Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kruiden kiezen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kruiden kiezen

HansvanderVeeke schreef:het waarom komt niet zo goed uit de verf
Ohja, die had ik gemist. Ik eet zelden een potje zonder peper, zout en knoflook, dus op vakantie ook liever niet. De combi kerrie - couscouskruiden - italiaanse kruiden geeft een breed smaakpalet waar ik eigenlijk nooit flauw van word. Met kerrie heb je een mooie basis voor -tja- curry of een linzen/groentesoep, de couscouskruiden gaan ook prima in een soepje of een -tja- couscousschotel, en als je dan nog een half potje olijven over hebt kun je die de dag erna in de pasta mikken. Italiaanse kruiden zijn naast de gedoodverfde pasta ook erg lekker in een rijstsalade ofzo.

En als ik het toch meer over gerechten dan over specerijen heb; wat ik enorm handig vind is gespleten linzen. Die zijn misschien wat minder lekker dan hele, maar na even afspoelen kunnen ze met ~10 minutenrijst in één pannetje, en dan zijn ze tegelijk gaar. Dat scheelt weer wat ruimte in de sauspan, die in mijn geval nog wel eens overvol raakt door een monsterlijke eetlust.
HansvanderVeeke schreef:Maar het waarom komt niet zo goed uit de verf
Omdat ik het lekker vind met p, z, kruiden en specerijen?
O ja, in het rijtje smaakmakers kunnen een paar uitjes en een bol knoflook ook niet ontbreken! ... en inderdaad olijven, al zitten die ook al in geprerste vorm in de olijfoliel
Leon
Leon schreef:
willem.m schreef:zout zout zout zout zout
...en dan eigenlijk alleen om 2 theelepels in een bidon te doen
Is dat niet wat veel, 4 à 6 gram zout per halve of driekwart liter?
Leon
Ik moet zeggen dat ik dit advies kreeg van een sportarts, maar dan wel gericht op beklimmingen in de Franse Alpen (vaak warm weer).

Wat is wel een verstandige hoeveelheid per 0,75 l bij normale inspanning / normaal weer (fietsvakantiemodus)? Ik ben nl niet zo van de Isostar.

(dit dreigt wel erg offtopic te worden trouwens...)
ik heb standaard zout en peper bij me en een bolletje knoflook. Kaneel voor de pap in de ochtend (lekker broodpap van oud brood met kaneel). Verder meestal een mixje voor prutjes (curryachtig) en wat groens (provence of alleen tijm ofzo).
ik doe het in plastic zakjes, dan neemt het weinig ruimte in.
Knoflook en ui kopen we onderweg, vind ik ook geen kruiden (wel smaakmakers natuurlijk) Een flesje olie heb ik ook altijd bij me, olijf of walnoot.

Wat we onderweg eten is een andere vraag natuurlijk, en bij ons afhankelijk van het weer (ik ga dus in de regen niet koken, al kan het wel, maar zoek dan wel een restaurantje). Bij erg warm weer wordt het al gauw een rijst- of pastasalade met verse groente, bij gewoon warm weer willen we nog wel eens uitwijken naar een goed stuk vlees met verse salade (sla, komkommer, tomaat, pijnboompitten, olijven) en een lekker stuk brood.

Verder natuurlijk rijst met prut, pasta met prut, maar ook gebakken aardappels heb ik al eens op mijn trangia spiritusbrander weten bruin te krijgen. ;-)
Polling,

Leuk om te weten wat je eet in welke omstandigheden maar ik wil het graag even tot de kruiden beperken om te voorkomen dat anderen in dit topic ook hun eetkeuzes gaan toelichten.

Mijn kruiden-wens-lijstje ziet er nu als volgt uit:
zout, peper (liefst grof), provinc(i)aalse kruiden, kerrie en paprikapoeder (weinig genoemd).
HansvanderVeeke schreef:Polling,

Leuk om te weten wat je eet in welke omstandigheden maar ik wil het graag even tot de kruiden beperken om te voorkomen dat anderen in dit topic ook hun eetkeuzes gaan toelichten.

zout, peper (liefst grof), provinc(i)aalse kruiden, kerrie en paprikapoeder (weinig genoemd).
Geen kruid, maar iets wat je in veel warme gerechten ook best kunt gebruiken: (riet)suiker.
HansvanderVeeke schreef:Leuk om te weten wat je eet in welke omstandigheden maar ik wil het graag even tot de kruiden beperken om te voorkomen dat anderen in dit topic ook hun eetkeuzes gaan toelichten.

Alles wordt onder een noemer gebracht. Kruiden kiezen. Zout en specerijen vallen hier niet onder.

Als ik op pad ga en kook, neem ik geen specerijen mee en ook geen zout. Zout zit in overvloed in brood. Wel een paar kruidnagels. Niet voor het eten maar in het EHBO etui.

