Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
Eurus zijn inderdaad topwielen, maar ik zou ze nooit of nooit gebruiken voor een fietsvakantie. Spaakbreuk is heel moeilijk op te lossen onderweg. Neem gewoon een goedkope Mavic CXP22 36 spaaks velg. Dat kan iedere fietsenmaker onderweg oplossen. De kans dat je er problemen mee krijgt is naganoeg onbestaande.
AB schreef: Mijn ervaring bij wedstrijden is dat de snelheid hoger is, de bandendruk maximaal, je accelereert harder, dus meer druk op de aandrijflijn, je stuurt strak door de bochten om daarna weer hard aan te zetten, klinkers, asfalt, maakt niet uit je ziet alleen maar het achterwiel van je voorganger in plaats van de gaten in de weg, je valt enkele keren per jaar, etc.

Mijn trainingskilometers zijn relaxter, je kunt vooruit zien, je kunt iets beter anticiperen door tijdig je lichaamszwaartepunt aan te passen bij drempels en spoorwegovergangen of een scherpe bocht, je hoeft minder urgent te acceleren, je kunt bredere banden toepassen zonder te denken dat je achterloopt op de 23mm concurrenten, etc. Mijn aantal kilometers op de racefiets overstijgt die van mijn trekkingbike: twee setjes eurus wielen, nooit problemen mee gehad op een valpartij na (natte stenen fietste misschien 22kmh). Dan heb je gewoon pech en is het lastig zo'n G3 spakenpatroon te herstellen; ten eerste zitten er exotische spaken in, ten tweede is door de grote tussenruimte het erg lastig om hoogteslagen eruit te krijgen. De wielen dus opgestuurd naar Campa en die hebben het wonderwel goed weten te repareren. Daarna een tweede set eurus gekocht, met van die alu-spaken die je ook onder je Zonda's hebt. Inmiddels 5 jaar en vele kilometers verder en nog zo stijf en kaarsrecht als wat (ondanks vele klinkers en afgelopen weekend nog kasseistroken in Drenthe..... niet mee gevallen uiteraard :).

Nu wil ik absoluut niet beweren dat Zonda's of Eurussen de heilige graal op het gebied van wielbouwers zijn, maar het zijn imho wel goede racewielen. Heb ook nog een set Neutrons en Mavic Cosmic Carbone liggen, die hebben een minder exotisch spaakpatroon, maar voldoen me ook prima met 95kg lichaamsgewicht. Mijn handgespaakte wielset (ultegra naaf/rigida dp18 velg) heb ik kunnen verkopen en heb ze niet gemist. De fabriekswielen voelen stijver en lichter aan. Sterker nog ik heb wel eens een vakantie met racefiets en volgeladen fietskar overleeft die werd gedragen door een Mavic Ksyrium Elite wielset. Deze wielset overleed pas nadat ie werd overreden door zo'n grote SUV.

Maar! Stel dat je een probleem krijgt met gebroken spaken, dan zijn ze bij een handgespaakte wielset iets eenvoudiger te repareren. De kans is ook net iets groter dat de eerste de beste fietsenmaker de standaard spaaklengte eerder op voorraad heeft dan een exotisch model. In geval van Yopie maakt het denk ik niet zoveel uit, die komt zowieso geen fietsenmaker tegen en neemt geen cassette-afnemer mee tijdens haar ULtocht (uiteraard kun je wel reservespaken meenemen en een spakenspanner tbv je voorwiel en de niet aandrijfzijde van je achterwiel).

Toch acht ik de kans ontzettend klein dat je net in die 2500km pech krijgt met eventuele Zonda's. Gaten in slecht asfalt zul je toch moeten ontwijken, ongeacht welke wielset je ook kiest. Pech en overmacht is moeilijk te voorspellen, het blijft een kwestie van risico-inschatting en vertrouwen. Een hangespaakts wielset is misschien het meest verstandig (moet je wel goede bouwer hebben), maar ja, dan mis je wel elke dag die heerlijke campa-ratel en geef toe, die campa-wielen rijden gewoon erg lekker, eenvoudig te onderhouden, goede prijs/kwaliteit verhouding en zien er ook wel lekker eigenwijs uit..... dat past vast wel bij Yopie :).
Duidelijk AB!

