Ik vind mensen pas dom als ze hun ongelukverhalen vol trots en schaterlachend vertellen en het de volgende keer precies hetzelfde doen.Yopie schreef:En dit soort verhalen vertel ik liever niet, dit laat nl alleen maar zien hoe dom ik ben.
Leon
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:dat er al rohloff naven waren met 36 spaken wist ik niet eens, dacht altijd dat het 32 spaken waren.....weer een weetje erbij.....Matthie9001 schreef:Het aantal spaken maakt wel degelijk uit en is een belangrijke factor die de sterkte van het wiel bepaalt (uiteraard naast soort/kwaliteit spaken & velg en de bouwkwaliteit; o.a. evenredige spanning op de spaken). Er wordt niet voor niets geadviseerd om voor een vakantiefiets, zeker bij het achterwiel, te kiezen voor 36 spaken. Een rohloff-naaf is overigens al een tijd gewoon verkrijgbaar in 36-spaaks variant dus ik begrijp de eerste vraag niet zozeer.
Verder klopt het inderdaad dat je helemaal niks zelf kunt (laten) repareren aan een rohloff-naaf, als deze stuk is moet hij terug naar de fabriek in Duitsland. De vraag is natuurlijk hoe reëel deze situatie is en of voordelen van een rohloff-naaf er niet tegenop wegen, derailleurs hebben weer andere nadelen (kwetsbaarder, slijtage).
Een rohloff-naaf is niet ‘de’ beste oplossing voor vakantiefietsen, het is een optie: een versnellingsnaaf met vóór- en nadelen. De keuze hangt m.i. veel af van de manier waarop je wilt reizen en in hoeverre je met fiets(techniek) bezig wil zijn.