Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor solofietsers - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tips voor solofietsers

Over alleen is maar alleen en zielig enzo; daar was ik ook een beetje bevreesd voor bij aanvang van mijn eerste solo reis, en na eerder met vriendin te hebben gefietst.
Zorgen voor niets, zo bleek, want het is over het algemeen heerlijk om echt de rust, ruimte en vrijheid te hebben om een lang stuk alleen te fietsen. Bovendien kom je voldoende mensen tegen; de solo reizigers herkennen elkaar meteen.
Wat altijd blijft is natuurlijk dat je je ervaringen niet met een ander deelt.
Als vrouw alleen is het ook weer anders (ben man), dat kan ik me wel voorstellen.
Maar ik ga het zeker weer doen.
Leuk om in te zoomen op wat de horde is voor alleen fietsen. Wie heeft er hier op dit forum een diefstal meegemaakt terwijl solo-fietsend? Wat was (eenvoudig) te voorkomen geweest met een maatje?
aandegracht schreef:Leuk om in te zoomen op wat de horde is voor alleen fietsen. Wie heeft er hier op dit forum een diefstal meegemaakt terwijl solo-fietsend? Wat was (eenvoudig) te voorkomen geweest met een maatje?
Ik fiets al jaren vrijwel altijd solo. Ik heb nog nooit een diefstal meegemaakt. Hoewel ik was ooit een bidon kwijt, maar of 'ie gestolen was is nooit wetenschappelijk vastgesteld. En in Australië kampeerde ik ooit helemaal alleen in een natuurpark. 's Nachts werd ik wakker van knagende geluiden. Toch 'n beetje angstig durfde ik niet te gaan kijken. De volgende ochtend bleek driekwart van de bidon die nog op mijn fiets zat, te zijn weg geknaagd. Geldt dat ook als diefstal?
Maar even serieus. Als ik boodschappen ga doen of een attractie bezoeken doe ik dat inmiddels zonder probleem. Ik zet mijn fiets wel altijd op slot, maar mijn fietsentassen etc. hebben verder geen beveiliging. Stuurtas (met dure fotocamera) neem ik wel (bijna) altijd mee naar binnen. Waar ik mijn fiets met bagage o.a. achterlaat: In the middle of nowhere op parkeerterreinen om een wandelingen van enkele uren te maken; bij winkelcentra (vlakbij een ingang) om boodschappen te doen en te lunchen; midden in Berlijn om een museum te bezoeken, etc.
In Noorwegen heb ik wel in Trondheim meegemaakt dat ik na enkele uren struinen constateerde dat mijn fietstas open was gemaakt zonder dat er iets weg was. Maar dat was vlak na de aanslagen in Oslo en Utoya. Misschien was het wel de politie geweest.
Ik moet zeggen dat het mij wel verbaasd dat in het algemeen in dergelijke situaties en op campings zo weinig gestolen wordt (afkloppen!).

Gerd
aandegracht schreef: Wie heeft er hier op dit forum een diefstal meegemaakt terwijl solo-fietsend? Wat was (eenvoudig) te voorkomen geweest met een maatje?
Fiets gestolen in Vilnius vanaf de camping.
Was het te voorkomen geweest met een maatje? Ja! Als die bij de fietsen had gezeten en wakker was gebleven. 8)
Nee dus.

Peter
Eind mei ga ik Solo fietsen richting Zuid Limburg (verder) ga proberen zo weinig mogelijk mee te nemen :shock: wil in principe in mijn tent slapen, bij slecht weer wil ik gebruik maken van " Vrienden op de fiets " Wat zijn jullie ervaringen met deze organisatie?
Ik heb op het forum ooit gelezen dat een aanhangerremkabeltje en een slot voor je tassen prima werkt, ga dat dus ook meenemen, zelf ben ik een vrouw, fiets op een herenfiets, ben niet bang dat er rare dingen gebeuren.
Ik wil alleen fietsen puur om eens op mijn zelf aangewezen te zijn, en niet afhankelijk van een ander te zijn.
Het plan is in het najaar naar Marokko te gaan fietsen, dit ga ik echter in een groep ondernemen.
Bedankt allemaal voor de spoedige en behulpzame reacties.
Ten eerste hoop ik dat dit onderwerp open kan blijven voor anderen die nog tips in deze trend nodig hebben.
Sinds ik hem ben begonnen leek het me wel eerlijk om een aantal vervolgen te plaatsen. Daar wil ik wel bij vermelden dat ik een zeer klein budget heb waarvan ik nog een eenpersoonstent en andere grote aankopen van moet doen.
Ik wilde ook nog duidelijk maken dat dit mijn eerste soloreis is maar niet eerste fietsreis. In Wim's pdf en Robertjan's reactie staan veel nuttige informatie maar het is niet allemaal op mij van toepassing. (Wel bedankt!)