Ik ga zo een rondje op de racer trappen en daarna zijn vast alle wieltwijfels als sneeuw in de zon verdwenen. :)

Denk dat door de 95 kg van AB de weegschaal aardig goed zal doorslaan naar de Zonda's, Bergbeklimmer doet zijn best om de Zonda's af te raden maar hij moet dan vooral niet zijn mooie fiets showen en blijft alleen het pech-onderweg-exotische-spaakprobleem over.
Maar Wimmo's tip: 'niet van te voren rampen verzinnen' bevalt mij zeer goed en gelukkig kun je heel makkelijk een racefietsje met een krom wiel in een auto parkeren en zijn de Zweden en Finnen meer dan behulpzaam.

Moet alleen een beetje haast maken met m'n beslissing anders zit ik straks door de sneeuw te glijden.

Bedankt weer!
Ben eigenlijk meer benieuwd of die 28mm bandjes gaan passen. Heb er zelf ook wel oren naar :). Brede banden en aangepaste bandenspanning is een goede schokbescherming voor je wielen en de rest van je fiets.
Wim schreef:Ik zou wel een extra buitenbandje meenemen.
Ik niet. Ultralicht is ultralicht: http://www.parktool.com/product/emergen ... -boot-tb-2
Yopie schreef:[…] banden. Die Pasela's zijn moeilijk te krijgen maar misschien zijn de Conti Grand Prix 4-season wel beter: 'zeer geschikt voor lage temperaturen, nat wegdek en inzetbaar onder extreme omstandigheden'. Misschien overdreven voor Finland maar wel ideaal voor de komende Zweedse herfst waar ze met scherpe steentjes strooien inplaats van met zout (waar ik woon dan).
Conti GP 4-Seasons zijn héérlijke banden. Aanrader.
bergbeklimmer schreef:Bij standaard raceremmetjes is 28 mm de grens.
Hoho, die wordt óók nog door het frame bepaald! Op mijn Koga uit 1995 krijg ik voor nét 25mm (Conti GP 4000S) erin, achter éigenlijk net níet. Even checken, dus, voor je dure banden bestelt en de dag na ontvangst wilt vertrekken.

.tsooJ
Om je twijfel nog wat verder op te rekken. Je kunt ook bij Rose een bombproof set bestellen.
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-racew ... aid:401774

Als ik met een racefiets en bagage ging fietsen dan zou het deze worden. En je hoeft zo geen wielbouwer op de hoek van de straat te hebben. Je kunt ze gewoon online bestellen. Waarom toch die obsessie voorliefde voor de Zonda's? Er is meer te koop. Misschien niet met de uitstaling va Zonda's maar wel even een stukkie meer bombproof.
Werkt dit ook echt? Of is het alleen maar een hebbeding?
Heeft iemand hier ervaring mee?
bergbeklimmer schreef: Waarom toch die obsessie voorliefde voor de Zonda's?
Ik had het internet afgezocht naar sterke en redelijk betaalbare racewielen en kwam steeds weer op de Zonda's uit. En ze zien er door dat eigenaardig spakenpatroon anders uit (ben ik soms nogal gevoelig voor) en moet toegeven dat ik ze zelfs mooi vind (mag dat, een wiel mooi vinden?).
Maar je hebt wel gelijk; ik mag niet de bagage uitvlakken, meer spaken is sterker en wat te doen bij eventuele pech door die vreemde spaken.

Jullie zeggen het trouwens allemaal: handgespaakt en meer spaken is het beste.