Piet.
HansvanderVeeke schreef:provinc(i)aalse
Moet je toch eens opzoekn :D
Leon
Ik zou gaan voor: Zout (om ORS te kunnen maken), Peper, Tijm, Chinese vijfkruiden, Kerrie.

Maar in de praktijk neem ik alleen zout, peper en tijm mee.
Leon schreef:
HansvanderVeeke schreef:provinc(i)aalse
Moet je toch eens opzoekn :D
Leon
I stand corrected :oops:

Provençaalse kruiden (soms ook foutief geschreven als provencaalse kruiden) of Herbes de Provence is een samenstelling van verschillende Provençaalse, mediterrane keukenkruiden, dat kan worden gebruikt om de geur en smaak van, met name Franse, gerechten te verbeteren.

De samenstelling van Provençaalse kruiden staat niet officieel vast. De basis bestaat uit tijm, marjolein, rozemarijn en bonenkruid. In veel kant-en-klare mixen die te koop zijn, zit vaak ook nog lavendelbloemen, oregano, basilicum, peterselie en/of salie. Andere toevoegingen zouden nog kunnen zijn: venkelzaad, dragon, kervel, laurier, lavas.

Ook de verhoudingen liggen niet precies vast, maar een mogelijke verhouding zou kunnen zijn:

4 delen marjolein;
4 delen tijm;
4 delen bonenkruid;
2 delen Rozemarijn
2 delen Basilicum;
1 deel salie;
1 deel lavendel(bloemen).

Gebruik
Provençaalse kruiden worden gebruikt in o.a. vleesstoofschotels en wildgerechten, in het bijzonder de gerechten die in rode wijnsaus worden gestoofd, maar kan ook worden aangewend bij bijvoorbeeld tomatengerechten en wortelgroenten. Verder wordt het gebruikt in marinades en sauzen. Ook om een mediterraan tintje aan bijvoorbeeld gebakken aardappels of een salade te geven, kun je wat Provençaalse kruiden erover strooien. Vermengd met wat olie, kun je er een mediterrane marinade voor vis of vlees mee maken.

Bron : Wikipedia
(Keltisch)zout, peper, kurkuma en gember zitten standaard in de uitrusting.
Zout en peper als smaakmakers en de kurkuma en gember ook als smaakmakers maar ook om de medicinale werking. Beide ontstekingsremmend, van beide nemen we ook de verse wortels mee, m.n gember ook nog eens lekker door de thee te gebruiken.
Gember heeft verwarmende eigenschappen, stel je zit in koud verregend Engeland, dan is zo'n kopje thee extra lekker verwarmend. :wink:
Het ultra lightwight gilde gaat natuurlijk zonder kruiden op stap, ware het niet dat mijn lieve vrouw mij een miniatuur kruidenmolentje van Xenos cadeau heeft gedaan. Ook thuis kook ik echter het liefst met zo weinig mogelijk kruiden, omdat ik graag het gerecht proef en niet de kruiden.
Bert van Sprang schreef:miniatuur kruidenmolentje van Xenos
Die molentjes zijn tot nu toe de meest effectieve dingen om te voorkomen dat mensen kruiden smakelijk zouden kunnen gaan vinden: er zitten slechte kruiden in, ze raken vermengd waar door alles eender gaat smaken en het zout trekt vocht aan waardoor de rest smakeloos wordt, al je het er al uit krijgt.
Leon
Zout, peper, knoflook, chili flakes en gemalen koriander en tijm
Leon schreef:
Bert van Sprang schreef:miniatuur kruidenmolentje van Xenos
Die molentjes zijn tot nu toe de meest effectieve dingen om te voorkomen dat mensen kruiden smakelijk zouden kunnen gaan vinden: er zitten slechte kruiden in, ze raken vermengd waar door alles eender gaat smaken en het zout trekt vocht aan waardoor de rest smakeloos wordt, al je het er al uit krijgt.
Leon
Herkenbaar! En vervolgens zit je met een speld of satéprikker de strooigaatjes open te prikken omdat de dekseltjes niet meer willen sluiten.
Dan wil ik mijn vraag uitbreiden:

Hoe neem jij je kruiden mee?
En natuurlijk waarom :wink: doe je dit zo?
HansvanderVeeke schreef:Dan wil ik mijn vraag uitbreiden:

plastic smalfilm potjes. Groot genoeg, degelijk en betrouwbaar
HansvanderVeeke schreef:Dan wil ik mijn vraag uitbreiden:

Kleine doorzichtige flesjes met schroefdop van de Xenos. Grote opening, waterdicht, en handzaam. Ook handig voor dat kleine beetje olijfolie dat je mee wil nemen.
Pindakaas en jam gaan ook mee, in grotere plastic potten met schroefdop,maar dat valt al lang niet meer onder kruiden:).
Potjes van hard plastic van een of andere Xenos ofzo, oiot gekocht. Of in het potje waar het in geleverd wordt van de super, Silvo en Verstegen hebben acceptabele plastic verpakkingen.