Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opknapfiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Opknapfiets

Het is echt 100% zeker geen stuurpen met vering. Het rammelt en beweegt alle kanten op. :wink: Maar bedankt voor het meedenken. Het vervangen lijkt me toch de beste optie, maar tot nu toe is het met al mijn gereedschap nog niet gelukt het ding überhaupt los te krijgen.

Wauw Berger, dat zou geweldig zijn! :D Ik stuur je zo dadelijk een PB.
Dat je je stuur niet los krijgt, kan ook met de handelingen die je doet te maken hebben. Beschrijf eens de stappen die je hebt gevolgd?
Ik bedoel dat ik het stuur niet loskrijg van de stuurpen. Ik heb gewoon met een passende steeksleutel geprobeerd de boutjes los te krijgen, maar er kwam geen beweging in.
Ik hoop dat je inbussleutel bedoelt? Want dat ding verwijder je niet met een steeksleutel?
Jeetje wat stom. Ja die bedoel ik inderdaad. (Zie hier: zo technisch ben ik dus!)
Heb je het met een lange geprobeerd? Of zijn hele korte. Ik kan me voorstellen dat ze aardig vast zitten. Maar ik ben er nog geen 1 tegen gekomen die niet los wilde :)
Anders je inbussleutel verlengen met iets.

Dagje in laten weken met kruipolie anders?
En, geen geintje, maar: draai je de goede kant op? Je werkt misschien vanaf boven met de imbus naar je toe. Dat is dan net de andere kant op draaien dan je denkt. En zeker als het vast zit ga je twijfelen:). Anyway, long shot, maar... succes :wink: !
Travelmaster schreef:En, geen geintje, maar: draai je de goede kant op? Je werkt misschien vanaf boven met de imbus naar je toe. Dat is dan net de andere kant op draaien dan je denkt. En zeker als het vast zit ga je twijfelen:). Anyway, long shot, maar... succes :wink: !
Haha, nou precies, ik begon ook te twijfelen dus ik heb het beide kanten op geprobeerd! Goede tips allemaal. Mijn inbussleutel-tool was ook vrij goedkoop en ik heb het idee dat ik met een losse (lange) inbussleutel meer ga bereiken. En de olie zou ook kunnen werken. Bedankt!

P.S. Iemand ervaring met Bike-Components.de ? Het lijkt wel alsof de banden die ik wil hebben daar gewoon tientallen euro's goedkoper zijn. Maar ik twijfel, omdat er 'drahtreifen' achter staat en Google mij niet echt kan vertellen wat dat is... (of ik zoek niet goed genoeg) http://www.bike-components.de/products/ ... eifen.html
Uitstekende ervaringen met bike-components.de, er ligt hier net weer een pakketje op de mat. Als je 1 band bestelt heb je de verzendkosten al weer 'terugverdiend'. Let wel even op met niet-voorraad artikelen, meestal doen ze geen deelleveringen (tenzij je natuurlijk toestemt om 2x verzenden te betalen of als het een fout van BC is), dus het pakketje is pas verzendklaar als het laatste artikel er is. Vanaf verzendklaar is het binnen 2-3 werkdagen binnen, mijn bestelling was van de donderdag voor pasen, vandaag op de mat, met DHL track&trace.

Kijk voor je banden even goed of het de draad of de vouwversie is, je kunt alle beschikbare types vinden op de site van Schwalbe. Als het prijsverschil heel groot is zit je waarschijnlijk naar 2 verschillende types te koekeloeren.
OmeGerrit schreef:Kijk voor je banden even goed of het de draad of de vouwversie is, je kunt alle beschikbare types vinden op de site van Schwalbe. Als het prijsverschil heel groot is zit je waarschijnlijk naar 2 verschillende types te koekeloeren.
Ik snap 'm nu, bedankt. Ik lees op het fiets.nl forum dat vouwbanden kwalitatief beter zouden zijn dan draadbanden. Ben benieuwd naar welk merk/model banden jullie hebben en of dat draad- of vouwbanden zijn. Iemand? :) Ik heb geen enkele ervaring en heb op basis van de info op vakantiefietser.nl mijn keuze laten vallen op de Schwalbe Marathon Mondial, maar sta open voor andere meningen.

Ik vraag me ook af in hoeverre je het verschil echt gaat merken op een twee weken durende vakantie naar België. Maar als ik het doe, dan doe ik het wel graag gelijk goed.
Ik zou even goed zoeken op het forum voor diverse meningen over diverse banden. Ik heb eventueel nog wel een paar Schwalbe Marathon Deluxe Evolution 37-622 vouwbanden in de mats. Ik had ze gekozen voor onze rondreis op Sri Lanka met het oog op het wegdek en robuustheid en dat is prima uitgepakt, maar inmiddels heb ik ook de Racer geprobeerd en die vind ik net iets lekkerder rijden. Die Deluxe heeft zo'n 1500km gereden zonder lekke banden, prima staat dus. Voor een hele fijne appeltaart moeten we wel zaken kunnen doen, stuur maar een pb als je interesse hebt, omgeving Haarlemmermeer.
Dankjewel OmeGerrit, voor de tips en het aanbod! Ik ga me nog even wat meer verdiepen in banden. Fora bieden zowel inzichten als veel verschillende en tegenstrijdige meningen, dus ik lees rustig verder...
Ik krijg het idee dat de velgen inderdaad doorgeremd zouden kunnen zijn. Er is zeker een ingesleten gleuf aan de zijkanten van de velg. Ik heb hier eerder niet op gelet en zelfs niet eens aan gedacht, maar bij het teruglezen van dit topic zag ik dat iemand het opperde en ben ik er kritisch naar gaan kijken.