Dat Extreme racewielsetje klinkt inderdaad goed, is ook goedkoper en misschien moet ik dat ook maar doen.
Het verstand laten winnen is meestal ook het beste, ben al genoeg op m'n snufferd gevallen door dat eigenwijze hart van me.

Die Conti GP 4-seasons worden ook in het boodschappenkarretje geklikt, o nee ik moet eerst nog kijken of 28mm erin past ..

Zucht.
Ik heb vandaag geloof ik een beetje te hard gefietst, ben nu wel errug leeg.

Bedankt weer!
Yopie schreef:http://www.parktool.com/product/emergen ... -boot-tb-2
Werkt dit ook echt? Of is het alleen maar een hebbeding?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ken het niet (tenminste niet van parktool) maar het zal hoogstwaarschijnlijk goed werken. Een snee in je buiten band laat zich vaak door dit door dingen oplossen. Een stuk leer van een oude porte-monnaie werkt overigens ook goed.
Yopie schreef:
Werkt dit ook echt? Of is het alleen maar een hebbeding?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Meer dan ik zou wensen… werkt prima.
Die Conti GP 4-seasons worden ook in het boodschappenkarretje geklikt, o nee ik moet eerst nog kijken of 28mm erin past ..
Anders koop je een twee setjes? Mochten de 28mm bandjes niet passen, stuur je ze terug. (Gelden in EU-breed min of meer dezelfde regels voor kopen op afstand?) Mochten ze wel passen, stuur je de smallere terug. Of je rijdt ze een keer op, zonder bagage.

Met een setje GP4S en een paar buitenbandplakkers zou ik met een gerust hart op weg gaan.

.tsooJ
Alien schreef:Anders koop je een twee setjes? Mochten de 28mm bandjes niet passen, stuur je ze terug. (Gelden in EU-breed min of meer dezelfde regels voor kopen op afstand?) Mochten ze wel passen, stuur je de smallere terug. Of je rijdt ze een keer op, zonder bagage.
Ik kan de bandjes hier ophalen (okee, tis wel 2 x 2 uur met de auto), fiets gaat achterin en ga gewoon voor de deur de bandjes verwisselen. Begin natuurlijk met de 28mm, past die niet dan ruil ik hem om voor een 25mm.

En die Xtreme wielen, kan ze alleen bij Rose krijgen maar die accepteren geen internetbankieren en ook geen Paypal als het product niet gelijk kan worden opgestuurd. Het wordt blijkbaar tijd dat ik een Visa ga regelen... gaat weer lekker lang duren zo.

Verder heb ik erg veel zin in de reis. Heb alleen nog wat kleine fiets/lichaamongemakken. Zoals onderin de beugels rijden; dat zit eigenlijk niet lekker, 't fietst nerveuzer en het schakelen gaat ook niet lekker (zeer lastig in dit heuvelgebied).
Ook krijg ik soms na het fietsen kramp in m'n kuit, iets waar ik nooit eerder last van heb gehad. Moet ik toch eens over googlen.
En moet ik beter op mijn voeding letten want ik val nu al af van dat racen en dat is nou ook weer niet de bedoeling. Het komt waarschijnlijk doordat ik na een lange tocht geen zin meer hebt om te eten, ben eerder moe dan hongerig (en dat voor een vreetmonster zoals ik).

Maar ik heb alle hoop dat het gaat lukken. Het is voor mij de eerste lange ultralicht bepakte racefiets vakantie, dus lekker spannend.
Maar zonder jullie hulp had ik er vast een potje van gemaakt, dus weer heel erg bedankt!
Yopie schreef:
Alien schreef:
En die Xtreme wielen, kan ze alleen bij Rose krijgen maar die accepteren geen internetbankieren en ook geen Paypal als het product niet gelijk kan worden opgestuurd. Het wordt blijkbaar tijd dat ik een Visa ga regelen... gaat weer lekker lang duren zo!
Als mijn geheugen het goed doet, dan weeg jij zelf niet veel. Verder reis je superlicht. Die Zonda wielen houden het uit met renners (denk aan 80 kg spieren) erop die heel wat meer wegen, dus ik zou nu niet investeren in andere wielen. Het kan dat het toch misloopt en je een slag in je wiel krijgt, maar daar geraak je ook mee tot aan de eerst hulp, maar je hebt evenveel, of meer, kans om er zonder problemen door te komen.

