Eurus zijn inderdaad topwielen, maar ik zou ze nooit of nooit gebruiken voor een fietsvakantie. Spaakbreuk is heel moeilijk op te lossen onderweg. Neem gewoon een goedkope Mavic CXP22 36 spaaks velg. Dat kan iedere fietsenmaker onderweg oplossen. De kans dat je er problemen mee krijgt is naganoeg onbestaande.
Duidelijk AB!AB schreef: Mijn ervaring bij wedstrijden is dat de snelheid hoger is, de bandendruk maximaal, je accelereert harder, dus meer druk op de aandrijflijn, je stuurt strak door de bochten om daarna weer hard aan te zetten, klinkers, asfalt, maakt niet uit je ziet alleen maar het achterwiel van je voorganger in plaats van de gaten in de weg, je valt enkele keren per jaar, etc.
Mijn trainingskilometers zijn relaxter, je kunt vooruit zien, je kunt iets beter anticiperen door tijdig je lichaamszwaartepunt aan te passen bij drempels en spoorwegovergangen of een scherpe bocht, je hoeft minder urgent te acceleren, je kunt bredere banden toepassen zonder te denken dat je achterloopt op de 23mm concurrenten, etc. Mijn aantal kilometers op de racefiets overstijgt die van mijn trekkingbike: twee setjes eurus wielen, nooit problemen mee gehad op een valpartij na (natte stenen fietste misschien 22kmh). Dan heb je gewoon pech en is het lastig zo'n G3 spakenpatroon te herstellen; ten eerste zitten er exotische spaken in, ten tweede is door de grote tussenruimte het erg lastig om hoogteslagen eruit te krijgen. De wielen dus opgestuurd naar Campa en die hebben het wonderwel goed weten te repareren. Daarna een tweede set eurus gekocht, met van die alu-spaken die je ook onder je Zonda's hebt. Inmiddels 5 jaar en vele kilometers verder en nog zo stijf en kaarsrecht als wat (ondanks vele klinkers en afgelopen weekend nog kasseistroken in Drenthe..... niet mee gevallen uiteraard.
Nu wil ik absoluut niet beweren dat Zonda's of Eurussen de heilige graal op het gebied van wielbouwers zijn, maar het zijn imho wel goede racewielen. Heb ook nog een set Neutrons en Mavic Cosmic Carbone liggen, die hebben een minder exotisch spaakpatroon, maar voldoen me ook prima met 95kg lichaamsgewicht. Mijn handgespaakte wielset (ultegra naaf/rigida dp18 velg) heb ik kunnen verkopen en heb ze niet gemist. De fabriekswielen voelen stijver en lichter aan. Sterker nog ik heb wel eens een vakantie met racefiets en volgeladen fietskar overleeft die werd gedragen door een Mavic Ksyrium Elite wielset. Deze wielset overleed pas nadat ie werd overreden door zo'n grote SUV.
Maar! Stel dat je een probleem krijgt met gebroken spaken, dan zijn ze bij een handgespaakte wielset iets eenvoudiger te repareren. De kans is ook net iets groter dat de eerste de beste fietsenmaker de standaard spaaklengte eerder op voorraad heeft dan een exotisch model. In geval van Yopie maakt het denk ik niet zoveel uit, die komt zowieso geen fietsenmaker tegen en neemt geen cassette-afnemer mee tijdens haar ULtocht (uiteraard kun je wel reservespaken meenemen en een spakenspanner tbv je voorwiel en de niet aandrijfzijde van je achterwiel).
Toch acht ik de kans ontzettend klein dat je net in die 2500km pech krijgt met eventuele Zonda's. Gaten in slecht asfalt zul je toch moeten ontwijken, ongeacht welke wielset je ook kiest. Pech en overmacht is moeilijk te voorspellen, het blijft een kwestie van risico-inschatting en vertrouwen. Een hangespaakts wielset is misschien het meest verstandig (moet je wel goede bouwer hebben), maar ja, dan mis je wel elke dag die heerlijke campa-ratel en geef toe, die campa-wielen rijden gewoon erg lekker, eenvoudig te onderhouden, goede prijs/kwaliteit verhouding en zien er ook wel lekker eigenwijs uit..... dat past vast wel bij Yopie.
Ik ga zo een rondje op de racer trappen en daarna zijn vast alle wieltwijfels als sneeuw in de zon verdwenen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Denk dat door de 95 kg van AB de weegschaal aardig goed zal doorslaan naar de Zonda's, Bergbeklimmer doet zijn best om de Zonda's af te raden maar hij moet dan vooral niet zijn mooie fiets showen en blijft alleen het pech-onderweg-exotische-spaakprobleem over.
Maar Wimmo's tip: 'niet van te voren rampen verzinnen' bevalt mij zeer goed en gelukkig kun je heel makkelijk een racefietsje met een krom wiel in een auto parkeren en zijn de Zweden en Finnen meer dan behulpzaam.
Moet alleen een beetje haast maken met m'n beslissing anders zit ik straks door de sneeuw te glijden.
Bedankt weer!