote]

OpenStreetMap of OpenFietsMap voor o.a. Garmin is gratis.
Moos60 schreef:OpenStreetMap of OpenFietsMap voor o.a. Garmin is gratis.
Voor de smartphone uiteraard ook, maar bv. met de app Viewranger kun je topo-kaarten per rastergebied van een aantal vierkante km downloaden op je smartphone, dit pakt zeer voordelig uit omdat je alleen het gebied langs de route hoeft te downloaden. Van de meeste West-Europese landen kun je zo voor een paar euro zeer gedetailleerde kaarten verkrijgen voor een fietstocht van honderden kilometers (schaal 1:100.000 of 1:200.000).
Hallo,

wij ervaren dat je makkelijk contact legt met de bevolking van het land waar je fietst, vermits we ofwel een routeboekje volgen, ofwel met een kaart fietsen vragen we bij de minste omleiding voor alle zekerheid de weg aan de mensen, je hebt dan al snel een kort praatje :D

een nadeel van routeboekjes is dan weer dat als je door een bos moet en een afslag of pad mist, je wel lekker lang zoet kan zijn met zoeken, zoals we tot onze schande hebben moeten ervaren in het Harz, maar daaruit leert een mens,

gps zal zijn nut zeker hebben, maar tot hiertoe hebben wij er nog geen behoefte aan,
ook stel ik me de vraag: bestaat het risico met gps niet dat je er teveel op gaat vertrouwen en geen boekje meer meeneemt of erger nog, geen kaart ?
of wat als je gps gestolen wordt onderweg of stuk gaat?

Frank en Diane
frank en diane schreef:Hallo,

of wat als je gps gestolen wordt onderweg of stuk gaat?

Frank en Diane

dan heb je pech.....dat geld voor al het materiaal dat je bij hebt...je tent, bagagetas, fiets, gsm, fototoestel ...noem maar op.....
de kans dat je gps gestolen word is trouwens vrij klein als je wat oplet, steek dat ding gewoon bij je als je een uitstap maakt.....
frank en diane schreef:of wat als je gps gestolen wordt onderweg of stuk gaat?
Dan kun je m.b.v. een kaart alsnog een zo leuk mogelijke route uitstippelen. De stand van de zon, waterwegen, spoorlijnen, heuvels, wegwijzers, landschapdoorsnijdende wegen en hoogspanningskabels geven je indicaties waar je je ongeveer bevindt. Als de GPS-ontvanger écht stuk is, dan is kan het als een dure steen ook nog eens bescherming bieden tegen agressieve honden. Een multifunctioneel onderdeel van je uitrusting dus.

Ik stam qua GPS-ontvangergebruik nog uit de tijd van de gele Etrex, toen er amper meerdere modellen waren. Een route bestond uit waypoints, niet uit wegen of fietspaden. Dat waren de jaren '90. Pas later kwamen de Vista, Legend, etc. De modellen met een "x" in de naam waren helemaal een revolutie. Het was de periode dat je met de GPS je dwars door een dichtbebost terrein kon verplaatsen en er bij een clif achter kwam dat op de vouw van de papieren kaart hoogtelijnen sterk geconcentreerd stonden. Dan kon je weer omdraaien en een nieuwe route zoeken.
Oftewel, in het begin van de GPS-ontvangersperiode was er een coëxistentie tussen kaart en GPS: het vulde elkaar aan. Ik proef uit de vraagstelling van Bert echter een óf-óf-stelling. Eerlijk gezegd kan ik met beiden overweg en kies datgene wat me op dat moment het beste uitkomt.

Tijdens m'n eerste fietsvakantie heb ik een half jaar lang door 3 landen heen gefietst, zonder GPS-ontvanger. Een zeer ruwe kaart van iPeru bracht me op de mooiste plekjes, omdat ik ook aan de lokale bevolking vaak de weg vroeg. In de zijlijn schreef ik dorpsnamen op die ik verderop langs de route tegen zou komen. Op de vraag of het tussen dorpjes veelal omhoog ging, vlak was, of omlaag ging, kwamen vaak goede antwoorden. Tussen de dorpsnamen kwam dan een vlak pijltje te staan, of een pijltje omhoog of omlaag. Simpeler kan het niet en meer info heb je daar niet nodig (mits je voor een week aan voedsel bij je hebt). Het ultieme gevoel van simpelheid kwam naar boven toen ik werd verwelkomd door de burgemeester van een gehuchtje genaamd Cajamarquilla: "Welkom, u bent onze allereerste toerist ooit." De volgende ochtend ging de burgemeester bellen met het provinciehuis, met de vaste lijn-telefoon van de kruidenier: de enige telefoon in het hele gehucht.

Van de andere kant... Bij 3 weken door Schotland vond ik het wel prettig om de fietsvriendelijkere routes te kunnen volgen. Soms half mountainbikend door de mooiste gebieden van Schotland, alleen maar omdat de Pennines Cycleway op de kaart in de GPS-ontvanger stond. In dichter bebouwde gebieden zijn er zoveel wegen en fietspaden, dat ik het toch wel erg prettig vind om net dat ene rustige fietspad te kunnen vinden. Met een grove kaart lukt dat simpelweg niet. Met de GPS-ontvanger kon ik zowel een overzicht tevoorschijn toveren van verschillende Sustrans-fietsroutes door het VK heen, alsmede precies dat ene, rustige fietspad terugvinden op 10 meter nauwkeurig.

GPS-ontvangers zijn geëvolueerd tot zeer bruikbare apparaten, maar met beperkingen. Net als kaarten.
Ik ben ook een GPS-vrije fietser om een aantal redenen: ik heb geen smartphone, ik weet dat ik niet zo handig ben met die digitale apparaten (bij mij werkt het iig nooit) maar ook omdat ik geen zin heb elke avond naar een stopcontact te gaan zoeken. Bovendien kampeer ik bij voorkeur wild en vaak ook meerdere avonden achter elkaar. Een GPS zou niets voor mij zijn.

Bovendien vind ik kaarten wel een zekere charme hebben. Het is (meestal) leuk om een beetje te puzzelen en alle aanwijzingen op de kaart te gebruiken. En zoals opgemerkt, is het vragen van de route altijd een hele prettige manier om met de plaatstelijke bevolking in contact te treden.