Die emergency tire boot, klinkt allemaal erg mooi en is allemaal lekker duur. Zoek even op internet dakwerkers die met EPDM werken. In de hoeken gebruiken ze vezelversterkte zelfklevende lappen. Een overschotje krijg je gratis mee en daar kan je makkelijk een paar klevers van knippen. (het merk dat in BE en NL bekend is, resitrix, maar er zijn duizenden alternatieven).

Meestal zijn die fietsplakkers hetzelfde spul maar dan een factor 100 per m² duurder.
Over onderin de beugels fietsen:
Bijna iedereen krijgt hier pijn van in zijn rug. Als je dat een half uur continue doet, begin je hem aardig te voelen. Goede raad. Niet doen. Het is ool niet nodig. Je fiets alleen onderin de beugels als het heel rap gaat in een wedstrijd en tijdens afdalingen. De rest van de tijd kun je gewoon lekker met je handen op de remgrepen fietsen:

En over kramp in je kuiten:
Veel drinken!
bergbeklimmer schreef:Je fiets alleen onderin de beugels als het heel rap gaat in een wedstrijd en tijdens afdalingen.
Nooit tegen de wind in gefietst?

.tsooJ
Banden: Conti GP4000s, helemaal mee eens!

Wat betreft je kleding: Compleet regenkleding zou ik ook niet doen. Regenjasje wel altijd mee (het Craft jasje waar je het over hebt, of eventueel en stapje luxer). Wat ik zelf ook altijd doe is overschoenen (regen, kou) en arm/beenstukken mee. Onmisbaar wat mij betreft.
Het zal wel een reden hebben waarom Zonda/Fulcrum3 populair is in het budgetbewuste peloton. Het zijn gewoon mooi ogende sterke stijve en lichte wielen waarbij elke trap raak aanvoelt (zelfs fulcrum heeft nu dat g3 spaakpatroon deels overgenomen, zelfde campa-fabriek)..... scheelt je zoweer 500gram ten opzichte van een zware slappe handgespaakte wielset die zo sterk is als het zwakst gespaakte spaakje (":)"). En die 500gram kun je weer in je zak steken, anders had je vast wel een goedkoper tentje gekocht ;). Bij Rose weet je ook maar nooit wie die wielen spaakt.... dan liever een telefoontje richting een gerenommeerde bouwer (de prijs kan nooit veel verschillen) of simpelweg vertrouwen op de bouwreputatie van Campagnolo. Dat laatste heb ik gedaan (naast vele reviews lezen), toen de gok genomen en geen spijt gehad (veel cyclo's, toertochten en trainingskilometers mee gereden met mijn dikke pens). Dat wil niet zeggen dat een handgespaakte set minder is vwb kwaliteit, laat staan minder practisch. Maar het is wel een beetje een dogma bij vakantiefietsers om altijd te wijzen op eenvoud, simpelheid en bewezen kwaliteit omdat je als fietsreiziger geen wedstrijdjes doet, dus mag het wel wat zwaarder en duurzamer. Ik zie de logica wel, maar bij een racefietsje komt nou eenmaal iets meer emotie kijken, een racefietsje is toch een beetje het verlengde van je ego :).