Ben bij een fietsenmaker gaan navragen wat nieuwe wielen met goede velgen en naven kosten en die kwam op materiaal + uurloon op rond de 200 euro. Toch een behoorlijke smak geld voor een oudere fiets. Ik heb het idee dat op z'n minst het voorwiel er toch zo op te zetten is? Dus dat ik dat ook zelf zou kunnen doen. Iemand ervaring met achterwielen monteren? Misschien dat ik dan wel gewoon een set bestel via Bike Components.

Tot nu toe heb ik er nog niets aan uitgegeven (behalve bij de aankoop natuurlijk), en ik begin wel te twijfelen of het de moeite waard is. Ik kan hem altijd nog doorverkopen en op zoek gaan naar een fiets waar minder aan hoeft te gebeuren. Iemand een mening? :D
Of je kijkt op marktplaats naar een andere wielset.
Dat kost je 50 euro.
Zoveel hoefde er niet aan te gebeuren.
En als je zelf het niet erg vindt dat hij er niet uit ziet ( lak plekjes )
kan je hier best een leuke fiets mee bouwen.

En is die gleuf niet gewoon je slijt indicator? Want sommige wielen hebben een gleuf in het remvlak zitten om je zo te laten zien of hij wel of niet versleten is.
Het is niet de slijtindicator nee. Geen idee of die er ooit heeft gezeten; hij is in ieder geval niet (meer) zichtbaar. Ik ben me nu ook nog aan het verdiepen in velgen, naven, spaken, e.d. Als ik hem opknap, wil ik het ook goed doen, en ik vraag me af in hoeverre het nodig is om te investeren in handgespaakte wielen. Zijn fabriekswielen met kwaliteitsonderdelen nou echt zoveel slechter? Ik ben niet van plan enorme hoeveelheden bagage mee te nemen, rijd niet off-road en ook niet in onherbergzame gebieden...
Misschien handig als iemand met kennis even naar je fiets kijkt. Dan weet je gelijk wat er vervangen zou moeten worden voor je op pad gaat...
Zit je in de buurt van Purmerend?
Ik denk dat ik het nu wel redelijk op een rijtje heb. Het is een hele rits (bijna alle vervangbare onderdelen behalve de aandrijving :lol: ) maar de kosten vallen me alles mee, zeker omdat ik veel zelf ga doen. Met hulp van mijn vader, die veel meer ervaring heeft met dit soort dingen. En misschien dat ik ook nog wel voor een check-up langs de fietsenmaker moet, maar ik denk dat ik het beste kan controleren of alles goed werkt door er gewoon op te gaan fietsen. Voor de geïnteresseerden, de waslijst:

- Nieuwe velgen/spaken/naven: daar ben ik nog niet uit. (Maar ik neig naar fabriekswielen met LX naaf, naafdynamo en namaak Exal-velgen van Roseversand; die dan laten naspannen bij een fietsenmaker) + velglint
- Nieuwe binnen- en buitenbanden Schwalbe Marathon
- Voor- en achterverlichting voor naafdynamo
- Rem- en derailleurkabels vervangen en afstellen
- Remblokjes vervangen
- Nieuwe stuurpen
- Stuurfoam
- Achterwielstandaard
- Bidonhouders
- Fietsbel
- Brooks dameszadel (huidige zadel is voor een heer)

Totale berekening voor alle onderdelen: €325,-
+ €100,- aanschafkosten brengt mij op €425,- voor een aardige vakantiefiets.

Maar nogmaals, ik twijfel nog over de wielen.
Leuk project! Ik heb voor mijn vriendin ook een fiets opgeknapt om als vakantiefiets te gaan gebruiken (een Giant hybride die zonder voorwiel bij het grofvuil lag). Met een vergelijkbaar boodschappenlijstje als in bovenstaand bericht kwam ik op ongeveer 250 euro uit. De wielen komen ook van Roseversand (Deore met Xtreme/Exal XX19 velgen). Die geven na een paar honderd kilometer vooralsnog geen krimp, hoewel de beproeving met volle bepakking volgende maand pas komt.
Ik zou toch ook even overwegen om de trapas en balhoofd na te laten kijken voordat je de boel in elkaar schroeft. Het is voor de goede fietsenmaker een klusje van niets om in een kaal frame een nieuw balhoofd te persen en de trapas in ieder geval van nieuwe kogels en vet te voorzien. Als de fiets eenmaal is opgebouwd is dat toch wat meer werk en als je toch lang met de fiets verder wil zeker het overwegen waard.
Oh, en vergeet je gereedschap niet. Om iets te noemen, je kunt natuurlijk met een nijptang kabels op lengte maken, maar een kabeltang geeft zoveel beter resultaat, voor binnen- en buitenkabels. Je kunt dan gewoon een paar meter kabel bestellen en die aan de fiets op lengte maken.