e-reader: ik ben al een tijdje bezig een te kopen, gaat zeker mee. ipod zou ik ook wel willen maar cf. budget

Bagage: Vorige keer heb ik voor een groepsreis een Bob Yak gehuurd en dat beviel goed. Alleen voor de Zwitserse alpenpassen moest hij met de trein mee. Ik zou dus het liefst een fietskar kopen nu maar gezien mijn budget gaat dat een goedkope worden, dus eigenlijk namaak-Bob.
Ik overweeg ook nog fietstassen maar ik heb nog geen bagagedrager op mijn fiets en geen tassen dus dat zou een extra kost zijn van minstens €150.

Wanneer: Ik hoop begin April weg te gaan (zo niet eerder), de Jutlandroute te volgen door Denemarken en dan oversteken naar Noorwegen. Daar een of meerdere weken op een boerderij vrijwilligerswerk doen en dan via Zweden, (en misschien Berlijn) terug naar Nederland.

Diefstal: Fijn dat hierover wat meer naar voren is gekomen. Het is inderdaad fijn als een maat oppast terwijl de ander boodschappen doet. Gezien mijn bestemming zal het niet een groot probleem zijn.
Ik zal alleen waarschijnlijk geen fietstassen maar kar hebben. Heeft iemand ervaring met die op slot zetten?

Reparatie: Helaas zijn alle cursussen al volgeboekt dus zal ik zonder moeten doen. Zal wel lukken 8)
Het is natuurlijk erg vervelend dat je spullen gestolen werden maar zo verhaal met die politiefoto's is het bijna (maar nog lang niet natuurlijk) waard Peter. Prachtig om te lezen.
Peter M schreef:
aandegracht schreef: Wie heeft er hier op dit forum een diefstal meegemaakt terwijl solo-fietsend? Wat was (eenvoudig) te voorkomen geweest met een maatje?
Fiets gestolen in Vilnius vanaf de camping.
Was het te voorkomen geweest met een maatje? Ja! Als die bij de fietsen had gezeten en wakker was gebleven. 8)
Nee dus.

Peter
Op sommige stadscampings van grotere steden in het voormalige oostblok moet je alert zijn. In Bratislava en Talinn gaven de beheerders mij bij aankomst al het advies om mijn fiets 's avond bij hen in het gebouw achter slot en grendel te zetten.
In Talinn bleken 's morgens diverse auto's open gebroken terwijl de eigenaren ernaast in hun tent lagen te slapen. Laat je niet bang maken, want dit verschijnsel schijnt alleen voor te komen in de grotere steden. Elders heb ik het in deze landen niet ervaren.
Het is vaak een kwestie om de situatie juist in te schatten en je gezond verstand te gebruiken
In Tallin heb ik geen ervaring omdat ik daar niet op de camping heb gestaan. In Riga stond ik op de stadscamping. Fiets op slot vlak achter de dag en nacht aanwezige bewaking.
In Vilnius werd op de maandag dat ik vertrok een zeecontainer geplaatst voor fietsen (kalf en put). Ik weet niet of die er nog staat.

Peter
Ben toen ook in Litouwen geweest met uitwisseling. Ik leefde dus een week echt met de mensen mee daar. Was inderdaad erg crimineel zodra het donker werd. Ik sliep in zo'n Sovjet bunkerflat. Hele avond hoorde je geschreeuw en alarmen buiten. Als we van de disco of een ander feestje terug naar huis liepen had je constant junks en dergelijke over straat (en bij het ziekenhuis) hangen. De mensen waar we bij woonden hielden ons ook altijd zoveel mogelijk bij iedereen vandaan omdat ze anders bang waren dat we overvallen zouden worden.

Ze hadden het uberhaupt niet echt op buitenlands onder bepaalde delen van de bevolking. Het lange wachten op vrijheid enz en alle het gedoe wat er in die tijd gebeurde bracht nog veel oud zeer. Toen we Engels spraken in een winkel werden we bijna in elkaar geslagen door een aantal mensen omdat ze dachten dat we Amerikanen waren...

Het was uiteindelijk wel 1 van mijn mooiste reizen die ik gemaakt heb. Zoveel mooie dingen beleefd en gezien. Prachtige steden en als je de juiste hebt erg aardige bevolking.