En als het een hele dag regent en je wilt toch doorfietsen met regenkleding (je zult door en door nat worden, hetzij van de regen, opspattend water of zweet).... dan heeft regenkleding nog wel het voordeel dat het ook de koude wind in een afdaling tegen houdt. Je kunt ook wachten tot het iets droger wordt en dan bezuinigen op de regenbroek, en dat compenseren met beenstukken en overschoenen. Dat gaat denk ik wel werken. In een natte afdaling zijn een paar goede vingerhandschoenen bijna een must, wil je niet onderkoelde vingers krijgen (dat remt zo moeilijk). Het hoofd warm/droog houden met een goede capuchon aan je regenjack lijkt me ook wel een must.
EnriceV schreef:Die emergency tire boot, klinkt allemaal erg mooi en is allemaal lekker duur. Zoek even op internet dakwerkers die met EPDM werken.
Buitenbandplakkers zijn er al voor 2 euro per doosje. Maar bedankt voor de tip!
bergbeklimmer schreef:Over onderin de beugels fietsen:
Bijna iedereen krijgt hier pijn van in zijn rug. Als je dat een half uur continue doet, begin je hem aardig te voelen. Goede raad. Niet doen. Het is ool niet nodig. Je fiets alleen onderin de beugels als het heel rap gaat in een wedstrijd en tijdens afdalingen. De rest van de tijd kun je gewoon lekker met je handen op de remgrepen fietsen.
Ik zat zelf opeens te denken dat het stuur wel eens te breed zou kunnen zijn, want als ik de handen op het stuur heb fietst het niet zenuwachtig.
bergbeklimmer schreef:En over kramp in je kuiten:Veel drinken!
Daar kun je wel eens gelijk in hebben, het is de laatste tijd hier erg warm en ik ben een luie drinker. Zal er beter op gaan letten. Bedankt!
AB schreef:Het zal wel een reden hebben waarom Zonda/Fulcrum3 populair is in het budgetbewuste peloton. Het zijn gewoon mooi ogende sterke stijve en lichte wielen waarbij elke trap raak aanvoelt (zelfs fulcrum heeft nu dat g3 spaakpatroon deels overgenomen, zelfde campa-fabriek)..... scheelt je zoweer 500gram ten opzichte van een zware slappe handgespaakte wielset die zo sterk is als het zwakst gespaakte spaakje (":)"). En die 500gram kun je weer in je zak steken, anders had je vast wel een goedkoper tentje gekocht ;). Bij Rose weet je ook maar nooit wie die wielen spaakt.... dan liever een telefoontje richting een gerenommeerde bouwer (de prijs kan nooit veel verschillen) of simpelweg vertrouwen op de bouwreputatie van Campagnolo. Dat laatste heb ik gedaan (naast vele reviews lezen), toen de gok genomen en geen spijt gehad (veel cyclo's, toertochten en trainingskilometers mee gereden met mijn dikke pens). Dat wil niet zeggen dat een handgespaakte set minder is vwb kwaliteit, laat staan minder practisch. Maar het is wel een beetje een dogma bij vakantiefietsers om altijd te wijzen op eenvoud, simpelheid en bewezen kwaliteit omdat je als fietsreiziger geen wedstrijdjes doet, dus mag het wel wat zwaarder en duurzamer. Ik zie de logica wel, maar bij een racefietsje komt nou eenmaal iets meer emotie kijken, een racefietsje is toch een beetje het verlengde van je ego :)
Je maakt het me wel lekker moeilijk AB. Dacht ik verstandig bezig te zijn, ga jij het hebben over emoties?! Moet je vooral nu zeggen want dan veer ik gelijk enthousiast overeind: Campagnola Zonda's! Zelfs de naam klinkt mooi, romantisch en avontuurlijk.
En, om nog even door te piepen: vrouwen zijn lastige wezens (dat weet elke man me te vertellen), ze zitten altijd wel met een of ander moeilijk dilemma, is het niet de kleur van de jurk dan is het wel het spakenpatroon van een racewiel dus .. heb je me weer aan het twijfelen gebracht.
AB schreef:En als het een hele dag regent en je wilt toch doorfietsen met regenkleding (je zult door en door nat worden, hetzij van de regen, opspattend water of zweet).... dan heeft regenkleding nog wel het voordeel dat het ook de koude wind in een afdaling tegen houdt. Je kunt ook wachten tot het iets droger wordt en dan bezuinigen op de regenbroek, en dat compenseren met beenstukken en overschoenen. Dat gaat denk ik wel werken. In een natte afdaling zijn een paar goede vingerhandschoenen bijna een must, wil je niet onderkoelde vingers krijgen (dat remt zo moeilijk). Het hoofd warm/droog houden met een goede capuchon aan je regenjack lijkt me ook wel een must.
Hmm. Ik zal toch maar op zoek gaan naar een ultralichte regenjas met capuchon en handschoenen met lange vingers. Overschoenen heb ik al. Flapperende regenbroeken die bij elke beenbeweging lawaai maken en die aan je kont gaan plakken neem ik niet mee.
Been/armstukken ben ik niet zo gecharmeerd van, maar misschien moet ik ze eens in de winkel proberen. Ze lijken me wel handig bij dagtochtjes op de racefiets.

