Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wielen en meer... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

wielen en meer...

Dat van die wolven was best cool.
Yopie schreef:En dit soort verhalen vertel ik liever niet, dit laat nl alleen maar zien hoe dom ik ben. :wink:
Ik vind mensen pas dom als ze hun ongelukverhalen vol trots en schaterlachend vertellen en het de volgende keer precies hetzelfde doen.
Leon
Natuurlijk is het zo dat de verhalen over onverwacht ongemak wel de verhalen zijn die je van een vakantie bijblijven... Maar ik heb ze liever niet. Achteraf zijn het mooie verhalen, maar als ik op reis/vakantie ben, is achteraf nog ver weg.
Matthie9001 schreef:Het aantal spaken maakt wel degelijk uit en is een belangrijke factor die de sterkte van het wiel bepaalt (uiteraard naast soort/kwaliteit spaken & velg en de bouwkwaliteit; o.a. evenredige spanning op de spaken). Er wordt niet voor niets geadviseerd om voor een vakantiefiets, zeker bij het achterwiel, te kiezen voor 36 spaken. Een rohloff-naaf is overigens al een tijd gewoon verkrijgbaar in 36-spaaks variant dus ik begrijp de eerste vraag niet zozeer.

Verder klopt het inderdaad dat je helemaal niks zelf kunt (laten) repareren aan een rohloff-naaf, als deze stuk is moet hij terug naar de fabriek in Duitsland. De vraag is natuurlijk hoe reëel deze situatie is en of voordelen van een rohloff-naaf er niet tegenop wegen, derailleurs hebben weer andere nadelen (kwetsbaarder, slijtage).

Een rohloff-naaf is niet ‘de’ beste oplossing voor vakantiefietsen, het is een optie: een versnellingsnaaf met vóór- en nadelen. De keuze hangt m.i. veel af van de manier waarop je wilt reizen en in hoeverre je met fiets(techniek) bezig wil zijn.
dat er al rohloff naven waren met 36 spaken wist ik niet eens, dacht altijd dat het 32 spaken waren.....weer een weetje erbij.....

ik stelde deze vraag enkel en alleen vanuit het idee "wat als" een klassieke versnelling mag bijna uiteen vallen dan krijg je die nog wel hersteld ergens te velden (als je wat klein materiaal bij je hebt) het onderhoud vind ik persoonlijk erg overroepen eigenlijk, mijn woon werk fiets waar ook best al eens wat op geladen word krijgt geen onderhoud, nul komma nul, en word dag in dag uit gebruikt, eenvoudige deore afmontage, met deze fiets deed ik vroeger mijn fietsreizen
het verhaal van 48spaken en rohloff.... Let goed op wat rohloff beweerd over 36 spaken met hun hubs.
http://www.rohloff.de/en/technology/wor ... stability/