Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga signature 29 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga signature 29

@m276
De fiets is al besteld dus we zullen zien of de nieuwe xt sucks.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het prima spul is. Alle gerenommeerde merken gebruiken xt dus ga er vanuit dat het goed is. Er is ook nog altijd zoiets als garantie :)
Het zal vast wel goed gaan. Wat je -preventief- aan je fietsenmaker zou kunnen vragen, is om de naven van extra vet te voorzien. Bij mijn XT-naven op de MTB was dat wat karig aangebracht.
Het zou ook wel meevallen.
Er is om gewicht te besparen iets ingeleverd op de duurzaamheid.
Komt vast goed :P
(Veel) vaker vervangen voor (veel) meer geld (en milieu-impact?). Op reizen door minder ontwikkelde gebieden mogelijk ook méér vervangen omdat daar ter plekke verkrijgbare onderdelen niet compatible zijn.
Zijn er mensen die zowel (S)LX als XT versnellingen al hebben gehad? Voelden jullie echt een verschil in schakelgedrag?
brokmaker schreef:Zijn er mensen die zowel LX als XT versnellingen al hebben gehad? Voelden jullie echt een verschil in schakelgedrag?
Shimano heeft de onhebbelijk eigenschap al sinds jaar en dag elk jaar nieuwe versies uit te brengen, bovendien zijn er binnen een jaar ook nog verschillende uitvoeringen mbt de kabelloop.
Dus als je het goed wilt vergelijken heb je al meteen vele tientallen verschillende derailleurs.
Erger is dat een miniem verkeerde afstelling, een fiets die niet helemaal de buizen heeft lopen als shimano het zich voorstelde of een cranckstel dat aan het einde van het bereik van de kooi van de voorderailleur zit al snel grotere gevolgen voor het schakelgedrag dan de letters op de derailleur.
Leon
Ik ben het niet met Eric eens dat die Koga mooier zou zijn dan een maatfiets. Bij een maatfiets is niet alleen de maat perfect, maar is ook de buizenkeuze precies geoptimaliseerd voor je lichaams- en bagagegewicht. Te slap is niet fijn, maar te stijf en stug evenmin. En waarom een maatfiets geen vork met SON SL connector zou kunnen hebben weet ik evenmin. Sterker nog, bij een echt mooie maatfiets kun je allerlei kleine details precies krijgen zoals je het hebben wilt. Denk aan de plaats van de bidon of pompnokken, kabelgeleiding voor een racestuur, of wat dan ook.

Nu nog even over Shimano. Eerlijk gezegd vind ik alle Shimano derailleurs/shifters goed schakelen. De duurdere modellen zijn wat lichter en gaan misschien wat langer mee. Het grootste probleem zit tegenworodig bij de cranks en de naven. XT naven hebben nu een dikke alu as waardoor de naaf iets stijver is en een beetje lichter (fijn voor wedstrijd mtb-ers). Helaas is er daardoor veel minder plek voor de lagers, die dus veel kleiner en kwetsbaarder zijn geworden. En dit is geen louter theoretisch verschil. Iets dergelijks is er aan de hand bij de cranks met buitenboordlagers. Bijna alle Shimano cranks zijn nu zo gebouwd. Dat maakt ze ook weer lichter en stijver. Helaas zijn ook hier weer de lagers het kind van de rekening, met voorspelbare gevolgen.
Dit maakt het voor grote fietsfabrikanten lastig. Ze krijgen flinke (heel flinke dus) kortingen op de inkoop van complete groepen, maar moeten dus de onbetrouwbaarheid van sommige huidige mtb onderdelen op de koop toe nemen. Het alternatief van per onderdeel de technisch beste keus maken is voor hen bedrijfseconomisch niet aantrekkelijk, ook al is dat de beste manier om een degelijke vakantiefiets te krijgen.
Wim