De paklijst wordt dus met een regenjas, handschoenen, buitenbandplakkers, extra paar sokken, extra stringetje en een merino hemd verzwaard. En een slot moet ik ook nog hebben. Oei, het wordt steeds meer. :shock:
Ultralight bepakt is leuk maar misschien moeilijk in september in hoog Zweden.
over het stuur:
Sturen zijn er grofweg in 3 maten (40, 42 en 44 cm). En dan heb je ook nog sturen voor baanfietsen van 38 cm maar die zie je niet vaak op een racefiets. Volgens mij ben je niet van de langste en dus heb je waarschijnlijk ook geen brede shouder partij. Een 40 cm stuur zou dus wel eens goed kunnen zijn. Even opmeten dus of je schouder klachten kunnen worden veroorzaakt door een breed stuur. Maar een te breed stuur zit ook niet prettig onderin de beugel ;)

En nog een keer over de wielen:
Als je echt alleen maar racet op een racefiets dan zonder meer de Zonda's. Ik dacht ook alleen maar toen ik die dingen zag. Hebben, hebben, hebben,... Maar met bagage zoek je in mijn optiek wel de grenzen op. Met minimalistische bagage (< 5 kg) zou ik het nog aandurven. Daarboven ging ik toch voor zeker.

suc6 met twijfelen!
De paklijst wordt dus met een regenjas, handschoenen, buitenbandplakkers, extra paar sokken, extra stringetje en een merino hemd verzwaard. En een slot moet ik ook nog hebben. Oei, het wordt steeds meer. :shock:
Ultralight bepakt is leuk maar misschien moeilijk in september in hoog Zweden.
Regenjas: Zoals ik zei, rijd zelf altijd ultra light met gewoon geel craft regenjasje. Meer dan goed genoeg. Maar goed, mocht je toevallig nog 150 euro hebben liggen waar je niks mee kan dan is zo'n heerlijk zittend kek doorzichtig jasje van Assos natuurlijk niet te versmaden..

Handschoenen: Waarom? Zonde van de ruimte, echt.. Als je echt een pech dag hebt waarop het verschrikkelijk weer is kun je altijd nog overwegen in de supermarkt van die huishandhandschoenen aan te schaffen voor een euro.

Buitenbandplakkers: Tsja, zou ik ook niet doen. Bij Vittorio kocht ik ooit een buitenbandgaasplakker. Maar de improvisatie manier van een bankbiljet in je kapotte buitenband en desnoods ducttape oid buitenlangs doet het ook tot de eerst volgende fietsenmaker. Blijft natuurlijk dat het geen middle-of-nowhere is daar; even wachten, hand omhoog en je hebt een lift.

Slotje: BBB-cijferslotje mee! Klein, handzaam en voor een tientje af te halen bij de fietsenboer.

