Leon schreef:....., velgen nota bene van het merk Mavic - kunnen fysiek dus helemaal niet en moeten op dit moment uit elkaar springen. Ik kan beter beschermende kleding dragen...
Leon
Lelijke eend, VW kever; miljoenen mensen waren er gelukkig mee. Toch zijn deze auto's vervangen door iets beters. Al was het alleen maar omdat die dingen zo veilig waren als een kartonnen doos. Ze reden wel die auto's en met gebuste velgen kan je ook rijden. Maar het is nog niet tot de busjes-liefhebbers
doorgedrongen dat die busjes NIET bijdragen tot de stijfheid/sterke van een velg. Het is (1) overbodig gewicht !! , (2) kost meer zelfs en (3) kunnen kapot/coroderen. Wat er NIET aanzit kan niet kapot. En als je de naam Smolik ziet en Gert Schraner en Gerrit Gaastra dan kan er best wel eens iets aan de hand zijn.
Eend en VW Kever zijn niet meer van deze tijd; velgbusjes ook niet meer: "Ösenlose Felgen sind oft als V-Profilfelgen ausgeführt, mit dickem Boden von ca. 3mm, die Ösen überflüssig machen. Man wird noch kaum einen Systemlaufradsatz mit Ösen finden."
Het verhaal achter de busloze velgen is leuk om te lezen, zoals deze: " Das augenfälligste und wichtigste Merkmal ist die Felgenhöhe. Dort, wo früher Schlauchreifenfelgen mit 13mm Höhe normal waren, hat sich im hochleistungsbereich mit Aluminium heute eine Profilhöhe von 24-30mm etabliert. Die Höhe verleiht der Felge schon im Nicht-aufgespeichten Zustand eine gewisse vertikale Starre, was für die Belastbarkeit des fertigen Rades und die Eignung für wenig Speichen Grundvoraussetzung ist .Die konventionelle Methode ist die der doppelten Öse. Die Ösen alleine machen die Felge aber ca. 50g schwerer, ohne Gesamt-Stabilität zu erzeugen. Mit den heute üblichen Speichenspannungen setzen sich doppelte Ösen merklich und erfordern häufigeres Nachzentrieren. Klassischer Vertreter: Mavic Open Pro.
Einige Felgen gehen den Weg der einfachen Öse, verbunden mit einer Wandstärke von knapp 2mm um die Öse. Das funktioniert, obwohl weniger Aufwand als doppelt geöst, schon ganz gut; nur hinten rechts kann es zuweilen doch noch Ärger in Form von Einrissen geben. "
http://radplan-delta.de/rennradtechnik/ ... chnik.html
Let OP : het is een totaalplaatje dwz; 25 mm en liever 30 mm hoge V-velg want dan zit de nippel automatisch in de wat dikkere velgpunt/velgtophoek.
Overigens zie je tegenwoordig alleen maar die busloze V-velgen op stadsfietsen, E-bikes en racefietsen. Allemaal mogelijk omdat de nieuwste automatische wielbouwmachines nu met busloos kunnen om gaan.
1 van de pioniers op dit gebied is een Hollandse bouwer van wielbouwmachines.
http://www.hollandmechanics.com/
Kortom:
(1) de busjes WAREN er voornamelijk tbv machinale wielbouw danwel uit (fietswereld kenmerkende-) onwetendheid; de velg/wiel ZELF werd er slechter, of minder goed van.
(2) velgen/wielen zijn door busloos, icm V-velg, goedkoper en aanzienlijk beter geworden.
Dus Leon, met deze velgen onder je fiets ga je opeens vanwege aero V-velgvorm (dit extra voordeel vergat ik nog even) een stuk harder, gevaarlijk hard; trek maar een motorpak aan als beschermende kleding.