Oja, die capuchon: Je hebt ook helmcovers. Zien er niet uit maar wel functioneel. Of je neemt een keer zo'n haarnetje voor onder de douche mee vanuit een hotel. En als je echt bang bent voor koud kun je natuurlijk een Sealskinz waterdichte muts meenemen. Maar nogmaals, wat mij betreft zonde van gewicht.
bergbeklimmer schreef:over het stuur:
Sturen zijn er grofweg in 3 maten (40, 42 en 44 cm). En dan heb je ook nog sturen voor baanfietsen van 38 cm maar die zie je niet vaak op een racefiets. Volgens mij ben je niet van de langste en dus heb je waarschijnlijk ook geen brede shouder partij. Een 40 cm stuur zou dus wel eens goed kunnen zijn. Even opmeten dus of je schouder klachten kunnen worden veroorzaakt door een breed stuur. Maar een te breed stuur zit ook niet prettig onderin de beugel ;)
Ik ben 1.71 en heb net schouders opgemeten: 40cm.
Stuurtje is 44cm. Lijkt me niet dat 4 cm verschil erg is, 2 cm aan elke kant ...

Maar ik heb geen schouderklachten hoor, ik vroeg me alleen af waarom het onderin de beugels zo zenuwachtig fietst. Maar waarschijnlijk moet ik gewoon wennen en niet zeuren.
Eelco schreef: Handschoenen: Waarom? Zonde van de ruimte, echt.. Als je echt een pech dag hebt waarop het verschrikkelijk weer is kun je altijd nog overwegen in de supermarkt van die huishandhandschoenen aan te schaffen voor een euro.
Okee, dat is natuurlijk ook een idee. Je kunt inderdaad altijd wel iets verzinnen, bij benzinepompen kun je bv ook handschoenen kopen.
Eelco schreef: Regenjas: Zoals ik zei, rijd zelf altijd ultra light met gewoon geel craft regenjasje. Meer dan goed genoeg. Maar goed, mocht je toevallig nog 150 euro hebben liggen waar je niks mee kan dan is zo'n heerlijk zittend kek doorzichtig jasje van Assos natuurlijk niet te versmaden..
Nou dat zou wel leuk zijn maar nee helaas.
Ik ga toch even rondgooglen naar aanbiedingen, wie weet vind ik nog wat geschikts. Want zoiets kun je nl niet onderweg kopen en daarbij moet je daar toch ook weer opbergruimte voor op je fiets hebben.
En een capuchon is wel fijn want dan loopt het water niet je nek in, zodat je als nog nat wordt. En als je eenmaal koud bent duurt het erg lang voor je het weer warm hebt (tenminste zo werkt dat bij mij).
Eelco schreef:Slotje: BBB-cijferslotje mee! Klein, handzaam en voor een tientje af te halen bij de fietsenboer.
Oja, was ik helemaal vergeten, zo eentje heb ik ook nog ergens liggen! Thanks!

Paklijst zit nu op 230 gram meer en wordt dan 6730 gram.
Oja, plus het slotje en ik was ook de kettingolie vergeten.
En de buitenbandplakkers, een beetje luxe mag toch ook wel? :D
Yopie schreef: Je maakt het me wel lekker moeilijk AB. Dacht ik verstandig bezig te zijn, ga jij het hebben over emoties?! Moet je vooral nu zeggen want dan veer ik gelijk enthousiast overeind: Campagnola Zonda's! Zelfs de naam klinkt mooi, romantisch en avontuurlijk.
En, om nog even door te piepen: vrouwen zijn lastige wezens (dat weet elke man me te vertellen), ze zitten altijd wel met een of ander moeilijk dilemma, is het niet de kleur van de jurk dan is het wel het spakenpatroon van een racewiel dus .. heb je me weer aan het twijfelen gebracht.
Welke keuze je ook maakt, zonda of handgespaakt, beide wielsetjes gaan je wel naar de finish brengen.
Ik heb zelf dus geen Zonda, maar wel de Eurus. De Eurus is 70gram lichter en heeft dikke alu spaken tegenover ranke stalen spaken van de Zonda. Ik ga er gemakshalve maar van uit dat beide wielen ongeveer even sterk zijn met volgens het grafiekje van campa een klein stijfheidsvoordeel voor de Eurus. Vanavond ook weer een rondje gemaakt op de racer en het blijft genieten met de Eurus wielen. Ik heb ze nu bijna 5,5 jaar en ik denk een kleine 20.000km verder. De wielen zijn nog even kaarsrecht als toen ik ze kocht. Ik verscheep met mijn 95kg lichaamsgewicht dus zo'n 25kg meer massa dan jij met bagage bijelkaar. Daarbij fiets ik meestal op 8 bar vanwege de 23mm bandjes (bij lagere bandendruk heb ik kans op snake-bites). Jij zou met 25mm bandjes en 25kg minder massa zelfs nog kunnen spelen met de bandenspanning, zodat je comfortabeler de schokken absorbeert. Tel daarbij op de goede campanaven die met een simpel inbusboutje en een tubus lagervet heel eenvoudig te onderhouden zijn. Kortom, ik ben er wel enthousiast over en ik zie eigenlijk niet in waarom de wielen minder geschikt zouden zijn voor een langere fietstocht. Ze staan ongetwijfeld super bij je fiets (of ben je ook zo'n typje die alleen campa wielen wil bij een campa afmontage van de overige componenten?).

Komt bij dat je bij UL-fietsen ook simpelweg moet gokken op een veilige oversteek. Je ketting kan barsten, je banden kunnen scheuren, je frame kan breken, je derailleur kan in de wielen vliegen, spatje water in je buitenboordlager, speling op je balhoofd.... er kan veel misgaan, maar de kans daarop is meestal best wel klein (waarom je overal tegen verzekeren?). Door met nieuwe spulletjes op pad te gaan (nieuwe banden, nieuwe cassette/ketting, goed nagekeken wielen, frame, stuur, etc) probeer ik de meeste beren op de weg vantevoren weg te nemen. Maar eenmaal onderweg zul je er nauwelijks aan denken, laat staan dat het je fietsplezier ontneemt. Gezien je route kan er ook weinig gebeuren (het stikt van de dorpen aan de Botnische Golf en een dame in nood is snel geholpen).

Wat ook nog kan, is lekker thuis blijven en genieten van what could have been. Kan net zo leuk zijn. Of op de tacx fietsen en middels een dvd-tje van de alp dhuez een beklimming in de alpen na-apen, ok mooi.
Ik heb hier weinig kaas van gegeten dus ik kan niet zoveel bijdragen, maar één ding wil ik wel kwijt: ik lees wat dingen over hoe bagagegewicht een grotere last is op de fiets dan lichaamsgewicht. Nu geloof ik dat wel als die bagage allemaal hard is en vast aan het frame zit (dan wordt feitelijk de fiets zwaarder), maar als dat een drybag vol kleding is die met een paar riempjes aan stuur of zadel zit, dan veert dat toch net zo goed mee als je lichaam? Het is misschien zelfs nog beter, omdat het op verschillende plekken aan de fiets hangt (niet alleen op pedalen en stuur bij hobbels), en het hobbelt in andere frequenties dan je lichaam. Of zie ik hier wat over het hoofd?

Verder: op een mooie fiets rijd ik meer, dus als ik verliefd zou zijn op Zonda's, dan werden het Zonda's! (Zo kocht ik gisteren nog een SON delux terwijl een Shimano naafdynamo vast wel zou voldoen ;) )

Edit: ohja, en een racestuur waarbij je eigenlijk de beugels niet kan gebruiken? Misschien is het de moeite om hem wat hoger te monteren? Een racebocht is fijn omdat je veel handposities hebt; als de helft niet comfortabel is heb je er weinig aan...